نگاهی به ویندوز 10: از آموزش تا بررسی!

ویندوز 10 آمد! این خبری بود که توانست بسیاری از کاربران را خوشحال کند و دلیل این خوشحالی نیز علاوه بر یک ارتقا، به تکراری شدن ویندوز‌های قبلی باز می‌گشت. بسیاری از کاربران به دلیل اینکه ویندوز 8 و 8.1 چندان که باید نیازهایشان را برآورده نکرده بود، همچنان از ویندوز 7 استفاده می‌کردند و این موضوع نیز توسط آمار‌ها به خوبی قابل درک است.

Windows-10-review-6

چند روز پیش مایکروسافت بعد از چند ماه آزمایش و توسعه بالاخره نسخه رسمی و نهایی ویندوز 10 را در نسخه‌های متفاوت منتشر کرد که برای کاربران خارجی یک خبر بسیار خوب رایگان بودن این ویندوز بود (در صورتی که نسخه قبلی ویندوز آن‌ها رسمی بوده باشد) اما برای کاربران ایرانی این موضوع چندان اهمیت نداشت و دلشان را به هکر‌ها و کرک‌های مختلف خوش کرده بودند که این پیش بینی نیز درست از آب درآمد و دقایقی بعد از انتشار ویندوز 10، کرک آن نیز منتشر شد و در اختیار کاربران قرار گرفت.

ویندوز 10 همانند ویندوزهای قبلی در چند نسخه منتشر شده است تا بتواند نیاز کاربران مختلف را برطرف سازد. که در این میان می‌توان به نسخه خانگی، حرفه‌ای، Enterprise و آموزشی اشاره کرد که ساده‌ترین نسخه همان نسخه خانگی و پیشرفته‌ترین آن‌ها نیز نسخه Enterprise آن است که شاید این موضوع چندان برای کاربران عادی اهمیتی نداشته باشد. همچنین تمام این نسخه‌ها در دو حالت 32 و 64 بیتی عرضه شده‌اند که از لحاظ حجم فایل نیز همانند انتظار تفاوت دارند و نسخه 32 بیتی حدود 2.5 گیگابایت و نسخه 64 بیتی آن 1 گیگابایت حجم بیشتری دارد.

Windows-10-review-5

شما به دو حالت قادر خواهید بود تا ویندوز قبلی خود را به ویندوز 10 ارتقا دهید. یکی از راه‌ها ارتقا دادن و دیگری نصب یک ویندوز جدید (با تغییر بوت و مراحل همیشگی) است که ما در این بررسی به‌صورت نصب جداگانه این کار را انجام دادیم و البته ارتقا دادن ویندوز قبلی به ویندوز 10 برای کاربران ایرانی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

مراحل نصب ویندوز با سرعت هرچه تمام انجام می‌شود ولی به نظر می‌آید که در این زمینه کمی نسبت به ویندوز 8 کندتر است. بعد از اتمام نصب نیز از شما اطلاعاتی در خصوص شماره سریال محصول خواسته می‌شود که این مرحله را می‌بایست با کلیک بر روی گزینه Skip رد کنید و بعد از آن نیز از شما نام کاربری و شبکه بی‌سیم خواسته خواهد شد که با اتصال دستگاه به اینترنت در این مرحله، ویندوز یک به‌روز رسانی را که گویا حجم کمی دارد از اینترنت دریافت و نصب می‌کند.

Windows-10-review-12

با اتمام این مراحل شما وارد محیط ویندوز خواهید شد که از طریق آن می‌توانید کار‌های بسیاری را انجام دهید اما برای دسترسی کامل و همیشگی به این سیستم عامل شما می‌بایست هویت ویندوز خود را به آن بشناسانید که ما ایرانیان این کار را از طریق کرک کردن انجام می‌دهیم و در تست‌هایی هم که ما در آی‌تی‌رسان انجام دادیم کرک کردن ویندوز 10 از طریق برنامه‌های موجود کار ساده‌ای است که ما از آخرین نسخه برنامه KMSpico برای این کار استفاده کردیم و خیلی سریع نیز به نتیجه رسیدیم.

حال با اکتیو شدن ویندوز، شما یک سیستم عامل تمام عیار را در اختیار خواهید داشت. ابتدا طبق معمول همیشه باید درایور‌های کامپیوتر را نصب کنید (البته برخی درایور‌ها حتی قبل از نصب نیز توسط ویندوز 10 شناخته می‌شوند) و سپس به سراغ برنامه‌های مورد استفاده خود بروید. اما دیگر این موضوع چیزی نیست که ما بخواهیم به آن بپردازیم. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا ویندوز 10 را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم.

Windows-10-review-9

کمپانی مایکروسافت بعد از شکست‌هایی که در ویندوز 8 و 8.1 داشت اکنون در ویندوز 10 نهایت تلاش خود را کرده است تا بلکه بهترین نسخه را عرضه نماید و تا اینجای کار نیز گویا موفق بوده. ویندوز 10 با قابلیت‌های جدیدی همراه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها به دستیار صوتی مایکروسافت با نام کورتانا باز می‌گردد و این دستیار صوتی اکنون بعد از مدتی حضور در اسمارت فون‌های این کمپانی با سیستم عامل ویندوز فون، روانه نسخه کامپیوتر این سیستم عامل شده است تا کاربران بتوانند از طریق آن و گفتار‌های خود در کامپیوترشان به جستوجو بپردازند و یا شرایط آب و هوایی را از آن جویا شوند. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که این دستیار صوتی فعلا تنها در اختیار چند کشور قرار دارد و از زبان‌های گفتاری محدودی نیز پشتیبانی می‌کند و با توجه به این نکته اگر شما کشور خود را در این سیستم عامل ایران و زبان مورد استفاده را نیز فارسی انتخاب کنید به هیچ وجه (در حال حاضر) قادر نخواهید بود تا از این دستیار صوتی استفاده نمایید اما می‌توانید با تغییر کشور و زبان از کورتانا استفاده کنید.

البته اخبار حاکی از آن هستند که ویندوز 10 نیز برای به‌روز رسانی به‌نوعی از پنهای باند شما سواستفاده می‌‌کند! موردی که کاربران در ویندوز 8 چندان از آن استقبال نکردند. البته با وجود اینکه این ویژگی باعث می‌شود تا دستگاه شما همیشه در زمان اتصال به اینترنت به‌روز باشد اما در مقابل پهنای باند شما را بدون اینکه اطلاع داشته باشید از بین خواهد برد. مایکروسافت اعلام کرده که این قابلیت برای دسترسی تمام کامپیوترها به آپدیت‌های مختلف در ویندوز 10 قرار گرفته است اما خوشبختانه می‌توانید آن را از طریق بخش تنظیمات همان طور که در لینک بالا آمده است، غیر فعال کنید تا ترافیک اینترنت شما برای به‌روز رسانی‌های خودکار مورد استفاده قرار نگیرد و البته می‌بایست آپدیت خودکار را نیز بدین منظور خاموش نمایید.

Windows-10-review-10

خوب، بازگردیم به ویندوز 10، طراحی این نسخه از ویندوز با وجود اینکه متفاوت از ویندوز 8 است اما همچنان ژن‌هایی را از آن به ارث برده است و اکنون شاهد یک طراحی زیبا و فلت هستیم که کاشی‌های موجود در منو استارت نیز ما را هرچه بیشتر به یاد ویندوز 8 می‌اندازد. این سیستم عامل بعد از درخواست کاربران اکنون دارای دکمه استارت با همان عملکرد مورد انتظار است و البته می‌توان ظاهر آن را نیز از بخش تنظیمات شبیه به ویندوز 8 و مترو آن کرد. در این نسخه از ویندوز نیز زبان فارسی به خوبی پشتیبانی می‌شود و می‌توانید از آن در مرور صفحات اینترنتی و یا تایپ یک متن استفاده کنید و البته نکته جالب‌تر اینکه اگر شما منطقه و زبان مورد استفاده خود را ایران و فارسی انتخاب کنید، برخی بخش‌های ویندوز نیز به صورت فارسی نمایش داده خواهد شد و برای مثال در منو استارت شما بخش اخبار را تحت عنوان “اخبار” مشاهده خواهید کرد.

مایکروسافت در ویندوز 10 سعی کرده تا دستگاه‌های مختلف خود را با یکدیگر هرچه بیشتر همگام سازد که به عنوان مثال می‌توان به استریم بازی ایکس‌باکس وان در کامپیوتر اشاره کرد. علاوه بر این، در ویندوز 10 شاهد استفاده از DirectX 12 هستیم که این موضوع می‌تواند برای دوست داران بازی بسیار جالب و خوش آیند باشد، زیرا در این نسخه سعی شده تا سخت افزار با بازی هرچه بیشتر در ارتباط باشد و در نتیجه آن کاربران با سخت افزار‌های نسبتا قدیمی نیز قادر خواهند بود تا بازی‌های مختلف را اجرا کنند.

Windows-10-review-7

در بخش تقویم شاهد یک اتفاق بسیار خوب برای ایرانیان بوده‌ایم. بعد از درخواست کاربران ایرانی از مایکروسافت مبنی بر افزودن تقویم شمسی به ویندوز 10 مایکروسافت این موضوع را تایید کرد و اکنون شاهد حضور تقویم شمسی در ویندوز 10 هستیم که حداقل برای کاربران ایرانی بعد از چندین سال استفاده از تقویم‌های میلادی می‌تواند خبر بسیار خوشی باشد.

بسیاری از کاربران و مخصوصا آن دسته‌ای از افراد که سن و سال کمتری دارند در طول سال‌های گذشته بعد از نصب هر نسخه جدید از ویندوز سریعا به بخش بازی‌های آن مراجعه می‌کردند تا با بازی‌های جدیدی که مایکروسافت بر روی آن نسخه قرار داده، آشنا شوند اما در ویندوز 10 بخش بازی‌ها کاملا حذف شده است و حتی شاهد آن بازی‌های قدیمی نیز در این بخش نیستیم.

Windows-10-review-3

موضوع دیگر، مرورگر جدید کمپانی مایکروسافت با نام اج است که تقریبا این کمپانی سعی داشته تا از طریق آن با اینترنت اکسپلورر خداحافظی کند و به رقابت با مرورگر‌های روز نظیر کروم و فایرفاکس بپردازد. این مرورگر نسبت به اینترنت اکسپلورر بسیار بهتر شده است و عملکرد آن نیز قابل مقایسه با مرورگر‌های قدرتمندی است که اغلب کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که کاربران ویندوز 10 کمتر به سراغ مرورگر‌های مشابه بروند.

Windows-10-review-4

یکی دیگر از بخش‌های ویندوز 10 نیز به قابلیت مالتی تسکینگ آن باز می‌گردد که از طریق دکمه موجود در نوار استارت شما قادر خواهید بود تا تمام پنجره‌های فعال را در یک صفحه مشاهده کنید و از طریق آن، پنجره مورد نظر را هرچه سریع‌تر بیابید.

نکته ناخوش آیند در خصوص ویندوز 10 در یک نگاه عادی به تاخیر‌هایی باز می‌گردد که گاهی در حین انجام دستورات وجود دارد و برای مثال زمانی که صفحه تنظیمات را اجرا می‌کنید ابتدا به مدت یک ثانیه (یا کمی بیشتر) یک تصویر چرخ دنده نمایش داده می‌شود و بعد از آن قادر خواهید بود تا به محتوا آن بخش دسترسی داشته باشید و البته این موضوع در خصوص سرعت بوت ویندوز نیز به چشم می‌خورد و گاها کمی دلزده‌تان خواهد کرد.

Windows-10-review-11

به ‌نظر شما آیا مایکروسافت توانسته در ویندوز 10 افتخار بیافریند؟!

9 در مورد “نگاهی به ویندوز 10: از آموزش تا بررسی!”

  1. اقا من دیروز ویندوزو نصب کردم ولی اکثر برنامه هایی که میخوام نصب کنم ارور not responding میده واقعا کلافم کرده

  2. سعید اسکندری

    سلام ، بچه ها خواهش میکنم که دعا کنید تا من در مسابقات کشوری UCMAS به هندوستان راه یابم. متشکرم

  3. ببخشید میشه بگید شما کدوم نسخه رو نصب کردین؟
    خیلی وسوسه شدم نصبش کنم مخصوصا که DirectX 12 رو هم داره.
    و اینکه اگه امکانش هست لینک دانلود برنامه ی KMSpico رو هم قرار بدین ممنون میشم.

    1. سامیار راد

      الکی مثلا من بروز نیستم. طرفدار های سونی خفه شدم ، لایک – بدید. حالم از طرفدارن سونی به هم می خوره!!! فقط فیزیکی از آشغالی که گرفتن دستشون خوششون میاد. S6 edge بخرید ، کور می شید هیچی توش نمی بینید!!! خخ

    1. سامیار راد

      دم اپل و سامسونگ جان گرم. رتبه طرفداری من از مارک های مختلف:
      1. سامسونگ
      2. اپل
      3. ال جی
      4. هواوی
      5. اچ تی سی
      6. سونی
      7. موتورولا
      8. لنوو
      9. ایسوس
      10. زد تی ای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH