نموداری که نشان می‌دهد چرا رقابت در بازار اندروید تا این حد سخت است!

android-broken-e1326901273380

حتما خبرهایش به گوش شما هم رسیده است! ضررهای چند صد میلیونی اچ‌تی‌سی در سه ماهه دوم سال 2015 را می‌گوییم. واقعا عجیب است! امروز بازار تلفن‌های هوشمند یکی از پررونق‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد و در این میان اچ‌تی‌سی یکی از کمپانی‌هایی است که تلفن‌های رده بالای بسیار خوبی را، مثل One M9 ساخته است که توانسته رضایت بسیاری از منتقدان را جلب نماید. اما اچ‌تی‌سی نمی‌تواند تلفن‌هایش را بفروشد!

این دقیقا همان مشکلی است که سامسونگ هم با آن دست به گریبان است. درحالی که به نظر می‌رسد گوشی‌های گلکسی S6 و گلکسی S6 اج از بهترین تلفن‌های هوشمندی باشند که تاکنون معرفی شده‌اند، اما آمارها فروش کم‌تری را نسبت به مدت مشابه در سال 2014 نشان می‌دهند. سامسونگ در سه ماهه دوم سال گذشته توانسته بود فروش 52.35 تریلیون وون را تجربه کند اما در مدت مشابه امسال این فروش به 48.54 تریلیون رسیده است؛ یعنی کاهش 7 درصدی در میزان فروش. البته سامسونگ هنوز یک گلوله دیگر در خشاب خود دارد که قرار است به زودی آن را شلیک کند؛ گلکسی Note 5 می‌تواند با ویژگی‌های هیجان‌انگیزی که از آن انتظار می‌رود، نظر بسیاری از دوست‌داران فبلت‌ها را به خود جلب کند.

بخشی از این کاهش فروش در تلفن‌های هوشمند اندرویدی به خاطر معرفی شدن آی‌فون 6 با نمایشگر بزرگ‌تر بود که باعث شد تا بسیاری از خریداران که تا پیش از این فقط می‌توانستند در میان تلفن‌های اندرویدی به دنبال تلفنی با نمایشگر بزرگ باشند، حالا یک گزینه هیجان‌انگیز دیگر یعنی آی‌فون 6 و 6 پلاس را نیز در مقابل خود ببینند. زمانی که در ماه سپتامبر گذشته اپل از دو پرچم‌دار جدید خود رونمایی کرد یک ریزش بزرگ در میان خریداران تلفن‌های اندرویدی رخ داد.

اما فقط این موضوع نیست که بلای جان کمپانی‌های اندرویدی‌ساز شده است. بازار تلفن‌های اندرویدی هنوز هم در حال رشد است و در بسیاری از کشورها مثل اکثر کشورهای اروپایی سرعت رشد آن از آی‌فون هم بیشتر بوده است. پس مشکل بازار اندروید چیست؟

تنوع در بازار اندروید بیش از حد زیاد است!

screen shot 2015-08-07 at 09.04.34

واقعا این تعداد از گجت‌های اندرویدی خنده‌دار به نظر می‌رسد! موضوع وقتی خنده‌دارتر می‌شود که بدانیم اپل در هر زمان فقط چهار مدل از آی‌فون‌هایش را می‌فروشد. واقعا هیچ‌کس این میزان از قدرت انتخاب را لازم ندارد.

در تصویر بالا تعداد گجت‌های هوشمند اندرویدی هر کمپانی به تصویر کشیده شده است. با مراجعه به وب‌سایت OpenSignal منتشر کننده این اطلاعات، می‌توانید با حرکت دادن نشانگر ماوس خود روی هر کاشی نام تلفن مورد نظر را ببینید. همانطور که می‌بینید و حتما انتظار داشته‌اید سامسونگ بزرگ‌ترین تنوع را در بازار اندروید داراست. بسیاری از این مدل‌ها احتمالا تا کنون به گوشتان هم نخورده است. مثلا گوشی سامسونگ SM-T211 دیگر چیست؟ هیچ‌کس نمی‌داند. کمپانی اچ‌تی‌سی نیز از مشکل مشابهی رنج می‌برد و همین حالا ده‌ها مدل مختلف از گوشی‌های اچ‌تی‌سی در بازار موجود است. در واقع کمپانی‌های سازنده تلفن‌های اندرویدی به جای آن‌که بر روی تولید و فروش چند مدل باکیفیت تمرکز کنند، سالانه چندین مدل با کیفیت متوسط و بعضا ضعیف راهی بازار می‌کنند.

تصویر زیر نیز اطلاعات مشابهی را این بار در زمینه اندازه نمایشگر نشان می‌دهد.

screen shot 2015-08-07 at 09.04.49 (1)

سازندگان تلفن‌های اندرویدی تصور می‌کنند باید هر سال تا جایی که می‌توانند مدل‌های مختلف و هرچه بیشتری از گوشی‌های خود را راهی بازار کنند و منتظر موفقیت اتفاقی آن‌ها بنشینند.

اما در سوی دیگر میدان، اپل در سال فقط یک تلفن معرفی می‌کند (یا دوتا اگر آی‌فون 6 و آی‌فون 6 پلاس را جداگانه حساب کنید) و زمانی که تعداد انتخاب‌ها محدود باشد، دیگر خریداران به این که آیا آن انتخاب خوب است یا نه، فکر نمی‌کنند.

اگر سامسونگ یا اچ‌تی‌سی می‌خواهند به بقای خود ادامه دهند، باید هرچه سریع‌تر چاره‌ای بیندیشند. بسیاری از کمپانی‌های کوچک تلفن‌ساز باید از بین بروند. در بازار اشباع شده این روزهای اندروید بیش از 90 درصد برندهای ناشناخته راهی جز کنار رفتن از دور رقابت ندارند. کمپانی‌های بزرگ و اسم و رسم‌دار نیز باید دست از تولید ده‌ها گوشی مختلف در سال بردارند و به تولید دو یا سه مدل باکیفیت اکتفا کنند.

بازار تلفن‌های میان‌رده یا پایین‌رده جایی است که اپل به کلی آن را از دست داده و اندرویدی‌ها در این بخش فرمانروایی می‌کنند. ولی تعداد بسیار زیاد مدل‌های موجود در این بخش‌ها به‌جز سردرگم کردن خریداران کار دیگری انجام نمی‌دهند. یک سناریوی عالی برای بزرگان صنعت اندروید می‌تواند این باشد که در سال تنها پنج تلفن معرفی کنند. برای هرکدام از بخش‌های پایین‌رده و میان‌رده دو مدل معرفی شود و در نهایت یک پرچم‌دار همه‌چیز تمام نیز به این مجموعه اضافه شود. با این کار هم خرج‌های اضافی کمپانی‌ها برای تولید محصولات ناموفق در بازار کاهش می‌یابد و هم خریداران از سردرگمی در اقیانوسی از انتخاب‌های مختلف در خواهند آمد. ما راه چاره را گفتیم اما کو گوش شنوا!

12 در مورد “نموداری که نشان می‌دهد چرا رقابت در بازار اندروید تا این حد سخت است!”

  1. کاهش 7 درصدی؟؟؟؟؟؟
    برید اچ تی سی یا سونی رو ببینید چند درصد کاهش فروش داشتن!!!! بعدش بیاید واسه سامسونگ تعیین تکلیف کنید!
    برید نگران سونی و اچ تی سی که اخیرا وضعیت جالبی تو عرصه موبایل ندارن باشید نه سامسونگی که با برنامه عمل میکنه و بهترینا رو میسازه.
    راجب فروش کم اچ تی سی هم بازم میگم مدیرعامل رو عوض کنن امکان داره دوباره برگردن! از وقتی این مدیر عامل خانم اومده اچ تی سی سود که نکرده هیچ ضرراش روز به روز بیشتر میشه!
    ممنون.

  2. ببینید سامسونگ چیز خاصی نداره ک اینقد ازش تعریف میکنید, صفحه نمایش همه گوشیه با هم فرقی نداره اگرم داره ناچیزه اتخاب گوشی ب نظر صلیقه ایه هیچ گوشی نیست ک مشکل نداشته باشه دوربین همه هم طقریبن شبیه همن هر گوشیم مزایای خودشو داره , من خودم ترفدار گوشی های اچ تی سی م چون خوش دسه رابط کار بریش خوبه دوربینش خوبه صداش حرف نداره و طول عمر قطعه هاش زیاده و… حالا منتظر اچ تی سی AERO ک بخرمش

  3. htc ضعیفترین شرکته تو زمینه موبایل فقط میاد بدنه فلزی میسازه فک میکنه گوشی فقط بدنه اش مهمه…در حالیکه قابلیتهای گوشی مث دوربین و صفحه نمایش حتی از cpuهم مهمتره htc اصن توجه نمیکنه

  4. آقای محسنی من از شما تعجب میکنم!!!همیشه این بحث عجیب در ایتی رسان هست که ریزه خوارانی مثل اچ تی سی رو با غولی مثل سامسونگ مقایسه میکنید!!!حالا در هر سالی کمی از فروش این شرکت کم یا زیاد میشود که طبیعی است ودر مورد هر کمپانی صدق میکند؛شما جوری صحبت میکنید انگار سامسونگ محتاج نان شبش است یا اگر گوشی اش یکی کمتر فروش برود ورشکست میشود؛این را بدانید که سامسونگ به زاعقه مشتریان واقف است وهرگز به سرنوشت نوکیا دچار نمیشود.راستی سامسونگ هنوز هم با اقتدار در صدر جدول فرروش گوشی هوشمند است.

    1. محسن محسنی

      دوست عزیز ما فقط یک سری از آمارها رو گفتیم. الان شما با اینکه فروش سامسونگ نسبت به مدت “مشابه” پارسال 7% کاهش داشته مشکل دارین؟خوب این یه واقعیتی هست و میتونین صحتش رو در سایت های خارجی چک کنین.
      خوب به نظرتون عجیب نیست که فروش سامسونگ با وجود اینکه s6 هزاران کیلومتر از s5 جلوتر هست،نسبت به سال گذشته کم تر شده؟

  5. سهیل اسکندری

    سامسونگ بزرگترین سازنده تلفن هوشمند در جهان و همچنین پرفروش ترین برند در عرصه تکنولوژی به خصوص گوشی های هوشمند است. سامسونگ در ایران بیش از 42 درصد گوشی های هوشمند آندروید را به خود اختصاص داده است و در جهان هم حدود 48 درصد. و فروش آن از اپل در تمام این سال ها بیش از 30 درصد بیشتر بوده است. پس در مورد سامسونگ این طور ننویسید. در ضمن گلکسی اس 6 و به خصوص اس 6 اج بهترین ها را در 6.8 میلی متر جای داده اند و از هر بهترینی هزار پله بالا تر ایستاده اند. پس کیفیت و تمرکز بر روی یک محصول هم که در این نوشته است به کنار. سامسونگ رقیب نداشت، ندارد و قطعا نخواهد داشت.

    1. علی سهرابی

      پرایدم فروشش زیاده دلیل نمیشه که
      سایپا و ایران خودرو هم خیلی تنوع دارن دلیل نمیشه
      اما لمبورگینی زیاد مدل نداره

      1. باز این مثال مصخره و راه در رو بابا چند بار دیگه باید بگم اگه مردم مثل پراید مجبور به خرید نباشن که تو این بازار موبایل نیستن و یا اگر برند مطرح نباشه مثل اپل مردم چیزی رو که خوبه میخرن پس این اصلا محم نیست

      2. میخواین بدونید چرا چون اچ تی سی وان ام 9 گرون تر از اس 6 هست و حتتی دوربینش از ایفون 6 که شیش ماه بعدش اومده هم ضعیف تره چون بدنش داغ میکنه نو اوری نداره دوربین ضعیفه باطری ضعیفه گرونه با ام 8 مو نمیزنه بعدشم همون طورکه خودتون گفتید عوض این که بیان یک محصول مثل ام 9 پلاس رو دوربینشو بهتر کنن و تحویل مردم بدن با قیمت یکو ششصد میان یک ام 9 یک ام 9 پلاس یک ام ای یک ای 9 پلاس و…. رو همه هم گرون تر از اس 6 تحویل ملت میدن ملت هم میگن نمیخریم حق هم دارن این هم بگم که ام 9 اصلا هم خوب نیست و جای طرفداری نداره اقای محسنی

      1. داداش اپل یک با اندازه صفحه نمایش رو برد بالا مردم حیجان زده شدن از نو اوری و قیمت هم که پرت خلاسه یک بار فروشش عالی شد اما دفعه دوم از این خبرا نیست باید نو اوری داشته باشه و قیمت پایین قبول کنیم یا نه فروش فقط محم نیست و محسول برتر محمه که اس ۶ و جی 4 و پی 8 رو وب سایت فون ارینا برترین دونسته همین کافیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH