با این جعبه سیاه می‌توانید در سال آینده غذا پرینت بگیرید!

DSCN3243-650-80

انقلاب چاپ سه‌بعدی، تا زمانی که بلوغ فرآیند چاپ سه‌بعدی به‌طول بی‌انجامد، زمان نیاز دارد. تکامل این فناوری از شلیک جوهر برروی کاغذ و ساخت اشیا سه‌بعدی، تا زمانی که تکنولوژی آن به رشد بیشتری دست یابد و قیمت‌های آن نیز دستخوش کاهش شود، به‌کندی صورت خواهد گرفت اما نتیجه نهایی، دنیا را تکان می‌دهد: مصرف‌گرایی، معماری، پزشکی و…!

چاپ سه‌بعدی، صنایع بسیاری را دگرگون خواهد کرد. آیا چین به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده جهان، باید نگران این فناوری باشد؟ شاید. آیا باید رستوران‌‌های زنجیره‌ای، از پیشرفت این فناوری بترسند؟ حتما.

ممکن است شما درباره چاپ سه‌بعدی غذاها، فقط شنیده باشید اما به‌تازگی، نسخه متفاوتی از آن را دیده‌ایم. در گوشه‌ای تاریک از نمایشگاه، جعبه‌ای سیاه وجود دارد که شما را متعجب خواهد کرد. برروی این جعبه سیاه مانند دیگر پرینترهای سه‌بعدی، یک نمایشگر وجود دارد اما در عمل، نسبت به آن‌ها، متفاوت است. کمپانی XYZ، پرینتر جدید غذای سه‌بعدی خود را در اواخر این هفته، نشان داده؛ هرچند که پیش‎‌تر، به‌طور مخفیانه تصاویری از آن منتشر شده بود!

اما این پرینتر چگونه کار می‌کند؟ مانند چاپ سه‌بعدی، فرآیند چاپ غذا در این پرینتر، خیلی پیچیده نیست. این چاپگر، صرفا یک وسیله برای وارد کردن مواد اولیه به‌داخل آن است. در این چاپیگر سه‌بعدی، شما مهمات غذایی خود را وارد آن می‌کنید و سپس با برنامه‌دهی به آن، دستگاه به شما یک شاهکار نپخته در دنیای آشپزی را نشان خواهد داد. متاسفانه، تعداد مواد اولیه‌ای که می‌توانید وارد این پرینتر سه‌بعدی نمایید با محدودیت مواجه است اما گزینه‌های زیادی، برای سفارشی‌سازی در این برنامه وجود دارد.

DSCN3232-970-80

در شکل فعلی، این جعبه سیاه می‌تواند به‌صورت سه‌بعدی یک بیسکوییت را با واردکردن مواد اولیه و طراحی آن، در عرض 10 تا 15 دقیقه پرینت بگیرد. همچنین شما مجبور هستید تا با صرف 10 دقیقه دیگر، این بیسکوییت را در اجاق‌گاز خود بپزید. پختن نسخه بدون گوشت پیتزا، به دو ماده مجزا نیاز دارد؛ پودر گوجه‌فرنگی و خمیر پیتزا که باید هرکدام را در لوله مخصوص به‌خود، وارد نمایید. البته پختن کیک، پیچیده‌تر است؛ شما نیاز دارید تا پایه کیک را ابتدا بپزید و سپس آن را برای تزئین در این ماشین سه‌بعدی، وارد نمایید.

چرا باید کسی انتخاب کند تا این‌گونه، غذا بپزد؟ پاسخ ساده است: خب برای راحتی! پرینتر سه‌بعدی، احتمالا باعث کاهش هزینه شما نخواهد شد اما استفاده از آن، باعث صرفه‌جویی در وقت‌تان می‌شود. به‌علاوه، شما می‌توانید با فشار دادن چندین دکمه در نمایشگر این چاپ‌گر سه‌بعدی، پیتزاهایی به شکل میکی‌موس و یا کلوچه‌هایی به‌شکل کیتی، داشته باشید بدون آن‌که دستان خود را کثیف کنید. هم‌چنین استفاده از این چاپ‌گر غذای سه‌بعدی، باعث خواهد شد تا در هزینه نیروی کار صرفه‌جویی نمایید. برای همین، XYZ، ابتدا بازار کسب و کار را هدف گرفته است. در نهایت، داشتن یک چاپ‌گر سه‌بعدی که بخش «طراحی» پروسه تولید موادغذایی را برعهده بگیرد، باعث ذخیره زمان و جلوگیری از اتلاف مواد اولیه خواهد شد.

مدیر ارشد بخش بازاریابی XYZ، گری شو توضیح می‌دهد که عدم تولید انبوه چنین فناوری‌هایی، بیشتر به تولیدکنندگان مواد غذایی مربوط است و ربط کم‌تری به فناوری آن، دارد. برای این‌که چاپ‌گرهای سه‌بعدی مواد غذایی به‌صورت انبوه تولید شوند، باید شرکت‌های موادغذایی، مواد اولیه غذایی این دستگاه را به‌رسمیت بشناسند. به‌همین خاطر، XYZ در ابتدا بازارهای آسیایی را هدف قرار داده است؛ این کمپانی، ادعا دارد که توانسته نظر مساعد برخی از شرکت‌های مواد غذایی در چین، تایوان و ژاپن را جلب نماید. آقای شو، در ادامه می‌گوید که پس از حضور در بازارهای آسیایی، به‌فکر عرضه این چاپ‌گر سه‌بعدی در غرب خواهند بود.

XYZ، تلاش می‌کند تا این چاپ‌گر سه‌بعدی را در اوایل سال 2016 در بازارهای آمریکا و اروپا عرضه نماید. قیمت فعلی این چاپ‌گر، حدود 1800 دلار است. XYZ براین باور است که اولین کمپانی خواهد بود که یک چاپ‌گر غذایی سه‌بعدی را با این سطح، به‌تولید انبوه و مرحله تجاری‌سازی رسانده است. اما آیا پرینتر غذایی سه‌بعدی جدید این شرکت، می‌تواند نظر مساعد مردم و همچنین شرکت‌‎های تولید موادغذایی را جلب نماید؟ باید منتظر ماند و دید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH