سونی اکسپریا زد۳ پس از آپدیت به اندروید ۵ چه تغییراتی می‌کند؟

Sony Z3 Lollipop 1

سونی یکی از آن کمپانی‌هایی است که همیشه تلاش داشته تا به روز رسانی‌های جدید از روبات سبز را برای اکثر محصولات خودش ارایه دهد. به طور حتم این مورد در ارتباط با اندروید لالی پاپ نیز صادق است و نسخه پنجم از سیستم عامل محبوب گوگل، بر روی بسیاری از ساخته‌های این کمپانی بزرگ ژاپنی، نمایان شده‌ است.

البته بسیاری از کاربران در ابتدا، از تاخیر سونی در عرضه این آپدیت و عقب ماندن از برخی سازندگان گله داشتند ولی با مشاهده تغییرات دستگاه خود و عملکرد خوب سونی در این تحول، با دیده تحسین بر این به روز رسانی نگریستند. حال به این بهانه، گوشی اکسپریا زد۳ با اندروید آب‌نبات چوبی را درست گرفتیم تا درباره این تغییرات با شما صحبت کنیم و ببینیم که آیا این نسخه از اندروید، همچون نامش به کام کاربران شیرین است؟!

صفحه قفل

اولین چیزی که پس از آپدیت برای شما نمایان می‌شود، صفحه قفل و یا لاک اسکرین دستگاه است که نکته جالب در آن، وجود نوارهای اعلانات بر روی صفحه است که خیلی منظم در مقابل دیدگان‌تان قرار گرفته و از آخرین نوتیفیکیشن‌ها شما را با خبر می‌سازد. البته ممکن است کمی در این بین به یاد اعلانات آی‌فون هم بیفتید اما تفاوت‌ها زیاد است. برخلاف iOS با کشیدن هر نوار به بیرون، به آن بخش منتقل نمی‌شوید و در واقع اعلان مربوطه حذف می‌شود. نکته جالب اینجاست که با نگاه داشتن انگشت خود بر روی نوار مربوطه، توضیح بیشتری از آن عرضه شده و برای رفتن به بخش مورد نظر می‌توانید از آیکون گرد علامت تعجب در سمت راست گوشی کمک بگیرید و یا در همان ابتدا، با دو بار کلیک بر روی نوار، وارد بخش مربوطه شوید.

Sony Z3 Lollipop 2

همچنین این بار از طریق صفحه لاک اسکرین می‌توانید علاوه بر ورود به بخش دوربین، مستقیما به بخش تماس نیز منتقل شوید.

داخل گوشی

حال فرض می‌کنیم که از صفحه لاک اسکرین دل کندید و وارد اکسپریا زد۳ شدید. در همان ابتدا، ظاهر منوها به خوبی جلب نظر می‌کند. در واقع طراحی متریال دیزاین در همه جا دیده می‌شود و آیکون‌ها به صورت تخت و با نمایی که بزرگ‌تر به نظر می‌رسد، در مقابل دیدگان شما خودنمایی می‌کند. البته این گزینه درباره همه آیکون‌ها صادق نیست اما گزینه‌های اصلی همچون تماس و پیام رسانی را در بر می‌گیرد. این نکته را هم بایستی در این بین یادآور شد که ظاهر این آیکون‌ها ممکن است به مذاق همه خوش نیاید. در واقع اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، زمانی بود که طراحی آیکون‌ها به صورت سه بعدی و با افکت سایه و دادن گرادینت در رنگ، بسیار مد شده بود. اما سیستم ساده سازی و استفاده از تک رنگ‌ها، به نوعی با عرضه ویندوز ۸ به اوج خودش رسید و سازندگان احساس کردند که کاربران از یک طراحی ساده و آیکون‌های تخت بیشتر لذت می‌برند و تلاش کردند تا خودشان نیز همسو با بازار حرکت کنند. اما از آنجایی که انسان‌ها پس از مدتی از یک روال مشابه خسته می‌شوند، پس تعجب نکنید اگر در چند سال آینده باز به روال سابق بازگشتیم و تحت عناوینی مدرن، پرده از یک طراحی قدیمی بر نداشتیم!

Sony Z3 Lollipop 4

سه کلید پایینی هم دارای تغییر شده‌اند و اگرچه عملکرد و جایگاه آن‌ها مشابه است، ولی در نسخه ۵ حالت هندسی ساده‌تری به خود گرفته و شما را به یاد علامت‌های پلی استیشن می‌اندازد.

Sony Z3 Lollipop 3

ظاهر و تعداد تم‌ها تفاوتی نکرده و فقط آیکون آن‌ها بزرگ‌تر نشان داده می‌شود.

تماس

زمانی که بر روی کلید تماس که بر حسب تصادف، همچنان یکی از پرکاربردترین کلیدهاست، فشار می‌دهید تغییرات در همان ابتدا و با اضافه شدن یک مرحله در اندروید ۵ نمایان می‌شود. جایی که در ابتدا کانتکت‌های شما نشان داده شده و در صورت تمایل با فشردن یک کلید دایره‌ای سبز رنگ، وارد کلیدهای لمسی تماس می‌شوید. این بخش را به شخصه خیلی نپسندیدم و ترجیحم بر همان روش قبلی است که سریعا بر روی کلیدهای شماره‌گیری برود. کلید معروف تماس هم دچار تغییر شده و از حالت مستطیل به دایره تغییر یافته است.

Sony Z3 Lollipop 5

تنظیمات سریع

یکی از تغییرات اصلی در اندروید نسخه جدید، گزینه quick setting است که از طریق پایین کشیدن انگشت خود از بالا به پایین دستگاه، نمایان می‌شود و میان‌برهای زیادی نیز در مقابل دیدگان‌تان به رقص در می‌آیند. بایستی این قسمت را هم تا حد زیادی سلیقگی دانست، در آب نبات چوبی ظاهر این بخش به نوعی شیک‌تر و با کلاس‌تر شده اما احساس می‌کنید کمی از سطح دسترسی شما در فضای مشابه کم شده و حتی با نگاه داشتن آیکون مورد نظر، به صفحه تنظیمات آن بخش (مانند بلوتوث) منتقل نمی‌شوید. اما خب، بالاخره بایستی تغییراتی داده می‌شد تا احساس کنید که در یک محیط تازه قرار گرفته‌اید.

Sony Z3 Lollipop 6

عملکرد کلید پاور

در اندروید کیت کت، هنگامی که شما کلید پاور را نگاه می‌داشتید، گزینه‌های زیادی در پیش رویتان قرار می‌گرفت. از جمله روشن و خاموش کردن دستگاه، گرفتن اسکرین شات، سایلنت کردن گوشی و… حال در نسخه ۵ وظایف به نوعی بین کلید پاور و دکمه افزایش صدا تقسیم شده و همگی بر روی دوش پاور قرار ندارد تا بلکه سونی از بار زحمات این کلید ارزشمند کم کرده باشد.

Sony Z3 Lollipop 7

تنظیمات

ظاهر آیکون‌ها در این بخش نیز دارای تغییراتی بوده اما این عوض شدن به نحوی نیست که مسیر را گم کنید و چارچوب اصلی درست به مانند سابق است. البته یکی از تفاوت‌های اصلی بین دو نسخه را می‌توان در اینجا و با ظاهر شدن گزینه Users مشاهده کرد. در واقع این بخش شبیه به همان حالت Guest Mode در گوشی‌های ال‌جی است که اندروید در ورژن ۵ خود به صورت پیش فرض گنجانده و شما می‌توانید برای هر کاربری، سطح مشخصی از دسترسی را تعریف کرده و خیال‌تان از بابت فضولی دیگران راحت شود!

Sony Z3 Lollipop 8

همچنین انتقال و کپی فایل‌ها از طریق تنظیمات برای شما فراهم شده تا از وجود برنامه اضافه‌ای چون یک فایل منیجر برای این بخش، آسوده شوید.

برنامه‌های باز شده

اگر تا پیش از این بر روی برنامه‌های باز شده و یا در حال اجرا از طریق کلید مالتی تسکینگ (سمت راست) کلیک می‌کردید، این نرم‌افزارها به صورت تخت و مانند یک لیست در زیر هم به نمایش در می‌آمد اما این بار برخلاف اینکه همه چیز به سمت ساده‌سازی و نوعی حالت تخت ساختن پیش رفته، سونی کمی قرتی بازی را چاشنی کار کرده است و شبیه به حالت مالتی تسکینگ در ویندوز، برنامه‌ها مانند صفحات پشت سر هم به نمایش در آمده و از نظر گرافیکی جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

Sony Z3 Lollipop 10

سایر تغییرات

شاید میزان عوض شدن ظاهر دستگاه به آن حدی نبوده که انتظارش را می‌کشیدید، اما واقعیت اینجاست که اندروید نسخه کیت کت به قدری خوب و کامل بود تا احتیاجی هم به تغییرات گسترده نداشته باشد. در این بین ظاهر برخی از برنامه‌های دیگر همچون ماشین حساب، تقویم و… نیز دچار تغییر شده است اما شاید مهم‌ترین بخش را بایستی در باطن دستگاه نیز جستجو کرد. جایی که بر طبق برخی بررسی‌ها، عملکرد دستگاه در بنچمارک‌ها تا ۱۰ درصد بهبود پیدا کرده، دوربینی با کارایی بهتر در اختیارتان قرار گرفته و حتی می‌توان توان باتری را مناسب‌تر ارزیابی کرد.

z3 lollipop

سخن پایانی

اندروید کیت کت خودش به اندازه‌ای شیرین بود که با چشیدن طعم آب‌نبات چوبی، ذائقه شما آن قدرها هم تغییر نکرده و همچنان شیرین بماند. اما اگر به خاصیت و در واقع باطن این دو توجه بیشتری بکنید، متوجه خواهید شد که خاصیت مواد سازنده در لالی پاپ بیشتر بوده و به همین خاطر در دراز مدت، تجربه بهتر و شیرین‌تری را برای کاربر خودش رقم خواهد زد؛ پس اگر هنوز گوشی خودتان را آپدیت نکرده‌اید، همین الان دست به کار شده و به سراغ آب‌نبات چوبی گوگل بروید.

Sony Z3 Lollipop 9

5 در مورد “سونی اکسپریا زد۳ پس از آپدیت به اندروید ۵ چه تغییراتی می‌کند؟”

  1. ببخشید، من هنوز گوشیم رو آپدیت نکردم. خواستم بدونم پس اسکرین شات رو به چه شکلی میشه انجام داد چون گاهی ضروری میشه ازش استفاده کنیم. به هر حال از حالت هواپیما و سایلنت و غیره میشه در بخش تنظیمات سریع استفاده کرد. خیلی ممنون.

  2. از تغییرات دکمه و پاور و دکمه تماس ها که کانتکت ها راحت در دسترس بود خوشم نیومد

    بقیه موارد خوب بودند

  3. رابط سونی و آیفون حرف نداره ، روانی و سرعتی و زیبایی که من تو رابط سونی دیدم ، نه تو سنس نه تاج ویز …. ندیدم ! رابط کاربری هرچه ساده تر باشه تا اون حد زیباس !

  4. آره انصافا لالی پاپ در سونی یچیز دیگه شده. به جرات الان رابط کاربریش از همه رابط کاربری ها قشنگتره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH