جزئیات کامل پردازنده ۱۰ هسته‌ای مدیاتک مشخص شد؛ تولید انبوه از تابستان امسال

16-150506101602V6شرکت تایوانی مدیاتک در طی یک رویداد و کنفرانس مطبوعاتی در مورد تکنولوژی خود و همکاران تجاری برای نسل جدید پردازنده‌های این شرکت که MT6797 نام دارد، اطلاعاتی را بیان کرد. همانطور که احتمالا می‌دانید، این اولین باری است که پردازنده‌های موبایلی ۶۴ بیتی با ۱۰ هسته پردازشی ساخته می‌شود. در این چیپست از چهار هسته Cortex-A53 برای پردازش کارهای معمولی بهره گرفته شده و فرکانس کاری هر کدام نیز بر روی 1.4 گیگاهرتز تنظیم شده است. چهار هسته دیگر از نوع Cortex-A57 بوده و فرکانس کاری آنها بر روی ۲ گیگاهرتز تنظیم شده که برای کارهای سنگین بکار می‌رود. در نهایت دو هسته دیگر که از نوع Cortex-A72 هستند با فرکانس 2.5 گیگاهرتز کار می‌کنند که نهایت قدرت این چیپ را خواهد داشت.

این چیپ با فناوری ۲۰ نانومتری تولید خواهد شد و نیز از پردازنده گرافیکی قدرتمند Mali-T880 MP4 در کنار آن استفاده می‌شود که بر روی عدد ۷۰۰ مگاهرتز تنظیم شده و برای رمزنگاری و رمزگشایی ویدئوهای H.265 و 4k و 2k با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، بسیار مناسب است. این پردازنده قادر به انجام محاسبات لازم برای صفحه نمایش‌هایی با رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل است. چیپ مورد بحث از دوربین‌هایی با سنسور ۲۵ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند و تکنولوژی‌هایی مانند Native3D 2.0 را به ارمغان می‌آورد.

دیگر مشخصه چیپست جدید مدیاتک پشتیبانی آن از رم‌های پردازشی نوع LPDDR4 است. MT6797  به همراه یک رم LPDDR3 با فرکانس کاری ۹۹۳ مگاهرتز همراه است، درحالیکه کوالکام و سامسونگ قبلا به رم‌هایی از نوع LPDDR4 با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز کوچ کرده‌اند. همچنین پردازنده‌های جدید کوالکام از شبکه‌های پرسرعت LTE Cat-9 پشتیبانی می‌کنند ولی پردازنده جدید مدیاتک از شبکه‌های LTE Cat-6 پشتیبانی خواهد کرد.

در هر صورت بنظر می‌رسد که مدیاتک با این چیپ جدید که کارایی بسیار بالا را با قیمت بسیار خوب ارائه می‌کند، مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان قرار بگیرد. همچنین قابل ذکر است که پیش از این نیز بسیاری از شرکت‌های بزرگ چینی که تلفن‌ هوشمند تولید می‌کنند، از پردازنده‌های مدیاتک استفاده کرده‌اند. بنابراین بسیاری از مشتریان همیشگی این شرکت تایوانی قطعا با پردازنده جدید مورد بحث باز هم از او استقبال می‌کنند. گفته شده که دستگاه‌های مجهز به چیپ MT6797 تا پایان سال میلادی جاری به بازار عرضه خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH