چاپ سه‌بعدی لباس هم ممکن شد!

electroloomبا اینکه تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت‌های چشمگیری است، اما در برخی موارد محدودیت‌هایی وجود دارد که چاپ سه بعدی یکی از آن فناوری‌های جدیدی است که در نوع خود انقلابی را برپا کرده. اکنون تیمی که در سانفرانسیسکو هستند، بر این باورند که این فناوری را باز هم چند گام به جلو پیش برده‌اند و حالا امکان چاپ لباس‌ها با چاپگرهای سه بعدی را ممکن کرده‌اند. تیم یاد شده امیدوار است طی چند سال آینده به جای استفاده از مارک‌های مختلف شما قادر باشید لباس مورد نظر خود را بر اساس طراحی دلخواه‌تان به صورت سه بعدی چاپ کنید.

دستگاهی که این تیم بر رویش کار می‌کنند Electroloom نام دارد که در واقع یک جعبه پلاستیکی است که قالبی فلزی را نگه می‌دارد و در بالای آن نیز مخزن مواد اولیه قرار گرفته. برای انجام فرایند چاپ لباس، ترکیبی از پلی‌استر مایع و نخ از یک سر لوله چرخان که به صورت الکتریکی شارژ می‌شود عبور کرده و سپس وارد نانوفیبرها می‌شود. سپس این فیبرها طرح دو بعدی اولیه را ایجاد می‌کنند. ضخامت این قالب اولیه بسیار کم بوده ولی مقاومتش بسیار بالاست. با اینکه این طرح‌ها خام بنظر می‌رسند اما در لباس‌های حاصل از آن‌ها طرح دوختی مشاهده نخواهد شد که همین موضوع باعث می‌شود تا این لباس‌ها بسیار مقاوم‌تر از تی‌شرت کنونی‌ که به تن دارید باشند. برای لباس‌هایی با طرح معمولی باید حدود ۸ تا ۱۶ ساعت منتظر بمانید تا کار چاپ آن‌ها کامل شود. البته ناگفته نماند که در حال حاضر برخی مشکلات نیز در هنگام انجام این‌کار ممکن است رخ دهد و فعلا می‌تواند شرکت‌های تولیدی لباس معروف را برنده رقابت دانست تا مشکلات این دستگاه برطرف شود.

این پروژه نیز همانند بسیاری دیگر از ایده‌های نوین امروزی، در وب‌سایت معروف کیک‌استارتر قرار داده شده و تیم سازنده آن به دنبال جذب سرمایه‌ای ۵۰ هزار دلاری است. البته برخلاف کمپین‌های دیگری مانند هدست واقعیت مجازی آکیلس، دستگاه Electroloom  به عنوان یک محصول به مشتریان عرضه نخواهد شد. اما بجای آن، نسخه اولیه از سخت افزار این مجصول برای طراحان و مخترعین در دسترس خواهد بود تا بتوانند بنا به نیاز خود سیستم را ارتقا دهند. اگر حاضر به پرداخت کمکی در حد ۴۵۰۰ دلار به این پروژه باشید، آن‌گاه شما یک نمونه اولیه کامل از دستگاه مورد بحث را به همراه 1.5 لیتر از ماده اولیه دریافت خواهید کرد و شرکت سازنده اعلام کرده این مقدار ماده اولیه برای ساختن ۷ کلاه عرق‌گیر، یا ۳ عدد دامن کافی است. همچنین در صورت اتمام مایع مورد نیاز برای چاپ لباس، امکان خرید وجود دارد ولی Electroloom تاکنون اعلام نکرده هزینه لازم برای خرید این ماده اولیه چقدر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH