من را موزیک پلیر صدا نکن! (بررسی Apple iPod Touch 5)


با آنکه تا به حال نقدهای متفاوتی را بر روی گجت‌های مختلف نوشته‌ام و دستگاه‌های جورواجوری از لپ‌تاپ، تلفن همراه، دوربین تا تلویزیون و تبلت و غیره را به آزمایشگاه آی‌تی رسان آورده‌ایم، اما در ابتدا فکر اینکه می‌خواهم در مورد اپل بنویسم کمی برایم دلهره آور بود. البته این را نگفتم تا همین اول کاری رای مثبت خود را به محصولات اپل بدهم، بلکه می‌خواستم به این نکته اشاره کنم که اپل چه بخواهیم و نخواهیم، از آن متنفر باشیم یا نباشیم طرفداران بسیار و البته پرو پا قرص و گاها متعصب خود را دارد که اظهار نظر در مورد این برند آمریکایی را حساس می‌کند؛ چیزی که در مورد برندهای دیگر و محصولات‌شان کمتر به چشم می‌خورد.

به غیر از تمامی این موارد محصولی از اپل که در اختیار آی‌تی رسان بود تا نقد نزدیک از آن بنویسد حساسیت بیشتری نسبت به دیگر محصولات خانواده این شرکت دارد؛ آی‌پاد تاچ. آی‌پاد تاچ جدید یا نسل پنجم (5th Generation) که 22 سپتامبر همین سال به همراه آی‌فون پنجم معرفی شد ویژگی‌هایی دارد که آن را پشت سر آی‌فون 5 و در مقام دوم محصولات پرتابل اپل قرار می‌دهد. آی‌پاد تاچ نه تنها از لحاظ ظاهر بلکه از نظر سخت افزاری نیز شباهت بسیاری به آی‌فون دارد (لااقل تا الان که اینگونه بوده)، و به گونه‌ای است که اگر علاقه مند به داشتن آی‌فون اپل هستید ولی قابلیت برقراری مکالمه آن برای‌تان مهم نیست یا می‌خواهید هزینه کمتری بپردازید می‌توانید به جای آی‌فون، آی‌پاد تاچ بخرید. همچنین محبوبیت آی‌پاد تاچ به حدی است که در آمریکا و برخی کشورها پخش کننده موسیقی یا همان اصطلاحا ام‌پی‌تری پلیر را با آی‌پاد تاچ می‌شناسند.

حال که آشنایی نسبی با آی‌پاد تاچ اپل به دست آوردید، تا انتهای این مقاله همراه‌مان باشید که می‌خواهیم بررسی کاملی را از نسل پنجم این محصول انجام دهیم.

طراحی

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به طراحی آی‌پاد بپردازیم باید آن را این طور توصیف کنیم: باریک‌ترین و سبک‌ترین آی‌پاد تاچ تولید شده تا به حال. اما از آن جایی که قصد نداریم تا فقط به همین تعریف بسنده کنیم باید کمی بیشتر توضیح بدهیم. اپل برای بدنه این محصول از آلومینیوم آنودیزه، همان جنسی که در بدنه مک بوک‌ها به کار می‌رود استفاده کرده است. خاصیت این بدنه آلومینیومی در آن است که بدنه از آلومینیوم یک تکه تراشیده شده و به شکل بدنه مورد نظر در می‌آید. ویژگی این نوع بدنه در این است که نه تنها وزن سبکی دارد بلکه استحکام بالایی هم به دستگاه بخشیده است. همچنین برای آی‌پاد تاچ، اپل از آلومینیوم صیقل داده شده و نه براق استفاده کرده که احتمال خط و خش افتادن را در مقایسه با آی‌فون 5 به حداقل می‌رساند. از این رو بدنه پشتی آی‌پاد تاچ پنجم در پنج رنگ عرضه شده است؛ رنگ آلومینیومی خام، قرمز، زرد، آبی و مشکی که هر کدام زیبایی خاصی را به محصول بخشیده است. بر خلاف آی‌پاد قبلی (چهارم) که بدنه پشتی‌اش براق بود، آی‌پاد جدید ظاهری مات دارد.

در گوشه پایینی سمت چپ آی‌پاد تاچ جدید یک حلقه برآمده وجود دارد که می‌توان بندی که درون جعبه این محصول وجود دارد را به آن متصل کرد. جالب است که این بند به همان رنگ بدنه پشتی درون جعبه محصول وجود دارد. اما اپل طبق رسم معمولش برای این بند نیز نامی منحصر به فرد برگزیده است؛ the loop. لوپ که در فارسی حلقه معنا می‌شود نام بندی است از جنس میکروفایبر که به همراه آی‌پاد تاچ جدید عرضه می‌شود و هدف اپل از این کار برای آسان‌تر کردن کاربری آی‌پاد همانند یک دوربین کامپکت بوده است.

بدنه 58 میلی‌متری آی‌پاد تاچ جدید به راحتی در کف دست می‌نشیند و با طول 123 میلی‌متری آن همچنان می‌توان به راحتی با یک دست با آن کار کرد. قطر بدنه نیز بسیار کم است، تنها 6.1 میلی‌متر که از آی‌فون 5 هم باریک‌تر بر شمرده می‌شود. خروجی 3.5 میلی‌متری صدا همانند آی‌فون 5 به سمت چپ منتقل شده است. در کنار خروجی صدا درگاه از نو طراحی شده لایتنینگ (Lightning) به چشم می‌خورد، درست همانند آنچه در آی‌فون 5 شاهد آن هستیم. این درگاه نسبت به پورت سی پین قدیم اندازه کوچکتری دارد ضمن اینکه می‌توان سر پورت را از هر طرف به آن متصل کرد.

در پشت آی‌پاد تاچ جدید، در گوشه بالایی سمت راست درست روبروی دوربین یک تکه وصله مانند مشکی رنگ به چشم می‌خورد که در ابتدا برای خودم هم جالب بود که به چه منظور اپل از چنین چیزی استفاده کرده است. در حقیقت این تکه مشکی رنگ، ماژول وای‌فای، بلوتوث 4 و اتصال Nike محصول است، همانند آنچه در آی‌پد وجود دارد. با این حال آی‌پاد تاچ همانند آی‌فون به جی‌پی‌اس مجهز نیست و این یکی از همان فرق‌هایی است که در میان این دو محصول به چشم می‌خورد.

در انتهای این بخش بد نیست به این نکته اشاره کنم که اپل در اقدامی جالب در سایتش امکانی را فراهم کرده که خریداران اینترنتی آی‌پاد تاچ می‌توانند نوشته دلخواه‌شان را به صورت رایگان بر روی آی‌پاد مورد نظرشان حک کنند. برای دسترسی به این صفحه می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

نمایشگر

دقیقا مانند آی‌فون 5، نمایشگر آی‌پاد تاچ نیز نیم اینچ ارتقای اندازه داشته است. این نمایشگر چهار اینچی که وضوح 640×1136 پیکسلی دارد رتینا نام گرفته و با تکنولوژی IPS ساخته شده که در هر اینچ آن 326 پیکسل جای گرفته است. بر روی این نمایشگر از لایه ضد اثر انگشت و چربی استفاده شده است. جالب است که روشنایی این نمایشگر به 500 نیت می‌رسد و در مجموع از لحاظ زاویه دید، خوانایی زیر نور آفتاب و کنتراست میان یکی از بهترین نمونه‌های موجود بازار قرار می‌گیرد. با این حال نور صفحه نمایش را باید خود کاربر به صورت دستی تنظیم کند، زیرا سنسوری برای این منظور وجود ندارد.

سخت‌افزار و سیستم عامل

در قلب آی‌پاد تاچ نسل پنجم از پردازشگر دو هسته‌ای A5 بر خلاف A6 که در آی‌فون 5 قرار دارد استفاده شده است. در حقیقت به جز عدم برقراری مکالمه بر بستر سیم کارت، عمده‌ترین تفاوت آی‌پاد تاچ با آی‌فون در همین پردازشگر است که نمونه ضعیف‌تری به نسبت A6 به حساب می‌آید. در کنار این پردازنده 800 مگاهرتزی A5، از واحد پردازش گرافیکی دو هسته‌ای PowerVR و 512 مگابایت رم استفاده شده است.

اپل همانند آی‌فون 5 از iOS نسخه 6 برای آی‌پاد تاچ جدید خود بهره گرفته است. در تصاویر زیر می‌توانید تصاویری برگزیده از این سیستم عامل بر روی آی‌پاد تاچ جدید را مشاهده نمایید.

منوی برنامه‌ها در iOS 6

پخش کننده ویدیو

نقشه‌های اپل

نمایی از بازی CSR Racing

 دوربین

دوربین به کار رفته در آی‌پاد تاچ پنجم بر خلاف آی‌فون 5 که نمونه‌ای هشت مگاپیکسلی است، وضوح 5 مگاپیکسل دارد ولی تکنولوژی iSight نیز در ساخت آن استفاده شده است. این دوربین دارای سیستم نوردهی در نور کم، لنز 5 لایه و گشودگی دیافراگم (f) با رقم 2.4 است که ویژگی‌های آن را بسیار نزدیک به آی‌فون 4S می‌کند. این دوربین قادر است در مود فیلمبرداری با حداکثر وضوح 1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه کلیپ ذخیره کند. همچنین دوربین جلویی (Face Time) نیز وضوح 1.2 مگاپیکسلی دارد که قادر است HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم بگیرد.

نمونه عکس گرفته شده در فضای بسته
نمونه عکس گرفته شده در فضای بسته

باتری

طبق گفته اپل باتری آی‌پاد تاچ نسل پنجم از نوع یونی است که می‌تواند تا 40 ساعت پخش مداوم موزیک، و 8 ساعت پخش پیوسته ویدیو را داشته باشد. همچنین این باتری طی 4 ساعت شارژ کامل (Full Charge) می‌شود.

سخن آخر

اگرچه نظرهای برخی در مورد iPhone 5 چندان مثبت نبود، ولی قطعا آی‌پاد تاچ نسل پنجم برای طرفداران و کاربران آن بسیار راضی کننده خواهد بود، مخصوصا کسانی که برای اولین بار به سمت این محصول اپل می‌روند. نمایشگر بسیار با کیفیت چهار اینچی رتینا، بدنه مستحکم و زیبا روی 6.1 میلی‌متری، قدرت سخت‌افزاری بالای چیپست A5 در کنار قیمت 299 دلاری این محصول برای نمونه 32 گیگابایتی، آی‌پاد تاچ نسل پنجم را به یکی از قدرتمندترین و بی رقیب‌ترین پخش‌کننده‌های موسیقی قابل حمل تبدیل کرده است که امکاناتی را فراتر از یک پلیر برای کاربر به ارمغان می‌آورد. با این حال نباید این نکته را نیز فراموش کنید که به قصد داشتن آی‌فونی ارزان قیمت نمی‌توانید آی‌پاد تاچ را با آن جایگزین کنید، زیرا در هر صورت آی‌پاد تاچ یک پله عقب‌تر از آی‌فون 5 می‌ایستد. از سویی به اعتقاد بسیاری آی‌پاد تاچ نسل پنجم از لحاظ امکانات سخت‌افزاریش بیشتر شبیه آی‌فون 4S است. اما به هر حال نمی‌توان آی‌پاد تاچ را تنها یک موزیک پلیر صرف نامید.

لبخند

Big Smileبدنه بسیار باریک و مستحکم

Big Smileنمایشگر رتینا

Big Smileسیستم عامل iOS 6

Big Smileرنگ‌ها متنوع همراه با طراحی چشم نواز

اشک

Unhappyعدم وجود جی‌پی‌اس

Unhappyدوربین متوسط

[box type=”info”]مشخصات فنی
ابعاد: 6.1×58.6×123.4 میلی‌متر
وزن: 88 گرم
نمایشگر: 4 اینچ، Retina، با وضوح 640×1136 پیکسل
سیستم عامل: iOS 6
پردازنده: 800 مگاهرتز، دو هسته‌ای A5
رم: 512 مگابایت
حافظه جانبی: 32 و 64 گیگابایت
دوربین: 5 مگاپیکسل به همراه فلاش LED، فیلمبرداری 1080p
شبکه بی‌سیم: (۸۰۲٫۱۱a/b/g/n Wi-Fi (802.11n 2.4GHz and 5GHz[/box]

[divide style=”2″]

با شرکت در مسابقه بزرگ آی‌تی رسان، شانس خود را برای بردن دو گوشی هوشمند امتحان کنید: شرکت در مسابقه

همچنین می‌توانید نخستین شماره از مجله الکترونیکی آی‌تی‌رسان را به طور مستقیم و رایگان از لینک زیر دریافت کنید.

[download id=”15″]

38 در مورد “من را موزیک پلیر صدا نکن! (بررسی Apple iPod Touch 5)”

  1. بالأخره سیم کارت می خوره یا نه؟
    من نفهمیدم.
    تورو خدا بهم بگین که سیم کارت می خوره یا نه.
    برام خیلی مهمه!

  2. با سلام خدمت دوستان
    میخواستم بپرسم با ipod touch میشه فایل های متنی یا pdf رو اجرا کرد. به عبارت دیگر امکان انتقال فایل های مختلف موسیقی یا متنی از کامپیوتر به دستگاه وجود داره؟

  3. خیلی خوب بود،ممنون فقط یه کمک میخاستم:

    من١٣سالمه میخام گوشی بخرم بابام میگ ایفون۵sبخر

    خودم دوست دارم ایپاد بخرم
    اگه میشه شما کمک کنید
    تفاوت قیمتشم زیاد نیس
    البته تو چین فقط۴٠٠تومن فرقشه
    میخاد از اونجا برام بیاره

    1. سعید میرزاپور

      دوست عزیز سلام، این انتخاب بستگی به نیاز شما داره و اسمارت فون و آیپاد تقریبا تفاوت‌های زیادی با یک دیگر دارند!
      شاد باشید

  4. گوشی تو بردارو برو.نسبت ب امکاناتش گرونه ینی گرون هم زدید من تو پاساژ ارزون ترشو دیدم.ولی بهترین گوشی |||| نوت 3 +اس4+اس5 تماااام.

  5. سلام آقای گلکار
    من فقط برام اینترنت ،بازی اچ دی و خلاصه یه تجربه آیفون 5 مهمه آیا این گوشی این کار ها رو میکنه؟
    راستی میشه از کامپیوتر به راحتی اطلاعات رو به ایپاد منتقل کرد؟و فایل های ایجاد شده تو i work رو office ویندوز باز میکنه؟

  6. سلام آقای گلکار یه سوالی داشتم من میخوام این محصول رو بخرم با توی اپ استور قیمتش 299 دلار هست و اما آیفون 5 که هم پردازشی دوربین و خلاصه از همه نظر بهتره رو به صورت آنلاک فکتوری و تازه به جای 16 گیگ مدل 32 رو بخرم بهتر نیست؟
    درسته که آنلاک فکتوری سیم کارت ایران نمی خوره ولی فقط برام مهمه که به وای فای در ایران وصل بشه اگه میشه لطفا به من بگید که کدوم رو برخرم که هم امکانات بهتر داشته باشه و البته آیا وای فای آیفون 5 آنلاک فکتوری که برا ایران بسته نیست؟
    متشکرم

    1. پیمان گل‌کار

      آنلاک فکتوری به راحتی کار می‌کنه
      با قیمت‌های مشابه، به طور حتم خرید آی‌فون منطقی‌تر هست، حتی اگر باهاش مکالمه نکنید!
      اما توجه داشته باشید، آی‌فون‌های قراردادی، مبلغش از روی قراردادی که با کاربر بسته شده به صورت ماهانه دریافت می‌شه و اون مبلغ اولیه، قیمت اصلی اون نیست!
      «برای گرفتن پاسخ بهتر و دقیق‌تر، توصیه می‌کنم به انجمن آی‌تی‌رسان سر بزنید»

    2. سلام اقای محمد علی می خواستم بگم اگر میخواهین این دستگاهو بخرین وشک دارید که این آیپاد قابلیت مکالمه نداره نگران نباشین می تونین با استفاده از دستگاه جی میت مکالمه کنید……………(من اینو شنیدم اگه میخواین بدونین که راست می گم یک سری به دیجی کالا بزنید ونظرات را بخونین)……………………………

  7. سلام شما این دستگاه رو برسی کردید و تصمیم رو رگفتم و یه سوال دارم وقتی ایفون 5 و اینو کنار یکدیگر قرار می دهید تفاوتی در صحفه نمایش می بینید
    ممنون از توجه شما

    1. پیمان گل‌کار

      این دو دستگاه خیلی با هم تفاوت دارند و اصلا قابل قیاس نیستند (مثل مقایسه ماشین و مایکرویو می‌مونه!!)

  8. به خاطر مطلبتون ممنون. اما هیچ اشاره ای به کیفیت پخش صدا از هدفون نکردید. آیپاد قبل از اینکه هر چیزی باشه موزیک پلیره.

  9. vaghan ke binazir bood .dar zemn fekr nakonam ipod touch hanooz be iran amade bashad baram jalebe bedoonam az koja shoma avardid va hamchenin jaleb bood ke hameye ranghayesh ro ham darid(ba sepas)——armin

  10. رامین فتوت

    نه عزیز. در کنار هدست برای زیبایی عکس انداختیم، وگرنه خود هدست جداگانه به فروش می رسد

  11. با اینکه نقد نسبتا کوتاهی بود اما بسیار ممنونم
    من نمیدونم شما اینها رو از کجا میارید که بررسی میکنید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH