پهپاد خورشیدی فیسبوک برای عرضه اینترنت به مردم دنیا!

فیس‌بوک بزرگترین شبکه اجتماعی جهان است. آخرین آمار از تعداد اعضای این شبکه گسترده، در 31 مارس 2013  ارایه شد و نشان می‌داد که فیس‌بوک دارای بیش از 1 میلیارد و 110 میلیون عضو است! با نگاهی به آمار تعداد اعضای این شبکه در سالیان مختلف، حدس می‌زنم که این شبکه اجتماعی، هم اکنون بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون عضو داشته‌باشد. رکوردی که به گمانم تا پایان دهه حاضر هم شکسته نخواهد شد!
کمپانی‌های بزرگ بسیاری همچون گوگل و فیسبوک به مبحث توزیع سیگنال‌های اینترنت از طریق بالون و هواپیما علاقه پیدا کرده‌اند. چند وقت پیش، کمپانی گوگل بالون‌های اینترنت خود را به پرواز درآورد. فیسبوک نیز برای عقب نماندن از قافله، تلاش بسیاری می‌کند.
این شبکه اجتماعی، سال گذشته اعلام کرد که مشغول ساخت هواپیماهایی خورشیدی است که بدون نیاز به فرود یا سوخت‌گیری هوایی بتوانند با استفاده از انرژی خورشید، همواره در آسمان باقی مانده و از آن‌جا سیگنال‌های اینترنت را به کاربرانی که از آن بی‌بهره‌اند، برسانند. حالا عکس‌هایی از یکی از این هواپیماها منتشر شده که نشان می‌دهد فیسبوک در اقدام خود کاملا مصمم و جدی است! تصویری که در زیر ملاحظه می‌فرمایید، Aquila (آکیلا) نام دارد و فاصله راس دو بال آن از هم بیش از 42.5 متر است. این هواپیما قادر است که سیگنال‌های اینترنت را از ارتفاعی بین 18 تا 27 کیلومتری سطح زمین، به مناطق بی‌بهره از اینترنت ارسال کرده و به کاربران بسیاری خدمت‌رسانی کند.

Aquila-1این پهپاد که طول بال‌هایش با بوئینگ 737 برابری می‌کند، تنها 400 کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا 90 روز در اطراف یک منطقه خاص در پرواز باشد. این امکان به لطف عدم وابستگی آن به هرگونه سوخت و منبع انرژی به جز نور خورشید، میسر می‌گردد. نوع برخاستن این هواپیما از زمین نیز بسیار جالب است، چون اصلا شبیه هیچ‌کدام از هواپیماهایی که تاکنون دیده‌اید نیست. فیسبوک می‌گوید این پهپاد را با استفاده از بالون به ارتفاع مورد نظر خواهیم برد و سپس از آن‌جا شروع به کار کرده و ما کنترل آن را در دست خواهیم گرفت! البته هنوز معلوم نیست که اداره هوانوردی فدرال چه تصمیماتی در مورد عبور و مرور این پرنده‌ها اتخاذ خواهد کرد.
آکیلا فقط قسمتی بسیار کوچک از استراتژی ایجاد “ارتباط جهانی” است که فیسبوک آغاز کرده‌ است،. در این پروژه، فیسبوک قصد دارد آسمان تمام مناطق بی‌بهره از اینترنت را در سراسر جهان را با تعداد بسیار زیادی از این پرنده‌ها تحت پوشش قرار دهد. البته خیالتان از بابت تصادفات هوایی راحت باشد، چون این پهپادها در ارتفاعی پرواز می‌کنند که بیش از 2 برابر ارتفاع پرواز هواپیماهای عادی است. سپس نوبت به پروژه internet.org می‌رسد که مطابق آن، فیسبوک قصد دارد برای تمامی مردمی که در کشورهای توسعه نیافته زندگی می‌کنند، دسترسی به اینترنت ایجاد کند.  این اقدام با مخالفت‌هایی هم از سوی برخی نهادها مواجه شده‌ است. در نهایت هم پروژه لیزر فیسبوک قرار دارد، که طبق ادعای فیسبوک، توان انتقال اطلاعاتی معادل 10 گیگابیت را در یک ثانیه دارد. اتصالی که 10 برابر سریع‌تر از پر سرعت‌ترین اتصال اینترنتی جهان، یعنی اتصال افسانه‌ای گوگل با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه، است.
انتظار می‌رود که فیسبوک، امسال این فناوری را بصورت آزمایشی و در مناطقی از ایالات متحده عملیاتی کند.
فیسبوک در یک پست گفته‌ است: “ما هنوز راهی طولانی برای عملیاتی کردن این طرح داریم، گرچه قدم اول، ما را بسیار هیجان‌زده و خوشحال کرده‌است! ما قصد داریم با جامعه‌ای گسترده‌تر تعامل داشته‌ باشیم و تجربیات خودمان را با سایرین به اشتراک بگذاریم. بدین ترتیب همه با کمک هم می‌توانیم به افزایش سرعت رشد این تکنولوژی‌ها کمک کنیم.”
نظر شما در مورد اینترنت هوایی فیسبوک چیست؟ آیا اگر روزی ایران هم تحت پوشش این نوع اینترنت قرار بگیرد، از آن استفاده خواهید کرد؟ به نظر شما فیسبوک در قبال این سرویس از ما چه می‌خواهد؟

1 در مورد “پهپاد خورشیدی فیسبوک برای عرضه اینترنت به مردم دنیا!”

  1. اگه همچین اتفاقی تو ایران بیافته ، این ایرانیا نمیزارن ازش استفاده کنی ، سریع فیلترش میکنن مبادا از اینترنت هوایی فیس بوک استفاده کنی و بهره ببری ، اینجا ایرانه نه ایالات متحده که اینترنت رایگان باشه و همه با سرعت نور به اینترنت وصل شن ، همین دیال آپشونو به مردم بفرشون کافیه براشون به اندازه کافی پول تو جیبشون میزنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH