چرا یک عکاس حرفه‌ای آی‌فون را برای عکاسی انتخاب می‌کند؟

دوربین یکی از نقاط قوت آی‌فون‌ها و یکی از دلایل مهم فروش آن‌ها بوده است، اما همیشه به عکاسی با موبایل به یک کار غیر حرفه‌ای نگاه می‌شود و عکسهای گرفته شده با اسمارتفونها اغلب جایگاهی بیشتر از اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی ندارند، زیرا این دوربین‌ها در مقایسه با انواع حرفه‌ای رزولوشن پایینی دارند و قابلیت تغییر لنز ندارند، پس نمی‌توانند جایگاه مهمی در عکاسی حرفه‌ای داشته باشند.

اما عکاس تجاری جولیان کالورلی، به آیفونش بیشتر از یک ابزار ساده یا غیر حرفه‌ای نگاه می‌کند. او که عکاس کمپانی‌هایی چون آئودی و آستن مارتین بوده است، آیفونش را تبدیل به دستگاهی کرده است که نه تنها نتایجش به یک نمایشگاه راه یافتند، بلکه کتابی از آن هم چاپ شد که محتوایش تنها با آیفون گرفته شده بود.

یکی از گزارشگران سایت CNet به سراغ این عکاس حرفه‌ای رفته و با او مصاحبه‌ای انجام داده است که در ادامه این مصاحبه و دلیل اینکه چرا یک عکاس حرفه‌ای آیفون یا به طور کل یک اسمارتفون را انتخاب می‌کند، خواهید خواند.

شما همیشه از تجهیزات بسیار پیشرفته عکاسی استفاده می‌کردید، چه چیزی از آیفون برایتان جذاب به نظر آمد که آن را انتخاب کردید؟

مدتی در اینستاگرام بودم، یکی از دوستانم به عضو شدن در این شبکه تشویقم کرد. در واقع اولین بار بود که از موبایلم برای عکسبرداری استفاده می‌کردم. یه جورایی بهش علاقه مند شدم و کم کم پیشرفت هم کردم. در واقع از لذتی که کم کم از اینکار می‌بردم خودم هم متعجب شده بودم.

عکاسی با موبایل یه جور آزادی بهم می‌داد. اینکه همیشه توی جیبام بود. پیش از این مجبور بودم که برای هر بار عکاسی برنامه بریزم و کلی وسایل با خودم اینور و اونور ببرم.

اما الان فقط همین یک موبایل است و اصلا نیازی نیست که به همراه بردنش فکر هم کنم، چون همیشه همراهم است. کار با اون هم که ساده ساده است. نه کنترل چندانی داره و نه نیازه که با همون چند تا کنترلی هم که داره زیاد سر و کله بزنید. در واقع همه چی اتوماتیک انجام می‌شه.

آیا سوژه‌هایتان نسبت به زمانی که با دوربین حرفه‌ای عکاسی می‌کردید تغییر کرده‌اند؟

هنوز هم عاشق منظره هستم، اما چند تا عکس پشت صحنه‌ای تجاری هم گرفته‌ام. در واقع آیفون بهم اجازه می‌ده از چیزهایی عکس بندازم که پیش از این سوژه‌ام نبودند. عکسهایی که در کتاب می‌بینید زیاد هم با کارهای دیگه‌ام متفاوت نیستند.

2اینستاگرام یه جورایی مثل بلاگم شده. اطلاعاتی راجع به عکسها می‌ذارم، کمی هم از کتاب می‌نویسم.

آیا برای عکاسی با تلفن همراهتان به طور ویژه بیرون می‌روید؟

نه. زمانی که با خانواده‌ام هستم، از فرصت استفاده می‌کنم و عکس می‌ندازم. اینطور نیست که برای عکاسی با تلفنم برنامه بریزم و بیرون برم. بیشتر اوقات از عکسی که با تلفن می‌ندازم یک نسخه با دوربینم هم می‌گیرم. یعنی در واقع یک زمان دیگه میام و از همون سوژه عکس می‌ندازم، ولی وقتایی که نور و آسمون تو وضعیت خوبی نیستند واقعلا ناراحت می‌شم.

شما با نام‌های بزرگی در زمینه‌های تجاری کار کرده‌اید. آیا آیفون تا الان نقشی در پروژه‌های کاری‌اتان داشته است؟

الان اتفاقا تقاضا برای انجام کار با موبایل زیاد شده. مخصوصا برای قسمت‌هایی چون شبکه‌های اجتماعی و پشت صحنه. در واقع مشتری می‌خواد که احساس شخصی شما رو با عکسی که با موبایل می‌ندازید داشته باشه.

البته این رو هم بگم که کار اصلی تبلیغاتی من هنوز هم با دوربینم انجام میشه. مشتری‌هام دوست دارن که کارهاشون خیلی بزرگ باشه تا بتونن هر اندازه که می‌خوان کراپش کنند و در جاهای مختلف قرارش بدن. در واقع مشتری‌ها می‌خوان که با یک عکس هر نیاز تبلیغاتی که دارند برآورده بشه و رزولوشن دوربین آیفون نمی‌تونه از پس این خواسته‌ها بر بیاد.

رسانه اجتماعی چقدر برایتان مهم بوده است؟

واقعا مهم است و از گذراندن وقت در آنها واقعا لذت می‌برم. به ویژه توییتر، اینستاگرام و البته بلاگ شخصی خودم.

فکر می‌کنم که عکاسان قدیمی‌تر که با رسانه اجتماعی کار نمی‌کنند، چیز بزرگی را از دست دادند. در واقع رسانه اجتماعی یک زبان دیگه است که خیلی‌ها به آن صحبت می‌کنند. اگر شما از این زبان ندونید، فرصت‌های برقراری ارتباط زیادی را از دست خواهید داد.

خیلی از عکاسان هستند که در توییتر حضوری ندارند و سخت مشغول فروش کتابهاشون هستند،  اما خریداران زیادای هم ندارند، چون در واقع افراد زیادی از وجود چنین کتابهایی خبر ندارند.

خیلی از عکاسان به ساده گرایی در عکاسی به چشم تقلب می‌نگرند، نظر آنها راجع به کاری که شما با تلفن انجام می‌دهید چیست؟

4

تا الان بازخورد منفی دریافت نکردم. خیلی از عکاسان رو دیدم که با موبایلهاشون به عکسبرداری می‌پردازند. فکر می‌کنم عکاسی بیشتر به درک عکاس مرتبط است تا تجهیزات حرفه‌ای.

در واقع افراد زیادی با من در ارتباط بوده‌اند و گفتند که عکاسی من الهام بخش اونها شده و باعث شده که بیرون برن و عکاسی با موبایل را تجربه کنند.

اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که بازخوردها اینقدر مثبت باشند. عکاسی یک کار شخصی است و انتظار ندارم که همه از کار من لذت ببرند. در افتتاحیه نمایشگاه اسناگ، یکی از چیزهایی که به وضوح قابل مشاهده بود، الهام بخشی کتابم برای برخی از افراد بود. مثلا در بین بازدیدکنندگان خانم مسنی قرارد اشت که از نظر تجهیزات عکاسی کامل بود، اما به دلیل کهولت سن توانایی لازم برای حمل آنها را نداشت، پس تصمیم گرفته بود که از این پس عکاسی را با آیفونش ادامه بده. اون خانم اصلا باور نمی‌کرد که این عکسها با آیفون گرفته شده‌ باشند.

چگونه به انتقاداتی که درباره کم ارزش بودن عکاسی با اسمارتفون نسبت به عکاسی سنتی با فیلم وجود دارد پاسخ می‌دهید؟

همه چیز بستگی به درک داره. دلم نمی‌خواد که به عکاسی سنتی برگردم. کیفیت الان خیلی بهتر شده. الان هم مثل قدیم عکس می‌گیری و سپس روی آن کار می‌کنی. تنها چیزی که تغییر کرده، درک و نگاه است. الان افراد به عکس نگاه می کنند و میگن وای این فتوشاپ شده. ولی قدیمها اشکالی نداشت که از این مدل ترفندها استفاده می‌شد. تنها ایرادی که الان وجود داره، اینه که هر کسی فکر می‌کنه که می‌تونه عکاسی کنه، زیرا در واقع بیشتر کارها را دوربین انجام می‌ده، اما واضحه که ترکیب بندی و البته نور دهی خریدنی نیستند.

چه چیزی عکاسان را از هم متمایز می‌کند؟

3

برای متمایز بودن و البته نتایج خوب تولید کردن، دید خیلی مهم است. این دید همیشه در حوزه‌های مختلف حتی حوزه تجارت هم یکسان باقی می‌مونه. در بخش تجاری باید آنقدری قوی باشی که از پس عکاسی در اون اندازه بر بیای. خیلی‌ها در عکاسی از منظره حرفه‌ای هستند، ولی در عکاسی تجاری کم می‌آورند. در واقع برای موفق بودن در زمینه تجاری باید مهارت‌های زیادی داشته باشی.

چون فقط یک دوربین خوب دارید، دلیل نمی‌شه که بتونید عکسهای خیلی خوب هم بندازید. ترکیب بندی، نور و فهمیدن سوژه جز مواردی هستن که باید همیشه مد نظر داشته باشید. این روزها عکاسی زیاد انجام می‌شه. حتی گاهی اوقاتنمی‌تونی

بین یک عکاس حرفه‌ای و آماتور فرق بذاری، اما در آخر یک عکس خوب همیشه برجستگی خاص خودش رو داره.

چه توصیه‌ای برای گرفتن بهترین عکس با دوربین موبایل دارید؟

از سوژه‌هایی که کنتراست بالا دارند دوری کنید. من همیشه به دنبال صحنه‌ها و ترکیب بندی ساده هستم. قسمت خوب قضیه اینه که چون با دوربین موبایل عکس می‌ندازید، پیش نمایش تقریبا مناسبی دارید. اگر عکستان در همان پیش نمایش خوب باشد، پس کارتان را خوب انجام دادید.

لنز دوربین خیلی ساده کثیف می‌شه. پس مطمئن باشید که حتما یک پارچه مناسب برای تمیز کردنش همراهتون دارید. همیشه عکس افقی را افقی بگیرید. در ویرایش می‌تونید اون رو تغییر دهید، ولی خب از کیفیتش کاسته می‌شه.

به های لایت‌ها توجه کنید. همیشه مطمئن شوید که قسمت‌های روشنتر به اندازه کافی نور گیری می‌شوند. برای اینکار می‌تونید از زوایای مختلف عکس بندازید و ببیند که در کدام زاویه های لایت‌ها بهتر بنظر می‌رسند.

یکی از بهترین برنامه‌های ویرایشی را برای خودتون انتخاب کنید. من همیشه از Snapspeed استفاده می‌کنم. بنظرم از همه بهتره، اما می‌تونید از برنامه مختلفی استفاده کنید و از افکتهای متفاوتی که این برنامه‌ها ارائه میدن بهره ببرید.

برای اینکه با بزرگترین اندازه ممکن عکس بگیرم از برنامه پیش فرض موبایلم استفاده می‌کنم و سپس اون رو وارد برنامه‌های ویرایشی می‌کنم و دوباره به دوربین برش می‌گردونم.

مکان‌های مورد علاقه‌اتان برای عکاسی کجاها هستند؟

اسکاتلند. بیشتر عکسها اینجا در هوای نامناسب گرفته می‌شه. هوایی که خیلی‌ها حتی فکرش رو هم نمی‌کنن که بتونن توش عکس بندازند، اما این حالت گرفته و آسمان همیشه ابری حسی به عکسها می‌ده که هر جایی نمی‌تونی اون حس رو داشته باشی.

4 در مورد “چرا یک عکاس حرفه‌ای آی‌فون را برای عکاسی انتخاب می‌کند؟”

  1. عکاس حرفه ای که سونی انتخاب میکنه که چون تنظیم دستی خیلی حرفه ای داره. این پست صرفا یک تبلیغ هست وگرنه من میتونم 10 تا عکاس حرفه ای نام ببرم کخگه از گوشیهای سونی استفاده میکنن. در مسابقات عکاسی هم اکثر کسایی که برنده میشن با شی سونی عکس گرفتن. دوربین آیفون هیچ تنظیمی نداره پس آماتور هست. ایشون احتمالا همین آیفونو دیده و سونی ندیده که ببینه چه عکسایی بهش تحویل میده.

  2. چیزی که عیان است نیاز به توضیح نداره!
    عکاسان حرفه ای نظرشون روی گوشی های لومیا است. بدلیل لنز قوی و حرفه ای و امکانات بسیار عالی اپ دوربین!

  3. عبدالله حمودزاده

    کلا با موبایل عکس حرفه ای گرفتن کار هرکس نیست.
    گوشی های آیفون هم از نظر عکاسی کیفیت بالایی دارند ولی 8مگاپیکسل (2448×3264) رزولوشن چندان بالایی نیست.

  4. مجتبی بوالحسنی

    شخصا همیشه واسم سوال بود که چرا خیلی ها از آیفون برای عکاسی حرفه ای استفاده میکنن. ولیوشخصا با اینکه هم آیفون دارم هم نوت 3، ولی نوت رووترجیح میدم واسه عکس گرفتن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH