۳ دلیل برای آنکه سونی از نمایشگر 4K در اکسپریا Z5 پریمیوم استفاده کرد

sony-xperia-z5-premium

هنوز مدت زمان زیادی از معرفی گوشی‌های جدید سونی، یعنی اکسپریا Z5، اکسپریا Z5 کامپکت و اکسپریا Z5 پریمیوم نمی‌گذرد که کمپانی ژاپنی تلاش کرد تا نسل جدید اسمارت‌فون‌های خودش را به نوعی متفاوت‌تر از گذشته به نمایش بگذارد.

اما در این بین، بزرگ‌ترین دستگاه یعنی اکسپریا زد۵ پریمیوم از همه بیشتر مورد توجه قرار گرفت، آن هم به واسطه وجود یک نمایشگر با وضوح 4K که نه تنها همگان را متعجب نمود، بلکه این سوال را نیز به ذهن بسیاری متبادر کرد که چرا؟ آن هم برای سونی موبایل که تا پیش از این یک گوشی با نمایشگر QHD به صورت عمومی هم عرضه نکرده بود (گوشی اکسپریا Z4v تنها مخصوص به اپراتور ورایزون آمریکاست) و اعتقاد داشت که این میزان از وضوح تصویر برای یک گوشی موبایل، امری غیرضروری محسوب می‌شود؛ اما در یک حرکت عجیب، به وضوح تصویری دو برابر حتی بیشتر از QHD حرکت کرده و از آن برای پرچم‌دار ۵.۵ اینچی‌اش بهره گرفت.

در اینجا می‌خواهیم ۳ دلیل اصلی سونی موبایل برای این اقدام عجیب را با هم مرور کنیم.

۱- سونی می‌خواست اولین باشد!

همیشه اولین‌ها به معنی بهترین‌ها و یا کاربردی‌ترین‌ها نیستند! بلکه فقط اول هستند تا نام‌شان به عنوان نخستین شرکت در تاریخ ثبت شود. همان گونه که ال‌جی تلاش کرد با G3 این کار را در ارتباط با نمایشگر QHD انجام دهد و یا همیشه اچ‌تی‌سی به عنوان اولین تولید کننده گوشی اندرویدی شناخته می‌شود، این بار سونی خواست که گوی سبقت را از سایرین ربوده و خودش را به عنوان اولین مطرح کند. به خصوص آنکه در شاخه‌های دیگر، رقبا جلوتر حرکت کرده بودند و شاید تنها زمینه‌ای که برای اول بودن باقی مانده بود، نمایشگر نام داشت! دیگر گوشی‌های با رم ۴ گیگابایت وارد بازار شده بودند و بیشتر از آن معنا نداشت، سال‌ها پیش نوکیا گوشی با بیشترین مگاپیکسل دوربین را روانه بازار کرده بود و از نظر تعداد هسته‌های چیپست گوشی نیز نه تنها نیازی به افزایش احساس نمی‌شد، بلکه سونی تخصصی هم در این زمینه نداشت. پس به سمتی حرکت کرد که هم در آن توانمند بود و هم می‌توانست با اول شدن، نام خود را در تاریخ جاودانه سازد.

Xperia Z5 Premium

۲- سونی می‌خواست که بر سر زبان‌ها بیفتد!

این یک واقعیت است، هر کمپانی هرچقدر هم تلاش کند و محصولات خوب و متنوعی بسازد، تا نامش به دلیلی بر سر زبان‌ها نباشد، بسیاری بدان توجه نخواهند کرد. سونی با آنکه برند بسیار معروف و پرسابقه‌ای است اما در بخش موبایل، چند وقتی است که بر روی نوار ضرر قرار داشته و سهم آن از بازار نیز در حال کاهش بوده است؛ ظاهر پرچم‌دارانش نیز به نحوی نبود که بخواهد توجه چندانی را به خود جلب کند و حتی برخلاف رویه گذشته که هر ۶ ماه یک پرچم‌دار عرضه می‌کرد، آن را به همان سالی یک‌بار موکول نمود تا همه چیز برای آنکه در ذهن بسیاری کم‌رنگ شود، مهیا گردد. پس چه چیزی می‌توانست نام اکسپریای سونی را بر سر زبان‌ها بیندازد؟ هیچ چیز بهتر از یک حرکت خاص در دنیای موبایل نبود، آن هم در مورد بخش مهمی چون نمایشگر که کاربران توجه ویژه‌ای بر رویش دارند و به همین خاطر با علم بر اینکه چنین وضوح تصویری عملا کاربرد خاصی بر روی ابعاد ۵.۵ اینچ ندارد، اقدام به تولید آن نمود تا با این ترفند خاص، به خوبی نام خودش را بر سر زبان‌ها و توجه رسانه‌ها بیندازد تا بسیاری از روی کنجکاوی هم که شده، محصولات جدید این کمپانی را جدی‌تر از گذشته رصد کنند.

Xperia Z5 Premium 2

۳- سونی می‌خواست صنایع فیلم‌سازی‌اش را توسعه دهد

یکی از بزرگ‌ترین زیر مجموعه‌های کمپانی ژاپنی، سونی پیکچرز است که سالانه محصولات بسیار زیادی را در صنعت سینمایی تولید می‌کند. با عرضه تلویزیون‌های 4K از کمپانی‌های مختلف، بسیاری از فیلم‌سازان به سمت تولید چنین محتوایی حرکت کردند اما از آنجایی که هنوز این نمایشگرها در خانه‌های مردم عادی چندان فراگیر نشده است، پس فیلم‌های با این کیفیت که حجم بسیار بالایی نیز دارند، از طرف خریداران چندان مورد استقبال قرار نگرفتند. اما وقتی یک کاربر در دستش اسمارت فونی با وضوح تصویر 4K‌ دارد، آیا به دنبال یک فیلم با محتوای 4K نخواهد رفت؟ به خصوص وقتی که بدانیم این رزولوشن خاص در گوشی، در هنگام نمایش فیلم فعال خواهد شد،‌ متوجه می‌شویم که یکی از اهداف این کمپانی کمک به توسعه چنین وضوح تصویری نه فقط در گوشی بلکه در صنایع سینمایی هم بوده و شاید اکسپریا Z5 Premium تنها یک ابزار جهت سوق دادن بازار به چنین سمتی باشد.

z5-premium-two-day-battery

آیا شما با این دلایل موافق هستید و یا فکر می‌کنید که سونی استدلال دیگری در عرضه نخستین نمایشگر 4K‌ دنیا در دل نمایشگر گوشی موبایلش داشته است؟

28 در مورد “۳ دلیل برای آنکه سونی از نمایشگر 4K در اکسپریا Z5 پریمیوم استفاده کرد”

  1. رضا از اهواز

    من نمی فهمم، اون دوستانی که صفحه 4k رو قبول ندارن واسه چی ایراد میگیرن. سونی برای اونا هم یه گوشی با همون مشخصات و صفحه نمایش FHD ساخته تا بهانه دست کسی نداده باشه. سونی زد5 رو برای همین زده دیگه.

  2. سونی میخواست فلان کنه….
    سونی میخواست بهمان کنه….
    هر سه مورد بالا نشون میده که سونی فقط برای فروش و کسب شهرت بیشتر از صفحه نمایشگر 4k رو روی زد5 پریمیوم به کار برده و به هیچ عنوان به فکر کاربران نبوده!!!
    تازه همه ی اینا در صورتی هست که دلایل بالا قابل قبول باشند چون از نظر من هر سه دلیل کاملا بی مورد بودند!
    ممنون.

  3. من اعتقاد دارم گوشی که فیلمبرداری 4k میکنه باید صفحه نمایشش هم 4k باشه. وقتی FHD سونی امسال در همه تستها QHD سامسونگو الجی رو شکست داد دیگه ببین 4k چه شود. سامسونگیا انقدر به خودشون فشار نیارن هروقت QHDشون به HD سونی رسید بیان ادعا کنن. یه صفحه نمایش مزخرف پر ایراد رو گوشیاشون هست فکر میکنن چه خبره.

    1. من نه به وضوحش ونه فیلمبرداریش اعتقادی ندارم
      اخه بابا چشمه میکروسکوب که نیست
      مگه فول اچ دی چش بود ؟

  4. درود
    به امید استفاده همین صفحه 4K روی تبلت های نسل بعدی سونی و اونوقت هست که بفهمید 4K چه خاصیتی داره!
    440PPI در 10 اینچ کاملا معنا پیدا می کنه!

  5. امید حسینی

    آخه جوری میگی تکراریه انگار سامسونگه که میانرده و پرچمدارش مو نمیزنن،تکراریه؟ ولی هر سال جایزه بهترین طراحی رو میگیره تا سامسونگیا بسوزن

    1. خب سامسونگ رو اگه از بغل بزارن که شما ها اتیش میگیرین که:-)
      تغییرات سامسونگ خیلی بیشتر از سونی هست
      منم سامسونگ باز نیستم اما اگه یک نگاه به مقایسه سرعت اس 6 و زد 5 بندازین میفهمید یعنی چی
      مقایسش تو اپارات هست

  6. امید حسینی

    “””ظاهر پرچم‌دارانش نیز به نحوی نبود که بخواهد توجه چندانی را به خود جلب کند”””
    دقیقا خود متنه

  7. امید حسینی

    یعنی خداییش خجالت نکشیدی با دلایلات؟ ظاهر گوشی های سونی زیبا نیست؟خخخخخخ
    پس ننه مه هر ساله جایزه ی برترین طراحی رو میگیره؟

    1. پیمان گل‌کار

      عزیز جان، اگر مقاله رو مطالعه بفرمایید، متوجه می‌شوید که موضوع مورد بحث تنها وضوح تصویر 4K است و ارتباطی با ظاهر و طراحی محصولات نداره اصلا!

  8. دلایل بیشتری هم میتونه داشته که فقط به ۳مورد اشاره شده،دلایل نسبتا قابل قبولی بود که میشه برحسب منطق تاییدشون کرد

    1. خخخ
      4k و دلایل منطقی!!
      خخخ اخه 4 کا فقط نشونه حماقت و تبلیغاتی بودن و…. سونی هست برای سود بیشتره حالا من مرده شما زنده

  9. سلام
    سونی فقط افراط و تفریط بلده ! بجای بالا بردن کیفیت فقط کمیت رو بالا می بره !
    آخه مگه چشم انسان میکروسکوپه که اومده 4K زده ؟
    شما هر چقدم دقیق بشینو از نزدیک نگاه کنید حتی پیکسلای فول اچ دیم نمی بینید وای بحال 4K !
    کارهای سونی شبیه فیلم های لورل هاردیه !
    همش افراط و تفریط ! اون از دوربینش که زده 24 هنوز بپای 8 آیفونم نرسیده ! اینم از 4K خخخخ

    1. وای خدایا
      اخه یک صفحه به درد نخور و پر مصرف که بناش تبلیغاته حال سامسونگو بگیره!!
      بهتره اول به مقایسه سرعت ای 6 و زد 5 توی اپارات یک نگاه بندازی و بفهمی محصول چیزیه که تا شیش ماه هم برتر از این اسباب بازی هاست
      تا سرعت سانسونگ اتیشتون نزده برید
      برید بابا به شما ها گوشی داشتن نیومده
      اخه این اسباب بازی های تبلیغاتی مثل 4k کجاش چشم ما رو کور کرده؟
      ول کنید دیگه این تبلیغاتو

      1. دوست عزیز رضا من اون ویدیو رو دیدم .نسبتا با هم برابر بودند.اما زد5 هنوز هیچ آپدیتی دریافت نکرده است.انقد تعصب روی سامسونگ نداشته باش.شما به محصول سونی میگید اسباب بازی .خوبه سامسونگ تا پارسال پلاستیکی بود . قبل از اینکه حرف بزنی یکم فک کن

        1. خب برادر اندروید 5.1.1 برای زد 5 هست مطمعن باشید سزیع تره تازه باید با نوت 5 بررسی بشه
          شما والا زیاد رو سونی تعصب دارید ما مدرک داریم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH