گجت‌ها ریتم خواب ما را تغییر می‌دهند

landscape-1436291940-gadget-lightخواب در حد 6.8 ساعت به طور میانگین و در طول شب باعث خواهد شد تا احساس خستگی از شما خارج شود. اما برخی از متخصصین در این زمینه پیشنهاد می‌کنند که خواب در هر شبانه روز باید بین ۷ تا ۹ ساعت باشد که البته بسیاری از افراد به سختی می‌توانند تا به این حد استراحت داشته باشند. از همه بدتر اینکه از دهه ۴۰ میلادی به بعد خواب کمتری به چشم انسان‌ها می‌آید و این موضوع طی تحقیقی که در دانشگاه استرالیای جنوبی انجام گشته، بر روی کودکان مشخص شده است. در تحقیق مورد اشاره از سال ۱۹۰۵ تا سال ۲۰۰۸ به طور میانگین در هر سال یک دقیقه از میانگین خواب افراد کاهش یافته است.

در سال گذشته میلادی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، کمبود خواب را یک بیماری همه‌گیر اعلام کرد. بر اثر همین کمبود خواب‌ها، تصادفات ناشی از به چرت رفتن رانندگان افزایش یافته و کیفیت تولید در برخی صنایع با کاهش مواجه گشته است. لازم به ذکر است که کمبود خواب باعث افزایش شیوع بیماری‌هایی چون فشار خون بالا، دیابت، افسردگی و چاقی نیز می‌شود. با اینکه ژنتیک و بهداشت خواب برخی از دلایل کمبود خواب را توضیح می‌دهد که از جمله می‌توان به تاثیرات استفاده از موارد دارای کافئین، نیکوتین و الکل به ویژه قبل از خواب اشاره نمود.

چیزی که تغییر کرده، فناوری است که ساختار بدن انسان‌ها را دگرگون نموده. خانم Maria Konnikova از New York Today مدعی شده که ما اکنون نسبت به گیرنده‌های روشنایی بسیار حساس شده‌ایم و همین عامل بر تنظیم ریتم‌های شبانه روزی بسیار موثر است. ریتم شبانه روزی یا ساعت بدن در واقع موردی است که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم میزان خواب و استراحت خود را در طول شبانه روز تحت کنترل داشته باشیم. اما از آنجا که زندگی امروزی انسان‌ها به شدت تحت تاثیر دیوایس‌های هوشمند الکترونیکی قرار گرفته، باعث شده تا ریتم شبانه روزی بدن با کار کردن با این وسایل، مغز را در تنظیم ریتم یاد شده فریب دهند. علاوه بر ترشح هورمون ملاتونین، مغز در هنگام کار با گجت‌ها بدن را سرشار از انرژی می‌بیند و خانم Konnikova در این مورد می‌گوید همین عامل سیگنال به خواب رفتن بدن را به تعویق انداخته و باعث کاهش خواب می‌گردد.

بر اساس تحقیقی که توسط Charles Czeisler رئیس بخش خواب و اختلالات شبانه روزی در بیرمنگهام و در بیمارستان زنان انجام شده، گروهی از افراد که یک صفحه کاغذی چاپ شده را حدود ۴ ساعت پیش از خواب و استراحت عصر خوانده بودند حدود نصف کسانی که یک صفحه الکترونیکی را مطالعه نمودند، در خواب مشکل داشته‌اند. در نتیجه افرادی که یک صفحه الکترونیکی را خوانده بودند نه تنها خواب کمتری داشتند، بلکه ساعت بدن و ریتم شبانه روزی خواب آنها تغییر بیشتری را نشان داد که در نهایت باعث شد دیرتر هم به خواب بروند.

این تحقیقات و پژوهش‌ها یک درس خوب و کلی را برای ما در بر دارد و آن اینکه، برای داشتن خوابی بهتر و منظم‌تر، باید دکمه گجت‌های دوست داشتنی‌مان را زده و آن‌ها را برای مدتی خاموش کنیم!

5 در مورد “گجت‌ها ریتم خواب ما را تغییر می‌دهند”

  1. با سلام عرض ادب ؟ میخوام بگم که تکلیف این بیتالک چی میشه چند وقته مسدود شدم هر کاری میکنم نصب نمیشه لطفا یک کاری کنید ؟ ببخشید بی ادبی نباشه اینم شماره منه 09388202484

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH