چه فرقی بین پردازنده‌های پنتیوم و سلرون وجود دارد؟

حتما تاکنون زیاد به نام پردازنده‌های مختلف برخورد کرده‌اید. در این میان پنتیوم و سلرون یکی از محبوب‌ترین و البته پر کاربردترین نمونه‌های بازار هستند. در نظر داریم تا در مطلبی کوتاه شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو سری را با هم به شما نشان دهیم.

Intel-Haswell-Refresh

هسته (Core): چیپست سلرون بر پایه هسته‌های پنتیوم 4 است.
کش (Cache): تراشه سلرون از حافظه کش کمتری نسبت به پنتیوم 4 بهره می‌برد. سلرون دارای 128 کیلوبایت کش L2 است؛ در حالی که پنتیوم 4 می‌تواند تا 4 برابر آن را داشته باشد. مقدار حافظه کش L2 می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد پردازنده بگذارد.
سرعت کلاک (Clock Speed): کمپانی اینتل چیپست‌های پنتیوم 4 را با سرعت بالاتری نسبت به چیپست‌های سلرون عرضه کرده است. در واقع سریع‌ترین پردازنده پنتیوم 4 می‌تواند در حدود 60 درصد سریع‌تر از بهترین پردازنده سلرون باشد.
سرعت باس (Bus Speed): تفاوت‌های زیادی در میزان حداکثری سرعت باس در هر پردازنده وجود دارد. پنتیوم 4 تقریبا 30 درصد سریع‌تر از چیپست های سلرون است.

وقتی شما تمامی این مسائل و تفاوت‌ها را در کنار یکدیگر گذاشته و این دو چیپست را با هم مقایسه می‌کنید، ممکن است شاهد این باشید که سلرون و پنتیوم با سرعتی مشابه، عملکردهای متفاوتی را در دستگاه‌های مختلف داشته باشند. L2 کش کم‌تر و سرعت باس پایین‌تر به این معنی است که بهره‌گیری از هر کدام از این چیپست‌ها تفاوت‌های معنادار و زیادی در عملکرد کامپیوتر شما خواهد داشت. اگر همه شما بخواهید ایمیل‌های خود را چک کرده و به وبگردی بپردازید، سلرون برای شما عالی خواهد بود و تفاوت قیمت موجود نیز می‌تواند برای شما پول زیادی را ذخیره کند.

اگر خواهان خرید یک ماشین و کامپیوتر پرسرعت هستید، پس نیاز به پردازنده پنتیوم 4 دارید تا بتوانید با یک کلاک اسپید و باس اسپید بالا به هدف خود دست پیدا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH