در آغاز راه (بررسی Sony Xperia miro)

این روزها سونی یکی از پرکارترین سازنده‌های تلفن‌همراه دیده می‌شود که در فاصله‌های زمانی کوتاهی گوشی‌های رنگارنگی را به بازار عرضه می‌کند. اگرچه این تولید سریع مدل‌های متنوع در رده‌های گوناگون باعث ایجاد انگیزه برای فعالیت بیشتر ما و همکاران‌مان می‌شود، ولی از سویی از آنجا که اکثر مدل‌های معرفی شده به خانواده متوسط و پیشرفته (high-end) تعلق دارند و تقریبا ویژگی چشمگیری را به کاربر ارایه نمی‌دهند به نوعی باعث سردرگمی خریدار در هنگام انتخاب می‌شوند و حس تکراری بودن را به مصرف‌کننده القا می‌کنند. با این حال گرچه ممکن است اکثر گوشی‌های جدید سونی از لحاظ سخت‌افزاری تقریبا شبیه به هم به نظر رسند اما عملا در طراحی و شکل ظاهر با یکدیگر متفاوت‌اند. از همین رو تفاوت ظاهری باعث می‌شود تا هر نوع کاربری با سلیقه مختلف، گوشی دلخواه خود را انتخاب نماید.

Xperia miro یکی از جدیدترین گوشی‌های سونی است که در ماه سپتامبر از سوی این کمپانی وارد بازارهای جهانی شد. آی‌تی رسان این فرصت را داشت تا این گوشی بسیار جدید را به سرعت در اختیار داشته باشد. پس تا انتها همراه‌مان باشید تا نقد این محصول را با هم به پایان برسانیم. پیش از هر چیز لازم است بگویم که miro به خانواده میان‌ قیمت‌های سازنده تعلق دارد.

طراحی

مثل همیشه پیش از هر چیز به سراغ طراحی محصول می‌روم. در ساخت این گوشی سونی از پلاستیک در سرتاسر آن استفاده کرده است. بدنه پشتی از پلاستیک نسبتا نرم و نازک ساخته شده که با لبه‌های گرد شده در دور تا دور، میرو به آسانی در یک دست جا می‌گیرد. به غیر از جنس بدنه، به ترتیب طول و عرض 113 و 59.4 میلی‌متری گوشی حس سهولت استفاده را به کاربر می‌دهد. در زیر نمایشگر تکه‌ای باریک از بدنه کمی تو رفته ساخته شده که ظاهر آن نسبتا متفاوت با سطح صفحه نمایش به نظر می‌رسد و واژه XPERIA بر روی آن نوشته شده است. در بالای واژه اکسپریا یک چراغ به رنگ بنفش وجود دارد که وقتی قفل گوشی باز می‌شود برای لحظه‌ای نسبتا کوتاه روشن می‌ماند. همچنین حین اجرای یک آهنگ در پخش‌کننده موسیقی خود گوشی هم این چراغ روشن می‌ماند که با نور خود جلوه زیبایی به ظاهر میرو می‌بخشد.

در لبه بالایی میرو کلید پاور/قفل در حاشیه چپی و سوراخ 3.5 میلی‌متری هدفون در مرکز آن تعبیه شده‌اند.

در سمت راست بدنه در حاشیه بالایی فقط کلید یکپارچه کوچک ولوم دیده می‌شود.

در لبه پایینی به ترتیب از راست به چپ شیار کوچک میکروفون، جایگاه ناخن برای باز کردن در پشتی و محل اتصال بند وجود دارند.

در لبه چپی گوشی نیز تنها درگاه اتصال میکرویو‌اس‌بی به چشم می‌خورد.

در پشت بدنه دوربین به همراه تک فلاش LED و بلندگوی گوشی در قسمت پایین قرار گرفته‌اند.

در نهایت از لحاظ طراحی می‌توان اکسپریا میرو را ساده ولی دوست داشتنی خطاب کرد.

نمایشگر

برای صفحه نمایش میرو، سونی از ال‌سی‌دی با نور پس‌زمینه ال‌ای‌دی 3.5 اینچی با وضوح 320 در 480 پیکسل استفاده کرده که تراکم پیکسل‌های آن به 164.83 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. بر روی این صفحه طبق گفته سونی از شیشه ضدخش و لایه ضد بازتاب استفاده گردیده و مولتی‌تاچ آن قابلیت قابلیت تشخیص دو انگشت به صورت هم‌زمان را دارد.

زاویه دید و خوانایی نمایشگر در نگاه از جهت‌های مختلف مطلوب است، و حداکثر روشنایی زیر نور آفتاب خوانایی آسانی را به ارمغان می‌آورد. با این حال با توجه به وضوح پایین نمایشگر در اطراف آیکون‌ها و فونت نویز به چشم می‌خورد که نوید دهنده یک صفحه نمایش معمولی است. به هر حال با توجه به قیمت میرو انتظار بیشتری از آن نمی‌رفت.

سختافزار،سیستمعامل

با توجه به میان قیمت بودن این گوشی نباید توقع سخت‌افزار قدرت‌مندی را از آن داشت. سونی برای میرو از پردازنده تک هسته‌ای 800 مگاهرتزی Cortex-A5 و واحد پردازش گرافیکی Adreno 200 استفاده کرده که به چیپست کوالکام MSM7225A تعلق دارند. در کنار این سی‌پی‌یو و پردازشگر گرافیکی 512 مگابایت رم نیز استفاده شده است. حافظه داخلی گوشی4 گیگابایت است که میزان 2.2 گیگابایت آن برای کاربر قابل استفاده بوده و پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس‌دی تا 32 گیگابایت هم فراهم است.

خوشبختانه برای سیستم‌عامل از اندروید نسخه 4.0.4 موسوم به ساندویچ بستنی استفاده شده است. هنوز تاریخ دقیقی از سمت سونی برای به روز رسانی میرو به اندروید آب‌نبات پاستیلی (Jellybean) اعلام نشده است.

کارایی

پس از مرور بخش‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری miro به سراغ بخش مورد علاقه‌مان یعنی آزمایشگاه رفتیم تا دقیق‌تر و البته عینی‌تر این گوشی را محک بزنیم. نخستین آزمون بنچمارک پی بود که میرو ما توانست در 1030 میلی‌ثانیه عدد پی را محاسبه کند. این رقم نسبتا بالا به حساب می‌آید که خبر از پردازشگر متوسط گوشی می‌دهد.

پس از این آزمون به سراغ برنامه Quadrant Advanced رفتیم که در چهار بخش مجزا گوشی را محک می‌زند. لازم به ذکر است که در این نمودارها اعداد بالاتر نشانگر قدرت بالاتر است. همچنین باید بگوییم که گوشی‌های دیگر به جز میرو همگی دوهسته‌ای هستند.

پس از این دو آزمون به سراغ Browsermark رفتیم تا توان گوشی در حین اتصال به شبکه اینترنت را نیز بسنجیم. در این آزمون میرو توانست رقم 52295 را کسب کند که یک عدد بسیار خوب برای گوشی تک هسته‌ای برشمرده می‌شود.

دوربین

سونی برای این گوشی از دو دوربین بهره گرفته است؛ یکی دوربین جلویی مکالمه با وضوح VGA و دیگری دوربین پشتی با دقت 5 مگاپیکسل که می‌تواند با حداکثر وضوح 1944×2592 پیکسل عکسبرداری کند. این دوربین همانند دیگر مدل‌های سونی دارای قابلیت تشخیص چهره و لبخند، و عکسبرداری سه‌بعدی پانوراما است. در مود فیلمبرداری میرو می‌تواند با حداکثر کیفیت VGA در نرخ 30 فریم بر ثانیه به کمک فوکوس خودکار پیوسته و تثبیت کننده تصویر فیلم ذخیره کند.

سخنپایانی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اکسپریا میرو یکی از گوشی‌های میان قیمت و البته متوسط سونی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید ساندویچ بستنی اندروید را مزه کنید و البته یک گوشی هوشمند داشته باشید که خیلی توقع بالایی از امکانات آن نداشته باشید miro یکی از گزینه‌های محتمل پیش روی‌تان برای خرید است.

لبخند

بدنه محکم

طراحی زیبا

صدای خروجی قدرتمند

اندروید نسخه 4

اشک

نمایشگر متوسط

دوربین متوسط

[box type=”info”]مشخصات فنی
ابعاد: 9.9×59.4×113 میلی‌متر
وزن: 110 گرم
نمایشگر: 3.5 اینچ، خازنی لمسی با وضوح 480×320 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.0.4 موسوم به ساندویچ بستنی
پردازنده: 800 مگاهرتز
رم: 512 مگابایت
دوربین: 5 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلمبرداری VGA با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n, Wi-Fi Direct, DLNA, Wi-Fi hotspot
باتری: 1500 میلی‌آمپر [/box]

33 در مورد “در آغاز راه (بررسی Sony Xperia miro)”

  1. در این نوع گوشی آمار خرابی وجود داره، مثلا بعضی از این گوشی های میرو یه دفعه خاموش میشن و وقتی دوباره روشن میشن وایرلس رو نمیشناسن، گاهی خیلی خیلی کند میشن مجبوری ریست کنی و وقتی ریست میکنی وایرلس عمل نمی کنه، از هر چندتا ممکنه یکی اینجوری در بیاد، مال من اینجوریه بیچارم کرده…..
    باید عوضش کنم :((

  2. من از گوشی اکسپریا یو راضی هستم تنها مشکلی که داره وقتی می خوام از پی سی چیزی بریزم مشکل اینکه رم نداره به جز کابل میشه یه راه حل به من پیشنهاد کنید !!!!!!!

    1. پیمان گل‌کار

      در پوشه‌ای به نام دانلود. البته اگر با مارکت‌ها بگیرید، معمولا در پوشه هم نام با خودشون قرار می‌گیرند

  3. سلام
    من این گوشیو چند ماه پیش گرفتم خیلی هم ازش راضیم فقط یه مشکلی واسم پیش اومده که به pc متصل نمیشه یعنی اطلاعات گوشیو نشون نمیده اصلا USB غیر فعال شده
    لطفا راهنماییم کنید 🙁

  4. من این گوشی رو چند روزه خریدم راضی هم هستم دفعه ی اول به اینترنت وصل شدم مشکلی نداشت ولی دفعه ی دوم دیگه وصل نشد لطفا راهنمایی کنید

  5. سلام با تشکر از بررسی های عالی که انجام میدید.لطفا اگه امکانش هست گوشی experia sola رو هم بررسی کنید

  6. سلام. من گوشی اکسپریا گو خریدم اما مشکل اتصال به اینترنت دارم. یعنی کانتکت میشه ولی خیلی تند تند دیس کانکت میشه. مشکل از کجاست. لطفا کمکم کنید. ممنونم.

  7. سلام پیمان جان این که این گوشی cpu ضعیف داره برای کسی که نه اینترنت میره نه بازی میکنه هم ضعیفه؟ ممنونتم

    به نظرم گوشیه خوبیه کار راه اندازه همین

    1. پیمان گل‌کار

      برای یک استفاده معمولی چندان تاثیری نداره! حتی برای این کارها یک گوشی هوشمند هم تاثیری نداره اما بر روی برخی مسایل چون کیفیت دوربین و بخصوص فیلم‌برداری اثر گذار هست

  8. سلام.بنظرم آدم اگه میخواد یه گوشی در حد قیمت متوسط خریداری کنه خوب چرا این گوشیو بخره؟ اکسپریا یو-اکسپریا سولا-و گوشی هایی از این قبیل میتونن گزینه های بهتری باشن.البته اکسپریا یو اشکالش تو قسمت حافظشه.یه سئوال؟ میشه در مورد حافظه ی _کم اکسپریا یو یکم توضیح بدیبد؟

    1. پیمان گل‌کار

      با اینکه اینجا جاش نیست باید گفت این مدل تنها ۴ گیگابایت حافظه داخلی داره و تنها با استفاده از قابلیت usb one the go می‌توان از حافظه خارجی استفاده کرد که چندان هم فایده‌ای نداره!

      1. من الان چهار روزه این گوشی رو گرفتم.توجه داشته باشید هر نوع sd card که بخواهید بندازین روش اول باید فرمت کنید.این در جواب اونایی میگم که میگن به اینترنت متصل نمیشن و اونایی که میگن با رم خارجی مشکل دارن.

  9. سلام با تشکر از مطالب عالیتون! با قیمت تا حدود 800 900 ت چه گوشی با اندروید 4 پیشنهاد میکنین که سرعتش خوب باشه و lag نداشته باشه؟

    1. پیمان گل‌کار

      لطفا سوال خودتون را در بخش مربوطه مطرح کنید
      سونی اکسپریا پی (یه کم ارزونتره)
      ال‌جی پرادا (یه کم گرونتره)
      سامسونگ galaxy ace 2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH