تبلت به سبک ایرانی (بررسی تبلت DIMO 700)

زمانی که خبر نخستین تبلت ایرانی را خواندم، نخستین سوالی که به ذهنم آمد این بود که در این بازار پرشور تبلت‌ها که مدل‌های رنگارنگی از سوی سازنده‌های گوناگون عرضه می‌شوند یک محصول ساخت داخل از چه جایگاهی برخوردار خواهد شد. عده‌ای به کل آن را نفی کردند، ولی بسیاری هم با آغوش باز از نخستین تبلت وطنی حمایت کاملا منصفانه و مثبتی کردند. از آن جهت که این دستگاه این روزها بسیار داغ شده و موافقان و مخالفان سرسختی را همراه خود کرده است، آی‌تی رسان از تبلت ایرانی در آزمایشگاهش دعوت به عمل آورد. نخستین تبلت ایرانی که تحت برند دیمو (DIMO) به بازار وارد شده، در دو مدل 7 و 9 اینچی به ترتیب با شماره مدل DIMO 700 و DIMO 900 عرضه شده است که ما نمونه هفت اینچی یعنی DIMO 700 را در اختیار داشتیم. در ادامه با آی‌تی رسان همراه باشید تا بررسی دقیقی از نخستین تبلت ایرانی را برای‌تان انجام دهیم.

درون جعبه چی پیدا می‌شه؟

به نظر می‌رسد که سازنده سعی بر آن داشته تا خریدار DIMO 700 دغدغه‌ای پس از خرید این تبلت نداشته باشد؛ از این رو به جز هدفون‌های درون گوشی و آداپتور شارژر سوزنی شاهد تلق محافظ نمایشگر، یک عدد سی‌دی راهنما که برنامه‌های کاربردی و مفید اندرویدی از آنتی ویروس گرفته تا چندین بازی را درون خود دارد و همچنین کابل تبدیل یواس‌بی (OTG) هستیم. یک سر این کابل پورت میکرویواس‌بی برای اتصال به تبلت و سمت دیگرش مادگی اتصال پورت USB به آن است. جالب است که به جز اتصال حافظه‌های فلش امکان اتصال ماوس نیز به این کابل وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان در محیط سیستم‌عامل دیمو از موشواره کمک گرفت. همچنین کابل اتصال به کامپیوتر که بر خلاف اکثر نمونه‌های امروزی مینی یو اس بی است نیز درون جعبه حضور دارد.

طراحی

نخستین چیزی که پس از بیرون آوردن تبلت ایرانی از جعبه‌اش نظرم را به خود جلب کرد رنگ سفید نسبتا براق قاب پشتی آن بود. در قاب پشتی واژه DIMO به رنگ قرمز و بزرگ نوشته شده و عبارت Made in Iran در پایین آن نظر را به سوی خود جلب می‌نماید. در پشت تبلت خبری از دوربین پشتی نیست و تنها چیزی که به چشم می‌خورد دو شیار بلندگوی محصول در سمت راست و ورودی کارت میکرواس‌دی است. جایگاه خروجی بلندگو طوری است که در هنگام دست گرفتن دیمو 700 به صورت افقی ممکن است روی آن پوشیده شود ولی در حالت عمودی این اتفاق نمی‌افتد.

بدنه دیمو ساختار بسیار محکم و یکپارچه‌ای دارد که برایم امیدوارکننده بود. در قاب رویی نمایشگر هفت اینچی دستگاه درون قاب مشکی رنگ ضخیمی آرمیده است. به نظرم بهتر بود کمی قاب دوری باریک‌تر طراحی می‌شد. جالب است که در بالای نمایشگر تقریبا در مرکز آن دوربین مکالمه تصویری با وضوح VGA به کار رفته و در قسمت انتهایی سمت راست چراغ اخطار که شارژ باتری را گوشزد می‌کند تعبیه شده‌اند.

در قسمت لبه بالایی بدنه گرد شده این تبلت در سمت راست دکمه پاور/قفل و کلید یکپارچه ولوم قرار دارند. در لبه راستی نمایشگر به ترتیب از بالا به پایین جک 3.5 میلی‌متری هدفون، پورت میکرو HDMI، ورودی درگاه مینی یواس‌بی و جایگاه اتصال کابل شارژر به چشم می‌خورند.

نمایشگر

همانطور که در نقد تبلت‌های گذشته همیشه ذکر کرده‌ایم مهمترین قسمت یک تبلت نمایشگر آن است، چون نه تنها نقش رابط ورودی فرامین را بازی می‌کند، اصلی‌ترین بخش یک تبلت نیز است زیرا همیشه با آن سروکار دارید و به قول معروف در چشم است.

نمایشگر دیمو 700 از نوع خازنی با سایز هفت اینچ و رزولوشن 480×800 پیکسل است که قابلیت تشخیص لمس پنج نقطه به صورت همزمان را دارد. همچنین جالب توجه است که بدانید در هر اینچ از نمایشگر این تبلت 133 پیکسل آرمیده است.

صفحه نمایش هفت اینچی این تبلت پاسخ‌دهی نسبتا مطلوبی به لمس دارد و زاویه دید آن در حدی نیست که شخص کناری‌تان بتواند در کار شما دخالت کند! از سویی با توجه به رده دیمو 700 نمی‌توان انتظار بالایی از نمایشگر آن داشت. کیفیت صفحه نمایشگر تا زمانی خوانا است که آن را درست در مقابل صورت‌تان قرار دهید، با کوچکترین تغییر زاویه‌ای با تصویری تاریک یا محو شده روبرو می‌شوید. اما با توجه به این نکته که هیچ چیز خوب مطلق یا بد مطلق وجود ندارد در همین نمایشگر نیز ویژگی مثبتی نهفته است؛ در حقیقت در هنگام کار کردن با دستگاه مخصوصا در مکان‌های عمومی افراد کناری‌تان نمی‌توانند به درستی تصویر تبلت‌تان را ببینند، از این رو اجازه کنجکاوی از افراد کنجکاو گرفته می‌شود!

در تصویر زیر به خوبی مشاهده می‌کنید که با تغییر دادن زاویه نمایشگر، چقدر کیفیت آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سیستم‌عامل

در واقع سیستم‌عامل این تبلت یکی از مهمترین سنگرهای آن برای دفاع از خود است، اندروید 4.0.3 به غیر از استفاده از این نسخه جدید اندروید مهمترین ویژگی که در سیستم‌عامل دیمو دیده می‌شود زبان فارسی و پشتیبانی خوب از آن است. فونت‌های فارسی با سایز و چیدمان مطلوبی نمایش داده می‌شوند. البته در مرورگر پیش‌فرض روی تبلت در کنار برخی حروف فارسی گاهی ناهماهنگی دیده می‌شود. در ویجت‌های سیستم‌عامل، تقویم شمسی به همراه مناسبت‌ها به چشم می‌خورند. یکی از قسمت‌های جالب توجه در سیستم‌عامل دیمو مربوط به صفحه کلید آن است که به دو قسمت تقسیم شده و در بخش میانی آن اعداد چیده شده‌اند؛ به این ترتیب می‌توان حین نگاه داشتن دستگاه همزمان تایپ هم کرد.

سخت‌افزار

برای دیمو 700 از چیپست AllWinner A10 استفاده شده که توسط شرکتی چینی با همین نام یعنی Allwinner Technology ساخته شده است. در این چیپست از پردازنده تک هسته‌ای ARM v7 با فرکانس 1008 مگاهرتز و چیپ گرافیکی Mali-400MP به همراه 512 مگابایت رم استفاده شده است. دیمو 700 دارای 4 گیگابایت حافظه درونی است و از کارت حافظه تا 32 گیگابایت نیز پشتیبانی می‌کند. با توجه به اندروید ساندویچ بستنی و پردازنده تک هسته‌ای دیمو 700، عملکرد سیستم‌عامل روان و نسبتا مطلوب ارزیابی می‌شود.

جالب است که تنها راه ارتباطی بی‌سیم این تبلت از طریق شبکه وای‌فای آن یا اتصال مودم خارجی 3G به آن است و خبری از بلوتوث نیست!

برای بررسی بهتر توانایی دیمو به سراغ آزمون‌های خود رفتیم تا ببینیم در قیاس با رقبا چه عملکردی را از خود نشان می‌دهد.

نخستین امتحان ما بنچمارک پی بود که هر چه میزان آن کمتر باشد، نشان‌گر توانایی بهتر پردازنده است. نمودار زیر به خوبی نشان می‌دهد این مقدار در مواجهه با رقبا در چه حد است. البته دو نمونه بعد از تبلت ما در نمودار زیر گوشی‌های دو هسته‌ای هستند که بالطبع عملکرد بهتری دارند.

مرحله بعدی نوبت به آزمون دوست داشتنی quadrant advanced رسید تا در چهار مرحله مختلف کارایی گوشی سنجیده شود. بدیهی است که در اینجا اعدا بیشتر نشانگر توانایی بهتر است.

آزمون سوم برنامه اسمارت بنچ بود تا عملکرد پردازنده و واحد گرافیکی را با یکدیگر بسنجد.

امتحان آخر را نیز به برنامه آنلاین browsermark اختصاص دادیم، امتیاز کسب شده 24829 رقم چندان دلچسبی حتی برای یک پردازنده نک هسته‌ای نیست.

سخن پایانی

با توجه به تولید ملی و حمایت از مصرف کننده داخلی، تلاش برای تولید یک تبلت ایرانی می‌تواند حرکت مثبت و رو به جلویی باشد که ستودنی است. بدنه محکم و استفاده از سیستم‌عامل اندروید 4 دو ویژگی بارز این محصول به حساب می‌آیند. با این حال با توجه به این ویژگی‌ها و حرکت قابل توجه سازنده، قیمت دیمو 700 و البته کیفیت کلی آن کمی جای بحث دارد. با توجه به پشتیبانی از زبان فارسی و تمایل بسیاری از ایرانیان در خرید کالایی ایرانی اگر قیمت و کیفیت این محصول مورد بازنگری مجدد قرار بگیرد، بی گمان با توجه به عشق مردم سرزمین‌مان به فناوری، در هر خانه شاهد وجود یک تبلت ایرانی خواهیم بود.

لبخند

Big Smileبدنه قرص و محکم

Big Smileاندروید نسخه 4

Big Smileمتعلقات جانبی مناسب درون جعبه

اخم

Unhappyنمایشگر با وضوح و کیفیت پایین

Unhappyفقدان وجود بلوتوث

Unhappyسخت‌افزار نه چندان قوی

[box type=”info”]مشخصات فنی
ابعاد: 9.8×119×193 میلی‌متر
وزن: 350 گرم
نمایشگر: 7 اینچ، خازنی لمسی با وضوح 480×800 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه ۴.۰.۳ موسوم به ساندویچ بستنی
پردازنده: 1 گیگاهرتز، تک هسته‌ای
رم: 512 مگابایت
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 3000 میلی‌آمپر[/box]

[polldaddy poll=6522551]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

77 در مورد “تبلت به سبک ایرانی (بررسی تبلت DIMO 700)”

  1. دیمو به هیچ عنوان ایرانی نیست و چینیه
    یک تبلت دیمو واسه تعمیر برام آوردن که هی تعمیر منوی factory mode با گزینه های کاملا چینی اومد.
    هر چی هم میگردم نه شرکتش خبری هست نه پشتیبانی ای نه حداقل فرمویر واسه فلش کردن.
    اصلا نخرید که چون هم چینی و آشغال هم سوء استفاده از حمایت از کالاهای ایرانیه که همین کلاهبرداریه

  2. با عرض سلام وخسته نباشید من یک سوال داشتم من یک تبلت که دوربین وسیمکارت خور باشه و حدود 7یا8اینج باشه می خوام لطفا همچین تبلتی همراه با قیمت به من معرفی کنید با تشکر .

  3. هرچند ساخت این وسایل در داخل کشورآرزوی من به عنوان یک ایرانی است ولی متاسفانه فعلا قادر به ساخت قطعات اصلی این دستگاهها نیستیم وفکر کنم قطعات اصلی از چین وارد ودر داخل مونتاژ میشن انشاء ا… روزی همه قطعات را خودمان تولید کنیم.

  4. والله به نظر من این تبلت های ایرانی از چینی ها خیلی بهترن تبلت های چینی کلا یک با مصرفن هیچی هم ندارن باز تبلت های ایرانی یه کم کار میکنن . در ضمن خوب شما یه کاری بکنین که ایرانمون تبلت تولید کنه در حد سامسونگ و ایسوس

  5. با سلام خدمت جناب پیمان خان . ممنونم از توضیحات خوبتون . من میخواستم بدونم این مدل از تبلت برای دختر من که وارد کلاس اول دبستان میشه خوبه یا خیر ؟ موارد استفاده بازی و عکس گرفتن و احیانا وب گردی خیلی محدود . اینترنت وایفا – لطفا راهنمایی بفرمائید . با تشکر

    1. پیمان گل‌کار

      توصیه می‌کنم کلا سراغ این تبلت نرید! الان در بازار مدل‌های بسیار خوبی با قیمت‌های مناسب پیدا می‌شه

      1. میتونم خواهش کنم راهنماییم کنید که چه مدلی برای من بهترین انتخابه چون نمیخوام زیاد هزینه کنم چون فعلا دخترم شش سالشه . از همراهیتون متشکرم

        1. پیمان گل‌کار

          یک تبلت محکم مثل نکسوس ۷ بگیرید
          اگر کمتر میخواهید هزینه کنید، مموپد ایسوس را بخرید

    2. شما اول دبستانی آخه عزیزم تبلت به چه دردت میخوره. ما بچه بودیم با آتاری بازی می کردیم. والا

  6. تبلت خیلی خوبیه. باتریش هم تقریبا خوب دووم میاره. فیلم خیلی خوب نشون میده و تیک نمیزنه. تو اینترنت هم براحتی میره و روان هست. بازی های معمولی رو براحتی اجرا میکنه. بازی های سنگین (دیتا دار 1 گیگ به بالا) رو هم اجرا میکنه، فقط ممکنه تو بعضی جاها هر از گاهی قفل کنه. در کل با توجه به این قیمت، بنظر من ارزش خرید داره. الان تبلت های چینی با مشخصات کمتر و بدون گارانتی همین قیمت رو دارن. با خرید این محصول هم یه تبلت ارزون و متوسط رو به بالا گیرتون میاد، هم اینکه از تولید کننده های داخلی حمایت میکنید.

    1. پیمان گل‌کار

      از طریق پورت hdmi به پروژکشن وصل می‌شه اما به پرینتر خیر! مگر اینکه پرینتر و تبلت از طریق یک روتر درون شبکه یکسانی قرار بگیرند و البته آن پرینتر درایور اندروید هم داشته باشه

  7. ی سایت مینویسه سیمکارت میخوره یکی هم مینویسه نمیخوره بعد میگن دوربین پشت نداره اخه یعنی چی اینم شد تبلت؟تبلت دوربین نداشته باشه واسه ما هیچ فرقی با نوکیا سیاسفید نداره…ما عاشق دیمو شدیم از صبح میریم این وبو اون وب….کاش سیم خورو دوربین داشت…..افسوس……

  8. سلام من یه دمو 700 حدودا 6 ماه قبل خریدم که تا الان 3 بار بردم نمایندگی درستش کنه هنوزم مشکل داره . مشکلشم قفل شدن و کند شدن تبلت هنگام وب گردی است. نمیدونم دیگه چیکارش کنم ؟ خواهش میکنم اگه ممکنه کمکم کنین .

  9. به نظر من فعلاً باید صبر کرد تا عیب های این تبلت رو در نسخه های بعدی بر طرف کنن بعد بریم بخریم.
    اگه بخواهیم کشورمان پیشرفت کند بیشتر باید روی تولید قطعات مادر و مواد اولیه تمرکز کنیم. هر وقت تونستیم یه پردازده تولید کنیم یا یه چیپست گرافیکی اون وقت باید بگیم محصول ما کاملاً ایرانی هست.

    1. من فکر میکنم شما انتظار بیش از حدی دارید.تا جایی ک من اطلاع دارم هیچ برندی چنین کاری نمیکنه
      همونطور که حتما مستحضر هستید حتا اپل هم صفحات نمایشش رو سامسونگ درست میکنه و پردازنده های اکثریت قریب به اتفاق گوشی های هوشمند ساخت یه جای دیگست.
      تو این حیطه محصول کاملا ایرانی یا کاملا ژاپنی و … وجود داره.
      مهم کیفیت کالاست نه اینکه قطعاتش کاملا ساخت ایرانه یا نه

  10. سلام.من نمیدونم چرا مردم ما اینطورین اگه همین ایرانی میرفت توخارج تولید میکرد همه خواهان تبلت میشدن بهش هم افتخار میکردن بعدش میگفتن ببین فرار مغزها به این میگن ولی چون تو ایران تولید کربه صد انگ بهش میچسبونن بیاید اگر نمیخرم هم ذهن مردم را خراب نکنیم نسبت تولید ایران خورید محصول ایرانی

    1. رامین فتوت

      بستگی به تعریف و نیاز شما از تبلت دارد. اگر به یک مدل ارزان قیمت نیاز دارید که کارهای سبکی مثل ویگردی را برای‌تان انجام دهد، بله. ولی اگر انتظار آی‌پد، گلکسی تب یا نکسوس و هم رده‌هایشان را از این تبلت دارید قطعا خیر.

  11. همینطور که دوستمون گفتن باید از یه جایی شروع کنیم.
    مثل کشور چین. که از مهندسی معکوس خیلی چیز ها رو تولید میکنن.
    من افرین میگم به عزم عده ای که به پیشرفت میهن عزیزمون کمک میکنن.

  12. حمایت از تولید داخلی زمانی منطقی است که تولید کننده هم به فکر راحتی مصرف کننده بطور پیوسته باشد نه به مانند شرکت های داخلی باشد….

  13. برای شروع چیزخوبیه.ولی من اگه روزی بخوام تبلت بخرم سامسونگ میخرم چون نمیدونم چراولی

    وقتی ازیه مارک معروف خریدمیکنم احساس ارامش میکنم بااینکه الان همه چیزچینیه .

  14. خیلی ممنون پیمان جان…
    باتوجه به اینکه رهبرعزیزمون امسال رو سال حمایت از تولید ملی گذاشتند من تصمیم گرفتم اگه قرار شد خرید کنم دیمو بگیرم

  15. سلام.اگه میشه آقا پیمان یه تبلت حدود قیمت 500000خوبتر بهم معرفی کنید؟راستی دانگل (افزونه) به پورت مینی یو اس بی برای استفاده معمول(اسمس و تلفن) از سیم کارت همراه اول آیا در بازار موجوده و آیا قیمتش گرونه و حدودا چند قیمتند؟ممنون

    1. پیمان گل‌کار

      در حال حاضر شاید نشه با قیمت پانصد هزار تومان تبلت قابل قبولی پیدا کرد! نوسانات ارز همه چیز رو بهم ریخته، نگاهی به محصولات آرکاس بیندازید
      در ارتباط با این دانگل هم اطلاع دقیقی ندارم اما فکر نمی‌کنم چنین چیزی وجود داشته باشه

    2. سلام من نمیدونم این تبلت بدردتون میخوره یانه ولی تبلت((پیرگاردین))سیم کارت خورش400000تومان هست این طورکه میگن خوبه

  16. پروفسور فرزاد هیچ دستگاهی الان کاملا مال یک کشور نیست. بلکه شرکت سازنده تنها طرحش رو می ده و بعد قطعاتش از تولید کننده های مختلف خریده شده و مونتاژ می شن و به اسم اون برند معرفی می شوند. حتی اپل و ایسوس و غیره و غیره و غیره. از بس عشق خارج خفمون کرده که بی حساب فقط حرف می زنیم.

  17. ببخشید این تبلت کجاش ایرانییه؟نمایشگر؟پردازنده؟یا سیستم عامل؟اصلا مگه ایران تا حالا ترانزیستور تونسته درست کنه که بخواد این چیزا رو بسازه؟
    چینی ساخته،ایرانی خریده یه چیزی میکشه روش بعد با حقه تبلیغاتی(جنس ایرانی)میخوان به مردم قالب کنن……

  18. تحلیل خوب بود.من زیاد توی این زمینه تخصص ندارم اما با توجه به اینکه این گجت ها الکترونیکی هر روز در حال ارتقا هست باید نسبت به ارتقا و بروزرسانی سخت افزاری و نرم افزاری بیشتر توجه کنند که قابلیت رقابت داشته باشد.به نظر من توی دنیای الان باید از مونتاژ شروع کرد مثل چین و روی ساخت قطعات نیمه هادی و پیشرفت الکترونیکی هزینه و تمرکز کرد و صنعت قطعه سازی را از انحصار چند شرکت نظامی-دولتی در آورد تا بخش خصوصی هم از استعداد های موجود استفاده بکنه.با تشکر

  19. ممنون.مشخصات تبلت معرفی شدتونو خوندم و خیلی خوب بود فقط هنوز به بازار نیومده.بزودی میاد و خیلیم خوشم اومد.630 قیمت پیشنهادی برای 8 گیگش.ولی آیا تبلت خوب با صفحه 9 یا 10 اینچی با همین مشخصات هس؟راهنماییم میکنین.

    1. پیمان گل‌کار

      تبلت نکسوس ۷ مدت‌هاست که به بازار آمده اما بخاطر این نوسانات کم شده
      برای ۹ و ۱۰ اینچی سری گلکسی تب‌های سامسونگ و همچنین ترنسفومر ایسوس موارد مناسبی هستند و البته آی‌پد اپل که از سایرین معروفیت بیشتری داره اما در مقابل قیمتش هم بیشتر است

  20. سلام.
    ممنون نقد خیلی خوبی بود.ولی میشه بگین مگه قیمتش چنده که میگین بهتر بور ارزونتر باشه؟
    اگه میشه مدل 900 رو هم نقد کنین و من دنبال یه تبلت با وضوح خوب و نمایشگر قوی هستم البته با قیمت مناسب.چه مدلی رو پیشنهاد میدین.با تشکر

    1. پیمان گل‌کار

      قیمت این مدل ۳۹۰ هزار تومان اعلام شده
      اگر دنبال تبلت خوب با قیمت مناسب هستید، مدل نکسوس ۷ گوگل یک انتخاب بسیار خوب است، البته اگر با این اوضاع و احوال ارز بتونید پیدا کنید!

    1. پیمان گل‌کار

      بازی‌های معمولی مشکلی ندارند اما بازی‌های سنگین، مانند نمونه‌های که گیم لافت اخیرا عرضه کرده، فکر نمی‌کنم به راحتی (و شاید هم سختی!) اجرا بشند

  21. سلام نقد واقعا منصفانه ای بود.
    من یه 10 اینچش. خریدم انصافا اگه درست بخوام بگم عالی عالی نیست ولی بد بد هم نیست 70%راضی کننده هست.من تا حالا عیبی که ازش دیدم اینه که صدای بلندگو هاش خیلی ضعیف هست.نسبت به dimo700 از نظر کیفیت صفحه و رم و حافظه و باطری و دوربین پشت خیلی بهتر هست

  22. تبلت فوق العاده ای میتونست باشه اگر از رم 1 گیگ – وضوح پیکسلی حداقل 1024*700 – پردازنده 2هسته ای – قابلیت اتصال سیم کارت و بلوتوث بهره میبرد. اون موقع بود که با خریدش لبخندی ناشی از رضایت بر لب مصرف کننده داخلی نقش میبست. اما با عدم وجود چنین امکاناتی با قیمتی بین 260 تا 290 هزار تومن میشه گفت ارزش خرید داره و برای شروع میتونست تجربه ی فوق العاده ای رو به کاربر برای استفاده از تبلت ایرانی بده. و به همین دلیل به نظرم بهتره بین گزینه سوم و چهارمتون یه گزینه اضافه میکردین با این عنوان که میخرم زمانی که نسبت به قیمتش ارزش داشته باشد.

  23. حامد محمدپور

    اگر توانایی بررسی مدل ٩ اینچی و همچنین اجرای چند بازی معروف را دارید حتما این کار را انجام بدید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH