اگر ما اورانیوم بخوریم چه اتفاقی می‌افتد؟

در جدول تناوبی، شما تعداد زیادی از کلماتی را می‌بینید که مشابه آن‌ها را در برچسب مواد غذایی FDA هم پیدا خواهید کرد. مانند: پتاسیم، آهن و کلسیم. اما با نگاه به‌ردیف پایین، شما عناصری را می‌بینید که احتمال دارد بیشتر در اخبار توافق هسته‌ای اسم آن‌ها را شنیده باشید و تعجبی ندارد که هرگز در جدول ارزش غذایی جعبه غلات صبحانه هیچ‌کدام از آن‌ها را نبینید. اما اگر شما یک قاشق مرباخوری از یکی از آن‌ها مثلاً اورانیوم بردارید و میل کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
eat-uranium-1بیایید برگردیم و نگاهی دقیق‌تر به عدد اتمی ۹۲ بیاندازیم. اورانیوم یک عنصر سنگین و فلز رادیواکتیو ضعیفی است که به‌طور طبیعی در خاک، سنگ و آب یافت می‌شود. کارشناسان پس از استخراج اورانیوم از زمین و به‌کارگیری روش‌های خاصی آن را به سه ایزوتوپ غنی می‌کنند. در گذشته رادیواکتیو، استفاده کمتری داشت و اغلب در ساخت گلوله و آبکاری زره استفاده می‌شد، درحالی‌که اکنون در نیروگاه‌های برق ومتاسفانه  توسط برخی کشورها برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای استفاده می‌شود.
اما خطر قرارگیری در معرض اورانیوم فقط در تاسیسات هسته‌ای و برج‌های خنک‌کننده آن‌ها وجود ندارد. درواقع، خوردن غذا یکی از رایج‌ترین روش‌های قرار گرفتن در معرض اورانیوم است. محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی و شلغم جز غنی‌ترین غذاهای حاوی اورانیوم در رژیم غذایی هستند، اما آنها تنها غذاهایی نیستند که این عنصر را در خود دارند. با توجه به گزارش سازمان حفاظت محیط‌ زیست، هر فرد به‌طور متوسط بین  ۰.۰۷ تا ۱.۱ میکروگرم اورانیوم در طول روز می‌خورد.
خبر خوب این است که شما لازم نیست از خوردن سبزیجات زمینی پرهیز کنید. مصرف روزانه اورانیوم به این اندازه تقریباً هیچ ضرری برای بدن ندارد، به‌ویژه این‌که بدن به‌سختی اورانیوم را جذب می‌کند. بین ۹۵ تا ۹۹ درصد از اورانیوم مصرفی شما به‌وسیله مدفوع دفع می‌شود و شما ۷۰ درصد از میزان باقی‌مانده دیگر را هم در عرض ۲۴ ساعت توسط ادرار دفع می‌کنید. مقدار کمی از اورانیوم در استخوان‌های شما تا سال‌ها پس از مصرف باقی می‌ماند، اما خوردن اورانیوم بسیار کمتر از استنشاق آن سمی است.
enriched_uraniumاما آیا باید از این به بعد نگران وجود این عنصر در بشقاب غذای خود باشیم؟ شما ممکن است بگویید که خوردن مقدار زیادی مواد رادیواکتیو منجر به افزایش شانس ابتلا به سرطان می‌شود. این حرف کاملاً درست است اما نگرانی‌های طولانی‌مدت در مورد قرار گرفتن در معرض اشعه در مقایسه با اثرات شیمیایی این مواد به‌مراتب مضرتر است. اورانیوم بیشتر کلیه‌ها را هدف قرار می‌دهد و خطر آن پس از مصرف ۲۵ میلی‌گرم شروع می‌شود، درحالی‌که مصرف بیش از ۵۰ میلی‌گرم می‌تواند باعث نارسایی کلیوی و مرگ شود. علاوه بر این، مطالعات بر روی موش‌هایی که مصرف بیش‌ازحد اورانیوم در مدت‌زمان طولانی داشتند نشان داد که در ساختار شیمیایی مغز آن‌ها اثر منفی داشته است.
خوشبختانه، در حال حاضر دلایل زیادی برای باور این‌که اورانیوم در دوز های بالا کشنده است، وجود دارد. اما تاکنون هیچ مرگ‌ومیر انسانی به خاطر خوردن اورانیوم رخ نداده است. زیرا کسی تاکنون نخواسته با خوردن کیک زرد خودکشی کند.

35 در مورد “اگر ما اورانیوم بخوریم چه اتفاقی می‌افتد؟”

  1. یک امیر خطرناک

    قیمت هر گرم اورانیوم تقریبا ۵۰,۰۰۰دلاره.
    اگه با دلار ۴۱۵۰۰ تومن هساب کنی میشه2,000,000,000 تومن
    آدمی که انقدر پول داره چرا باید خود کشی کنه؟

    0
    3
  2. عزیزان کسی که اینو نوشته مریض بوده
    لطفا اورانیوم نخورید
    من تو زندگیم نشنیده بودم باید اوانیوم بخوریم
    کسی که اینو نوشته فاز نداشته

    2
    6
  3. محمدمهدی سیف

    من جیوه قرمز رو ترجیح میدم به اورانیوم چون هیچ اشعه ای نداره و اکسیر حیات نامگذاری شده شاهنشاهای قدیمی روزی یکم از این میخوردن تا نامیرا بشن اما اگه زیادروی کنی مثل هر چیز دیگه ضرر داره ???? ضد ویروس وباکتری و میکروب هم هست

    1
    2
  4. من هرکی هستم بع تو چه

    ای مردم روانی شدن اصلا بخورین این دنیا ارزش نداره توش بمونیم بخریم بریم اون دنیا بهمون شراب بدن ??

    4
    15
  5. ای بابا یعنی چی اورانیوم خوردن؟اگر میشد اروانیوم خورد خو میشد نقره خورد میشد مس خورد میشد آهن خورد(البته آهن نیاز اساسی بدن هست روی هم همین طور ولی نقره و مس دیگه نه) میخوای با اورانیوم خود کشی کنی برو مرز بین اوکراین و روسیه تعطیلات تو چرنوبیل خوش بگزرون???

    4
    22
  6. انگار نظر دهندگان حالشون خوب نیستا این مطلب برای اطلاعاته نه اینکه فردا پاشی بزی اورانیوم بخری اصا مگه دسته منو توئه اورانیوم کا بخوای بخوری بابا جانه من قیمت هر گرم اورانیوم به ۵۰۰۰۰دلار میرسته مگه مردم مغز خر خوردن برن برای مردن همچین پوله کلانی بدن چاقو هست وسلام نامه تمام

    1
    16
  7. مرا پندی ده که ان به از اورانیوم باشد. بابا مردم نون ندارن بخورن اورانیوم از کجا بیارن خود کشی کنن

    5
    26
      1. بوگو چرا همیشه وقتی سیب زمینی آب پز خالص میخوردم یجوری میشد دهنم ??
        استیکراش چ خوبن ?????????????❣️???????

    1. مگه تو خوراکی هستی که بخوان بخورنت؟!تو آدمی نه چیزی که بخورنت?فقط اسمت اورانیوم غنی شده هست. همون طور که ….. گفت مگه اورانیوم مفته بخوان بخرن بخورنت.

      1
      9
  8. جعفر نامور

    آخ ک اگ میشد به هر نفر یبرش از کیک زرد میدادندند ک یدفعه نسل انسان منقرض میشد تا کره زمین ینفس راحت میکشید از دس این موجود ولد چموش جانی و خطرناک.

    14
    22
  9. باسلام
    در مناطق معدنی که عیار اورانیوم صد تا دویست پی پی ام هست چه خطراتی انسان رو تهدید میکند؟
    با تشکر

    4
    44
  10. بفرمائید منظورتان اورانیوم 235 است یا 238 خیلی ها خواستند بخورند که از حلقومشان کشیدند بیرون . اگر در مورد دیگری تحقیق نمودید لطفا مارا نیز در جریان بگذاریند.

    6
    27

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH