برای نخستین‌بار: حضور فوتبال زنان در بازی فیفا ۱۶!

طبق آخرین اخبار کمپانی Electronic Arts «بر موانع فنی فائق آمده» تا در سری بعدی بازی‌های محبوب «فیفا»، ۱۲ تیم ملی زنان را به این بازی پرطرفدار اضافه کند.

FIFA-16-2

در چیزی که احتمالا تنها نکته مثبت برای بدنه‌ قانون‌گذاری فوتبال (فیفا) در هفته اخیر خواهد بود؛ شرکت الکترونیک آرتز اعلام کرد که به‌زودی فوتبال زنان را به سری بازی‌های محبوب فیفا اضافه خواهد کرد. این تغییر از سری جدید فیفا۱۶ که امسال منتشر خواهد شد، آغاز می‌شود.

این بازی ۱۲ تیم ملی زنان را شامل خواهد شد؛ که ۱۱تای آن‌ها در جام‌جهانی زنان پیش‌رو حضور خواهند داشت. میزبان رقابت‌‌ها کانادا، همچنین انگلیس، برزیل، آلمان و اسپانیا از جمله این تیم‌ها خواهند بود.

برای هر ترکیب، از یازده نفر اصلی به همراه افراد ذخیره به طریق مشابه ترکیب فوتبال مردان اسکن صورت گرفته شده است. از جمله صورت واقعی بازیکن زن سال «ندین کسلر»، همین‌طور بهترین گلزن تمام دوران آمریکا «ابی ومبچ» و دروازه‌بان انگلیس «استف هاگتون».

ومبچ به همراه هم تیمی‌هایش از ایالات متحده، «سیدنی لروکس»، «الکس مورگان» و «مگان رپینو» یک روز را برای تهیه حرکات مخصوص فوتبال زنان در ساختمان اصلی الکترونیک آرتز در ونکوور کانادا گذراندند.

FIFA-16-3

فیفا ۱۶ اولین بازی فوتبال زنان نخواهد بود. در سال ۲۰۰۰ میلادی، استودیو بریتانیایی Silicon Dreams فوتبال زنان را به بازی‌های Mia Hamm 64 Soccer و Uefa Dream Soccer اضافه کردند. هرچند که هردوی این بازی‌ها در زمان خودشان نقدهای ضعیفی گرفتند.

نایب رئیس و جنرال منیجر سری بازی‌های فیفا «دیوید روتر» می‌گوید که تیم تولید این بازی مدت زمان قابل‌توجهی را برای فائق آمدن به سختی‌های فنی برای اضافه کردن فوتبال زنان صرف کرده‌اند.

روتر می‌گوید: «این پروژه برای چندسال در صف کاری ما بود و ما باید مطمئن می‌شدیم که بازی در سطحی است که بتواند به خوبی کار کند. ما نیاز به امکانات و شرایطی داشتیم که مردان و زنان را از هم متمایز کند. همچنین زمان قابل توجهی را برای سفر دور دنیا و اسکن چهره بازیکنان و گرفتن عکس‌های متحرک لازم داشتیم. تمام این‌ها برای مدتی طولانی در لیست کارهای ما بود.»

در اصل، دو سال پیش بود که دیوید روتر به وب‌سایت «کوتاکو» اعلام کرد که استودیو به فکر اضافه‌کردن بازی‌های زنان است. حالا بعد از دو سال این سوال پیش می‌آید که آیا روند پیشرفت این تکنولوژی از ژوئن سال پیش به دلیل اعتراضات پس از انتشار Assassin’s Creed: Unity که شرکت یوبی‌سافت را به دلیل رفتار بد با یک کارکن زن پیشکسوت هدف گرفت، سرعت گرفته یا نه. روتر با اصرار این موضوع را رد می‌کند.

او می‌گوید بعد از سه سال از انتشار کنسول‌های نسل جدید، تیم این شرکت در نهایت به دانش کافی برای منطبق کردن امکانات این موتورها با فوتبال زنان دست پیدا کرده‌اند.

روتر می‌گوید: «فرصت بزرگی که ما داشتیم ساخت دوباره ابزار انیمیشن بود. به طوری که اسکلت داخل هر بازیکن به شکل متفاوتی کار کند. بخش اساسی انیمیشن‌های ما در جهان بر پایه کیفیت ساخت بود؛ به‌جای توانایی دستکاری امکانات در استخوان‌ها و مفاصل.

این تغییرات یک شانس بزرگ برای ما بود. نتیجه جالب این است که حالا ما استخوان‌‌های قابل مقیاس‌بندی داریم. پس می‌توانیم در بخش مردان بازی هم از بدن‌هایی در شکل‌های مختلف استفاده کنیم.»

یکسری تفاوت‌های مشخص هم وجود داشت: «بسیاری از زنان موهای بلندی داشتند. که این -دوباره- به ما اجازه می‌دهد تا موهای مردان را هم به شکل پیشرفته‌تری طراحی کنیم.»

موتور بین زنان و مردان یکسان باقی می‌ماند. هرچند مهارت‌های یک بازیکن با سایر بازیکنان با جنسیت یکسان مقایسه می‌شوند. «شما ممکن است در تیم زنان یک بازیکن با امتیاز ۸۰ داشته باشید؛ اما این با یک بازیکن مرد با امتیاز ۸۰ یکسان نیست. تیم ما در شهر کلن -که وظیفه امتیازبندی‌ها را به عهده دارند- هزاران بازی فوتبال زنان را از حدود یک‌ سال پیش مشاهده کرده است. آن‌ها اطلاعات، جزئیات و نظرات خود را در این‌باره جمع‌آوری کرده‌اند؛ تا بتوانند این امتیازها را ثبت کنند.»

FIFA-16-1

برای امسال، خبری از بازی‌های زنان در مقابل مردان نیست (همانطور که در دنیای واقعی، خود فوتبال این موضوع را پشتیبانی نمی‌‌کند. اگر این تغییر کرد ما هم تغییرات را اعمال می‌کنیم). همچنین زنان در محبوب‌ترین بخش بازی -Ultimate Team- حضور نخواهند داشت. تیم‌های زنان (که شامل آمریکا، مکزیک، سوئد، فرانسه، چین، استرالیا و ایتالیا می‌شود) تنها در بازی‌های دوستانه آنلاین و آفلاین و همینطور در بخش تورنومنت آفلاین قابل دسترسی خواهند بود.

سازندگان درباره یک بخش Ultimate Team تماما با حضور زنان بحث کرده‌‌است؛ همینطور شامل کردن تیم‌های زنان باشگاه‌‌هایی مثل منچسترسیتی. اما به نظر تمام این‌ها برای فصل نخست زیادی شتاب‌زده است. روتر می‌گوید: «ما الان ۱۲ تیم ملی داریم. این به ما تعداد نفرات کافی برای ساخت یک Ultimate Team خوب را نمی‌دهد. ما می‌توانستیم به سمت ساخت لیگ‌های داخلی هم برویم. اما احتمالا نمی‌توانستیم امسال امکاناتمان را برای یک لیگ باورپذیر فراهم کنیم.»

با اینکه لیگ‌های داخلی آرزوهای وسوسه‌انگیزی هستند؛ در حال حاضر روتر می‌گوید که تنها می‌خواهد دخترهای هشت و دوازده ساله‌اش را سالم به مدرسه برساند. «دختر کوچک‌تر من مشخصا بیشتر به فوتبال علاقه دارد. و من در زمین بازی هربار برای نداشتن بازی زنان در فیفا حرف‌‌های مختلف می‌شنوم. اینکه در نهایت این اتفاق افتاده، تغییر دلپذیری است».

برای دختران در آن سن و سال -یا هر سن و سال- نبودن فوتبال زنان در فیفا منطقی نیست. در گذشته اینکه این بخش وجود نداشت به طور کلی پذیرفته شده‌ بود. اما در خانه من و در شبکه‌‌های مجازی همواره یک‌جور ناراحتی از اینکه زنان نمی‌توانستند با بازیکنانی با جنسیت خودشان بازی کنند، وجود داشت.

من واقعا خوشحالم که این اتفاق افتاده. ما یکسری تیم عالی داریم و بازی‌‌های جذابی را خواهیم دید. این برای همه ما یک آسودگی بزرگ است.»

فیفا ۱۶ در شکل‌های مختلف امسال (اوایل مهر ماه) منتشر خواهد شد.

4 در مورد “برای نخستین‌بار: حضور فوتبال زنان در بازی فیفا ۱۶!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH