شائومی، چگونه در مدتی کوتاه به کابوس سامسونگ و اپل تبدیل شد؟

اول این‌که درست صدایش بزنید! شائومی درست است نه شیائومی. مطمئن هستیم همگی با نام این تولیدکننده تلفن همراه چینی آشنایی دارید و این در حالی است که هنوز هیچ تلفن هوشمندی از این کمپانی به‌طور رسمی وارد ایران نشده است و باید برای پیدا کردن یکی از گوشی‌های این برند، بازار را زیر و رو کنید. جالب است نه؟! امروز می‌خواهیم راز و رمز جهانی‌شدن برند شائومی را در این مدت کوتاه دریابیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

xiaomi-logo

داستان از کجا شروع شد؟

اگر اهل دست‌کاری در تلفن اندرویدی خود باشید؛ احتمالا با رام‌های پرطرفدار MIUI آشنایی دارید. شائومی در ابتدا با تولید همین رام‌های زیبا خود را به جهان معرفی کرد. طراحی خوب، سرعت بالا و به‌روزرسانی‌های مرتب MIUI باعث شد تا امروز میلیون‌ها گجت اندرویدی به این رام مجهز باشند. اما مدیران شائومی به همین‌جا راضی نشدند و تصمیم گرفتند تا بازار تلفن‌های هوشمند را نیز تجربه کنند و با اتکا به کارخانه‌های پررونق تولید و توزیع گوشی در خاک چین، چندی بعد این امر نیز محقق شد و اولین تلفن هوشمند این کمپانی با نام Mi 1 متولد شد. اما آیا شائومی مثل بسیاری از برندهای چینی دیگر دست به تولید گوشی‌های درجه چندم و با قیمت‌های نازل زد؟ خیر! مدیران شائومی مسیر دیگری را برای خود انتخاب کردند. آن‌ها تصمیم گرفتند تلفن‌هایی با مشخصات فوق‌العاده، کیفیتی بالا و با قیمتی بسیار کم‌تر از محصولات مشابه تولید نمایند. این بود که محصولات شائومی خیلی زود راه خود را به بازار پیدا کردند.

112800m9pj2jf2rg29o8rc.png.thumb [800x600]

شائومی، سومین تولیدکننده بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان

با اینکه مدل‌های تلفن‌های هوشمند شائومی، به تعداد انگشت‌های یک دست نیز نمی‌رسد، اما فروش فوق‌العاده همین مدل‌ها، شائومی را پس از اپل و سامسونگ در رتبه سوم بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های تلفن‌های هوشمند جهان قرار داده است. بخش زیادی از این آمار بالای فروش مدیون بازار پر متقاضی چین است که موفقیت یا عدم موفقیت در این بازار می‌تواند سرنوشت یک برند را تعیین کند.

می‌توان گفت بازار چین مهم‌ترین بازار هدف برای بسیاری از کمپانی‌های بزرگ مثل اپل و سامسونگ است و آن‌ها همواره تلاش کرده‌اند تا با تبلیغات زیاد و پرهزینه سهم بیشتری را از این بازار تصاحب کنند. اما حالا می‌بینیم که یک برند چینی به نام شائومی توانسته بدون تبلیغات، پایه‌های امپراتوری این دو کمپانی بزرگ را بلرزاند.

apple-inc-and-samsung-under-threat-as-xiaomi-makes-record-sales

شائومی چگونه بدون هزینه کردن، تبلیغ می‌کند؟

شائومی هرچند در طراحی تلفن‌هایش و همچنین رابط کاربری خود، به وفور از محصولات کمپانی‌های دیگر الگوبرداری کرده است، ولی در یک زمینه این برند چینی نوآوری‌های بسیاری داشته است و آن بحث تبلیغات است. در حال حاضر شائومی فرسنگ‌ها از شرکت‌های رقیب در بحث تبلیغات جلوتر است. شائومی شیوه سنتی تبلیغات را کنار گذاشته و دیگر خبری از بنرهای خیابانی یا تیزرهای تلویزیونی نیست. این کمپانی چینی حالا از خود مردم و خریداران برای معرفی محصولاتش استفاده می‌کند!

xiaomi-mi4-en

هرکس برای اولین بار مشخصات سخت‌افزاری، طراحی و قیمت تلفن هوشمند Mi 4 را بشنود، ناخودآگاه نگاهش خیره می‌ماند. این قیمت باورنکردنی در کنار ویژگی‌های تلفن‌های شائومی، افراد و رسانه‌ها را “مجبور” می‌کند تا درباره آن صحبت کنند و بخواهند درباره آن بیشتر بدانند. در واقع شما همین الان هم در حال خواندن یک تبلیغ برای این کمپانی هستید. تبلیغات دهان‌به‌دهان این روزها جز موثرترین شیوه‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود.

همچنین شائومی یکی از فعال‌ترین نام‌های تجاری در شبکه‌های اجتماعی است و از بستر رایگان این شبکه‌ها به‌خوبی بهره‌برداری تبلیغاتی می‌کند.

چگونه محصولات شائومی تا این اندازه ارزان هستند؟

ساده است! شائومی تمام هزینه‌های اضافی را کنار گذاشته است. همان‌طور که گفتیم این کمپانی هزینه بسیار کمی را صرف تبلیغات می‌کند. کاربران برای خرید محصولات فقط می‌توانند به وب‌سایت این شرکت و همچنین فروشگاه اینترنتی بزرگ چینی یعنی Tmall.com مراجعه کنند. هیچ فروشگاه دیگری در سطح شهرها وجود ندارد و این یعنی دیگر هزینه بسیار زیاد نگه‌داری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جیب کمپانی و نهایتا خریداران خارج نمی‌شود.

اما عامل دیگر برای کاهش هزینه‌های ساخت تلفن‌های هوشمند، تولید و فروش بسته‌ای محصولات است. به این صورت که کمپانی تلفن‌ها را به‌صورت بسته‌های چند هزارتایی تولید کرده؛ آن‌ها را می‌فروشد و بعد از اتمام محصولات قبلی بار دیگر یک بسته دیگر سفارش می‌دهد. شاید باورتان نشود ولی اولین بسته تولیدی پرچم‌دار قبلی این کمپانی یعنی Mi 3 که به تعداد صد هزار نسخه تولید شده بود، تنها در عرض 2 دقیقه به فروش رفت! این طرح باعث می‌شود تا شائومی هیچ نسخه‌ اضافی از محصولاتش تولید نکند که روی دستش بماند. همچنین با سود حاصل از بسته قبلی می‌توان بسته بعدی را تولید کرد.

شائومی در سالی که گذشت موفق شد با همین شیوه فروش، چیزی در حدود 35 میلیون نسخه از تلفن‌های هوشمند خود را به فروش برساند که برای کمپانی‌ که بازار هدفش محدود به چند کشور خاص می‌شود؛ آمار فوق‌العاده‌ای است. حالا آن‌قدر شائومی از فروش محصولاتش سود کرده است که گاهی اوقات شایعاتی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه این کمپانی قصد خرید سایر شرکت‌ها را دارد. یک‌بار شنیده می‌شود که شائومی قرار است اچ‌تی‌سی را بخرد و بار دیگر گفته می‌شود قصد دارد تا با مشارکت مایکروسافت، بلک‌بری را تصاحب کند!

اما موضوع مهم دیگر این است که شائومی قصد ندارد همه سود خود را از فروش گوشی‌هایش به دست آورد، بلکه این کمپانی برای درآمدزایی از فروش نرم‌افزار هم برنامه‌های زیادی دارد. کاری که گوگل در تبلت‌های نکسوس خود انجام داد و آن‌ها را با قیمت پایینی عرضه کرد اما در عوض مشتریان زیادی را برای فروشگاه نرم‌افزار خود جذب نمود.

دیگر محصولات شائومی

این کمپانی چینی فقط تلفن‌های مقرون‌به‌صرفه تولید نمی‌کند و محصولات دیگرش هم شهرت جهانی دارند. مثلا مچ‌بند هوشمند Mi band که با دارا بودن امکاناتی نظیر بلوتوث، حسگر ضربان قلب، قدم شمار و کالری شمار، بدنه ضدآب و از همه مهم‌تر، باتری با شارژ دهی 30 روزه و کلی امکانات هیجان‌انگیز دیگر تنها 12 دلار قیمت دارد! تاکنون بیش از 6 میلیون نسخه از این دست بند در سراسر جهان به فروش رفته است. یا از عجایب دیگر این برند می‌توان به تلویزیون با نمایشگر 4K اشاره کرد که فقط 650 دلار قیمت دارد و این لیست از محصولات باکیفیت و ارزان ادامه دارد که می‌توانید آن‌ها را در وب‌سایت شائومی مشاهده نمایید.

Xiaomi-Mi-Band [800x600]

چرا گوشی‌های شائومی در ایران موجود نیست؟

در واقع فقط کاربران ایرانی نیستند که در حسرت محصولات خوش قیمت شائومی هستند و این مشکل بسیاری از کاربران در سراسر جهان است. شائومی برای پایین نگه‌داشتن قیمت تمام‌شده محصولات خود مجبور شده است بازار هدف خود را به چند کشور خاص، محدود نماید و در حال حاضر بازار اصلی محصولاتش در چین و هند است که با توجه به جمعیت زیاد، به نظر می‌رسد به اندازه کافی برای این شرکت سودآوری دارند. به تازگی شائومی در چند کشور دیگر مثل برزیل نیز راه پیدا کرده است و زمان زیادی تا جهانی شدن محصولات این برند باقی‌ نمانده است.

واردکنندگان ایرانی نیز تاکنون رغبت چندانی برای وارد کردن گوشی‌های شائومی نشان نداده‌اند که البته با توجه به قیمت پایین این تلفن‌ها و حاشیه سود کمی که برای برادران دلال به همراه دارد منطقی به نظر می‌رسد. البته باکمی تلاش و ممارست احتمالا چند مدل از پرچم‌داران این کمپانی را در بازار پیدا خواهید کرد که به دلیل کم‌یاب بودن این تلفن‌ها، اکثرا قیمت بالایی دارند و اصلا خرید آن‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه محصولات شائومی به دلیل قیمت‌های پایینشان در جهان مشهور شده‌اند.

شائومی، خوب، بد یا زشت؟

xiaomi6

محصولات این کمپانی چینی همواره به کپی‌برداری از محصولات سایر برندها به‌خصوص گوشی‌های اپل متهم شده است. آخرین پرچم‌دار این شرکت یعنی Mi 4 در کنار مشخصات سخت‌افزاری و کارایی بالای خود، ظاهر زیبایی نیز دارد که این ظاهر زیبا را از تلفن‌های آیفون به ارث برده است. رابط کاربری شائومی نیز که از همان زمانی که این برند فقط رام‌های MIUI را تولید می‌کرد کاملا مشابه رابط کاربری iOS بود. این شباهت‌ها تا آنجایی است که به شائومی لقب اپل چین داده شده است.

اما از آمار فروش بالای شائومی به نظر می‌رسد هنوز تعداد خیلی زیادی از افراد هستند که مایلند یک تلفن با قیمت پایین و طراحی زیبا داشته باشند؛ حتی اگر این طراحی کپی شده از محصولات تولیدکنندگان دیگر باشد.

دیدیم که شائومی با چه سیاست‌هایی توانسته به این میزان از فروش و محبوبیت در میان کاربران برسد. اما نظر شما درباره این برند چیست؟ آیا در صورت ورود رسمی محصولات این کمپانی به بازارهای ایران حاضرید برای خرید آن‌ها پول بدهید؟

14 در مورد “شائومی، چگونه در مدتی کوتاه به کابوس سامسونگ و اپل تبدیل شد؟”

  1. سلام دوستان…بنظر من اصلا مهم نیست کدوم برند رو خریداری کنید چون الان تکلونوژی انقد پیشرفت کرده که ساخت گوشی کار زیاد سختی‌نیست،اونم کشوری مثل چین که واقعا بی تعصب میگم یکی از قدرت های اصلی دنیا در زمینه صنعت و تکلونوژی هست، همه هم اینو میدونیم.مثل ژاپن و آمریکا، شیائومی یا سامسونگ یا اپل یا هر برندی که بخرید اگه طبق سلیقه و نیازهاتون و خواسته هاتون باشه مطمئن باشین ضرر نمیکنید خیلیم راضی میشین ازش، باید اول معیارهاتون، خواسته هاتون، نیازهاتون رو بفهمین چیه بعد طبق اونا گوشی بخرید…یکی سخت افزار واسش مهمه یکی صفحه نمایش یکی دوربین یکی فقط اسم برند که باهاش پز بده یکی زیبایی و…
    مهم اینه که شما دقیق طبق خواسته هاتون گوشی بخری،نه کمتر نه بیشتر. حرف مردم و گوش نکنید چون اونا نمیدونن شما چی میخوای، مردم فقط میگن سامسونگ. یا میگن فقط هواوی. خب از کجا معلوم اون چیزایی که شما میخوای تو سامسونگ یا هواوی هست یانه؟ شاید تمام نیارهای شما در گوشی های سونی بیشتر پیدا بشه. یا مثلا اپل یا هر گوشی دیگه ای. من خودم دارم بلک بری استفاده میکنم. پریو. چون سلیقه ی خودمو و چیزایی که میخواستم رو بیشتر از بلک بری میدیدم تا بقیه. الانم خیلی راضیم. اما در خصوص شیائومی باید بگم واقعا بنظرم کارشو تا اینجا خوب انجام داده. چون پسر عموم شیائومی خریده منم باهاش کار کردم بخدا هیچی از سامسونگ و اپل کم نداره. برندهای گوشی زیاد مهم نیست. مهم اینه با خرید گوشی نیازتو بتونی برطرف کنی. مثلا یارو میره سامسونگ میخره بعد میبینه اصلا با سلیقه اش جور نیست و اون نیازهایی که میخواد رو نداره.کلا باهاش حال نمیکنه. بعد میاد میگه سامسونگ آشغاله. چون طبق سلیقه خودش خرید نکرده

  2. امیرحسین ابراهیمی

    1)آیا گوشی های شائومی از سامسونگ تقلید میکند؟؟

    2)آیا درست است در ایران گوشی شائومی بخریم؟؟

  3. تحلیل خیلی خوب و منطقی بود!! به نظر من بازار چین از امریکا هم خیلی بزرگتره و پس از اون هند هست که شایومی اونجا رو هم هدف میگیره!! همین دو تا با هم میشن بیشتر از یک سوم جمعیت کره زمین!!

  4. اصلا مهم نیست که این گوشی چه قیمتی داره.خوبه یا بده ویا چند درصد بازار در اختیارشه!!!مهم اینکه این شرکتارو دارم که بزنی کپی کارن.وافرادیم که از این کمپانی ها خرید میکنند لیاقت داشتن یه گوشیه اصیل و ساخته شده با ذوق هنره یه کمپانی مثله اپل یا سامسونگ رو ندارن.والبته خدارو شکر که پای این کمپانی دزد هنوز به ایران باز نشده و امید وارم در اینده هم باز نشه.

    1. محسن محسنی

      رضا جان، اپل و سامسونگ هم کم کپی کاری نداشتنا
      مطمئنم شما خودت دنبال کننده اخبار هستی،نسخه های اخیر iOS فراوان از اندروید الگوبرداری داشته.
      حتی خود اندروید هم از همون اول با کپی برداری از iOS به وجود اومد.
      سامسونگ هم که دیگه کسی نیست از دعواهای پتنتیش با بقیه کمپانی ها خبر نداشته باشه.اس6 رو هم که بارها از شباهتش به آیفون6 گفتن و ما هم شنیدیم.
      پس همونجور که میبینین این روزا نمیشه کمپانی ها رو دو قسمت کرد:کپی کارا و اصیل ها(به قول شما)
      حالا بعضی ها بیش تر بعضی ها کمتر آلوده این الگوبرداری هستن

    2. بابا لایق بابا اصیل بابا خرپول والا ما 8 میلیون نداریم اپل بخریم یا 6 میلیون بدیم سامسونگ بخریم ما ترجیح میدیم گوشی مشابه با همون کیفیت رو بخریم 2 میلیون 4 میلیونشم بزاریم بانک سود بده ماهی به کارو زندگیمون برسیم

  5. اولا که هیچ وقت به کابوس اپل تبدیل نشده و نمیشه.و این موفقیتش هم دو دلیل داره:اول اینکه قیمت دستگاه هاش فوق العاده پایینه دوم هم اینه که یک کپى کامل از محصولات اپله چه نرم افزار چه ظاهر دستگاه(که توى شرکت هاى چینى دیگر هم به یک استاندارد تبدیل شده)

    1. محسن محسنی

      اما آمارها چیز دیگه ای رو نشون میدن!
      در حال حاضر شائومی در عرض 2 سال تونسته 14.2 درصد از بازار چین رو در اختیار بگیره و اپل همون 11 درصدی که بوده هست، سامسونگ هم از 18% در سال 2014 به 10درصد رسیده!! این یعنی رسما اپل و سامسونگ یکی از بزرگترین بازارهای تلفن های هوشمند دنیا رو دارن از دست میدن.

      1. خوبه خودتم میگی بازار چین!!!خوبglxهم فقط در ایران خریدار داره ولی توی بازار های دیگه حتی نمیدونن که چنین شرکتی وجود داره.احتمال زیادشائومی هم همین طوره.

        1. محسن محسنی

          بازار چین یعنی بزرگترین بازار تلفن های هوشمند بعد از بازار آمریکا
          قطعا نمیشه اون حجم از متقاضی رو با ظرفیت بازار ایران مقایسه کرد.
          معتبرترین کمپانی های جهان هرکاری از دستشون بربیاد میکنن تا سهم بیشتری از این بازار داشته باشن

      2. خوبه که خودتم میگی بازار چین!!!در ایران شرکتی وجود داره به اسم glx(که گوشی هاش توی جیب جا میشه!!!)و حتی در خارج کشور هیچ کس نمیدونه چنین شرکتی وجود داره.شائومی هم به همین شکله در کشورشون خوب فروش داره اما در خارج کشورشون حتی کسی یک ده ریالی هم بالاش نمیده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH