9 توصیه برای گرفتن عکس‌های پرتره بهتر و متفاوت‌تر

بیشتر اوقات زمانی که تلاش می‌کنیم پرتره‌ای بگیریم یا از کسی بی‌اندازیم, نتیجه آن‌چیزی نیست که مد نظرمان بوده است. پس بهتر است به فکر یاد گرفتن راه‌های تازه‌تری باشیم. روش‌هایی که در آخر یک پرتره استثنایی نصیبمان می‌کنند.

پرسپکتیو را تغییر دهید

portrait-high-perspective

بیشتر پرتره‌ها در حالتی گرفته می‌شوند که دوربین هم سطح چشمان سوژه قرار می‌گیرد، اما گاهی ریسک کردن و تغییر کلی پرسپکتیو می‌تواند نتیجه بهتر و متفاوت‌تری داشته باشد.

دوربین را بالای سر سوژه بگیرید یا اینکه تا آنجا که می‌توانید به زمین نزدیک شوید و عکس را از آنجا بی‌اندازید. در هر دو حالت سوژه را با شکل جدید خواهید دید.

با نگاه سوژه بازی کنید

portrait-off-camera

تاثیری که جهت چشمان سوژه می‌تواند بر روی زیبایی عکس داشته باشد، خارج از تصور است. کافیست خودتان امتحان کنید.

1) نگاه سوژه را از دوربین دور کنید

از سوژه خود بخواهید به چیزی خارج از کادر دوربین نگاه کند. این وضعیت یک حالت معصومانه ایجاد می‌کند و بیننده را کنجکاو به چیزی می‌کند که سوژه در حال نگاه کردن به آن است.

حالا اگر سوژه همراه با نگاه به بیرون کادر احساس خاصی را هم نشان دهد، توجه بیننده بیشتر جلب می‌شود.

2) نگاه به چیزی در میان فریم

می‌توانید از سوژه بخواهید که به چیز یا کسی در فریم نگاه کند. زمانی که این وضعیت را ایجاد می‌کنید، نقاط توجه را در واقع افزایش می‌دهید و با ایجاد ارتباط بین سوژه و چیز یا کسی که به آن نگاه می‌کند، یک داستان می‌سازید.

قواعد ترکیب بندی را بشکنید

portrait-composition

زمانی که بحث ترکیب‌بندی می‌شود، قوانین زیادی در این باره وجود دارد. دانستن این قواعد خوب است، ولی گاهی شکستن آنها نتیجه جالبی به همراه خواهد داشت.

قانون یک سوم یکی از آنهاست، اما قرار دادن سوژه در یکی از کناره‌ها می‌تواند عکس شما را جالب‌تر کند. قانون دیگر دادن فضا برای نگاه کردن سوژه است، ولی همانطور که قبلا گفتیم، شکستن قوانین گاهی جالب است.

بازی با نور

portrait-lighting

یکی دیگر از تغییراتی که می‌تواند نتیجه جالبی داشته باشد، تغییر نور معمولی است که برای سوژه‌های خود در نظر می‌گیرید. در واقع برای نورپردازی محدودیتی وجود ندارد. ایجاد نور از کنار می‌تواند حالت‌های احساسی را ایجاد کند، نور پردازی از پشت و ایجاد سیلوئت نیز می‌تواند ویژگی‌های قدرتمندی را به تصویرتان اضافه کند.

در ضمن استفاده از تکنیک‌های دیگری مثل همگام سازی آرام فلش هم می‌تواند به زیبایی عکسهای پرتره بی‌افزاید.

portrait-slow-sync-flash

وادار کردن سوژه به گرفتن پزهای غیر معمول

portrait-comfort-zone

شاید گرفتن پزهای غیر معمول از نظر سوژه چندان هم جالب و راحت نباشد، ولی در آخر مطمئنا، خودش از این حالت‌ها راضی خواهد بود.

عکس‌های طبیعی گرفتن

portrait-candid

پز گرفتن در عکس‌های پرتره خوب است، اما نه همیشه، گاهی اوقات عکس انداختن از حالت‌های طبیعی افراد نتیجه خیلی زیباتری می‌دهد. بکار گرفتن این روش از عکسبرداری مخصوصا زمانی که سوژه شما کودکان هستند، نتیجه خیلی خوبی به همراه خواهد داشت.

فوکوس روی بخش‌هایی از بدن

portrait-close-up

در این حالت می‌توانید بخشی از اندام سوژه را در نظر داشته باشید و از آن عکس بگیرید. عکس گرفتن از چشم‌ها، دست‌ها، دهان یا حتی پاها، می‌تواند تخیل بیننده را افزایش دهد.

پنهان کردن بخشی از بدن سوژه

portrait-obscure

گاهی با استفاده از یک لباس، اشیا، دست‌ها یا فریم بندی می‌توان بخشی از صورت یا بدن سوژه را پنهان کرد. با این کار شما هم تخیل بیننده را تقویت می‌کنید و هم توجه چشم بیننده را به بخش‌هایی که دلتان می‌خواهد می‌برید.

گرفتن عکس‌های پشت سر هم

portrait-continuous-shooting

دوربین خود را روی مود عکاسی پشت سر هم قرار دهید و بیش از یک عکس بگیرید. از سوژه هم بخواهید که در این هنگام حالت‌های مختلفی به خودش بگیرید. این روش زمانی که سوژه شما کودکان هستند، نتیجه بسیار جالبی خواهد داشت.

12 در مورد “9 توصیه برای گرفتن عکس‌های پرتره بهتر و متفاوت‌تر”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH