آینده اینترنت اشیا در دستان شبکه LTE

بدون شک شبکه LTE قدرت و عملکرد بسیار بهتری نسبت به شبکه 2G دارد و البته کاربران زیادی نیز عاشق قدرت این شبکه هستند. اما در این بین برخی از کمپانی‌ها نیز این هدف را دارند که بتوانند شبکه LTE را با قیمت کمتر اما در مقابل قدرت پایین‌تر ارایه دهند. البته این همان بستری خواهد بود که اشیا مختلف را به اینترنت متصل می‌کند و اصطلاحا اینترنت اشیا نامیده می‌شود.

internet-of-things-IoT

هفته پیش در CTIA لاس‌ وگاس کمپانی‌های نوپا و البته همان‌هایی که سعی دارند تا شبکه LTE را به صورت ارزان‌تر در اختیار کاربران قرار دهند در کنار کمپانی‌های بزرگی نظیر اریکسون گرد هم آمدند و سعی کردند تا رده 0 از LTE را به نمایش بگذارند. این همان نوع دیگری از ارتباطات جهانی است که انتظار می‌رود بازار را در سال آینده به دست بگیرد و از طریق آن اشیا مختلف نظیر پارکومتر، پایانه‌های فروشگاهی و… به یکدیگر متصل خواهند شد و این اتصال در گستره بزرگ‌تری صورت خواهد گرفت و اشیای بسیاری نظیر سنسور‌های روغن و… نیز به آن متصل خواهند شد.

4G Or 3Gنوع دیگری از شبکه کم مصرف LTE تحت عنوان رده 1 از هفته‌های آینده عرضه خواهد شد که این نوع از شبکه نسبت به نوع قبلی ارزان‌تر است. اپراتور‌های موبایلی از سال 2010 در تلاش هستند تا شبکه LTE را برای ارتباطات سریع کاربران خود ارایه دهند و البته ترافیک مورد استفاده را نیز افزایش دهند. اما باید توجه کرد که این اپراتور‌ها ارایه خدمات LTE را در سریع‌ترین نوع آن انجام داده‌اند که رده 3 نامیده می‌شود و بر روی کاغذ قادر است 100 مگابایت بر ثانیه را تبادل کند که البته این سرعت تنها در شرایط ارتباطی عالی صورت می‌گیرد.

اما استاندارد یکسان 3GPP رده 1 از LTE را نیز شامل می‌شود و در آن نهایت سرعت، 10 مگابایت بر ثانیه است و البته در مقابل انرژی کمتری را نیز مصرف می‌کند.

بسیاری از دستگاه‌ها نظیر اسمارت فون، تبلت و محصولاتی که برای چندین سال قرار است که کار کنند به این سادگی‌ها نمی‌توانند یک باتری دیگر را درون خود جای دهند و مصرف زیاد شبکه LTE در چنین دستگاه‌هایی باعث می‌شود که باتری دستگاه بسیار سریع خالی شود و برای ادامه حیات می‌بایست آن را به شارژر متصل کنید. اما اگر واقع بین باشیم بسیاری از دستگاه‌ها نیاز به چنین سرعتی ندارند و عملا رده‌های 0 و 1 از LTE نیز برای آن‌ها کافی به نظر می‌رسد.

رده 1 از این نوع شبکه‌ها چند سالی است که برای اتصال دستگاه به دستگاه استفاده نشده است و البته با وجود اینکه سرعت کمی دارد اما هزینه‌های آن نیز بسیار پایین‌ است. شاید بتوان این نوع از شبکه را ترکیبی از نسل 2G و 3G دانست که LTE نیز آن را یاری می‌کند و البته شاید برایتان جالب باشد که بدانید اکنون اپراتور‌های موبایلی قدم‌هایی را برای از بین بردن این شبکه برداشته‌اند که این کار را نیز از طریق استفاده از فرکانس‌های خود برای LTE انجام می‌دهند.

lte-network-test

اما با این وجود تعداد دستگاه‌هایی که از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود و شاید بتوان گفت که برای قدم گذاشتن در آینده باید میزبان دستگاه‌هایی باشیم که برای اتصالات خود از شبکه LTE استفاده می‌کنند.

رده 0 از این نوع شبکه‌ها نیز روند متفاوتی را پیش گرفته است و با هدف سرعت 1 مگابایت بر ثانیه در Upstream و Downstream به مسیر خود ادامه می‌دهد. البته در مقابل رده 1 از این نوع شبکه‌ها نسبت به LTE حدود 30 درصد ارزان‌تر است و کارآمدی بیشتری را نیز دارد که در این بین رده 0 نیز حدود 30 درصد ارزان‌تر از آن است. بر اساس گفته سخنگوی Sequans عمده تغییرات در رده 0 شامل از بین بردن دو آنتن در این شبکه است که یکی از آن‌ها برای دریافت اطلاعات و دیگری برای ارسال اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از رده 0 نیز استاندارد 3GPP انتظار می‌رود که مسیر شبکه کم سرعت و کم قدرت را ادامه دهد. این اتفاقات جهت شبکه‌هایی با مصرف کم صورت می‌گیرد که هیچ تضمینی در خصوص موفقیت آن‌ها نیز وجود ندارد.

IoT

البته شبکه‌های کم مصرف دیگری نیز در سرتاسر جهان وجود دارند که در این بین می‌توان به سیستمی که در برخی از کشور‌ها توسط کمپانی فرانسوی Sigfox ارایه شده است، اشاره کرد که عملا هزینه بسیار پایینی دارد.

حال باید تکنولوژی‌هایی که در زمینه صنعت LTE می‌آیند بتوانند به خوبی در مقابل شبکه‌های دیگر بیایستند و یا باید همچنان برای عملی شدن منتظر بمانند و البته چشم انداز این اتفاق نیز شبکه 5G است که در بالاترین جایگاه قرار گرفته و انتظار می‌رود که در سال 2020 از این فناوری در جهت اینترنت اشیا استفاده شود.

شما چه آینده‌ای را برای جهان متصور شده‌اید و اینترنت اشیا را چگونه می‌بینید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH