نگاهی نزدیک به تبلت سونی اکسپریا زد۴ (Xperia Z4)

سبک‌تر از آی‌پد، ضدآب و دارای صفحه‌کلید اضافی. Xperia Z4 احتمالا بهترینِ سونی تا به امروز خواهد بود.

Sony Xperia Z4

Xperia Z4 سونی، با کادر بیرونی باریک، یک صفحه درخشان و بدنه ضد آب، بهترین تبلت این شرکت ژاپنی تا به امروز خواهد بود. اما تازه زمانی که یک کیبورد کامل را به لیست این امکانات اضافی می‌کنید ماجرا جذاب‌تر می‌شود.

سونی، با دو ورودی عالی به دنیای تبلت‌ها از سری Z، میراث موثری در این زمینه دارد. با اینکه این دو تبلت در بخش فروش نسبتا ناکام ماندند؛ اما دوتا از بهترین تبلت‌های اندرویدی بازار هستند. دراصل شکست اصلی آن‌ها در کمبود اپ‌های مناسب تبلت برای اندروید بود. اما این تفاوت وجود اپلیکیشن بین تبلت‌های اپل و همنوع‌های اندویدی آن‌ها دیگر وجود ندارد.

این بررسی برپایه‌ یک نمونه پیش‌تولید از تبلت Xperia Z4 است. بعضی چیزها ممکن است تغییر کند. هرچند احتمال آن خیلی کم است.

تبلت ۱۰ اینچی باریک‌تر و سبک‌تر

Sony Xperia Z4

تبلت Xperia Z4 برای تمام کسانی که به تبلت‌ها یا تلفن‌های هوشمند سونی در یکی دو سال اخیر چشم داشته‌اند، آشنا به نظر می‌رسد: باریک، همراه بدنه ضد‌آب، کادر بیرونی مشکی و یک صفحه LCD درخشان.

بزرگترین تغییر برای Z4 اندازه آن است. صفحه نمایش همان ۱۰.۱ اینچ است که حالا با کیفیت Quad HD ترکیب شده. این صفحه ۲۹۹ پیکسل در اینچ را پوشش می‌دهد اما کادر بیرونی صفحه کمی آب رفته است. این تبلت ۱۲میلی‌متر کوتاه‌تر و ۵ میلی‌متر از لحاظ عرض باریک‌تر است؛ که آن‌ را به یکی از کوچک‌ترین تبلت‌های ۱۰ اینچی بازار تبدیل می‌کند.

بدنه با ضخامت ۶.۱ میلی‌متر، باریک و به سبکی ۳۹۳ گرم است. این تبلت همچنین یک پوشش پلاستیک سیاه مستحکم در پشت و پوشش نایلون در گوشه‌ها دارد که قرار است انرژی را جذب و از خرد شدن صفحه هنگام زمین افتادن جلوگیری کند. این یک طراحی‌ موثر است و باریک‌ترین و سبک‌ترین تبلتی است که با این سایز وجود داشته.

صفحه 2K عالی است. دقیق، بسیار روشن و برای زاویه‌دید به اندازه کافی پهن است. این صفحه دقیقا به اندازه OLED سامسونگ در Galaxy Tab S عالی نیست اما با قدرت رنگ‌پردازی LCDهایی مانند iPad Air 2 اپل برابری می‌کند.

صفحه با Gorilla Glass (نوعی شیشه ضدخش مورد استفاده در اکثر اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها) پوشیده نشده است. اما در عوض سونی آن را با شیشه ضدخش مخصوص خود پوشانده است. در گذشته شیشه مخصوص سونی نشان داد که در ضدخش بودن به خوبی رقبا عمل نمی‌کند. یک محافظ صفحه احتمالا خرید خوبی خواهد بود.

اطلاعات

  • صفحه: ال‌سی‌دی۱۰.۱ اینچ با کیفیت 2560×1600  پیکسل
  • پردازنده: Octacore Qualcomm Snapdragon 810
  • رم: ۳ گیگ
  • حافظه ذخیره‌سازی: ۳۲ گیگ + قابلیت خواندن microSD
  • سیستم عامل: Android 5.0.2 Lollipop
  • دوربین: ۸.۱ مگاپیکسل عقب، ۵.۱ مگاپیکسل روبرو
  • راه‌های ارتباطی: وای‌فای، GPS، بلوتوث، رادیو اف‌ام، 3G/LTE آپشنال
  • ابعاد: ۲۵۴×۱۶۷×۶.۱ میلیمتر
  • وزن: ۳۹۳ گرم

عمر باتری طولانی برای کار کردن، کوتاه برای بازی

Sony Xperia Z4

تبلت Z4 با آخرین مدل پردازه هشت‌هسته‌ای، Qualcomm Snapdragon 810 سریع و سرزنده است. به همراه ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی با قابلیت افزایش از طریق microSD.

پردازنده Snapdragon 810 طبق گزارشات مشکل داغی دارد. تبلت Z4 در هنگام کارهای سنگین مانند نصب چند اپلیکیشن به صورت همزمان داغ می‌شود. اما به سرعت به حالت اولیه بر‌می‌گردد و کارکرد آن چندان تغییری نمی‌کند.

در حالت کلی تبلت Z4 سریع‌ترین تلبت اندرویدی است که امسال دست گرفته‌ام نیست (احتمالا این عنوان به Galaxy S6 سامسونگ می‌رسد). اما به طرز مشخصی از بهترین تبلت سال پیش Galaxy Tab S سریع‌تر است.

بحث عمر باتری کمی پیچیده است. برای کارهای سبک عالی کار می‌کند؛ با انجام Word یک روز کاری بیش از ۹ ساعت را پوشش می‌دهد (که درباره‌اش بیشتر صحبت می‌کنیم). اما در هنگام بازی‌کردن یا کارهای دیگری که نیاز به قدرت پردازش بیشتری دارد، چندان خوب عمل نمی‌کند. احتمالا دلیل آن تفاوت بین پردازنده کم‌قدرت‌تر چهار هسته‌ای و پردازنده پرقدرت و پرمصرف‌تر هشت‌هسته‌ای است که تبلت در زمان نیاز به آن سوییچ می‌کند.

مودهای عالی سونی برای ذخیره انرژی می‌تواند عمر باتری را به اندازه روزها افزایش دهد. از جمله مودهایی که به سختی توانایی‌های تبلت را کاهش می‌دهد اما به شکل دراماتیکی در عمر باتری تاثیر می‌گذارد.

آیا این منوی استارت است؟

Sony Xperia Z4

مانند بیرون تبلت، بخش درونی آن هم برای کاربرانی که از محصولات سونی (مانند Sony TV یا پلی‌استیشن ۴) در چند سال اخیر استفاده کرده‌اند، آشنا به نظر می‌رسد.

تبلت Z4 از اندروید ۵.۰.۲ لالی‌پاپ اما با شکل و شمایل اختصاصی استفاده می‌کند. تغییرات زیاد نیست و اکثر جاها مانند اندروید عادی به همراه چند ترفند دیداری عمل می‌کند. تغییرات اصلی شامل اضافه کردن چیزی شبیه تسک‌بار شامل آیکون‌ها در گوشه چپ صفحه است و یک منوی استارت که اپ‌های اخیر و تنظیمات دیگر را نشان می‌دهد و هنگام وصل شدن کیبورد اضافه می‌شود.

سونی همچنین یک دسته از اپ‌های خودش را دارد. از جمله اپ محبوب Walkman و یک ویرایشگر عکس با کارکرد مناسب. جهت‌یاب ماهواره‌ای Navigon و آنتی‌ویروس AVG هم از پیش نصب شده‌اند که قابل حذف هستند.

کیبورد

Sony Xperia Z4

تلاش بزرگ سونی برای تبلت جدیدش، بردن آن به مرزی بین تبلت و کامپیوتر است. این شرکت یک کیبورد بلوتوث جدید را به تبلت اضافه کرده است که یک لولا با قابلیت تنظیم زاویه دارد. این کیبورد، سبک و باریک است و زمانی که وصل شد دستگاه مانند یک لپ‌تاپ عمل می‌کند.

این محصول یکی از بهترین صفحه‌ کلیدهای تبلتی است که تا به حال دیده‌ام. کلیدها تقریبا کوتاه هستند اما پهنای واقعی همراه با حس خوب کار کردن با کیبورد را دارند. این صفحه‌کلید همچنین یک ترک‌پد در پایین خود دارد که یک نشانه‌گر موس سنتی را روی صفحه فراخوانی می‌کند. ترک‌پد همچنین به دستورات چندلمسی پاسخ می‌دهد که باعث می‌شود بتوان کنترل‌های ریز را به خوبی انجام داد.

کیبورد یک باتری مجزا دارد که با microUSB شارژ می‌شود. وقتی بسته است، به عنوان محافظی برای صفحه عمل می‌کند و تبدیل به یک جایگزین سبک و باریک برای کامپیوتر می‌شود. وزن کیبورد ۳۶۵ گرم است که به همراه خود تبلت در مجموع ۷۵۸ گرم وزن خواهد داشت که حدود ۲۰۰ گرم از هر لپ‌تاپی سبک‌تر است.

کیبورد به اندازه کافی خوب بود که بتوانم کل این مطلب و همچنین بسیاری از مقالات دیگر را با نشستن پشت یک میز یا روی پای خودم در قطار بنویسم. تنها ایرادگیری می‌تواند این باشد که دکمه شیفت راست در سمت راست دکمه‌های جهت‌نما قرار دارد که یعنی هنگام تایپ مدام به جای شیفت دکمه عقب را می‌زدم.

دوربین‌ها

Sony Xperia Z4

سونی یک‌سری از بهترین دوربین‌ها را در صنعت موبایل تولید می‌کند. به عنوان مثال آی‌فون و OnePlus One از دوربین‌های سونی استفاده می‌کنند. دوربین ۸.۱ مگاپیکسلی پشت تبلت Z4 اگر فوق‌العاده نباشد به اندازه کافی خوب است و احتمالا مناسب‌ترین نوع خود برای تبلت است. دوربین جلوی ۵.۱ مگاپیکسلی، سلفی‌های خوبی می‌گیرد و می‌تواند یک دوربین ویدیو چت عالی باشد.

قیمت

Xperia Z4 سونی هم‌اکنون قابل پیش‌خرید است و نسخه‌ای که تنها شامل وای‌فای و یک کیبورد می‌شود ۴۹۹ پوند (حدود ۲.۵ میلیون تومان) آب می‌خورد. نسخه دیگری از تبلت شامل پشتیبانی 4G و با قیمت بالاتر به‌زودی قابل دسترس خواهد بود.

برای مقایسه، Galaxy Tab S سامسونگ با صفحه ۱۰.۵اینچی و iPad Air 2 اپل هردو در زمان شروع ۳۹۹ پوند بودند که البته این دو شامل کیبورد نمی‌شدند.

جمع‌بندی

تبلت‌های سونی همیشه عالی بوده‌اند اما همواره خوب فروش نمی‌کنند. Xperia Z4 بهترین تبلت سونی تا به امروز است و از اکثر نمونه‌های دیگر سبک‌تر و باریک‌تر است؛ همراه یک صفحه عالی و عمر باتری قابل قبول.

همچنین این تبلت ضد آب است؛ بدون نیاز به هیچ درِ اضافی برای پورت‌های شارژ و هدفون که یعنی هیچ نقطه منفی‌ در ضد آب بود آن نیست.

اما بهترین بخش آن زمانی است که کیبورد وارد کار می‌شود. این قابلیت، تبلت را به یک لپ‌تاپ ساده و کاربردی تبدیل می‌کند که از اکثر لپ‌تاپ‌ها باریک‌تر و سبک‌تر است و عمر باتری بیشتری دارد.

مزایا: سبک، باریک، ضدآب، کیبورد عالی، اسلات microSD، صفحه نمایش 2K.

معایب: به نظر به اندازه سایر مدل‌ها محکم نیست، گران، عمر باتری متغیر، بدون Gorilla Glass.

نوشته «سموئل گیبز» از «گاردین»

5 در مورد “نگاهی نزدیک به تبلت سونی اکسپریا زد۴ (Xperia Z4)”

  1. من این تبلت رو به تازگی گرفتم.فوق العاده است،مشکلاتی هم که گفته شده من ندیدم،بهترین مارک تبلت سونی است و بهترین آن z4 است

  2. واقعا گل گقتی اخه تا چه حد متعصب بودن از سامی چکش؟یکم به خودتون بیاین این اون ایتی رسان سابق نیستا، داره اسیب می بینه ها؟!!کلی از طرفداراشو از دست داره میده از جمله خودم،بهترین تبلت و گوشی جهان: xperia z3 plus and xperia z4t

    1. محمد روزبه

      دوست عزیز این مطلب همونطور که در آخر هم ذکر شده توسط یکی از معروف‌ترین آی‌تی‌نویس‌های بریتانیا در گاردین منتشر شده. مگر اینکه گاردین بخاطر انتشار نظر نویسنده‌ها محبوبیتش رو از دست بده.

  3. از یکجاش خیلی خندم گرفت. میگه این تبلت سریعتر از s6 نیست.خخخخ. خود s6 تو تست سرعتا حتی از z3 هم کم میاره دیگه چه برسه به این تبلت و z3+!!!! با بهترین تبلت جهان آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH