مدیاتک از تراشه‌ 10 هسته‌ای خود با نام Helio X20 پرده برداشت

mtk_678x452این روزها اخبار مرتبط درباره دنیای سخت‌افزار گوشی‌ها بیش‌تر از خود آن‌ها است و امروز نیز، مدیاتک رسما از تراشه‌ Helio X20 با 10 هسته‌ پردازشی رونمایی کرد.

حدود دو سال قبل مدیاتک اولین پردازنده 8 هسته‌ای را رونمایی کرد و سپس کوالکام و سامسونگ نیز مشغول به ساخت تراشه‌هایی با 8 هسته شدند و اکنون که مدیاتک اولین پردازنده 10 هسته‌ای جهان را رونمایی کرده است، بعید نیست که سازنده‌های مطرح دیگر نیز به دنبال تولید تراشه‌هایی با 10 هسته پردازشی بروند. Helio X20 در واقع نسل بعدی Helio X1  است. (چیپ‌ستی که در وان ام 9 پلاس نیز استفاده شده است) مدیاتک گفته که سه ماهه سوم سال میلادی این چیپ‌ست را تولید می‌کند و تا پایان سال میلادی جاری، آماده تولید انبوه چیپ جدیدش خواهد بود و به احتمال فراوان از سال 2016 شرکت‌هایی که در آسیا نیز حضور ندارند از آن در محصولاتشان استفاده خواهند کرد.gsmarena_001در تراشه Helio X20 از معماری 20 نانومتری استفاده شده است و  از معماری سه لایه برای چینش هسته‌ها پردازشی بهره می‌برد؛ 4 هسته‌ پردازشی Cortex-A53 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز، 4 هسته‌ پردازشی Cortex-A53 با فرکانس 2 گیگاهرتز و 2 هسته‌ پردازشی Cortex-A72 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز دست به دست هم داده و این چیپ را تشکیل می‌دهند. در مورد این معماری نیز می‌شود گفت، اگر تعداد هسته‌های Cortex-A53 بیش از این بود، احتمال کند شدن دستگاه بسیار بود، همچنین با این‌که ARM فرکانس Cortex-A72 در معماری 16-14 نانومتری را 2.5 گیگاهرتز اعلام کرده بود اما مدیاتک در معماری 20 نانومتری خود از Cortex-A72 با همین فرکانس استفاده کرده است.gsmarena_003

Finbarr Moynihan، مدیر کل فروش شرکت مدیاتک، در مورد این تراشه گفت:

وجود دنده‌ اضافه در خودروها باعث بهبود توانایی خودرو برای استفاده از سوخت و عملکرد کلی آن می‌شود، در پردازنده ما نیز لایه‌ سوم در چینش هسته‌های پردازشی چنین وظیفه‌ای را ارائه می‌کند. در واقع تراشه قادر است قدرت خود را براساس کاری که در حال انجام شدن است، تنظیم کند. همچنین این موضوع سبب مصرف 30 تا 40 درصد انرژی کم‌تر در پردازنده‌ها می‌شود.

وی افزود، استفاده از هر 10 هسته‌ پردازشی به‌طور همزمان امکان پذیر است اما با نرم‌افزار ارایه شده برای این چیپ‌ست  می‌شود استفاده از تراشه‌ها را کنترل کرد.gsmarena_004 برای مثال اپلیکیشن ایمیل یا اپلیکیشن پیام‌رسان را می‌توان با استفاده از کم‌ترین هسته‌های پردازشی مدیریت کرد، سپس زمانی که بازی یا نرم‌افزار زیاد سنگین نباشد، لایه دوم شروع به کار می‌کند (در حال حاضر تقریبا همه بازی‌ها نیازی به هسته بعدی ندارند). اما لایه سوم زمانی فعال می‌شود که کار فوق‌العاده سنگینی با دستگاه داشته باشید و به نظر می‌رسد تا چند سال آینده نشود فعالیت هر 10 هسته‌ پردازشی را بصورت همزمان در این تراشه دید، چراکه هسته‌های دوم فعلا جواب‌گوی کارهای سنگین نیز است. اما خب اگر کمی به این موضوع که همه‌ هسته‌ها با هم کار کنند فکر کنیم، متوجه خواهیم شد که مطمئنا کار همزمان همه هسته‌ها موجب تولید گرمای زیادی خواهد شد!gsmarena_002همچنین در کنار این تراشه قدرتمند، پردازنده‌ی گرافیکی Mali T800 کمپانی ARM نیز بخش اصلی سخت‌افزار را تشکیل می‌دهند (اولین تراشه‌ای که با این GPU کار می‌کند Helio X20 است). همچنین این تراشه از دو اینترفیس 32 بیتی برای حافظه‌های LPDDR3 با فرکانسی معادل 933 مگاهرتز استفاده می‌کند.

در کنار مواردی که گفتیم، این تراشه امکانات دیگری نیز دارد و از مودم سازگار با CDMA2000 در کنار  LTE Cat-6  نیز پشتیبانی خواهد کرد. gsmarena_005نظر شما چیست؟ آیا این تراشه می‌تواند آغازی برای تولید تراشه‌هایی با 10 هسته پردازشی بشود یا نه؟

1 در مورد “مدیاتک از تراشه‌ 10 هسته‌ای خود با نام Helio X20 پرده برداشت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH