محققان MIT، رباتی با واکنش‌های انسانی ساختند!

سرعت پیشرفت علم روز به روز بیشتر می‌شود. با پیشرفت علم در جهان ما، خیلی کارها پیش آمده‌ که انسان ترجیح می‌دهد خودش آن را انجام ندهد و ربات‌ها را برای انجام آن به خدمت بگیرد. البته جهان ساخته شده توسط انسان‌ها، تنها برای استفاده موجوداتی با دو پا توسعه یافته‌ است. آن‌هایی که قادرند با ایستادن بر روی دو پا، (که از دید اغلب حیوانات کاری بسیار خطرناک و غیرمنطقی است!) و با استفاده از دو بازو جهان را تغییر دهند. گاهی اوقات سازه‌های دست بشر، تبدیل به دشمن جان بشر می‌شوند.
انجام ماموریت‌های غیرممکن، همان دلیلی است که برای ساخت ربات نجات‌گر DARPA (سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده) تصور می‌شود. جایی که تیم‌های بسیاری مشغول ساخت ربات‌های انسان‌نما هستند. این ربات‌ها با هدف ایفای نقش در ماموریت‌های اضطراری آینده ساخته می‌شوند. مثلا می‌توان از این ربات‌ها برای بستن محل نشت راکتورهای اتمی در شرایطی که ورود انسان بدانجا مرگبار باشد، استفاده کرد.
هرمس، رباتی که توسط محققان دانشگاه MIT (مخفف انستیتوی فناوری ماساچوست) در حال ساخت و توسعه است نیز باید خود را برای همین هدف آماده کند. این ربات، یک نوع ربات انسان نما است که توسط یک انسان، و از راه دور کنترل شده و دارای یک اسکلت خارجی بوده که شبیه به انسان است. این ربات انسان‌نما، دارای واکنش‌هایی شبیه انسان نیز هست!
ژائو راموس، دانشجوی دکترا در مورد این پروژه می‌گوید: “دقیقا  مثل آن است که بخواهید مغز انسانی را در یک بدن رباتیک قرار دهید.”
mithermesstillframeنوآوری بزرگ به کار رفته در این گونه ربات‌ها، فرم دست‌ها و سایر اجزای پیشرفته آن‌ها نیست، بلکه سنسورهای بی‌شماری است که در درون آن‌ها تعبیه شده و به ربات اجازه می‌دهد که در شرایط مختلف، واکنش‌هایی انسان‌ گونه از خود نشان دهد. ابتدا، اطلاعات دریافتی ربات در موقعیت‌های مختلف، به راهبر آن ارسال می‌شوند، و او تصمیمات درست را در آن لحظه می‌گیرد. ربات مورد نظر نیز از آن به بعد، در موقعیت‌های مشابه، از این واکنش‌ها که از انسان قرض گرفته است استفاده می‌کند. کنترلی که در دست راهبر وجود دارد، دست‌های ربات را کنترل می‌کند، و دوربینی که روی سر آن نصب شده، از محیط فیلم گرفته و مستقیما برای راهبر می‌فرستد. بنابراین، فرد می‌تواند با دیدن این تصاویر خود را در موقعیت ربات قرار داده و تصمیمات درست را بگیرد و سپس با کنترلی که بر روی ربات دارد، کار مورد نظرش را انجام دهد. آلبرت ونگ، یکی دیگر از دانشجویان دکترای دانشگاه MIT که در پروژه ساخت و توسعه ربات هرمس نقش دارد، می‌گوید: نسخه‌ای از ربات هرمس در آینده ساخته خواهد شد که کارکرد مستقل ربات را با هوش انسانی ادغام کرده و کاملا منحصر به فرد است.
استفاده درست از این ربات‌ها را برایتان توضیح دادیم. حال استفاده نادرست از آن‌ها چگونه خواهد بود؟ ساده است! کافی است پوشش‌هایی ضد گلوله و ضد انفجار بر روی این ربات‌ها قرار داده و به جای دست، برای آن‌ها دو اسلحه قدرتمند قرار دهید. آن وقت است که هر کدام از این ربات‌ها می‌تواند یک گردان تکاور را با احترام کامل تا آن دنیا بدرقه کند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH