یک سیستم‌ عامل امنیتی از کسپرسکی

رونمایی Kaspersky Lab در GITEX 2012 و ITU 2012

سیستم‌عامل محافظت شده توسط روسیه!

امسال نمایشگاه GITEX همزمان با ITU ( اتحادیه جهانی ارتباطات از راه دور) برگزار شد. در این نمایشگاه، کسپرسکی، برای اولین بار برنامه ساخت سیستم‌عامل امنیتی خود را، چیزی که برای چندین سال جزو شایعات بود، تایید کرد. این اقدام یک شرکت امنیت سیستم‌ عامل، از آنجایی‌که در سراسر جهان (تقریبا 200 شرکت) از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس فعالیت دارد و وظیفه چنین شرکتی، نه فقط پیدا کردن حفره‌های موجود و بلکه مقابله با آن‌ها نیز می‌باشد، منطقی است.

براساس سخنرانی Evgeny Kaspersky، مدیرعامل این شرکت، در مورد تهدیدات سایبری، سلاح های سایبری، علاوه بر دولت‌ها و کارخانه‌ها، بر زندگی مردم عادی نیز تاثیر سوء دارند. هدف این شرکت، شامل جلوگیری از وقفه اندازی ویروس‌ها و کرم‌های سایبری در خط تولید تاسیسات و کارخانه‌ها و همچنین سرقت اطلاعات حیاتی سیستم شرکت‌ها است. در ادامه Eugene می‌افزاید: این یک مشکل جهانی است و به همین دلیل شرکت ما تنها در روسیه فعالیت نمی‌کند و ما در مورد تهدیدات در سطح جهانی بحث می‌کنیم.

سیستم‌عامل محافظت شده (Protected OS) چیست؟

Kaspersky Lab OS یک رقیب برای ویندوز و مک نیست! این محصول، مخصوص کارخانه های صنعتی و شرکت‌های تجاری است. به عنوان مثال، با محدود کردن برخی عملکردها و همچنین افزودن قابلیت Smart Emergency Shutdown سعی در هر چه ایمن و امن کردن این سیستم‌عامل کرده است.

Kaspersky Lab معیارهای زیر را برای یک سیستم‌ عامل با محیطی امن معرفی کرده است:

  • سیستم‌ عامل نباید بر اساس کد هیچ برنامه قبلی نوشته شده باشد و حتما باید از ابتدا و پایه برنامه‌ریزی شده باشد.
  • برای اطمینان از امنیت، هسته سیستم‌ عامل باید عاری از هر گونه کد مخرب و حفره و… که سایر ماژول‌ها و برنامه‌ها را کنترل کند باشد.
  • به دلیل قبلی، کرنل (هسته) باید از حداقل کد مورد نیاز تشکیل شده باشد و هرگونه کد اضافی از جمله درایور سخت‌افزارها و … باید توسط برنامه‌ای جداگانه بررسی شوند.
  • نهایتا، محیط سیستم‌عامل، باید سیستم امنیتی قدرتمند و قابل اطمینان باشد و بتواند انواع ماژول‌های امنیتی را اجرا کند.
با ابن وجود، کرنل این سیستم‌عامل تنها 100 کیلوبایت حجم دارد و با نام 11.11. شناخته می‌شود. از روی هیچ سیستم دیگری از جمله لینوکس و … ساخته نشده و از پایه در روسیه برنامه‌نویسی شده است. نکته مهم این است که این نسخه، به ساختار سخت‌افزاری وابسته نیست و می‌تواند در هر دو معماری PC و ARM (اسمارت‌فون‌ها) استفاده شود. ولی بطور پیش‌فرض با معماری x86 سازگار است.

آماده برای ارایه بر روی ویندوز 8

نکته مهم دیگر، آمادگی این شرکت برای ارایه آنتی‌ ویروس و اینترنت سکیورتی (internet security) خود بر روی ویندوز جدید مایکروسافت است. با توجه به تغییر چهره کامل توسط ویندوز، این نسخه‌ها کاملا برای اینترفیس جدید طراحی شده‌اند.

[divide style=”2″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

همچنین می‌توانید نخستین شماره از مجله الکترونیکی آی‌تی‌رسان را به طور مستقیم و رایگان از لینک زیر دریافت کنید.

 [download id=”15″]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH