چگونه تنظیمات دوربین دستگاه را برای ثبت عکس‌های بهتر تغییر دهیم؟!

اغلب دستگاه‌های اندرویدی جدید دارای دوربین‌های مناسبی هستند که اگر کار با آنها را بلد باشیم، می‌توانیم عکسهای نابی بگیریم.

اگر تا به حال هیچ یک از تنظیمات دوربین خود را دستکاری نکرده‌اید، وقت آن رسیده که این کار را انجام دهید.

اینکه بدانیم هر یک از بخشهای تنظیمات دقیقا چه تاثیری روی نتیجه خواهند داشت، بسیار کمک حال خواهد بود.

پس دست بکار شوید، تلفن اندرویدی‌تان را بردارید و با مقاله زیر همراه شوید:

1.مقدار اکسپوژر چیست؟

Android-photography-settings-1

اکسپوژر در بحث عکاسی مقدار نور وارد شده بر اساس سرعت شاتر، اپرچر و نوردهی است. مقدار اکسپوژر هم در واقع به صورت عددی و بر اساس سرعت شاتر و اپرچر مشخص می‌شود.

ولی این مقدار به نسبت فاصله کانونی به سرعت شاتر ارتباطی ندارد و نتیجه در هر نسبتی بسته به نوردهی محیط خواهد داشت.

در تلفن‌های اندرویدی امکان تغییر اپرچر وجود ندارد و در بیشتر اوقات هم کنترلی روی سرعت شاتر نداریم. برخی اوقات هم در واقع کنترلی روی نوردهی نداریم! اینجاست که می‌توانیم با خیال راحت EV را تغییر دهیم.

تنظیمات EV جایی در میان تنظیمات دوربین است و به شکل یک اسلایدر برای کاربر تعبیه شده است که می‌توان با بالا یا پایین بردن اسلایدر مقدار آنرا زیاد یا کم کرد. با بالا بردن EV عکس شما روشن‌تر دیده خواهد شد و پایین آوردن آن عکس تیره تری به شما خواهد داد. بردن زیاد از حد این مقدار به دو طرف باعث ایجاد نویز در عکس می‌شود، پس به خاطر داشته باشید که تغییرات را تا حد امکان اندک ایجاد کنید.

2.ISO چیست؟

Android-photography-settings-3

ایزو در دوربین‌ها حساسیت دوربین به نور است. هر چه مقدار این ویژگی کمتر باشد، حساسیت لنز به نور خیلی کم خواهد بود. در دوربین‌های دیجیتال این ویژگی با مقادیری که به طور پیش فرض وجود دارد تغییر می‌کند.

این نکته را بدانید که هر چه مقدار نوری که وجود دارد بیشتر باشد، میزان ISOی مورد نیاز کمتر خواهد بود. به طور کل ISO پایین خوب است، زیرا دریافت سیگنال بیشتر و حساسیت بالا به نور موجب ایجاد نویز در تصاویر می‌شود.

زمان عکس برداری در نور کم و زمانی که اجسام در حرکتند، نیاز است که مقدار ISO بیشتر شود، ولی باز هم تلاش کنید که این مقدار را تا آنجایی که امکان دارد پایین نگه دارید.

3.میزان سفیدی چیست؟

Android-photography-settings-5

تمام نورها به اندازه یکسان ایجاد نمی‌شوند. رنگ‌های روشن با گرمای‌شان اندازه گیری می‌شوند. آن مقداری که باعث می‌شود نور خورشید در چشمان ما طبیعی به نظر برسد حدود 5500 تا 6500 کلوین است. هر چه میزان دما بیشتر باشد، زردی بیشتر می‌شود و هر چه دما کمتر شود، عکس آبی به نظر می‌رسد. چشمان ما در تنظیم کردن خود در نورهای مختلف بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند، ولی یک دوربین چنین نیست. زیر یک لامپ سفید عکس بی‌اندازید و خواهید دید که همه چیز به رنگ آبی می‌زند.

میزان سفیدی چیزی است که می‌توانید آن را از بخش تنظیمات تغییر دهید. این میزان آپشن‌های مختلفی برای انواع مختلف نور ارائه داده که با تغییر آنها، نتیجه دستخوش تغییر چشمگیری خواهد شد.

4.نسبت ابعاد

نسبت ابعاد در واقع نسبت عرض و طول عکسی است که می‌اندازید که اغلب با مقادیری چون 16:9 یا 3:2 تعیین می‌شود. عدد اول عرض است و عدد دوم طول.

اهمیتی ندارد که از چه معیار اندازه گیری استفاده می‌کنیم، نسبت ابعاد همین شکلی می‌ماند و تغییر نمی‌کند.

انتخاب نسبت ابعاد کاملا به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

5.ژئو تگ و دلیل اینکه نباید از آن استفاده کنید

photo-details

ژئوتگ در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که اسمارتفون شما از موقعیت‌تان استفاده می‌کند و اطلاعات آنرا روی داده‌های عکس گرفته شده اضافه می‌کند. برنامه‌هایی هستند که می‌توانند از این داده‌ها برای تشخیص محل شما استفاده کنند و از این اطلاعات برای نشان دادن محل شما روی نقشه به سود خود بهره ببرند.

اگر دلتان نمی‌خواهد که افراد از محل دقیق حضور شما مطلع شوند، حتما این ویژگی را خاموش کنید.

6.عکسهایم کجا رفتند؟

اگر اسمارتفونتان مجهز به کارت حافظه است، باید به دوربین محل ذخیره سازی عکس‌ها را بگویید. در آپشن مربوطه در بخش تنظیمات می‌توانید این محل را برایش انتخاب کنید.

این کار زمانی که فایلهای حجیم را ذخیره می‌کنید می‌تواند مفید باشد.

 

8 در مورد “چگونه تنظیمات دوربین دستگاه را برای ثبت عکس‌های بهتر تغییر دهیم؟!”

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون فقط لطفا کلمه انگلیسی هر کدوم از اصطلاحات رو داخل پرانتز بنویسید
    انشاءالله سربلند باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH