اکسپریا Z5 از یک سنسور 25 مگاپیکسلی استفاده می‌کند!

روز گذشته کمپانی سونی در نمایشگاه IFA 2015 شهر برلین سری اسمارت فون‌های اکسپریا Z5 را که پرچم‌داران این کمپانی هستند، معرفی کرد. این محصولات که اکسپریا Z5، اکسپریا Z5 Compact و اکسپریا Z5 Premium نامیده می‌شوند از همان پلتفرم سری Z سونی بهره می‌برند که در زمینه سخت افزار این سه محصول شباهت‌های بسیاری نسبت به یکدیگر دارند. یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت سری اکسپریا Z5 به سنسور جدید دوربین آن باز می‌گردد که شاهد یک سنسور 1/2.3 هستیم که Exmor RS نامیده می‌شود و می‌تواند با وضوح 23 مگاپیکسل عکاسی کند.

Sony-Xperia-Z5

بر اساس آخرین مدارک منتشر شده گویا سنسور دوربین استفاده شده در سری اکسپریا Z5 برخلاف انتظارات 25 مگاپیکسلی است که در حین عکاسی این میزان به 23 مگاپیکسل محدود می‌شود. البته این موضوع در حالت‌های استاندارد عکاسی متفاوت است. زمانی که شما یک عکس Portrait را ثبت می‌کنید سنسور وضوح 4140 در 5520 پیکسل را ارایه می‌دهد که همان 23 مگاپیکسلی است اما زمانی هم که شما یک تصویر Landscape را با نسبت 16:9 ثبت می‌نمایید دوربین تصاویری با وضوح 3366 در 5984 پیکسل یا همان 20 مگاپیکسلی ثبت می‌نماید.

در حالت Landscape نسبت به حالت portrait تصاویر کراپ می‌شوند

بسیاری از اسمارت فون‌ها به ویژه محصولات اندرویدی با سنسور‌هایی عرضه می‌شوند که در حالت 4:3 بیشترین قدرت خود را ارایه می‌دهند اما باید قبول کنیم که نسبت تصویر 16:9 استاندارد‌تر و البته به‌روزتر است. حال دلیل‌مان از بیان این بخش این بود که مانور تبلیغاتی بیشتر کمپانی‌ها بر روی سنسور دوربین خود در حالت 4:3 است و عملا بسیاری از کاربران تمایل به استفاده از نسبت 16:9 دارند. (پس از نهایت کارایی دوربین استفاده نمی‌کنند) پس با این اوصاف باید توجه داشته باشید که اسمارت فون‌ها در حالت 16:9 مقداری از عکس را نسبت به حالت 4:3 کراپ (بریدن) می‌کنند. در تصویر زیر می‌توانید بهتر به این موضوع پی ببرید.

landscape-crop-out-of-portrait

استفاده سری اکسپریا Z5 از سنسور Multi-Aspect

بر اساس اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده است گفته می‌شود که سری اکسپریا Z5 از یک سنسور 25 مگاپیکسلی بهره می‌برند که نسبت تصویر بومی شده‌ای دارد و در آن تصاویر بلند‌تر از 16:9 و عریض‌تر از 4:3 است و از نظر فنی این اسمارت فون‌ها از سنسور Multi-Aspect استفاده می‌کنند.

زمانی که اسمارت فون‌ها در حالت 4:3 عکاسی می‌کنند دوربین بیشترین ارتفاع ممکن را کراپ می‌کند و در حین عکاسی در حالت 16:9 با سری اکسپریا Z5 دوربین سعی می‌کند تا بیشترین عرض ممکن را ثبت کند و از طریق این روش دوربین می‌تواند در حالت 16:9 با وضوح 3366 در 5984 پیکسل عکاسی کند که 20 مگاپیکسل می‌شود و البته گفتنی است که سونی تبلیغات خود را جهت 23 مگاپیکسلی بودن دوربین در حالت 4:3 انجام داده و لازم به ذکر است که سایز کلی سنسور نیز 5984 در 4140 پیکسل است که می‌شود حدودا 25 مگاپیکسل!

 

توجه داشته باشید که استفاده از سنسور Multi-Aspect در عکاسی دیجیتال ابداع جدیدی نیست و البته این اولین باری هم نیست که در اسمارت فون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما هرچه که باشد این فناوری باعث می‌شود تا جزئیات بیشتری را در تصاویر خود ثبت نمایید.

2 در مورد “اکسپریا Z5 از یک سنسور 25 مگاپیکسلی استفاده می‌کند!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH