چرا مقدار مگاپیکسل یک دوربین چندان هم اهمیت ندارد؟

galaxy-s6-camera

دوربین آیفون 6، 8 مگاپیکسلی است و گلکسی اس 6 یک دوربین 16 مگاپیکسلی دارد، اما میزان شارپ بودن و وضوح تصاویر در هر دو یکی است. ولی چرا؟!

خیلی از مردم فکر می‌کنند که هر چه میزان مگاپیکسل یک دوربین بیشتر باشد، عکس‌های بهتری می‌گیرد. در واقع سازندگان از این حقه استفاده می‌کنند تا مشتریان بیشتری بدست آورند.

در تئوری هر چه تعداد پیکس‌ها بیشتر باشد، عکس با کیفیت‌تر خواهد بود.

پیکسل‌ها در سنسور دوربین و برای گرفتن نور قرار می‌گیرند. هر چه سنسور بزرگتر باشد، پیکسل‌های بیشتری روی آن قرار می‌گیرد و از این رو عکس گرفته شده شارپ‌تر و بهتر خواهد بود، اما هر چه تعداد پیکسل‌های روی سنسور بیشتر شود، باید اندازه آنها هم کوچکتر شود و هر چه پیکسل کوچکتر باشد، نور کمتری جذب می‌شود. اینگونه است که عکس‌های گرفته شده پر از نویز خواهند بود.

یکی از راه‌های مقابله با چنین وضعیتی بازتر نگه داشتن شاتر برای جذب نور بیشتر است، اما در این حالت حتی اگر شاتر برای مدت زیادی هم باز باشد نتایج تار خواهند بود، مخصوصا در موقعیت‌هایی که نور کم است. غیر از ال‌جی جی 4، دیگر دوربین‌های قرار گرفته در اسمارتفون‌ها، به کاربر امکان کنترل شاتر را نمی‌دهند.

اما اگر پیکسل‌ها بزرگ هم باشند، عکس‌ها شارپ نخواهند بود. این همان اتفاقی است که در دوربین اچ تی سی وان ام 8 افتاده است. دوربین آلتراپیکسل این اسمارتفون در واقع 4 مگاپیکسلی است، پیکسل‌هایی که اندازه‌ای بزرگتر از پیکسل‌های معمولی دارند. این نوع دوربین عملکرد بهتری در نور کم دارد، اما کیفیت کلی عکس‌ها آنقدرها هم زیاد نیست، زیرا 4 مگاپیکسل توانایی جذب نور برای ارائه جزئیات کافی را ندارد.

پس به خاطر داشته باشید که برای داشتن عکس‌های خوب باید تعادل مناسبی بین پیکسل‌ها و اندازه سنسور ایجاد شود.

دوربین آیفون 6 دارای یک سنسور 2.2/1 اینچی با 8 مگاپیکسل است، اما اس 6 یک دوربین با سنسور 1.9/1 اینچی دارد و 16 مگاپیکسل در آن قرار می‌گیرد. در واقع این دو دوربین عملکرد متفاوتی برای ارائه نتایج مشابه دارند.

14 در مورد “چرا مقدار مگاپیکسل یک دوربین چندان هم اهمیت ندارد؟”

  1. اخه مگه خلم برم سمت سامی پلاست دیروز هم رفتم با s6 تو پاساژ علایدین رشت کار کردم واقعا حتی به g3 نمی رسید کیفیتش، حالا اون به کنار نداشتن پورت micro sd هم به کنار،اصلا اون باگ ویز هم به کنار،این طراحی کپی شده از iphone 6 کجا دلتون می خواین قرار بدین؟ادم باید خل باشه بره سمت سامی کلاهبردار

  2. حسین باقری

    مقدار ایزو هم مهمه ها…

    و همچنین سایز لنز..

    مثلا :

    درسته جی4 اپرچرش 1.8 و پایدارکننده اپتیکال داره

    ولی زد3 ایزو 12800 و لنز بزرگتری داره.

    که فک کنم در عمل تو تاریکی زد3 موفق تر باشه.

    باید منتظر تستهای تخصصی باشیم……..

    1. حقیقت تلخ است.شرط می بندم تا الان s6رو از نزدید ندیدی.بهترین وسیله ی ارتباطی ساخت دست بشر است.شما چرا میخوایی اسم سامسونگ رو بد کنی هرچند که مگه تو خواب ببینی

  3. چه جالب ولی واقعیت تلخ است نه آیفون .اچ تی سی .الجی به پای سامسونگ نمی رسن.وبازهم حقیقت تلخ است.

      1. دوست عزیز سونی خودش تولید کننده هست ولی عجیب اینجاست که لنز و دوربینهایی که سونی به شرکت های دیگر میفروشه بسیار بهتر از لنز و دوربین هایی است که خودش در گوشی هاش استفاده کرده است .برای مپال دوربین s4سامسونگ بسیار بهتر از سونیzوz1است همچنین دوربین s5ازz2 خیلی بهتره.فهمیدی دوستم

  4. خوب بود ولی LG G4 اولین دوربینی نیست که امکان بازنگه داشت شاتر رو میده قبل از اون
    نوکیا 808 این قابلیت رو داشت(سیمبین)
    بیشتر لومیا های رده بالا این قابلیت رو دارن
    HTC One M8 , M9 و چند تا گوشی خاص دیگه از HTC این قابلیت رو دارن
    گلکسی اس 6 هم یه حالت حرفه ای (pro) داره باهش کارنکردم ببینم میشه سرعت شاتر رو کنترل کرد یا نه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH