دوستی مجدد اپل و سامسونگ و نگرانی سایر شرکت‌ها

boojaدر ماه اگوست گذشته، مدیرعامل اپل، تیم کوک تصمیم بر این گرفت تا برای صلح با رقیب دیرینه‌ این شرکت یعنی سامسونگ، پیش‌قدم شود. در چند سال اخیر این دو شرکت به دلیل قوانین پتنتی، بارها یکدیگر را به دادگاه کشانده و خود را در سر خط اخبار روز قرار دادند. حالا این دو شرکت قصد دارند تا دست از دشمنی برداشته و بتوانند با یکدیگر همکاری‌های بیشتری داشته باشند که در نهایت به نفع تجارت هر دو طرف خواهد بود.

بر اساس اعلام بلومبرگ، سامسونگ مسئول ساخت چیپست A9 اپل خواهد بود که قرار است در نسل بعدی آیفون مورد استفاده قرار گیرد. اگر به اخبار پیشین نگاهی بیندازیم، گفته می‌شد که بخشی از چیپ‌های A9 را شرکت TSMC خواهد ساخت و حالا ظاهرا قرار است این کار توسط سامسونگ صورت پذیرد. تحلیل‌هایی که از جانب موسسه امنیتی KGI انجام شده، مشخص گردیده که TSMC حدود ۳۰ درصد از چیپ‌های جدید اپل را خواهد ساخت و درصد باقی مانده به سامسونگ خواهد رسید. سال گذشته، به دلیل عدم همکاری و دشمنی اپل و سامسونگ، ساخت چیپ‌های A8 تماما توسط TSMC انجام شد.

در سال جاری، صحبت‌هایی از یک شرکت دیگر هم به میان آمده که Global Foundries نام دارد و گفته شده شاید این شرکت نیز ۳۰ درصد از چیپ‌های مورد نیاز امسال اپل را بسازد. با همکاری اپل و سامسونگ، با توجه به گزارشات مالی سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۵، درآمد هر دو شرکت افزایش داشته است. سامسونگ نیز در حال حاضر نسبت به آینده ساخت چیپ‌ها بسیار امیدوار بوده و قرار است همچنان این بخش از تجارت خود را گسترش دهد. اما در طرف دیگر TSMC که اپل یکی از بزرگترین مشتریانش بوده، حالا فعالیت کمتری خواهد داشت.

دیگر شرکتی که از همکاری دو شرکت مورد اشاره بسیار نگران خواهد شد، SanDisk است. این شرکت نیز پردازنده‌های مورد نیاز شرکت‌هایی مانند اپل را برای آیفون و آیپد این شرکت تولید می‌کرده و در واقع بزرگترین مشتری SanDisk به‌شمار می‌آمده. حدود ۱۹ درصد از درآمد SanDisk از جانب اپل بوده که دیگر خبری از آن نیست. این شرکت در ۱۵ آوریل اعلام کرد که انتظار دارد فروشی کمتر از سال پیش را گزارش کند زیرا مشتریان بزرگی چون اپل را از دست داده است.

برای سامسونگ نیز درآمد از بخش چیپ‌سازی افزایش داشته. در سال ۲۰۱۴ که یک سال مالی بسیار ضعیف برای بخش تلفن‌های هوشمند این غول کره‌ای بوده، از ۷۵ درصد در سه‌ ماهه‌ اول این سال به ۳۷ درصد در سه ماهه پایانی کاهش داشته است. با توجه به استفاده از چیپ اگزینوس خود سامسونگ در پرچمداران کنونی این شرکت یعنی گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج، مشخص است که سامسونگ در این بخش شاهد افزایش درآمد خواهد بود.

سامسونگ و اپل هم اکنون جمعا حدود ۴۰ درصد از بازار تلفن‌های هوشمند کل جهان را در اختیار دارند. اپل به سامسونگ نیاز دارد تا بخشی از اجزای مورد نیاز محصولاتش را تولید کند و سامسونگ نیز از چیپ‌های ساخت خود در پرچمدارانش بهره می‌برد. گفته می‌شود که استفاده از چیپ‌ اگزینوس در گلکسی نوت ۵ نیز ادامه یابد. حالا از این پس با همکاری کوپرتینو و این غول کره‌ای، سایت شرکت‌هایی که به تولید پردازنده‌ها مشغول هستند، شاهد روزهای تیره‌ای خواهند بود. برخی از این شرکت‌ها که قطعا از همکاری دو شرکت مورد بحث نگران هستند و از این بابت ضرر خواهند کرد TSMC، SanDisk و حتی کوالکام هستند.

کوالکام نیز بخشی از چیپ‌های خود را توسط TSMC ساخته و اکنون انتظار می‌رود برای نسل‌ جدید پردازنده‌ خود یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ نیاز به فناوری ۱۴ نانومتری سامسونگ داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH