ممنوعیت گوشی‌های هوشمند در مدارس موجب کسب نمرات بالاتر توسط دانش‌آموزان می‌شود

teen-on-phone_storyقبلا بخوبی مشخص شده که امروزه بسیاری از کودکان زمان زیادی را به انجام بازی با رایانه‌، تبلت و تلفن هوشمند خود می‌گذرانند. با در نظر گرفتن همین موضوع، مشخص شده که استفاده از این نوع گجت‌ها با کسب نمرات پایین بچه‌ها در مدارس ارتباط دارد. بر اساس همین ایده، اخیرا یک مطالعه بر روی این موضوع انجام شده و طی آن مشخص گردیده دانش‌آموزانی که نمرات بالاتری کسب کرده‌اند، آن‌هایی بودند که استفاده از تلفن‌هوشمند برای‌شان ممنوع شده بود.

محققان این مطالعه ریچارد مورفی و لویس-فیلیپ بیلند از مدرسه اقتصاد لندن بوده‌اند. در این پژوهش این دو محقق نمرات ۱۳۰ هزار دانش‌آموز را در ۹۱ مدرسه از کشور انگلستان مورد مطالعه قرار داده و اثرات استفاده از تلفن‌های هوشمند را بررسی کردند. محققان مطالعه یاد شده نمرات دانش‌آموزان را از سال ۲۰۰۱ و در امتحانات سراسری مورد بررسی قرار دادند و دانش‌آموزان ۱۶ ساله هدف اصلی این تحقیق بودند.

مطالعه مورد بحث باعث شد تا این موضوع روشن شود که ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه، موجب می‌شود تا نمرات دانش‌آموزان در کمترین حالت ممکن 6.4 درصد و در بهترین حالت تا ۱۴ درصد بهبود داشته باشد. مورفی و بیلند در مصاحبه‌ای که توسط CNN با آن‌ها انجام شد در مورد این مطالعه اینگونه اظهار نظر کردند:

نتایج مشخص کرده دانش‌آموزانی که نمرات کمتری را کسب کرده‌اند، از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند، درحالیکه دانش‌آموزانی که نمرات بالاتری کسب کرده‌اند، استفاده از تلفن‌همراه در مدارس آن‌ها ممنوع بوده و همین عامل باعث تمرکر بیشتر آن‌ها در کلاس‌های درس شده است.

درهرحال، نتایج تحقیق مورد اشاره مشخص می‌کند که استفاده از تلفن‌های هوشمند و یا گجت‌های مشابه، احتمالا نمی‌تواند در بهبود روش‌های آموزشی موثر باشد و نتیجه عکس نیز خواهد داشت. بازی‌های ویدئویی، شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل از عمده دلایل حواس‌پرتی دانش‌آموزان هستند.

علاوه بر این محققین پژوهش مورد بحث اینگونه بیان داشتند که تحقیق آن‌ها مشخص کرده، ممنوعیت استفاده از تلفن‌های هوشمند در مدارس، معادل آن است که این دانش‌آموزان ساعات بیشتری را در هر هفته در مدرسه می‌گذرانند.

این روزها در برخی از مدارس از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند به منظور بهبود روش‌های آموزشی بهره گرفته می‌شود. اما با توجه به نتایج این مطالعه آیا این پایان استفاده از اینگونه گجت‌ها در مدارس است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH