چرا اپل رشد می‌کند اما سامسونگ در حال از دست دادن بازار است؟

سال‌های 2011 و 2012 را به یاد می‌آورید؟ سال‌هایی که سامسونگ با ارایه گلکسی S2 و گلکسی S3 بر دنیای اسمارتفون‌ها حکمرانی می‌کرد.
حالا دیگر همه چیز تغییر کرده است. آن سامسونگ سرحال و قبراق و پولدار حالا بیمار و ضعیف و رنجور شده است…
همین چند روز پیش بود که در بارسلون تمام زندگی خودش را گذاشت تا گلکسی S6 و S6 edge را ارایه دهد و بتواند نظر کاربران را جلب کند. هرچه در توان داشت گذاشت و حالا از دور نظاره می‌کند که آیا موفق می‌شود باز هم به قدرت سابقش دست یابد؟
حال سامسونگ را بی‌خیال شویم، یکی این اپل را بگیرد!
اپل این روزها با سرعتی معادل سرعت نور در حال فتح بازار و تسخیر جیب‌های ملت است! سامسونگ هم از دور دارد تماشا می کند و اشک می‌ریزد.
مدیر عامل سامسونگ به ستون ترک خورده و در حال خراب شدن شرکتش تکیه داده و با چشمانی گریان زیر لب می‌خواند: من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود…!
اما از سویی دیگر تیم کوک که تا حالا انقدر پول یکجا ندیده بود، با خوشحالی و حرکات موزون فریاد می‌زند که: دل در بر و می در کف و معشوقه به کام است، سلطان جهانم به چنین روز غلام است!
خب ما هم که از دور نظاره‌گر ماجرا هستیم، باید به هر دوی آن‌ها بگوییم: چنین است رسم سرای درشت، گهی پشت زین و گهی زین به پشت!
اپل نباید از موفقیتش مغرور شود، چون خیلی‌ها از اپل هم بالاتر بودند و شکست خوردند. نمونه‌اش شرکت انرون است که در زمینه انرژی فعال بود و آنقدر بزرگ و ثروتمند بود که با ورشکست شدنش دنیا را تا چندین سال درگیر بحران مالی و اقتصادی کرد.
سامسونگ هم نباید ناامید باشد. فعلا که در MWC با رونمایی از گلکسی S6 و S6 edge نمایش خوبی داشت. امیدواریم که به روز‌های اوجش برگردد، اگرچه این شرکت هنوز هم بر صدر فروش تکیه کرده است.
Samsung-Galaxy-S6-edge-official-images-(22) ولی از فاز ادبیات که خارج شویم باید بگوییم که سامسونگ این روز‌ها وضع چندان خوشی ندارد! سودش در سال 2014 حدودا 50 درصد نسبت به سال 2013 کاهش یافت و اقتدارش زیر سوال رفت. از ارزش و اهمیتش در نزد کاربران کاسته شد و رقیب دیرینه‌اش اکنون بر بازار حکمرانی می‌کند. گرچه سامسونگ در سال 2014 بیش از اپل موبایل فروخت، اما در 3 ماهه آخر سال 2014 نتوانست در مقابل فروش حیرت انگیز 75 میلیونی آی‌فون6 و 6 پلاس کاری انجام دهد و مقام اول را با اختلافی بسیار اندک به اپل واگذار کرد.
این شکست علل مختلفی دارد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- وابستگی بسیار شدید به پلاستیک
باور کنید اگر بگوییم اصلی‌ترین دلیل همین بوده، اغراق نکرده‌ایم! آن‌قدر که سامسونگ روی پلاستیک تعصب داشت، اپل روی سیبش نداشت!
این کمپانی هنگام عرضه گلکسی S3،گلکسی S4 و گلکسی S5 بازخورد‌های منفی زیادی به خاطر جنس نامرغوب بدنه آن‌ها دریافت کرد. اوج این تمسخر‌ها هنگام عرضه گلکسی S5 اتفاق افتاد، چرا که اپل با آی‌فون 5s، سونی با اکسپریا Z2، و اچ‌تی‌سی با عرضه one m8 تعریف بدنه یک پرچمدار را به جهان فهماندند! در این شرایط سامسونگ با ارایه گلکسی S5 با بدنه پلاستیکی از ارزش خود در انظار عموم بسیار کاست. گرچه بدنه پلاستیکی گلکسی S5 حقیقتا کیفیت خیلی خوبی داشت و خودم شخصا از کار با آن نسبت به گلکسی S4 لذت بیشتری بردم، اما خب تبلیغات منفی سایرین بر روی عوام ناآگاه اثر کرد و فروش گلکسی S5 چندان چشمگیر نبود. ملت که نمی‌دانستند! فکر می‌کردند بدنه گلکسی S5 از جنس نایلون است! همین یکی از دلایل سقوط سامسونگ است.

2- ارایه مدل‌های مشابه
سامسونگ در سال قبل به طور متوسط هر هفته یک گوشی به بازار عرضه کرده بود! در حالی که اپل فقط 2 گوشی به بازار داد.
تعداد زیادی از این گوشی‌ها مشخصات نزدیک به هم داشته و تفاوت چشمگیری ندارند. از طرفی سامسونگ هر گوشی که عرضه می‌کند تا پدرش را در نیاورد ول کن نیست! تمام مشتقات گوشی از پرایم گرفته تا نئو و Duos و mini و… را هم برایش می‌سازد و به بازار می‌فرستد. این کار تا حد زیادی موجب سردرگمی خریدار می‌شود. سامسونگ باید این مشکل تعدد گوشی‌هایش را برطرف کند. چند مدل مشخص و با برنامه تعیین کند و هر سال ارتقایشان دهد.

3- کمپانی‌های چینی قارچ مانند!
شیائومی، هوآوی، میزو، اوپو و … این‌ها شرکت‌هایی هستند که در 3-4 سال اخیر به طرز عجیبی رشد کرده‌اند و یکی از اصلی‌ترین بازار‌های سامسونگ یعنی چین را از او گرفته‌اند. شیائومی هم‌اکنون در رده اول فروش در چین قرار دارد. مقامی که در روزگاری نه چندان دور متعلق به سامسونگ بود.
اساس کار این کمپانی‌های چینی بر فروش بالا و حاشیه سود بسیار پایین است. قیمت‌های پایین دستگاه‌های این شرکت‌ها، خصوصا شیائومی، موجب می‌شود افرادی که بودجه بالایی ندارند، به فکر تهیه محصولات ارزان و قدرتمند این شرکت‌ها بیفتند.
البته این افراد کاملا بی‌تقصیرند. آن‌ها با خود می‌گویند وقتی می‌توانیم با نصف پول یک گلکسی S5 صاحب دستگاهی با سخت‌افزار مشابه آن شویم، چرا پول اضافی به سامسونگ بپردازیم؟ راست می‌گویند. کدام آدم عاقلی برای مشخصات یکسان 300 دلار اضافه می‌پردازد؟
url
4- انتظارات بالا از این شرکت
سامسونگ بزرگترین شرکت سازنده اسمارتفون است. این شرکت به قدری بزرگ است که با گفتن کلمه اندروید همه به یاد سری گلکسی این شرکت می‌افتند. این بدان خاطر است که سیستم عامل اندروید به یاری سامسونگ و گلکسی‌هایش به جهان شناسانده شد. البته تنها سامسونگ در این امر سهیم نبود. شرکت‌هایی نظیر سونی، ال‌جی و اچ‌تی‌سی نیز به گسترش اندروید کمک کردند، اما نقش سامسونگ بسیار پررنگ‌تر است. همین باعث شده که دنیا سامسونگ را به عنوان شرکتی قدرتمند و توانا بشناسد. طبیعتا انتظارات هم بسیار بالاست. دنیا انتظار دارد که پرچمدار سامسونگ از سایرین یک سر و گردن بالاتر باشد. گلکسی S5 حقیقتا گوشی بسیار خوبی بود. صفحه نمایش فوق‌العاده باکیفیت، سخت افزار قوی، دوربین بسیار خوب، وزن کم، ضد آب بودن و باتری خوب از جمله ویژگی‌های این پرچمدار است. اما دنیا تمام این ویژگی‌ها را نادیده گرفت و فقط به‌خاطر طراحی تکراری و جنس پلی‌کربناتی بدنه، به سامسونگ خرده گرفت و همین امر موجب کاهش فروش گلکسی S5 شد.

اما از سویی دیگر بیایید دلایل رشد خیره کننده اپل را با هم بررسی کنیم. همان گونه که می‌دانید یا شاید هم ندانید، سهام اپل هم اکنون بالغ بر 720 میلیارد دلار است! رقمی که به تنهایی از تمام سرمایه‌ در گردش در بورس مسکو بیشتر است! دلایل این موفقیت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1- تبلیغات قوی و خاص
سری به صفحه اول سایت اپل بزنید. سپس سری هم به سایت سامسونگ بزنید. فقط با دیدن صفحه اول سایت‌های هرکدام می‌توان به تفاوت بین تبلیغات آن‌ها پی برد.
اپل سعی بر این دارد که خاص باشد. با دیدن تبلیغات اپل متوجه این امر می‌شوید. در تمام این تبلیغات سعی بر این دارد که در عین سادگی محصولش را خاص و ویژه جلوه دهد. علاوه بر تبلیغات خاص، طرفداران دوآتشه بسیاری هم دارد. همین طرفداران از محصولات اپل به گونه‌ای تعریف و تمجید می‌کنند که گویی محصولات اپل از مریخ می‌آیند! افراد ناآگاه هم در جامعه زیادند. افرادی که تحت تاثیر حرف دیگران اقدام به خرید محصول می‌کنند. تمام طرفداران اپل ناآگاه نیستند، اما درصد زیادی از آن‌ها تحت تاثیر تبلیغات این شرکت اقدام به خرید گجت‌های اپلی کرده‌اند.

2- سیستم‌عامل روان و زیبا
اپل سیستم عاملی بر روی آی‌فون‌هایش قرار داده که بسیار زیبا و روان است. این سیستم عامل فوق‌العاده، به قدری بهینه طراحی شده است که باعث می‌شود آی‌فون 6 با پردازنده‌ای 2 هسته‌ای که فرکانسش 1.5 گیگاهرتز است و در کنارش فقط یک گیگابایت رم قرار دارد، بتواند پرچمداران اندرویدی همانند گلکسی نوت4 را که پردازنده 8 هسته‌ای قدرتمند با فرکانس1.5 و 2 گیگاهرتز در کنار 3 گیگابایت رم دارد، به چالش بکشد! همه چیز در این محیط به نرمی و روانی هرچه تمام‌تر صورت می‌پذیرد و خبری از هنگ بخاطر پر شدن رم نیست. البته این سیستم عامل محدودیت‌هایی هم دارد، اما بخاطر زیبایی و سرعت فوق‌العاده‌اش اگر بودجه‌ام می‌رسید حتما آی‌فون می‌خریدم. فقط و فقط بخاطر سیستم عاملش. حاضرم سیستم عامل iOS را حتی بر روی یک گوشی جی‌ال‌ایکس داشته باشم! بود و نبود سیب گاز زده پشت محصول نباید ملاک خرید باشد.
url 3- لوکس بودن و کیفیت ساخت بسیار بالا
اپل از روزی که آی‌فون 3G را معرفی کرد تا به امروز تمامی محصولاتش کیفیت ساخت بسیار بالایی داشته‌اند. وقتی زیبایی را هم در کنار این کیفیت بگذارید، می‌بینید افرادی که شیفته موبایل‌های باکیفیت هستند به سمت آی‌فون هجوم می‌برند. البته در این بین افراد بسیاری نیز هستند که آی‌فون را فقط و فقط به خاطر سیب گاز زده پشتش می‌خرند و حتی نمی‌دانند که پردازنده داخل موبایلشان چیست! به شخصه شمار زیادی از این افرد را در دانشگاه دیده‌ام. گویا آی‌فون را فقط به خاطر کلاس گذاشتن و پز دادن این عزیزان ساخته‌اند! از این افراد سخنانی عجیب در مورد آی‌فون و سیستم عاملش می‌شنویم. مثلا می‌گویند اگر آی‌فون دستت بگیری دیگر هیچ گوشی را نخواهی گرفت. اما من پس از مدتی کار کردن با آی‌فون دوستم توانستم باز هم با گوشی بدون سیستم عامل خودم کار کنم! نمی‌دانم چرا روی من اثر نکرد؟ این حرف‌ها کاملا غلط است. iOS سیستم عامل بسیار خوبی است، اما افرادی را می‌بینیم که می‌گویند نمی‌توانند با محدودیت‌هایش کنار بیایند و یک پرچمدار اندرویدی می‌خرند.

4- پاسخ دادن به نیاز بازار با ساخت آی‌فون بزرگتر
بعید می‌دانم این روز‌ها کسی حاضر شود یک گوشی 4 اینچی دستش بگیرد. آی‌فون 5 و 5s هر دو دارای صفحه نمایش 4 اینچی بودند. اما آی‌فون 6 صفحه نمایش 4.7 اینچی و آی‌فون 6 پلاس با صفحه نمایش 5.5 اینچی به بازار عرضه شدند. این همان چیزی است که دوستداران اپل سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند. آی‌فون بزرگ!
پس از رونمایی از آی‌فون‌های جدید در سپتامبر 2014، استیو وزنیاک در مصاحبه‌ای گفت: حالا دیگر گوشی اندرویدی‌ام را کنار می‌گذارم و یک آی‌فون با صفحه نمایش بزرگ می‌خرم. در واقع با کنایه به اندروید گفت که برو غازت را بچران!
افراد بسیاری که درست مثل خود من آی‌فون دوست داشتند، اما نمی‌توانستند صفحه نمایش کوچک 4 اینچی آن را تحمل کنند، پس از رونمایی از آی‌فون‌های بزرگ در سال 2014 به سوی فروشگاه‌ها هجوم برده و هر آنچه که نقش سیب داشت را خریدند! البته به جز من که احساس می‌کنم بهتر است صبر کنم تا قیمت آی‌فون به حدود 450هزار تومان برسد و بعد یکی از آن‌ها را با اقساط 18 ماهه بخرم!
به هر حال امیدواریم هم اپل و هم سامسونگ در کورس رقابت بمانند و هرگز از دنیای تکنولوژی محو نشوند. کمپانی‌های بزرگ و با اصالت همواره قابل احترام بوده و هستند.
حال که حرف از موبایل شد، جا دارد یادی کنیم از نوکیا که روزگاری سلطان بی چون و چرای بازار موبایل جهان بود و حالا که از صحنه حذف شده است، از دور شاهد رقابت کمپانی‌های جدید است…
امیدواریم سال 2016 با پرچمداری اندرویدی برگردد و دل همه را شاد کند
نظر شما دوستان در مورد علل رشد اپل و سقوط سامسونگ چیست؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

18 در مورد “چرا اپل رشد می‌کند اما سامسونگ در حال از دست دادن بازار است؟”

  1. جناب نویسنده بهتره واقع بین باشیم :: منم عاشق اپل و آیفون بودم و از ۴ تا ۶s دستم گرفتم :: اما آخرش نتونستم با مخدودیت هاش و اون itunes مسخره کنار بیام و سامسونگ خریدم :: اونم مدل نوت ۵ :: واقعا سامسونگ خیلی بهتر از اپل هستش :: اپل کپی کاره :: اپل صفحه بزرگ رو از روی سامسونگ نوت هد کپی برداری کرد * ضد آب بودنش رو از روی سامسونگ و سونی کپی و در آخر شارژ سریع رو هم بازم از روی سامی زد :: جالبه بدونید :: اینو برای طرفدارای اپل میگم که عشق مسخره ای دارند به این برند :: آیفون ۸ و ۸ پلاس قابلیت شارژ سریع دارند ،، اما توی جعبه ی گوشی شون شارژر معمولی گذاشته اپل و برای تهیه ی اون شارژر سریع باید یه پول اضافه ای بدند :: زمانی که نوت ۷ آتیش گرفت و منفجر شد ،، سامسونگ فراخوان جمع آوری همه ی نوت ۷ ها رو دادش :: اما اپل که خودش اعتراف کرد سرعت آیفون هاش رو بخاطر سرعت بالا و باطری عمدا کم‌ میکنه ،، برلی تعویض باطری هم درخواست پول کردش از کاربراش :: خودش هم حاضر نیست بخاطر گند کاری خودش رایگان کاری برای کاربراش بکنه

  2. vaqaan matlabe foqolade jazabi bod . man k khodam b shakhse asheqe in jor matnham va azzaton b onvane ye karbar mikham k tavajohe bishtari b in mataleb beshe ta matalebe b zaheer mofid
    🙂
    ترجمه توسط محمد طولابی: واقعا مطلب فوق‌العاده جذابی بود. من که خودم به شخصه عاشق این جور مطالبم و ازتون به عنوان یه کاربر می‌خوام که توجه بیشتری به این مطالب بشه تا مطالب به ظاهر مفید.
    پی نوشت‌: عاجزانه از شما عزیزان استدعا دارم که نظراتتان را فارسی تایپ کنید

  3. به شخصه اپل رو خیلی دوست دارم. ولی بنظرم این قیمت بالا و محدودیتهاش خیلی آزاردهندست… سامسونگ هم خیلی خوبه منتها پلاستیک و طراحیش همه چی رو خراب کرده

  4. همون اپلی که الان داره سود میکنه و حال میکنه باید بدونه که نصف پردازنده هاشو شرکت بزرگی مثل سامسونگ تولید میکنه.
    در ضمن سامسونگ امسال فروش بیشتری رو کسب میکنه.
    تقریبا 90 درصد مردم ایران اپل رو برای پز دادن میخرن و ربطی به تبلیغات توی سایت ها نداره.اگه یه وقت اپل خریدم دقیقا واسه همین مورد هست.

    2
    1
  5. من واقعا این جمله را قبول دارم که اگه با ایفون کار کنى دیگه به هیچ گوشى نگاه نمیکنى.من خودم از وقتى ایفون۵اس گرفتم دیگه حتى به نوت۴ هم نگاه نکردم.این را روى چند نفر هم امتحان کردم از جمله دوستم که خودشz1وباباشم نوت٣داره و…امتحان کردم و کاملا جواب داد.این هم که گفتید با دو هسته نوت۴را به چالش میکشه.یه سرى به بنچمارک ها بزنید تا ببینید در همه ى اون ها۶و۶پلاس اول و دوم با این که سامسونگ بنچمارک ها رو دستکارى میکنه؟؟؟!

  6. چی میشه مردانه آستین همت بالا بزنید وبرای یکبار هم
    که شده گوشیهای هوشمند وطنی را تحلیل کنید تا لااقل
    هموطنای قشر متوسط شما هم با چشمان بازتری خرید کنند.

    1. مجتبی مسکینی

      بخش آزمایشگاه سایت رو نگاهی بیندازید می‌بینید که گجت‌هایی که با برندهای ایرانی در بازار موجود هستند مورد نقد و بررسی قرار گرفته تا به قول شما قشر متوسط هم با چشمان بازتری خرید کنند!

  7. سال 2015 سال سامسونگه شک نکنید.فقط 20 میلیون گلکسی اس 6 توسط اپراتورها سفارش داده شده و با احتساب سفارش خرده فروش ها میشه گفت گلکسی اس 6 حداقل 30 میلیون تو اولین عرضه ش میفروشه.این آمار خیره کننده س.سال 2015 سال باز پس گیریه بازار تسط سامسونگه
    البته همین الان هم با وجود رقیب های ریز و درشت سامسونگ پرفروش ترینه
    امسال سال ضعیف تر شدن اچ تی سی و سونی خواهد بود

  8. من که شخصا پول اپل رو ندارم ولی داشته باشم هم انقدر پول براش نمیدم ، پول دادن برای پرچمدار رو هم شخصا نمیپسندم ، میان رده به نظرم به صرفه تره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH