هوشمندِ دوزیست! (بررسی Sony Xperia acro S)

چندی پیش به طور اتفاقی با مقاله‌ای برخوردم که در آن راه‌های خشکاندن و در نهایت نجات یک گوشی موبایل حمام کرده را آموزش می‌داد…

یکی از روزهای گرم آخرین برج از فصل شکفتن دوباره و نو شدن طبیعت، در سال گذشته بود که حین عبور از رودخانه‌ای در منطقه زیبایی به نام فشم در شمال شرق پایتخت، تلفن همراهم برای لحظاتی به زیر آب فرو رفت. در آن لحظه هیچ کدام از آن راه‌هایی که قبلا خوانده بودم در خاطرم نبود؛ حتی اگر آن روش‌ها به مخیله‌ام هم می‌رسید باز هم راه به جایی نمی‌برد، زیرا ما نه برنج داشتیم نه سشوآر و نه ژل رطوبت‌گیر. گارانتی‌اش هم چند سالی بود که دار فانی را وداع گفته بود. اما از گردش موافق روزگار و همراهی اقبال با ما، گوشی سوگلی‌ام پس از آن آب‌تنی کوتاه جان سالم به در برد…

بعدها که آن اتفاق را به خاطر می‌آوردم همیشه به خود می‌گفتم که چه می‌شد همان‌طور که این گوشی‌های رنگ و وارنگ زرق و برق‌دار که بعضا لقب هوشمند را همراه دارند و هر روز پیشرفته‌تر و البته هوشمندتر می‌شوند ویژگی داشتند که آنها را در برابر چنین حوادث مشابه‌ای هم مصون می‌کرد.

پس از آن دیری نپایید تا شرکایی که یازده سال در کنار یکدیگر بودند، گوشی Xperia active را که هم هوشمند بود و هم ضد آب روانه بازار کردند. پس از جدایی نیز سازنده ژاپنی که تصمیم گرفت دیگر به تنهایی تلفن همراه تولید کند به اهمیت موضوع پی برده و مدل بهبود یافته‌تری را با همان خاصیت و با نام Xperia go عرضه کرد. از این رو سونی که به موفقیتی نسبی با این بدعت‌اش رسیده است، به نظر می‌رسد که عزم‌اش را جزم کرده تا با این سری از محصولاتش مانوری پررنگ در میان رقبا بدهد و عاشقان تکنولوژی را به تفکر و بازاندیشی در انتخاب تلفن همراه آینده‌شان وا دارد.

acro S از خانواده اکسپریا با شماره مدل LT26w یکی از جدیدترین گوشی‌های غول ژاپنی است که توانسته صفت هوشمند را با مقاومت بالا تلفیق کند و لقب قدرتمندترین گوشی ضد آب تولید شده تا به حال را از آن خود کند (در حقیقت این گوشی در کلاس High-endها قرار دارد و بسیار پیشرفته‌تر از دو مدلی که ذکر کردیم به حساب می‌آید). از این رو شاهد نمایشگر 4.3 اینچی HD، دوربین 12 مگاپیکسلی در کنار پردازشگر قدرتمند دوهسته‌ای در قلب این گوشی به همراه لیسانس IP57 و IP67 هستیم که مقاومت در برابر گرد و خاک و آب تا عمق 1 متری برای مدت زمان سی دقیقه را تضمین می‌کند.

بسیاری این گوشی را همزاد مدل Xperia S سازنده‌اش می‌خوانند. با توجه به نام‌گذاری سونی این نظر تا حدی منطقی هم به نظر می‌رسد، زیرا acro (آکرو) در لغت پیشوندی خوانده می‌شود که “بالای چیزی را” معنی می‌دهد. از این رو آکرو اِس روی کاغد از نظر امکانات و ویژگی‌ها تقریبا همتای اِس است بعلاوه که با قابلیت ضد آب بودن یک پله بالاتر از آن می‌ایستد.

آی‌تی رسان این فرصت را داشت تا این گوشی جنجالی و بسیار جدید را  که در ماه جاری میلادی یعنی همین آگوست معرفی شده را برای بررسی نزدیک در اختیار داشته باشد. پس تا انتها همراه‌مان باشید که مقاله جالبی را برای‌تان تدارک دیده‌ایم.

طراحی: از آب نمی‌ترسم!

پیش از هر چیز لازم است متذکر شویم که acro S در سه رنگ سفید، مشکی و صورتی عرضه شده است که ما نمونه سپید روی آن را همان‌طور که مشاهده می‌کنید در اختیار داشتیم. رنگ سفید همیشه دو ویژگی پارادوکس‌وار را به همراه دارد، زیبایی خیره‌کننده ولی چرک‌پذیر. از این رو گوشی‌ای که در اختیار ما بود ظاهری دلفریب داشت. نمایشگر با خاموشی خود و قاب مشکی دورش سیاهی یکپارچه‌ای را در بدنه‌ای که تماما سفید رنگ است به رخ می‌کشد. در زیر نمایشگر سه کلید اندرویدی منو، خانه و بازگشت به صورت لمسی تعبیه شده‌اند. در بالای نمایشگر نیز به ترتیب از سمت چپ به راست LED ریز اعلان‌ها که برای هشدارهای مختلف رنگ‌های مختلفی هم دارد، حسگر نزدیکی به صورت، سنسور تنظیم نور، بلندگوی مکالمه و دوربین دوم مکالمه تصویری وجود دارند.

قاب پشتی گوشی به صورت یک تکه و جدانشدنی از بدنه از پلاستیک با جنس معمولی و با لعاب مات ساخته شده که استحکام نسبتا مناسبی دارد. همان‌طور که گفتیم این بدنه سپید روی کثیفی دستان را به چهره خود می‌گیرد، پس حین کار با آن لطفا نظافت را رعایت فرمایید! در دور تا دور بدنه باز هم سونی از نوار استیل رنگ محبوبش استفاده کرده است. همچنین برای رنگ درپوش‌های پورت‌های تعبیه شده در لبه بالایی نیز از همین رنگ استفاده شده است (شاید رنگ بهتری که با بدنه سفید سِت شود برای این قسمت نبود!). در لبه راستی بدنه کلید فیزیکی شاتر دوربین در پایین، دکمه یک‌پارچه ولوم و کلید پاور/قفل تعبیه شده‌اند. به نظرم اگر کلید ولوم در قسمت بالایی قرار می‌گرفت مناسب‌تر بود زیرا دسترسی به آن حین کار با گوشی سهل‌تر می‌شد.

در لبه چپی بدنه دو کانکتور اتصال به داک شارژر، ورودی سیم‌کارت و جایگاه میکرواس‌دی به کار رفته‌اند. acro S تا 32 گیگابایت از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند (توجه: خبری از این کارت درون جعبه نبود!)

در لبه پایینی فقط همین دو سوراخ برای اتصال بند به چشم می‌خورند. (در ابتدا فکر کردم این شیارها ورودی میکروفون دهنی گوشی هستند، ولی با بررسی دقیق‌تر متوجه شدم که آن میکروفون در زیر صفحه نمایشگر در کنار آرم XPERIA جاخوش کرده است)

در لبه بالایی بدنه سه درگاه میکرو یو‌اس‌بی، هدفون 3.5 میلی‌متری و HDMI دیده می‌شوند که با درپوش محافظت شده‌اند. در کل همان‌طور که تا به حال در تصاویر مشاهده کردید از لحاظ پورت‌ها و کلیدها بدنه آکرو اِس شلوغ است، ولی با ابتکاری که سونی به خرج داده اجازه نداده تا از زیبایی بدنه کاسته شود.

در پشت محصول همان‌طوری که در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید دو شیار بلندگو، دوربین 12 مگاپیکسلی به همراه فلاش LED و سوراخ میکروفون دوم به کار رفته‌اند. آن حرف N که در زیر دوربین مشاهده می‌کنید در واقع برچسبی است که محدوده تماس NFC را مشخص کرده است.

حال که تمام قسمت‌های بدنه را برانداز کردیم بد نیست کمی باریک‌بینانه‌تر نگاهی به acro S بیاندازیم تا متوجه شویم که این گوشی چگونه در زیر آب مقاومت می‌کند.

اگرچه همان‌طور که در آغاز این مطلب اشاره کردیم تا به حال دو گوشی ضد آب دیگر هم از این سازنده دیده‌ایم، ولی در ابتدا برای خودمان هم جالب بود که این محصول چگونه در زیر آب مقاومت می‌کند و حتی ذره‌ای از آب را به درون خود راه نمی‌دهد. بر روی تمامی پورت‌ها و ورودی سیم‌کارت و کارت حافظه درپوش محافظی وجود دارد. این درپوش‌ها تماما عایق‌بندی شده‌اند و در عین حال به آسانی هم باز و بسته می‌شوند. قاب پشتی گوشی هم همان‌طور که پیشتر گفتیم از بدنه جدا نمی‌شود و جایی را برای نفوذ آب باقی نمی‌گذارد.

اگرچه به طور حتم دور کلیدهای پاور، ولوم و شاتر نیز کاملا پوشیده و عایق‌بندی شده است، ولی با توجه به اینکه مجموعا چهار شیار برای بلندگوی مکالمه، میکروفون مکالمه، اسپیکر گوشی و میکروفون دوم (فیلمبرداری) وجود دارد برایم عجیب بود که چگونه این بلندگوها و میکروفون‌ها در زیر آب دوام می‌آورند و قطره آبی از آنها به درون آکرو اس نفوذ نمی‌کند! برای تست این ویژگی چندین بار طی مدت زمان‌های متفاوت گوشی را درون ظرف آبی که در تصویر مشاهده می‌کنید انداختم، ولی در انتها هیچ آسیبی به acro S ما نرسید و ثابت کرد که از آب هراسی ندارد!

به این منظور کلیپ ویدیویی کوتاهی نیز تهیه کردیم تا به شکل ملموس‌تری این قابلیت acro S را برای خوانندگان و همراهان عزیز آی‌تی رسان نشان دهیم.

در پایان این قسمت می‌توان گفت که آکرو اس با توجه به عرض 66 و طول 126 میلی‌متری، لبه‌های گرد شده و جنس محکم بدنه خود به خوبی در دست جا می‌گیرد و حس سهولت استفاده را به کاربر القا می‌کند. در حقیقت با توجه به ضد آب بودن این گوشی نباید تصور کنید که با محصولی عجیب و غریب و نامتعارف از لحاظ ظاهری و ساختاری مواجه می‌شوید. اما بد نیست به این نکته نیز اشاره کنم که اگرچه ضد آب بودن برای چنین گوشی هوشمندی که در کلاس High-endها قرار دارد پوئن مثبتی است و استفاده از درپوش‌های محافظ باعث شده تا ظاهر آن یک‌دست و زیبا به نظر رسد، ولی همین درپوش‌های محافظ می‌توانند گاهی دست و پاگیر به حساب آیند، زیرا برای هر بار شارژ یا اتصال هدفون مجبورید تا این درپوش‌ها را باز کنید و تا زمان اتصال سیم با یک در کوچک آویزان همراه باشید.

نمایشگر: رقص رنگ‌ها

با توجه به ضد آب بودن این گوشی هر بخش آن دوبرابر (شاید هم بیشتر!) همتاهای خویش جذابیت داشت. به همین ترتیب نمایشگر که به خودی خود در مورد هر گوشی دیگری بیش از همه در چشم است و تاثیر به سزایی هم در رضایت کاربر دارد برای‌مان بسیار مهم بود.

نمایشگر Xperia acro S مطابق روش معمول سونی از نوع LCD با نور پس‌زمینه LED بوده که موتور پردازشی براویا وظیفه تجزیه و تحلیل تصاویر آن را بر عهده دارد. در سطح این صفحه نمایش از شیشه ضدخش و ضربه استفاده شده است (البته منظور از ضربه نوع ملایم آن است نه محکم). نمایشگر با سایز 4.3 اینچی خود وضوح 1280×720 پیکسلی (HD) دارد و توانسته 342 پیکسل را در هر اینچ خود جای دهد. با توجه به وضوح و تعداد پیکسل‌های بالای این صفحه نمایش شاهد یکی از باکیفیت‌ترین نمایشگرهای موجود روی گوشی‌های هوشمند هستیم، حداقل روی کاغذ که چنین است.

برای تست این نمایشگر از زوایای مختلف به تماشای تصاویر آن نشستم و همچنین آن را زیر نور مستقیم آفتاب نیز قرار دادم، البته با روشنایی صد درصد. تصویر در کل کیفیت بسیار مطلوبی دارد؛ در نگاه از زاویه‌ها نیز میزان سفیدی که در گوشی‌های سونی‌اریکسون سابق و در برخی مدل‌های سونی هم دیده بودم بهبود پیدا کرده (البته کاملا برطرف نشده است) و رنگ‌ها اگر نگویم کاملا ولی بسیار بهتر دیده می‌شوند (البته اشباع رنگ‌ها کمی زیاد است). در زیر نور آفتاب انعکاس در صفحه وجود دارد، با این حال نمی‌توان بر این بازتاب خرده گرفت زیرا به دلیل جنس شیشه و پوششی که روی نمایشگرها استفاده می‌شود تقریبا در اکثر مدل‌های برندهای دیگر هم چنین امری اتفاق می‌افتد. در کل زیر نور خورشید تصویر به آسانی و با روشنایی و رنگ مطلوبی قابل مشاهده است و از این منظر در هوای آفتابی و محیط باز کاربر را ناامید نمی‌کند. اما تا به اینجا توضیحاتی که خواندید نظر و درک شخصی من از صفحه نمایش این گوشی بود؛ برای شرح بهتر و روشن کردن بهتر موضوع و همچنین دوری از قضاوت یک‌طرفه، باز هم طبق رسم‌مان این گوشی را به تاریک‌خانه آی‌تی رسان بردیم و با دوربین حرفه‌ای Sony Alpha NEX-C3 به عکاسی از نمایشگر آن پرداختیم (البته با توجه به نسبت فامیلی دوربین ما و گوشی acro S نگذاشتیم هیچ پارتی‌بازی صورت بگیرد و حرف و حدیث پشت سر نتایج ما زمزمه شود!). همچنین از آنجا که عکس دور همی خاطره‌انگیزتر از عکس تکی است، از یک مهمان افتخاری دعوت کردیم که به آسانی هر دعوتی را قبول نمی‌کند! این مهمان با نمایشگر 3.5 اینچی Retina خود 960×640 پیکسل را با تراکم 330 ppi در صفحه خود جای داده و هنوز با گذشت دو سال از تولید آن یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین نمایشگرها برشمرده می‌شود که بسیاری بر آن واقفند (اگر هنوز این مهمان را نشناخته‌اید آن را بی‌پرده و شفاف معرفی می‌کنیم: iPhone 4). بد نیست یک بار دیگر مروری اجمالی هم بر مشخصات نمایشگر acro S تا پیش از این تصاویر جذاب بکنیم تا ابهامی باقی نماند. acro S دارای پنل 4.3 اینچی با وضوح 1280×720 پیکسل و تراکم 342 ppi است. از نظر مشخصات این دو نمایشگر تفاوت عمده‌ای با یکدیگر دارند، اما نمی‌توان کیفیت بالای Retina را که هنوز هم بعد از دو سال کم‌رقیب است انکار کرد.

برای شفاف‌تر شدن و درک بهتر مقایسه از چندین عکس که طیف رنگ‌های گوناگون را در بر می‌گیرند و همچنین زاویه‌های مختلف نسبت به چشم عکاسی کردیم. با توجه به سایز نمایشگرها کاملا بدیهی است که تصویر راستی مربوط به Xperia acro S و چپی مربوط به iPhone 4 است.

برای تست دقت و سرعت پاسخ دهی نمایشگر به لمس نیز در ابتدا از منوها استفاده کردم که واکنش و دقت صفحه بالا بود. سپس برای آزمایش دقیق‌تر از بازی Fruit Ninja کمک گرفتم که قدرت لمسی نمایشگر گوشی را به چالش می‌کشد. در این بازی صفحه نمایش اگرچه عملکردی شبیه به نمایشگر آی‌فون 4 حین بازی نداشت، ولی در کل نسبتا مطلوب و رضایت‌بخش بود.

سخت‌افزار: توانگر

پیرو سیاست سونی که هنوز تولید چهارهسته‌ای‌ها را در دستور کار خود قرار نداده است، acro S از چیپست Qualcomm MSM8260 با پردازنده دوهسته‌ای 1.5 گیگاهرتزی، رم یک گیگابایتی و واحد گرافیکی Adreno 220 بهره می‌برد. این گوشی با 16 گیگابایت حافظه درونی ثابت عرضه می‌شود که 11 گیگابایت آن برای کاربر قابل استفاده است و همچنین از میکرو اس‌دی تا 32 گیگابایت نیز پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که بلوتوث نسخه 3.0 و NFC از ویژگی‌های ارتباطی برجسته آکرو اس برشمرده می‌شوند. اما باز هم برای آنکه بهتر قدرت سخت‌افزاری این گوشی را محک بزنیم و آن را نشان دهیم از چندین آزمون کمک گرفتیم. نخست برای آزمودن پردازنده سراغ بنچمارک پی رفتیم که نتیجه در تصویر زیر هویداست. این رقم در بین پردازنده‌های دوهسته‌ای نسبتا مطلوب برشمرده می‌شود.

سپس برای تست توان گرافیکی GPU آن یعنی Adreno 220 از برنامه NenaMark 2 بهره گرفتیم. با توجه به این پردازنده گرافیکی نتیجه رضایت بخش به حساب می‌آید.

پس از این آزمون به سراغ جدیدترین نسخه برنامه AnTuTu رفتیم که نتایج خوب و نسبتا کاملی را ارایه می‌دهد.

اما پس از این سه آزمون باز هم آرام نگرفتیم و به سراغ برنامه معروف Quadrant Advanced رفتیم که در چهار خوان آکرو اس ما را سنجید. همچنین برای مقایسه بهتر از نتایج چندین مدل مشابه دوهسته‌ای دیگر هم کمک گرفتیم.

اما پس از اینکه از این تست‌ها گذشتیم سراغ Browsermark رفتیم تا تحت شبکه نیز قدرت مرورگر و در نهایت وب‌گردی acro S را بسنجیم. رقم 82291 امتیازی متوسط به بالا محسوب می‌شود.

سیستم‌عامل: آدم آهنی بستنی می‌خورد!

سونی به صورت پیش‌فرض از اندروید نسخه 4.0.4 موسوم به ساندویچ بستنی بر روی acro S استفاده کرده است. (برای دانلود بازی و نرم‌افزارهای اندرویدی به اینجا مراجعه کنید)

طبق معمول از رابط کاربری Timescape برای این گوشی بهره گرفته شده که باز کردن قفل صفحه به شکل زیر است. با استفاده از این قفل امکان دسترسی مستقیم به دوربین نیز وجود دارد.

در بخش خانه پنج صفحه با امکان انتخاب ویجت‌هایی برای هر صفحه وجود دارد.

صفحه منوها نیز تغییر چندانی نسبت به دیگر مدل‌های اکسپریا نکرده است.

آلبوم گوشی تصاویر را بر اساس تاریخ مرتب می‌کند.

برای پخش موزیک سونی از برنامه Walkmanاش استفاده کرده که حین پخش هر آهنگ رنگ متفاوتی را در پس‌زمینه آن تِرک به نمایش می‌گذارد. درون این برنامه اکولایزرهای پیش‌فرض و همچنین امکان تنظیم دستی وجود دارد که در کنار سیستم ابداعی xLOUD سونی صدای واقعا بلند و باکیفیتی پخش می‌شود. با روشن کردن این قابلیت بلندگوی داخلی قدرت افزونی پیدا می‌کند. با توجه به ضد آب بودن این گوشی و البته بلندگوی آن، پخش چنین صدایی واقعا برایم جالب بود.

طبق معمول از نقشه‌های گوگل که باید به صورت آنلاین و با اتصال به شبکه روی گوشی بارگذاری شوند برای مکان‌یابی استفاده شده، اما جالب است بدانید که acro S به غیر از جی‌پی‌اس از ماهواره‌های GLONASS نیز برای یافتن مکان دقیق کمک می‌گیرد.

پخش کننده ویدیو پیش‌فرض روی گوشی ظاهر ساده و کاربری آسانی دارد. برای تست آن چندین کلیپ با فرمت‌های مختلف را بدون تبدیل روی آکرو اس کپی کردم. نتیجه این شد که تمامی‌شان از قبیل mkv، mp4 و flash به جز یکی که avi بود بدون هیچ افت فریم و تاخیر به اجرا درآمدند.

صفحه کلید روی نمایشگر 4.3 اینچی همانطوری که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید ظاهر جذابی دارد؛ پاسخ‌دهی صفحه نیز همان‌طوری که پیشتر اشاره کردیم حین تایپ مطلوب است.

در کل سیستم عامل اندروید نسخه 4 با توجه به پردازشگر دوهسته‌ای acro S عملکرد روان و مناسبی را حین کار با این گوشی در مدت زمانی که در اختیارمان بود به نمایش گذاشت.

دوربین: زیر آب عکس بگیر!

باز هم جمله “با توجه به ضد آب بودن آکرو اس …”. این بار نیز با در نظر گرفتن دوربین 12 مگاپیکسلی این گوشی بی‌لطفی است اگر این دوربین را با توجه به قابلیت ضد آب بودن نادیده بگیریم. دوربین acro S قادر است با حداکثر وضوح 3000×4000 پیکسل در دو مقیاس 16:9 و 4:3 عکس ثبت کند؛ البته با کیفیت 12 مگاپیکسل فقط در مقیاس 4:3 عکسبرداری صورت می‌پذیرد و برای استفاده از فرمت فول‌اسکرین واید کیفیت به 9 مگاپیکسل تنزل پیدا می‌کند. در تنظیمات دوربین گزینه عکسبرداری سه‌بعدی، 3D Sweep Panorama که به صورت مجازی تصویر 3D می‌سازد هم به چشم می‌خورد. در مود عکاسی فوکوس خودکار عملکرد روانی دارد. همچنین با استفاده از حالت صحنه خودکار (Auto Scene) تشخیص و به دنبال آن تنظیم لنز به طرز جالبی صورت می‌گیرد؛ دوربین به خوبی حالت پرتره، ماکرو، متن و غیره را تشخیص می‌دهد. با توجه به وجود دکمه شاتر فیزیکی در کنار همتای لمسی آن عکسبرداری به سهولت و آسانی انجام می‌شود. به غیر از عکاسی آسان، با استفاده از این کلید اختصاصی می‌توان از حالت قفل در کمتر از 2 ثانیه با حالت Quick Launch وارد منظره‌یاب دوربین شد. اما باز هم برای شرح بهتر و شفاف‌تر این بخش از گوشی نمونه عکس‌هایی را با دوربین آن در حالت‌های مختلف انداختیم که در زیر می‌توانید به تماشای آن‌ها بنشینید.

نور روز، هوای آفتابی – در این عکس مقدار ایزو به رقم 50 رسیده و اکسپوژر نیز 1 به 3200 ثانیه است. جزییات به خوبی ثبت شده‌اند و سفیدی نیز در حد معقولی قرار دارد.

 

در این عکس که در زیر نور آفتاب گرفته شده است جزییات به خوبی ثبت شده‌اند. 

 

حالت ماکرو – در این دو عکس که از نمای بسیار نزدیک از جسم گرفته شده‌اند، تنظیم فوکوس و ثبت جزییات باز هم با دقت بالایی انجام شده است.

 

تاریکی مطلق – در این عکس که با کمک تک فلاش LED گوشی که روشنایی مناسبی را فراهم کرده انداخته شده ایزو به رقم 640 رسیده و اکسپوژر نیز روی 1 به 25 ثانیه مکث کرده است.

 

حالت سند – در این عکس که در مود Document و با فاصله کم از سوژه انداخته شده، عدد f روی 2.4 و ایزو به 160 رسیده و اکسپوژر نیز روی یک پنجاهم ثانیه توقف کرده است. مقدار نویز کم است ولی سفیدی تصویر کمی بالاست.

 

پس از عکسبرداری سراغ قابلیت فیلمبرداری acro S رفتیم که در این مود دوربین گوشی می‌تواند با حداکثر وضوح 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم بگیرد. در نمونه کلیپ یک دقیقه‌ای که گرفتم حجمی در حدود 142 مگابایت پیدا کرد. صدا در قالب استریو ضبط می‌شود و همچنین فوکوس خودکار نیز عملکرد سریع و مطلوبی از خود به نمایش می‌گذارد. بعلاوه در زیر آب نیز ضبط فیلم بدون مشکل انجام می‌شد و فوکوس خودکار باز هم رضایت‌بخش عمل می‌کرد. البته صدا در زیر آب گنگ ضبط می‌شود.

طبق معمول دوربین دوم مکالمه تصویری نیز امکان عکسبرداری و فیلمبرداری را دارد. این دوربین در مود عکسبرداری با وضوح 1.3 مگاپیکسل و در مود فیلم با وضوح 720p در سرعت 30 فریم بر ثانیه تصاویر را ثبت و ضبط می‌کند.

درون جعبه چی پیدا می‌شه؟!

اما پس از کنکاش خود گوشی Xperia acro S، تمامی محتویات درون جعبه آن را هم بیرون آوردیم تا چیزی از نظرمان پنهان نماند! درون جعبه گوشی دو جعبه کوچک دیگر وجود دارند که با باز کردن اولی نخستین چیزی که به چشمم خورد برگه‌ای بود کوچک که شارژ گوشی برای حداقل 30 دقیقه را پیش از نخستین استفاده از acro S گوشزد می‌کرد. در کنار این برگه‌های راهنما، هدفون ظریف درون گوشی محصول وجود داشت که در مجموع سه سر پلاستیکی با سایزهای متفاوت برای گوش‌های کوچک و بزرگ در کنار آن بود. اما محتویات جعبه دوم برایم جالب و کمی شگفتی‌آور بود، زیرا انتظار چنین چیزی را نداشتم. درون این جعبه آداپتور شارژر یواس‌بی و کابل آن در نگاه نخست به چشم می‌خوردند؛ اما چیزی که در ته جعبه قرار داشت از تمامی محتویات آن سودمندتر و جذاب‌تر بود: داک شارژ. بله، همان‌طور که در تصاویر بالا مشاهده کردید، سونی دو تکه فلز برنجی رنگ را در لبه چپی گوشی تعبیه کرده که در واقع همان محل اتصال acro S به داک شارژ زیبای آن هستند. با قرار دادن آکرو اس روی این داک گوشی چفت شده و تکان نمی‌خورد که علاوه بر شارژ محصول می‌توان از آن به عنوان یک پایه نگاه‌دارنده محکم هم استفاده کرد. البته باید متذکر شد که از این داک فقط می‌توان برای شارژ گوشی استفاده کرد و انتقال اطلاعات توسط رایانه از طریق آن ممکن نیست. با این حال این ابتکار سونی روی یک گوشی ضدآب و همچنین قرار دادن داک آن درون جعبه ستودنی است.

و اما در پایان…

می‌توانم بگویم طی مدتی که acro S در اختیارم بود و با آن کار کردم واقعا از قابلیت‌های آن لذت بردم، زیرا در ابتدا که فهمیدم این گوشی ضد آب است انتظار چنین محصولی را نداشتم. صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت HD، دوربین 12 مگاپیکسلی فول اچ‌دی، اندروید 4، پردازشگر دوهسته‌ای، پشتیبانی از کارت‌حافظه، پورت HDMI و بلندگوی باکیفیت و قدرتمند در کنار طراحی چشم‌نواز و البته مقاومت در زیر آب همه و همه ویژگی‌هایی است که آکرو اس را به یک گوشی استثنایی در بین رقبا و البته اگر اغراق نکنیم بهترین گوشی تولید شده توسط غول ژاپنی تا به امروز تبدیل کرده است. سونی با این گوشی اثبات کرده است که می‌توان مقاومت بالای تلفن‌همراه را با هوشمندی آن هم از نوع پیشرفته پیوند داد. اگر به دنبال یک گوشی هوشمند شاخص و زیبا هستید، acro S می‌تواند یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های خرید پیش‌روی‌تان باشد که ضد آب هم هست. همچنین این محصول توصیه به افرادی می‌شود که دائما در سفر و گشت و گذار مخصوصا در طبیعت هستند و علاقه وافری به تکنولوژی دارند و می‌خواهند گوشی هوشمندی را همیشه به همراه خود داشته باشند که از گزند آب و هوای نامتعادل نیز در امان باشد.

لبخند

 قابلیت ضد آب و گرد و خاک

 خروجی HDMI و مجهز بودن به NFC

 دوربین قدرتمند

 نمایشگر بزرگ و باکیفیت

 پشتیبانی از کارت حافظه میکرواس‌دی

 استفاده از اندروید 4.0.4 به صورت پیش‌فرض

اشک

 حجم کم حافظه داخلی

 بدنه پلاستیکی نه چندان مرغوب

[box type=”info”]مشخصات فنی
ابعاد: 11.9×66×126 میلی‌متر
وزن: 147 گرم
نمایشگر: 4.3 اینچ، خازنی لمسی با وضوح 1280×720 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.0.4 موسوم به ساندویچ بستنی
پردازنده: 1.5 گیگاهرتز، دوهسته‌ای
رم: 1 گیگابایت
دوربین: 12 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلمبرداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n, Wi-Fi Direct, DLNA, Wi-Fi hotspot
باتری: 1910 میلی‌آمپر[/box]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

128 در مورد “هوشمندِ دوزیست! (بررسی Sony Xperia acro S)”

  1. خخخخ عجب نظرات عتیقه ای میشه پیدا کرد الان سال ۲۰۲۱ هس ۸ سال میش گوشیا مشکل آنتن ندادن داشتن حتی گفتنشم مسخره اس خخخخخ.
    عجب پیشرفتی شده تو این دنیا که نظرات هشت سال پیش واسن خنده دار بنظر میاد. 🙂

  2. باسلام من این گوشی رو از دوستم گرفتم و از وقتی گرفتم هی خاموش روشن میشه با اینکه باتریش پره ولی وقتی روشن میکنم یه ده دقیقه روشنه بعد خاموش میشه بعضی وقتاهم همین که روشن میکنم سریع خاموش میشه البته باتریش یکمی بادکرده خودم فکر میکنم از باتریش باشه خواهشن کمکم کنید میترسم بسوزه اخه زیاد از گوشی سردرنمیارم .باتشکر اگه میشه جوابش رو برام ایمیل کنید.

  3. سلام , میخواستم اگه براتون زحمت نمیشه , یه راهنمایی منو بکنید.
    میخواستم تنظیمات مربوط به موقعیت مکانی گوشی رو برای استفاده از نرم افزار ها روشن کنم. میشه دقیقا بهم بگید کدوم گزینه رو باید فعال کنم . خیلی وقت گذاشتم ولی نتونستم فعال کنم.

  4. سلام من اکرو اس دارم تازه هم اپدیتش کردم ….از وقتی ک اپدیت کردم به نت متصل نمیشه …..میشه بگید باید چیکار کنم؟

  5. اقا من یکساله اکرو اسدارم هنگ نکرده دوربینش عالیه باید اپدیت بشه تا روی واقغیشو ببینیندوستان گلم

  6. salam. man 2 ta gushi daram k yeki htc evo 3d va unyeki hamin acro s hast. touche htc ro avaz kardam khazano batrie acro ro ham avaz kardam. be nazare shoma az kudum estefade konam behtare?

  7. سلام
    من نسبتا از گوشیم راضیم اما یه سوال اساسی داشتم خواهشا کسی اگه میدونه پاسخ بده
    حافظه رم آکرو اس یک گیگ هست اما در قسمت
    settings/Apps/Runnig:
    فقط ۶۸۰ مگابایت رو به من نشون میده نه یک گیگ
    کاری میشه کرد که بشه یک گیگ یا واقعا الکی حافظه رم اون در سایت ها یک گیگ زده و ۶۸۰ هست در واقع؟؟؟!!!!
    ممنون میشم باز اگه کسی راهنماییم کنه
    با تشکر

  8. ## بررسی فوق تخصصی acro s و Xperia c######

    بنظر من Sony Xperia c فوق العاده تر از این آکرو اس هستش
    چون نه هنگ میکنه و نه این مشکلات رو داره
    آکرو اس پدر آدم رو در میاره
    معایب آکرو اس :
    1- هنگ کردن افتضاح
    2- خالی کردن شارژ
    3- دوربین اشغالی که فقط اسم 12 رو داره و الکی هست چون دوربینش به 5 هم نمیرسه
    4- اندروید پایینش(الان دوره ی اندروید 4.4 هست)
    5- قاب پلاستیکی و ضعیفش
    6- حافظه ی داخلی پایینش
    7- کیفیت تصویر حال بهم زنش

    آقا! در وصف چرت و پرتی این گوشی هرچی بگم کم گفتم.
    آدم بره 1200 نوکیا بخره سنگین تره

    من 2. ماه سوی Xperia c دارم نه هنگ میکمه و نه این مشکلات بالا رو داره
    من خودم Xperia c رو با acro s. مقایسه کردم، از نظر پردازنده. و همه چی Xperia c بهتره
    تازه صفحه ی نمایش. 5 اینچی داره

  9. حقیقتش من میخواستم این گوشیو بخرم دو الی سه روز دیگه ولی نظرات بعضی از بچه ها رو که خوندم مثلا سفید شدن صفحه بی کفیت شدنش کانکت نشدنش به اینترنت و حالات هنگ کردنش زود تموم شدن باتریش چرخیدن بیش از حد صفحه اش پریدن خود به خود صفحش و بعضی از مشکلات فنی………
    منو پشیمون کرد ولی همه ی دوستانم این مشکلو ندارن شاید این دوستان ما این گوشی از کسانی گرفتن که گوشی دست کاری کرده یا دست دوم بوده

    خواستم بدونم اگه این گوشی از نمایندگیش (ایران)بگیرم بازم این مشکلا تو داره؟؟
    لطفا کسانی که این گوشی دارن منو راهنمایی کنن چون من واقعا قصد خرید دارم
    ممنون میشم مدیر سایت هم را هنماییم کنه

  10. سلام.من 2-3ماهی میشه که اکرواس خریدم.ولی اصلا. راضی نیستم.خیلی هنگ میکنه.با اینکه چرخش صفحش غیر فعال با این حال خود به خود. میچرخه.اس ام اس بعد یه هفته بهم میرسه!!!!لطفا راهنماییم کنید که چیکارش کنم.

    1. سلام من تا حالا 3 تا گوشی با مدل های اچ تی سی و سامسونگ s3,s2 داشتم هر کدوم خورد زمین تاچ یا ال سی دی شکست ولی آکرو اس دو ماه خریدم دو بار خورده زمین هیچ کارش نشده و درمورد ضد آب بودنش هنوز امتحان نکردم

  11. يونس اصلحي

    سلام پیمان عزیز خوبی ؟ منومیشناسی ؟ یه سوال دارم اگه ممکنه بهش جواب بده : من10 روزه یه اکرو اس خریدم که از دیروز گاهی صفحه اش سفید میشه گاهی هم تصویرش میاد ولی با کیفیت خیلی بد. ولی هم زنگ میخوره هم عکس میگیره و … میشه بگی ایرادش چیه و چیکار باید بکنم؟

  12. سلام اقای گل کار

    می خواستم بگم من می خام گوشیمو عوض کنم گوشی قبلیم اکسپریا میرو بوده راستش از گوشیم خوشم نمیات
    راستی در مورد این گوشی ینی /سونی اکسپریا اکرو اس / کجا میتونم اطلاعات دقیق در مورد این گزشی پیدا کنم

    لطفا راهنماییم کنید
    سپاس از شما رها

  13. سلام من این گوشی رو دو ماه گرفتم در کل بد نیست ولی یه چند تایی عیب داره مال من که یه بار فلش خورده چون مشکل انتن داشت و هیچ تماسی رو نمی گرفت باطریش هم زود تموم میشه یه کمی هم صدای اسپیکرش پایینه
    ولی در مقابل اینا دوربین خوبی داره وای فایش عالیه وقتی میری اینترنت وب گردیش محشره میشه گفت در کل بد نیست

  14. سلام….
    من خیلی جذب این گوشی شدم…میخواستم ببینم بازی های hd رو خوب و بدون مشکل اجرا میکنه یا نه ؟؟؟
    مشکل هنگ کردن داره ؟؟؟
    تو آب عکس میگیره ؟؟؟
    و با توجه به برداشته شدن تحریم ها برای موبایل صبر کنم بهتره یا اینکه تا آخر ماه بخرمش ؟؟؟؟
    اگه گوشی دیگه با خواسته های من مد نظرتون هست معرفی کنید لطفا !!!
    و ممنون یه عالمه !

  15. سلام آقای گل کار عزیزززززززززززززز

    آقا ی سوال فوق تکراری دارم 😀

    ولی تورو خدا دقیق جواب بدید

    من بین acro s و tx موندم

    میدونم میخاین بگید اگه ضد آب مهمه و … 😀

    از ضد آب ک بگذریم بین این دوتا کدوم ب اون یکی ارجحیت داره

    من دانشجو نرم افزارم کارکردی هم ک میخام اگه بشه در زمینه رشته ام ازش استفاده کنم و بازی 😀 و چند تا نرم افزار

    اتصالات برام مهمه مثلا acro قابلیت usb on go و hdmi داره ولی tx رو نمیدونم اینا رو داره یانه ؟؟؟

    میشه ی جواب خووووووووووووب و با دلیل ب من بدید

    واقعا سپاسگذارتون میشم

    ببخشید طولانی شد متنم 😐

    1. پیمان گل‌کار

      توصیه من در خرید TX است
      نمایشگر بزرگ‌تر
      قیمت مناسب‌تر
      سخت‌افزار قوی‌تر
      برای یک مشاوره خوب و دقیق، توصیه می‌کنم سری به انجمن بزنید

  16. سلام من قصد خرید این گوشی دارم و برای من بیشتر هنگ نکردن و سرعت بالا و از همه مهم تر دوربین و باطری مهمه به نظرجناب گلکار شما این گوشی گزینه مناسبیه واسه خرید و آیا گزینه بهتری از خانواده سونی اکسپریا در این رنج قیمت سراغ دارید به من معرفی کنید؟ممنون میشم راهناییم کنید

      1. چرا هیچ جا acro رو پیشنهاد ندادید ؟؟؟ ینی واقعا v از acro سَرتره ؟؟؟

        آکرو ک این همه اتصالات باحال و قوی داره … 🙂

  17. سلام من یک مدتیه گوشیم وصل نمیشه به اینترنت Data Trafick نداره تنظیماتشو هم انجام دادم خطم همراه اول دائمیه.
    گوشیم آکرو اس قبلا درست بود و استفاده می کردم الان بعد یک بار ریست کردن دیگه جواب نمیده چیکار کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH