بررسی گوشی لنوو P70: سوپر باتری!

اگر بخواهیم به بازار رفته و یک اسمارت فون میان رده بخریم، خب طبیعتا دستمان برای انتخاب بازتر است. هم از لحاظ قیمتی می‌توان انتخاب بهتری داشت و هم از لحاظ مشخصات و…

قطعا لنوو را می‌شناسید. برندی از کشور چین که البته شاید نام آن را بیشتر با محصولات بی نظیر و خوبش در حوزه لپ‌تاپ‌ها دیده باشیم. لنوو همانند سایر تولید کننده‌های بزرگ دنیا، در سبد کلی محصولاتش، اسمارت فون‌ها را نیز جای داده و مدت زیادی است که آرام آرام در بازار در حال فروش این محصولات است و حتی به تازگی کمپانی مشهور موتورولا را نیز خریداری کرده است.

شاید اکثر اسمارت فون‌هایی که از این برند در بازار دیده باشیم، کالاهایی میان رده باشند که با توجه به مشخصاتشان در بین انتخاب‌های خوب می‌توانند قرار بگیرند. البته ذکر این موضوع ضروری است که لنوو نیز همانند تمامی‌برندها از پرچم‌داران بی نظیری برخوردار است که در سایر کشورهای جهان به فروش می‌رود.

Full-itresan

اما امروز قصد داریم تا یکی از اسمارت فون‌های جدید لنوو با نام P70 را با هم بررسی نماییم. محصولی 5 اینچی که می‌تواند با برندهای دیگر در دسته بندی اسمارت فون‌های میان رده رقابت خوبی داشته باشد.

پلاستیک ولی مناسب!

وقتی به سراغ خرید یک اسمارت فون میان رده می‌رویم، باید توقعمان را بر حسب پولی که خرج می‌کنیم تنظیم نماییم. پی 70 از یک بدنه پلاستیکی بهره می‌برد و قاب پشتی آن نیز به راحتی باز می‌شود. شاید در نگاه اول این اسمارت فون شما را یاد یکی از محصولات پیشین کمپانی ال‌جی بیندازد!

بله، LG Prada 3.0 را که به خاطر دارید؟ محصولی که در بدو ورود خود توانست به خاطر طراحی زیبا و خاصش دل خیلی‌ها را ببرد (یادش به خیر، کلاسی داشت برای خودش). حال P70 نیز ظاهری تقریبا شبیه به همان محصول را دارد؛ بدنه‌ای مستطیل شکل با گوشه‌های مسطح.

قاب پشتی این محصول ساده بوده و رنگش سرمه‌ای است. البته لنوو یک قاب محافظ را به صورت رایگان در جعبه گذاشته که با نصب آن، کاملا اسمارت فون شما تبدیل به همان پرادای ال‌جی می‌شود. قابی سرمه‌ای رنگ همراه با بافتی ریز و نام لنوو که به صورت هم رنگ بدنه میان آن حک شده است (رنگ آن آبی تیره، سرمه‌ای، آبی کاربنی یا چیزی در این حدودهاست).

قسمت جلویی این دستگاه کاملا سیاه رنگ بوده و جلای خاصی دارد. در قسمت بالا نام لنوو بسیار کم رنگ و پایین اسپیکر جا خوش کرده است که کنار آن لنز دوربین دوم دیده می‌شود.

top-p70

پایین صفحه نمایش، کلیدهای لمسی حضور دارند که لنوو با انتخاب یک بک لایت بسیار آرام و کم رنگ سعی کرده است با اسمارت فون‌های دیگر کمی تفاوت داشته باشد. کلید بازگشت در سمت راست قرار داشته و دو دکمه دیگر در وسط هستند!

down-p70

به سمت راست می‌رویم، دکمه‌های صدا و پاور گوشی در این قسمت حضور دارند و با رنگ نقره‌ای بسیار واضح بوده و البته عملکرد خوب و بی‌نقصی دارند.

right-side-p70

سمت چپ گوشی، صاف و صیقلی بوده و در آن خبری از دکمه و درگاهی نیست!

left-p70

گوشی را بر می‌گردانیم، یک قاب ساده، همراه با نام لنوو، لنز دوربین و یک فلش LED را مشاهده می‌کنیم. جنس پلاستیک قاب پشتی، بسیار سریع با انگشتان شما ارتباط برقرار کرده و اثر آن را با جان و دل بر روی خود می‌پذیرد!

lenovo-p70

در قسمت بالا سمت چپ، لنز دوربین کاملا هم سطح با بدنه بوده و هیچ بیرون آمدگی وجود ندارد. تک فلش LED نیز درست زیر همین لنز قرار گرفته است.

camera-p70

اما به قسمت پایین می‌آییم، در اینجا لنوو کمی خلاقیت به خرج داده و اسپیکر گوشی را قرار داده است. در میانه پورت شارژ دیده می‌شود و در دو طرف آن سوراخ‌هایی بسیار ریز وجود دارد که مربوط به بلندگوی پی 70 است. البته صدا تنها از سوراخ‌های سمت چپ خارج شده و سوراخ‌های راستی به خاطر قرینه بودن و زیبایی طراحی شده‌اند.

bottom-p70

در گوشه سمت چپ نیز، سوراخ ریزی که به میکروفن تعلق دارد، جا گرفته است.

قسمت بالایی، طراحی آینه مانند همانند قسمت قرینه خود در پایین دارد و محل حضور جک 3.5 میلی‌متری استاندارد و میکروفون دوم پی 70 است.

top-p70

به طور کلی طراحی این میان رده، نسبت به قیمت مناسب بوده و شما را خسته نمی‌کند!

لنوو پی 70 با ابعاد 142 در 71.8 میلی‌متر عرضه شده و ضخامت آن برابر 8.9 میلی‌متر است. وزن این اسمارت فون 149 گرم است که کمی سنگین به نظر می‌رسد! البته این سنگینی دلیل خاصی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد (عجله نکنید).

سایز و وضوح نمایشگرم کافی است!

تاکنون زیاد در مورد نمایشگرها و ویژگی‌های آن‌ها بر روی اسمارت فون‌های مختلف صحبت کرده‌ایم. امروزه اسمارت فون‌های 5 اینچی یکی از بهترین گزینه‌های خرید کاربران به شمار می‌روند. خب طبیعی است که نه مانند 6 اینچی‌ها بزرگ و بد قواره‌اند و نه مانند 4 و 4.7 اینچی‌ها کوچک و جمع و جور!

full-p70

لنوو پی 70 از یک نمایشگر 5 اینچی از نوع IPS LCD با توانایی نمایش 16 میلیون رنگ بهره می‌برد. وضوح در نظر گرفته شده برای این میان رده اچ‌دی بوده و چگالی پیکسلی آن نیز برابر 294 پیکسل در هر اینچ است. خب این مشخصات برای یک میان رده 5 اینچی تقریبا فوق العاده است و از پس تمام نیازهای شما بر می‌آید.

متاسفانه لنوو از هیچ گونه محافظی برای این نمایشگر استفاده نکرده؛ پس باید با نصب یک محافظ صفحه نمایش حداقل از ثبت خط و خش‌های ریز بر روی آن جلوگیری کرد.

توانایی نمایش اکثر رنگ‌ها، عمق و گرمای مناسب از ویژگی‌های این صفحه نمایش است و قطعا در این حوزه با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

سخت افزارم با شما راه می‌آید!

خب لنوو نیز همانند بسیاری از تولید کنندگان بزرگ دنیا، برای تامین پردازنده میان رده‌اش، به سراغ مدیاتک رفته است. اما چه مدلی برای پی 70 انتخاب شده است؟

پردازنده 64 بیتی مدیاتک MT6752 با 8 هسته Cortex-A53 و فرکانس 1.7 گیگاهرتز قطعا یک انتخاب هوشمندانه و مناسب برای این گوشی به شمار می‌رود. پردازنده گرافیکی این چیپست Mali-T760MP2 است که خب در نوع خود کارایی و راندمان لازم را خواهد داشت.

full-2

لنوو از دو گیگابایت رم و 16 گیگ حافظه داخلی برای P70 استفاده کرده است که البته با بهره گیری از رم میکرو اس‌دی می‌توانید آن را تا 32 گیگابایت نیز افزایش دهید. آیا برای یک میان رده این سخت افزار کافی نیست؟! به نظر من که کافی است و قطعا کاربر را نیز راضی نگاه می‌دارد.

میان رده‌ها، استفاده و کارایی مشخصی داشته و اکثر خریداران از تهیه آن‌ها انتظارات زیادی ندارند. این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ و … مهم‌ترین استفاده کاربران عادی از این گوشی‌هاست. خب، خیالتان راحت باشد، این پردازنده همراه با 2 گیگابایت رم اصلا شما را نمی‌آزارد و به راحتی پا به پای‌تان خواهد آمد.

اما خب، همانند همیشه سری می‌زنیم به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان و البته تیغ تیز بنچمارک‌ها! امیدواریم که پی 70 بتواند زیر عمل دوام آورده و سر بلند خارج شود.

اولین جراح ما Antutu است. پس از بررسی کوتاهی امتیاز قابل قبول 43807 به این دستگاه اعطا شد.

antutu-p70

نمودار مقایسه‌ای زیر را می‌توانید ببیند:

به سراغ بنچمارک پی رفتیم. ثبت امتیاز 168 برای این میان رده، بسیار عالی است و حاکی از قدرت خوب سیستم پردازنده‌اش دارد.

Pi-p70

به سراغ بنچمارک Bonsai می‌رویم تا کمی بهتر رابط گرافیکی را بسنجیم. نتیجه زیر حاصل این تست است:

Bonsai-p70

بنچمارک حرفه‌ای Quadrant نیز به عنوان آخرین متخصص بر بالین پی 70 حاضر شد و او نیز به انجام یک عمل ساده و سرپایی روی این اسمارت فون رضایت داد.

نتیجه را در نمودار زیر می‌توانید ببینید:

دوربین‌هایم در خدمت شماست

camera-cover

انتخاب یک دوربین 13 مگاپیکسلی برای اسمارت فونی میان رده، یک تصمیم شجاعانه است! لنوو با این تصمیم به کاربران خود احترام گذاشته است. این دوربین می‌تواند تصاویری با وضوح 4160 در 3120 پیکسل را ثبت کرده و فیلم‌هایی با وضوح فول اچ‌دی و سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. از دیگر قابلیت‌های این دوربین می‌توان به قابلیت‌های HDR ،Panorama ،Face Detection و… اشاره کرد.

با هم به تصاویری که با این دوربین ثبت شده است نگاهی می‌اندازیم.

selfie
دوربین دوم

camera-1 camera-2 cmaera-4

لازم به ذکر است که این دوربین از قابلیت Slow motion هم برخوردار است. آپشنی که خیلی از پرچم‌داران معتبر بازار از داشتن آن بی‌بهره‌اند. حجم کلیپ یک دقیقه‌ای که با وضوح فول اچ‌دی ضبط شد، در حدود 92 مگابایت بود که البته چندان دل‌پذیر نیست و نشان از ثبت و ضبط کم جزییات دارد.

دوربین سلفی پی 70 قدرتی معادل 5 مگاپیکسل دارد. این دوربین امکانات و تنظیمات خاصی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد، اما کیفیت خوبی دارد و می‌تواند نیاز شما را برای تماس‌ها تصویری و … به راحتی بر طرف سازد.

من و باتریم؛ شما همه

رسیدیم به مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش این اسمارت فون یعنی باتری آن! از ابتدا گفتیم که با یک میان رده روبرو هستیم و خب میان رده‌ها همه امکاناتشان متوسط است! اما لنوو این بار دست به یک کار جالب زده است. این روزها پرچم‌داران بازار باتری‌های متوسطی دارند و اگر محصولات روز سونی را کنار بگذاریم، سایر تولیدات مطرح بازار از باتری‌هایی نهایتا 3000 تا 3500 میلی آمپری بهره می‌برند. این کار البته دلایل خاصی دارد، از وزن دستگاه تا ضخامت آن عللی است که کمپانی‌ها کمتر به سراغ افزایش قدرت باتری می‌روند.

battrey-p70

لنوو برای P70 خود به سراغ یک باتری غول پیکر 4 هزار میلی آمپری رفته است. به شخصه خاطر ندارم که یک اسمارت فون 5 اینچی از این چنین باتری‌ای بهره گرفته باشد. خب باید بگویم که در این بخش نه تنها کمبودی مشاهده نمی‌شود، بلکه همه چیز در بهترین حالت مورد نظر است. این باتری می‌تواند ساعت‌ها در کنار شما باشد و به پخش فیلم پرداخته و یا موسیقی برایتان بنوازد!

در یک تست ساده، پخش یک فیلم Full HD با مدت زمان تقریبا 2 ساعت، با نور متوسط نمایشگر و صدای متوسط، میزان باتری را از 85 به 60 درصد کاهش داد. با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توانید بسنجید که با چه باتری قدرتمندی روبرو هستید.

طبق محاسبات تئوری، این باتری غول پیکر می‌تواند تا 46 ساعت در شبکه 2G و بیش از 18 ساعت در شبکه 3G برای شما زمان مکالمه فراهم کند! جالب است بدانید که توان این باتری در حالت استند بای در شبکه 2G حدود 34 روز، در شبکه 3G حدود 29 روز و در شبکه 4G حدود 30.5 روز است! (واقعا فوق العاده است … نه؟)

این باتری 4 هزار میلی آمپری، با وجود سیستم Quick Charge لنوو برای شارژ شدن کامل به حدود 3 ساعت زمان نیاز دارد که البته زمان زیادی است؛ اما اگر کاربران عجله داشته باشند، می‌توانند با حدود 15 دقیقه شارژ در حدود 4 ساعت مکالمه داشته باشند!

از یک اسمارت فون با این چنین باتری چه چیزی می‌توان درخواست کرد؟! با یک استفاده عادی از این محصول، به‌راحتی می‌توانید تا 3 روز با P70 کار کرده و نگران تمام شدن باتری نباشید. لازم به ذکر است که پس از باز کردن قاب پلاستیکی پشت این محصول، با قسمت‌های مخصوص سیم‌کارت‌ها و رم میکرو SD مواجه خواهید شد.

در این قسمت به صورت واضح بر روی باتری نوشته شده است که از برداشتن آن خودداری نمایید!

برنامه و بازی به جای اندروید جدید

یکی از نقاط ضعف پی 70 لنوو را می‌توان نسخه سیستم عامل آن دانست. لنوو این اسمارت فون را با اندروید 4.4.4 عرضه کرده است که این روزها با وجود نسخه‌های متفاوت اندروید لالی پاپ و البته معرفی اندروید 6.0 یا همان مارشمالو، این نسخه کمی نا امید کننده به نظر می‌رسد. هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص ارایه به‌روزرسانی جهت این محصول از سوی لنوو اعلام نشده است.

UI-p70

رابط کاربری لنوو پی 70 نیز کمی ساده است و از آن انتظار خاصی نمی‌توان داشت. بهره گیری از آیکون‌های رنگی و بعضا شاد (منوها و آیکون‌ها کمی بچه گانه است) این محصول را کمی از حالت لوکس بودن خارج ساخته است.

اما لنوو در این بخش نیز سعی کرده تا کمی نوآوری به خرج دهد. در واقع پی 70 با برنامه‌های از پیش نصب شده فراوانی عرضه می‌شود که برخی از آنان واقعا جالب و به درد بخور است.

در حوزه شبکه‌های اجتماعی اسکایپ، توئیتر و فیس‌بوک به طور پیش فرض نصب شده‌اند. در قسمت نرم‌افزارهای کاربردی نیز برنامه‌هایی چون Shareit ،Guvera Music ،CamCard ،CamScanner، برنامه ناوبری Route 66 navi+ maps ،Txtr eBooks و UC Browser از مهم‌ترین آن‌هاست.

ui-2

اگر با اسمارت فون‌های اندرویدی کار کرده باشید، می‌دانید که این روزها گوشی‌ها، بدون وجود بازی‌های پیش فرض عرضه می‌شوند و دیگر خبری از این مورد نیست! اما لنوو این بخش را نیز خالی نگذاشته و البته به دلیل وجود باتری قدرتمند و پردازنده مناسبش، بازی‌هایی را نیز از پیش برای شما نصب کرده است که در مواقع لزوم بی‌کار نباشید.

بازی‌هایی چون Asphalt 8 ،Tap The Frog ،Green Farm 3 ،Real Footbal 2015 و نهایتا Spiderman Ultimate Power انتخاب‌های لنوو برای شماست (Tap the Frog فوق العاده بود، حتما تستش کنید).

ضمنا در حوزه پخش مولتی مدیا و … نیز باید بگویم که همانند 99 درصد پلیرهای پیش فرض بر روی اسمارت فون‌های اندرویدی، اگر تمایل به دیدن فیلم‌هایی با زیرنویس دارید، هرچه زودتر به سراغ یک پخش کننده محبوب و قدرتمند بروید! (مثل همیشه MX Player بهترین گزینه است)

البته به لطف پنل قدرتمند و وضوح مناسب، این اسمارت فون هیچ مشکلی در پخش فیلم‌های Full HD ندارد و با توجه به صدای مناسب تک اسپیکر آن می‌توانید برای دیدن فیلم و سریال از این اسمارت فون 5 اینچی استفاده کنید و لذتش را ببرید! (با این باتری واقعا می‌چسبد)

دیگر چه دارم؟

لنوو پی 70 اسمارت فونی دو سیم کارته است که از شبکه 4G LTE نیز پشتیبانی می‌کند. بهره گیری از بلوتوث نسخه 4.0، وجود رادیو و GPS از امکانات عادی این اسمارت فون است. همان‌طور که در ابتدا نیز گفته شد، لنوو برای شما یک قاب محافظ رایگان درون جعبه قرار داده است.

back-2

البته تا یادم نرفته است، اشاره‌ای به قابلیت OTG این اسمارت فون نیز بکنم! با توجه به باتری پر قدرت موجود و تصمیم شجاعانه لنوو، خوشبختانه P70 از OTG نیز پشتیبانی می‌کند که کابلش درون جعبه قرار دارد و جالب اینجاست که گوشی می‌تواند پاور بانک شما نیز باشد!

کلام آخر

همان‌طور که گفتم، باید ابتدا برای خود مشخص کنید که هدفتان از خرید اسمارت فون چیست. آن‌هم یک محصول میان رده.

لنوو پی 70 با حدود قیمت 830 تا 870 هزار تومان، قیمتی بالاتر از یک میان رده ساده دارد. البته با توجه به این قیمت امکاناتی نیز بیش از سایرین در اختیار شما قرار گرفته است. باید پذیرفت که دوره برندگرایی گذشته و باید توجه کنید که کدام محصول نسبت به پولی که می‌پردازید، ارزش خرید بیشتری دارد.

لنوو پی 70 یکی از محصولاتی است که با تمرکز ویژه بر روی باتری خود، می‌تواند خلاء وجود اسمارت فون‌های میان رده با باتری‌های قدرتمند را پر کند.

 لبخند

باتری فوق‌العاده
نمایشگر با وضوح مناسب
سخت افزار مناسب

 اشک

اندروید نسخه قدیمی
جذب اثر انگشت روی قاب پشتی

11 در مورد “بررسی گوشی لنوو P70: سوپر باتری!”

  1. معایب زیادی داره ، دوربینش کمی ضعیفه از مونو پاد هم پشتیبانی نمیکنه صدا رو کم و زیاد میکنه عکس نمیگیره یکی از معایبش هم بلندگوی خیلی ضعیفش و صدای ضعیف مکالمه هست
    محاسنش باطری خوب ، صفحه نمایش متوسط ، اندازه خوب گوشی هست

  2. این گوشیو چن وقت پیش خریدم.. فوق العادس. ازگوشی های هم قیمتش مثل سامسونگ خیلی امکانات بیشتری داره.. فقط چون جدیده قابش کم گیرمیاد

  3. آخه چرا یادم میندازین اون پردای لعنتی رو!
    البته اصلاح کنم این پرادا! چون هنوز دارمش و رواعصابمه! یعنی خداییش با اندروید 2.3 خوب بودا ولی چون پشتیبانی درست حسابی نشد ازش ما هم رفتیم رام کاستوم ریختیم کلا تجربه تلخی شد!

  4. مرسی از بررسی خوبتون . گوشیش به درد اونایی میخوره که میخوان همیشه باتری قوی داشته باشن

    1. امیر محمد !

      ولی به نظر من گوشی های مثل هواوی میت7 که باتری 4100 میلی امپری اس و سخت افزار بهتر دوربین بهتر و جنس بدنه و صفحه نمایش و امکانات بیشتر دارد بهتر است که.قیمتش هم که مناسب است!!!

  5. اگه مییگید ای تی رسان لنگه نداره هزاران مثبت+++++++++++++++++++++ اولیشم خودم میدم!!!منفی نبینم ها!!!درود بر ای تی رسان!!!

    1. اونای که گفتن به این نظر منفی دادن خوب از این سایت برید دیگه.یالا بریدمگه نمی گید بده.خوب اگه بده برید ادم که مطالب یک سایت بدرد نخور را نمی خواند.برید جی اس ام زومیت دیجیاتو ترنجی ….یا هر سایت دیگه.ولی طرفای ای تی رسان پیداتون نشه.جدی گفتم.

  6. اگه هواوی P7مثبت++++بدید. اگه لنوو P70منفی_ _ _ _ بدید.دوستارم منفی مثبت هایتان بالای 100 تا باشد ها!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH