گوگل نسخه پیش‌نمایش توسعه‌ دهندگان اندروید M را منتشر کرد

گوگل بالاخره نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه دهندگان نسل جدید سیستم عاملش را منتشر نمود که همه آن را با نام Android M می‌شناسیم. این شرکت امروز و در طی کنفرانس I/O خود اعلام کرد که شمای اصلی اندروید M بر بهبود هسته سیستم عامل و بهبود تجربه کاربری است.

Dave Burke از گوگل گفته که این شرکت تصمیمی آگاهانه گرفته تا تمرکز اصلی‌اش بر روی کیفیت نهایی باشد که مطمئنا این موضوع باعث می‌شود این سوال پیش بیاید که شرکت مورد اشاره در نسخه‌های قبلی دقیقا بر روی چه چیزی تمرکز داشته است. وی همچنین در ادامه گفته برتری این محصول بخش مهمی از این نسخه خواهد بود و هزاران باگ رفع شده‌اند تا در مورد نحوه کار پلتفرم موبایلی گوگل در این سال‌ها تجدید نظر اساسی اعمال شود.

همانطور که اخیرا نیز پیش‌بینی شده بود و در آی‌تی‌رسان هم به اطلاع شما رسانده بودیم، گوگل نحوه و میزان کنترل سطوح دسترسی را به شکل کاملی در اندروید M ارایه می‌کند که به کاربران امکان کنترل بر هر داده‌ای که برایشان مهم است را می‌دهد. یکی از بخش‌های بسیار کلیدی در این مورد دسترسی‌های ساده مورد نیاز اپلیکیشن‌ها خواهد بود تا روش پذیرفتن یا رد کردن دسترسی به داده‌ها و امکانات دستگاه توسط کاربران راحت‌تر صورت گیرد.

io-2015-01_storyحالا زمانیکه اپلیکیشن‌ها برای اولین بار اجرا می‌شوند، در مورد دسترسی‌های مورد سوال می‌پرسند که این موضوع در نسخه‌های قبلی در هنگام نصب انجام می‌شود. کاربران همچنین قادر خواهند بود تا برخی دسترسی‌های مورد نظر خود را برای اپلیکیشن‌ها باطل کرده یا پس از نصب اپلیکیشن‌ها دسترسی‌های جدیدی به آن بدهند.

گوگل می‌گوید که اندروید M تجربه مرور وب بر روی موبایل‌های اندرویدی را بهبود می‌بخشد. تب‌های سفارشی در کروم یکی از ویژگی‌های جدیدی است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد که از کروم برای ایجاد تجربه‌ای سفارشی در اپلیکیشن‌های خود بهره ببرند. در کنار این استفاده ویژگی‌های کاربر پسندی مانند، ورود خودکار، پر کردن خودکار فرم‌ها و پردازش‌های چندگانه امنیتی نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. این قابلیت از هم اکنون و از طریق کانال توسعه دهندگان کروم در دسترس است و تا اواخر سال میلادی جاری، به طور کامل‌تری عرضه خواهد شد.

شرکت مورد بحث همچنین ارتباط بین اپلیکیشن‌ها را بهبود بخشید و امکان ارجاع به یک لینک را از طریق اپلیکیشن برای توسعه دهندگان آسان‌تر نموده. پیش از این برای انجام این کار، پس از تپ کردن بر روی لینک‌ها از کاربران درخواست می‌شد که یکی از اپلیکیشن‌های مرتبط را برای مرور آن لینک انتخاب کنند.

io-2015-02_storyبا بهبودهایی که در بخش Android Pay صورت پذیرفته، حالا کاربران قادر خواهند بود تا از دستگاه‌های اندروید خود برای انجام پرداخت‌های آنلاین و نیز پرداخت‌های داخل مغازه‌ها استفاده کنند. گوگل گفته که ابتکار جدید آن‌ها در این بخش تمرکز بر ساده سازی، امنیت و انتخاب است. کاربران همچنین قادر خواهند بود تا پرداخت‌های خود را از طریق NFC و حتی بدون نیاز به باز کردن یک اپلیکیشن، انجام دهند.

گوگل اعلام کرده که در بخش پرداخت، با شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی در حال همکاری است تا بتواند چنین قابلیت پرداختی را برای ارایه دهندگان کنونی و نیز اپراتورهای موبایلی آمریکا فعال کند. Android Pay با بیش از ۷۰۰ هزار فروشگاه در سراسر آمریکا کار خواهد کرد که شامل برندهای بزرگ و شرکت‌های مهم می‌شود. این شرکت همچنین با برخی از اپلیکیشن‌های مهم و برتر همکاری می‌کند تا برای انجام پرداخت با روش درون برنامه‌ای Android Pay هماهنگ شوند.

Android Pay با تمامی دستگاه‌هایی که از اندروید 4.4 کیت کت به بالا استفاده می‌کنند، کار می‌کند، اما گوگل می‌گوید که این ویژگی به لطف قابلیت‌هایی مانند یکپارچه شدن با سنسورهای اثر انگشت، در اندروید M بهتر هم شده. همچنین از سنسورهای اثر انگشت می‌توان به منظور باز کردن قفل دستگاه‌هایی که از اندروید M بهره می‌برند، استفاده کرد.

گوگل همچنین مدیریت باتری را در اندروید M، با کمک ویژگی‌ جدیدی بنام Doze بهبود داده است. Doze به دستگاه اجازه می‌دهد تا هنگام غیر فعال بودن گوشی یا تبلت برای چند مدت، از وضعیت حرکت آگاهی یابد و بدین طریق از فعالیت پس زمینه اپلیکیشن‌ها جلوگیری شذه و عمر باتری افزایش یابد. Burke گفته که با فعال کردن این قابلیت، عمر باتری دستگاه می‌تواند تا دو برابر بهبود یابد.

io-2015-03_storyعلاوه بر آنچه در بالا بدان‌ها اشاره نمودیم، صدها ویژگی جدید دیگر نیز در اندروید M وجود دارد. پشتیبانی از USB Type-C و کنترل‌های جدید بلندی صدا، نوار ابزار حافظه کیلپ‌برد شناور، گواهی نصب و راه‌اندازی یکپارچه برای شرکت‌ها، پشتیبان‌گیری خودکار از اپلیکیشن‌های نصب شده در دستگاه و پشتیبانی از ۷ زبان جدید از جمله ویژگی‌های جدید این نسخه هستند.

گوگل اولین نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه دهندگان اندروید M را امروز منتشر کرد که برای تلفن هوشمند نکسوس ۵ و نکسوس ۶ و نیز تبلت نکسوس ۹ و نکسوس پلیر در دسترس است. نسخه نهایی اندروید M  احتمالا یک نام از سری شرینی‌های خوشمزه‌ دیگری خواهد داشت که شاید Marshmallow، Marzipan یا Milky Way باشد و یا شاید نامی دیگر. در هر صورت هنگام انتشار رسمی نسخه نهایی اندروید M که در سه ماهه سوم ۲۰۱۵ است، از نامش نیز اطلاع می‌یابیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH