آیا گوگل در حال کار بر روی یک چیپست اختصاصی است؟!

urlدر روزهای پایانی ماه سپتامبر، گوگل تبلت جدید خود را با نام Pixel C معرفی کرد. ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، اعلام کرده بود این تبلت به طور کامل توسط خود گوگل ساخته شده، اما یک نکته وجود دارد که گفته‌ پیچای را به چالش می‌کشد: سخت افزار!

گوگل در این تبلت از چیپست Tegra X1 که به‌وسیله انویدیا تولید شده، استفاده کرده است.

به نظر می‌رسد گوگل به فکر توسعه پردازنده اختصاصی خود برای دستگاه‌های همراه است. شاهد بزرگ این ماجرا هم آگهی استخدام یک متخصص معماری چیپ‌های مالتی‌مدیاست که در وب‌سایت گوگل درج شده است.

مقدمه آگهی گوگل به این صورت است: «به عنوان یک عضو فوق‌العاده خلاق، با انگیزه و با استعداد، شما نیاز به توسعه تولیدات جدیدی دارید که توسط میلیون‌ها کاربر به کار گرفته شوند.»

عضو جدید تیم، مسئول عملکرد چند رسانه‌ای در سیستم خواهد بود که با تیم تولید و نرم‌افزار در تعامل است. منظور گوگل از چند‌رسانه‌ای تمام جنبه‌های آن است که شامل عکس، پردازش ویدئو، تثبیت و کار با فناوری‌ها و تولیدات تصویری است. آن‌ها به دنبال کسی هستند که حداقل ۱۰ سال در زمینه طراحی و عملکرد عالی چیپ‌های چند رسانه‌ای، تجربه داشته باشد.

اما چرا گوگل قصد توسعه و طراحی چیپ‌ست اختصاصی خود برای گجت‌های همراه را دارد؟

آگهی استخدام از طرف تیم سازنده پیکسل سی بوده، پس ممکن است این چیپ در تولیدات بعدی خانواده پیکسل استفاده شود و این امر کمی به شایعات تغییر نام برند «نکسوس» به «پیکسل» قوت می‌بخشد. به هر حال، تولید پردازنده اختصاصی نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد. واضح است که گوگل سرمایه بسیاری دارد و به سادگی از عهده این کار برمی‌آید، اما می‌دانیم گوگل یک کسب‌ و کار بزرگ است و دیگر پول خود را برای پروژه‌هایی که هدف مشخص، درآمد زایی و آینده مطمئن  نداشته باشند، هزینه نمی‌کند.

این خط مشی اپل است: پردازند‌ه‌های ساخت اپل کنترل کاملی روی عملکرد و مصرف سخت‌افزار، به این شرکت داده و هزینه‌های تولید یک محصول جدید و توسعه آن را برایش کاهش داده است. تبلت جدید گوگل تا به حال شرایط مشابه آیپد اپل را نداشته است.

به هر حال، گوگل با این ایده می‌تواند شرایط خوبی در سال ۲۰۱۶ داشته باشد که به آن امکان تولید یک دستگاه را با سخت‌افزار و نرم‌افزار اختصاصی خودش می‌دهد، عاملی که اپل موفقیت خود را مدیون آن است. با این کار و با توجه به محبوبیت اندروید، ممکن است نسل‌های بعدی پیکسل از سرفیس و آیپد فروش بهتری داشته باشد و گوگل را از توسعه کروم‌بوک منصرف سازد. با توجه به تمرکز گوگل بر بخش چند‌ رسانه‌ای پردازنده خود، ممکن است شاهد دستگاه‌هایی از برند پیکسل باشیم که با پروژه تانگو در تعامل هستند و یا فناوری دوربین را بهبود دهد، همانند کاری که اپل و کوالکام انجام ‌می‌دهند. بی‌شک گوگل با این تغییر و تحولات قصد بهبود و پیشرفت کسب و کار اندروید را دارد.

با این وجود سولات بی‌جواب بسیاری داریم که باید پاسخ آن را در محصولات سال ۲۰۱۶ گوگل بیابیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH