چگونه تصاویر واضحی را با اسمارت فون خود ثبت کنیم؟

در حال حاضر اسمارت فون‌ها و دوربینشان پیشرفت بسیار خوبی کرده‌اند و روزانه افراد زیادی از طریق آن‌ها اقدام به عکاسی می‌کنند که در بسیاری از مواقع قابل مقایسه با تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های حرفه‌ای هستند. اغلب ما در حال حاضر اسمارت فون‌هایی را در جیب خود داریم اما گاهی دوستانمان تصاویر بسیار خوبی را از یک منظره ثبت می‌کنند که ما قادر به ثبت چنین تصاویری نیستیم و در واقع تصویر ثبت شده توسط آن‌ها بسیار واضح‌تر از تصویری است که ما ثبت کرده‌ایم. در این مقاله تصمیم داریم تا به معرفی نکاتی بپردازیم که با در نظر گرفتن آن‌ها، تصاویر شما نیز وضوح و کیفیت کافی را خواهند داشت.

مانع لرزش دوربین شوید

iphone 6

یکی از دلایل اصلی که باعث می‌شود تصاویر شما تار و بلور شده ثبت شوند حرکت دوربین است که می‌تواند دلایل زیادی مثل لرزش دست و… داشته باشد. اما شما هر طور که باشد می‌بایست از لرزش اسمارت فون خود در حین عکاسی ممانعت کنید و برای این کار بهترین راه حل استفاده از پایه‌های نگهدارنده است که کاربر اسمارت فون خود را بر روی آن نصب می‌کند و سپس اقدام به عکاسی می‌نماید که باعث می‌شود گوشی شما هیچ لرزشی در حین ثبت تصویر نداشته باشد. البته اگر شما پایه نگهدارنده ندارید نیز می‌توانید با تکیه دادن به جایی و کشیدن یک نفس عمیق و نگهداشتن نفس خود تصویری بدون لرزش ثبت کنید، اما استفاده از پایه نگهدارنده راه حل مناسب‌تری است. (توصیه می‌شود در حین عکاسی با اسمارت فون‌ها از دو دست خود برای نگهداری دستگاه استفاده کنید تا گوشی لرزش کمتری داشته باشد)

برخی از اسمارت فون‌ها دارای دکمه فیزیکی دوربین هستند که باعث می‌شود قرار گیری اسمارت فون در دست راحت‌تر باشد و کاربر به سادگی بتواند تصویر مورد نظر را ثبت کند و این کار بدون هیچ نوع لزرشی انجام می‌گیرد (اگر دوربین شما دکمه شاتر نداشته باشد می‌توانید از طریق بخش تنظیمات دوربین، یکی از دکمه‌های افزایش و یا کاهش صدا را به عنوان دکمه شاتر تعیین کنید). گفتنی است که در برخی از دستگاه‌ها کاربر می‌تواند با نصب هدفون گوشی از دکمه موجود بر روی آن به عنوان شاتر استفاده کند که این خود نیز باعث کاهش لرزش گوشی می‌شود و می‌توانید تصاویر واضحی را ثبت کنید.

stabilization

همان‌طور که می‌دانید برخی از اسمارت فون‌ها دارای لرزشگیر اپتیکال هستند که خود دوربین به‌صورت فیزیکی باعث حذف ضربات می‌شود و نمی‌گذارد که تصاویر شما به دلیل لرزش دست، تار ثبت شوند. اما اغلب اسمارت فون‌ها دارای یک لرزشگیر تصویر نرم افزاری هستند که از طریق آن، دوربین با اعمال اقداماتی مانع تار شدن تصاویر در حین لرزش دست می‌شود.

البته گفتنی است که برخی نرم افزار‌های سوم شخص نیز وجود دارند که کاربر از طریق آن‌ها می‌تواند لزرش دست خود را در حین عکاسی به صورت نرم افزاری از بین ببرد و در نهایت تصاویر واضحی را ثبت کند.

لینک دانلود iOS :ProCamera

لینک دانلود Camera FV-5: اندروید

لنز دوربین را تمیز کنید

Clean-the-lens

شاید این موضوع خیلی ساده باشد اما در واقع یکی از دلایل اصلی برای ثبت یک تصویر واضح تمیز بودن لنز دوربین اسمارت فون است که در کاربری‌های روزانه بر اثر برخورد با انگشت‌ها و یا سایر اجسام، کثیف می‌شود و در نهایت حین ثبت یک تصویر عکس گرفته شده وضوح کافی را ندارد و فوکوس نیز بر روی سوژه انجام نشده است. (سعی کنید  برای تمیز کردن لنز دوربین از پارچه مناسب استفاده کنید تا لنز دچار خراشیدگی نشود)

فوکوس مناسب اعمال کنید

Get-the-focus-right

یکی از دلایل اصلی‌ای که باعث می‌شود دوربین اسمارت فون شما تصاویری با وضوح نامناسب ثبت کند، خارج بودن سوژه از فوکوس است که در واقع در این صورت دوربین در بخش دیگری از تصویر تمرکز و فوکوس کرده و سوژه شما تار شده است. برای جلوگیری از این کار اغلب اسمارت فون‌های امروزی با وجود اینکه دارای فوکوس خودکار هستند و سیستم تشخیص می‌دهد که کدام بخش از تصویر مربوط به سوژه است، اما قابلیتی نیز در آن‌ها قرار داده شده که کاربر با لمس سوژه مورد نظر می‌تواند بر روی آن فوکوس کند و با مشکل خارج بودن سوژه از فوکوس مواجه نشود. البته در برخی از اسمارت فون‌ها قابلیتی وجود دارد که کاربر از طریق آن‌ می‌تواند بر روی سوژه خود فوکوس دوربین را قفل کند و حتی در صورت حرکت سوژه نیز فوکوس به درستی انجام شود.

البته کاربران در اغلب اسمارت فون‌های اندرویدی می‌بایست برای استفاده از قابلیت قفل کردن فوکوس از یک برنامه مجزا استفاده کنند که می‌توان اپلیکیشن Camera FV-5 را برای این کار مثال زد.

لینک دانلود Camera FV-5: اندروید

روشنایی کافی را جدی بگیرید

Look-for-the-light

اغلب اسمارت فون‌ها در شرایط نوری ضعیف تصاویر چندان مناسبی ثبت نمی‌کنند و اغلب تصویر در این حالت نویز زیادی دارد. برای این منظور بهتر است در حین عکاسی شرایط نوری را رعایت کنید تا تصویر شما به دور از تار شدگی باشد. زیرا در محیط‌هایی که نور کافی وجود ندارد گوشی شاتر دوربین را برای مدت بیشتری نسبت به شرایط نوری مناسب باز نگه می‌دارد تا بتواند نور بیشتری را جذب کند و این خود دلیلی است بر تار شدن تصاویر شما که گاها استفاده از زوم دیجیتال می‌تواند آن را بهبود دهد.

استفاده از اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر

Sharpen-with-apps

ممکن است اگر در برخی مواقع حتی با رعایت تمامی نکات بالا، همچنان تصویر شما نیاز به ویرایش داشته باشد که در این صورت اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر که تعدادشان هم کم نیست بهترین گزینه هستند. این نوع برنامه‌ها باعث می‌شوند که شما بتوانید فیلتر‌های مختلفی را بر روی تصویر خود اضافه کنید و یا بخشی از آن را کراپ کنید و اقدامات دیگری را بر روی آن‌ها انجام دهید که نتیجه آن تصویری واضح و شفاف است که می‌تواند سربلندتان کند.

این نوع اپلیکینش‌ها برای هر سه سیستم عامل مطرح وجود دارند و به عنوان مثال می‌توان به فتوشاپ و Snapseed اشاره کرد.

لینک دانلود Snapseed: اندروید، iOS

در ویدیو کوتاه زیر نیز می‌توانید اطلاعات بیشتری را در این خصوص به دست آورید:

همان طور که مطالعه و مشاهده کردید در این مقاله با شیوه‌های بهبود کیفیت و وضوح تصاویر در حین عکاسی با اسمارت فون‌ها آشنا شدیم. البته به‌طور حتم این‌ها تنها روش‌های موجود برای ثبت تصاویر بهتر نبودند و با رعایت نکات دیگر نیز می‌توانید تصاویر واضح‌تری را ثبت کنید. شما چه راه کار‌هایی را برای ثبت تصاویر واضح پیشنهاد می‌دهید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH