۱۰ چیزی که از کار با ویندوز ۸ فهمیدم!

در این مقاله قرار است اولین تجربه‌ام را از کار با جدیدترین نسخه سیستم عامل مایکروسافت برای شما بازگو کنم پس با ما و آی‌تی رسان همراه باشید.
چند روزی است که در حال استفاده از ویندوز 8 بر روی کامپیوترم هستم. صحبت بسیاری درباره تغییرات اساسی در این نسخه وجود دارد که فکر کنم برای خواننده‌های این مقاله نوشتن از تجربه واقعی من از کار با این سیستم عامل مفید واقع شود.
وقتی نسخه‌های جدید به بازار می‌آیند به سرعت آن‌ها را می‌خریم و سپس بر روی هر دستگاهی که ممکن است نصبشان می‌کنیم تا از روش کار با آن مطلع شویم. این وضعیت برای ویندوز 8 نیز صدق می‌کند. البته در حال حاضر وقتی مشغول نوشتن این مقاله هستم در سمت چپم یک تبلت مجهز به ویندوز 8 دارم، اما تفاوت زیادی بین سرسری کار کردن با یک سیستم عامل و اعتماد به آن برای انجام کارهای مهم وجود دارد. پس تقریبا چند هفته پیش بود که با امید زیاد کامپیوتر کاریم را به آخرین نسخه آپگرید کردم و از چیزهایی که برای اولین بار با آن‌ها مواجه شدم، نوشتم تا شاید برای دیگر کاربران نیز مفید واقع شود.

1: با دیدن رابط کاربری جدید جا نخورید!
آنچه که از رابط کاربری مترو خواهید دید مسلما آنچه که از آن انتظار داشتید نخواهد بود. ساده بگویم: هیچ‌وقت قادر به دیدن آن بر روی دسکتاپ کامپیوترتان نخواهید بود. من یک روز تمام مشغول استفاده از ایمیل، پردازشگر متن، مرورگر وب، اسناد متنی و ویرایشگر عکس بودم که برخی از آن‌ها از محصولات مایکروسافت بودند و برخی دیگر برنامه‌های جدا از مایکروسافت که بر روی سیستمم نصب کرده بودم. تنها زمانی که چیزی از رابط کاربری مترو دیدم دقیقا همان زمانی بود که فکرش را می‌کردم، یعنی هیچ‌وقت!
صفحه شروع و تمام برنامه‌هایی که از این رابط کاربری مدرن استفاده می‌کنند، زیبا هستند و در واقع کار با آن‌ها لذت بخش است. اما مهم است که بدانید شما هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارید و تمام آن‌هایی را که می‌گویند ویندوز 8 یک سیستم عامل با قابلیت لمسی است فراموش کنید، زیرا با وجود اینکه برای کار با صفحه لمسی طراحی شده است اما به این معنی نیست که نمی‌توانید در هنگام کار از ماوس و کیبورد استفاده کنید. در واقع به طور کلی این سیستم عامل جدید به مانند نسخه قبلی یعنی ویندوز 7 کار می‌کند، که البته تغییرات کوچکی نیز وجود دارند.
به قدری این تغییرات کوچک هستند که برخی از این نسخه جدید فقط به عنوان آپگریدی از نسخه پیشین نام می‌برند. مثلا اگر شما دستگاهی را که مجهز به صفحه لمسی نیست به این نسخه آپگرید کنید، بیشتر اوقات خود را در محیط سنتی دسکتاپ خواهید یافت. یعنی اینکه بیشتر اوقات حس کار با ویندوز 7، ویستا و XP را خواهید داشت که فقط در موقعیت‌های خاصی سر و کارش به رابط کاربری جدید می‌افتد.
مایکروسافت می‌بایست کاربران را به سمت یک سیستم عامل با قابلیت تاچ که دارای برنامه‌ها و کاشی‌های زنده است حرکت دهد و می‌بایست تا آنجایی که می‌تواند به سوی پیشرفت هر چه بیشتر حرکت کند، اما نباید طوری تغییر ایجاد کند که باعث ترس کاربران کهنه کار ویندوز شود که البته ویندوز 8 اینکار را نخواهد کرد.
این رفتار محافظه کارانه را می‌توان از قیمت 25 یورویی آپگرید نیز دریافت. این قیمت پایین در نظر گرفته شده برای آپگرید نشان می‌دهد که مایکروسافت قصد ندارد کاربرانش را به آپگرید کردن مجبور کند. ممکن است کاربرانی که دارای کامپیوتر و لپ‌تاپ مجهز به ویندوز 8 از پیش نصب شده هستند، به ویژگی‌های جدیدی از این سیستم عامل جدید بر خورد کنند اما نه چندان که از دیدن ویژگی‌های کاملا جدید وحشت زده شوند. اگرچه تنها کاربران تبلت‌ها و آلترابوک‌ها فرصت تجربه جنبه‌های کاملا تغییر یافته در ویندوز 8 را دارند، ویندوز استور به مایکروسافت فرصت داشتن یک اکوسیستم از برنامه‌ها را خواهد داد.
از نظر من ویندوز 8 به عنوان یک پل عمل می‌کند. پلی بین سیستم عامل نسخه قبلی و جدید که کاربران قدیمی‌اش رابه حال خود رها نخواهد کرد، با اینکه بیشتر در بازار موبایل و تبلت‌ها قدرت‌نمایی خواهد کرد، اما هنوز مشخص نیست که آیا این محافظه کاری رفتار هوشمندانه‌ای به حساب می‌آید یا فقط باید گفت که پذیرش لنگ لنگانه‌ای از روی ترس است.

2: نبود استارت منو
اگر به طور عمده در محیط سنتی دسکتاپ این سیستم عامل کار می‌کنید، تغییر چشمگیری که به نظر می‌آید نبود منوی استارت است.
مسلما برای اولین برخورد مواجه شدن با چنین کمبودی کمی تعجب آور خواهد بود. در طول روزی که مشغول سر و کله زدن با کامپیوترم بودم، متوجه نشدم که چقدر به دنبال منوی استارت تا جایگاه همیشگی‌اش پیش رفتم و بی نتیجه برگشتم، اما بالاخره مدت زیادی طول نکشید که از آن حالت اولیه همراه با ترس و شوک بیرون بیایم.
وقتی در محیط دسکتاپ هستید، می‌توانید با کلیک بر کلید چپ ماوس به صفحه استارت بروید و از آپشن‌های موجود در آنجا استفاده کنید. مثلا به سمت راست و بالای صفحه که بروید آیکن تنظیمات و نواری را می‌بینید که شامل گزینه‌های Search، Share، Devices، Star و Setting است.
نبود منوی استارت مسلما تغییراتی را به وجود می‌آورد، اما نمی‌توان گفت که کاربری را دشوارتر می‌کند و خب در واقع در این نسخه همه چیز به صفحه اصلی و کار با آن ختم می‌شود.

3: دانستن میان‌برها الزامی است
استفاده از ویندوز 8 زمانی معنای بیشتری پیدا می‌کند که به میان‌برهای آن آگاه باشید. میان‌برهای بسیار زیادی در این نسخه وجود دارد که تنها با اشاره به برخی از آن‌هایی که مورد علاقه‌ام هستند، کفایت می‌کنم.
دکمه Q بهترین روش ممکن برای جستجو در سیستم است. با وجود جستجو از طریق این روش و یافتن برنامه مورد نظرتان فکر نکنم به یاد بیاورید که منوی استارت وجود هم داشته است. برای باز کردن مرورگر اپرا می‌توانید تنها با فشردن ترکیب حروف “Op” و دکمه Return به خواسته مورد نظرتان به راحتی دست یابید و با فشردن X در رابط کاربری تنظیمات می‌توانید به منوی ادمین دسترسی داشته باشید و با فشردن D دسکتاپ را باز و بسته کنید. اگر کار با این سیستم عامل جدید برایتان دشوار است، بهترین راه یادگیری میانبرهای در نظر گرفته شده در این نسخه است. قبول دارم که کار در این نسخه با کار در ویستا، ویندوز 7 یا حتی XP کمی متفاوت است اما خب به نظرم استفاده از میانبرها راهی لذت بخش و کار آمد به حساب می‌آید.

4: کار با ویندوز 8 سریع است
ویندوز 8 سریع است یا حداقل این‌طور به نظر می‌آید. مایکروسافت روی مساله نیازمندی‌های سخت‌افزاری سیستم برای ویندوز 8 مانور بسیاری داده است و در واقع این نیازمندی‌ها مشابه با سخت افزار مورد نیاز برای ویندوز 7 است.
ویندوز 8 با تغییراتش به کامپیوترهای 3 ساله ما جان تازه‌ای بخشیده است. البته نمی‌توان گفت که این تغیرات آسمان و زمین را زیر و رو کرده ولی با این حال باعث شده که کار با این نسخه روان، جالب و سریع باشد و البته آنچه که بیشتر اهمیت دارد، نبود هیچ‌گونه تزلزل یا ناسازگاری با سخت‌افزار یا نرم‌افزار است.

5: عالی به نظر می‌آید
شاید بعد از حرف‌هایی که درباره آشکار نبودن رابط کاربری زدم، کمی عجیب به نظر بیاید که این نسخه را عالی خطاب کنم. در واقع باور جمعی بر این است که بخش دسکتاپ ویندوز 8 در واقع همان ویندوز 7 است که منوی استارت ندارد که البته زیاد هم درست نیست. با اینکه تفاوت‌ها در این دو نسخه جزیی است اما بسیار تاثیر گذار است. البته تغییراتی در ظاهر تم‌ها و رنگ‌ها به وجود آمده است. مثلا در این نسخه شفافیت پر زرق و برق Aero با تزییناتی شیک‌تر و موقرتر جایگزین شده است و ترنزیشن‌ها شبیه به‌هم هستند و رنگ‌ها بیشتر با هم تناسب دارند.
البته فقط من نیستم که در باره ویندوز 8 نظر مساعد دارم. زمانی که مشغول کار با ویندوزم بودم، یکی از همکارانم که عاشق مک است به سمت کامپیوترم آمد و به صفحه که نگاه کرد گفت: “ویندوز 8؟ به نظر عالی و حرفه‌ای میاد”. این تعریف از یک طرفدار اپل واقعا برایم ارزش داشت!

6: فکر نکنم استفاده از ویندوز استور فعلا بکارتان بیاید
واضح است که ویندوز استور یکی از فوایدی است که از آپگرید ویندوزتان به نسخه 8 عایدتان می‌شود. ویندوز استور مکانی امن است که می‌توانید در آن به راحتی برنامه‌های مطمئن را یافته و نصب کنید. ایجاد این مکان برای مایکروسافت حایز اهمیت بوده است، چرا که شرکت باور دارد با تشویق کاربران به خرید نرم‌افزارهای اصل نه تنها خط تولید در آمد بیشتری را خواهیم داشت، بلکه وفاداری کاربران ویندوز را نیز تضمین خواهیم کرد. مثلا اگر قرار باشد دوباره برای خرید تمام برنامه‌هایی که بر روی آی‌فونتان نصب کرده‌اید پول بپردازید، یک کاربر هیچوقت آی‌فون 4 را با مدل بالاتر تعویض نمی‌کند، پس این ویندوز استور است که در این وضعیت به کمک کاربران ویندوز 8 می‌آید.
البته این را هم بگویم که برای کاربران متوسط، ویندوز استور کاملا نامناسب به نظر می‌آید، چرا که حتی با وجود این مکان هنوز هم می‌توانید به مانند قبل به خرید برنامه‌های مورد نیازتان به صورت سنتی ادامه دهید و اگر بخواهم صادق باشم، می‌گویم که فعلا برای داشتن این ویژگی جدید زیاد عجله نکنید.
در زمان خودش بازاری که به سازندگان نرم‌افزار اجازه فروش مستقیم به کاربران هر نوع دستگاه را می‌دهد، برنامه‌های جالب و مهم را جذب خود خواهد کرد و با ایجاد یک راه ساده برای خرید از کامپیوترتان با اطمینان کامل و بدون هیچ ترسی از فریب خوردن توسط سارقان اینترنتی، بسیاری ازکاربران اینترنتی را وادار به روی آوردن به این روش می‌کند، اما در حال حاضر بدون این روش هم همه چیز به درستی پیش می‌رود.

7: آنچه که نوار چارمز ارایه می‌کند کاراست اما اهمیت چندانی ندارد
در بخش ثابتی از هر صفحه از برنامه‌ها، نوار چارمز در دسترس است. این نوار دسترسی یه تمام کنترل‌های مورد نیاز برای برنامه‌ها و به طور کلی کامپیوتر را در اختیارتان قرار می‌دهد.
اگر با همین توضیح کوتاه بخواهیم نظر بدهیم، باید بگوییم که عالیست، اما همان‌طور که پیش از این هم گفتم کار با ویندوز 8 به اندازه‌ای دشوار نیست که برای انجام چند کار ساده نیازمند این نوار باشیم. 3 راه دیگر برای دستیابی به بخش تنظیمات وجود دارد و به مرور زمان وقتی شما به کار با میانبرها یا به طور کلی ویندوز 8 آشنایی پیدا کنید، نوار چارمز به بخش بی اهمیتی تبدیل می‌شود که فقط در مواقع اندکی کارایی لازم را خواهد داشت.

8: نیازی به صرف هزینه اضافه برای خرید نرم‌افزارهای امنیتی نیست
خب مسلما نمی‌توانیم این توصیه را به عنوان توصیه‌ای رسمی از شرکت به شما ارایه دهیم، اما خب این را به عنوان گزینه‌ای برای آن‌هایی که حساب و کتاب هزینه‌هایشان را دارند قرار داده‌ایم.
ویندوز 8 با آنتی ویروس و فایر وال و دیگر نرم‌افزارهای امنیتی که از پیش بر روی سیستم عامل نصب شده‌اند به بازار آمد. شاید این‌طور فکر کنید که با نصب نرم‌افزار امنیتی دیگری، امنیت بیشتری را برای سیستم‌تان به ارمغان بیاورید، اما بگذارید بگویم که بدون اینکار هم با آنچه که ویندوز 8 در اختیار دارد، همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.
چیزهایی در باره نصب نرم‌افزار امنیتی بر روی ویندوز شنیده‌ام که در ابتدا برایم جای سوال داشت. یکی از نمایندگان شرکت‌های مشهور تولیدی نرم‌افزارهای امنیتی ادعا می‌کرد که با خرید یک نرم‌افزار امنیتی و نصب آن بر روی ویندوز، باعث افزایش سرعت این سیستم عامل خواهید شد، چرا که باور داشت سیستم امنیتی موجود بر روی ویندوز سبب کاهش سرعت می‌شود. قضاوت و ریسک هزینه اضافی برای خرید یک نرم‌افزار دیگر پای شما!

9: نیازی به به‌روز رسانی نیست، اما اگر این کار را انجام دادید ضرر نخواهید کرد
درست است که پیش از این هم در این مقاله درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم اما به نظرم ارزش تکرار را خواهد داشت.
برای کاربرانی که در حال حاضر از کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز 7 استفاده می‌کنند و علاقه ای به قابلیت تاچ ندارند، به‌روز رسانی به ویندوز 8 اجبار نیست، اما با مبلغ اندکی که شرکت برای این سیستم عامل در نظر گرفته است، مسلما این جایگزینی نه تنها به ضرر آن‌ها تمام نخواهد شد، بلکه به نظر من که در حال حاضر در حال استفاده از این نسخه نیز هستم بسیار پر فایده خواهد بود. من که هیچ علاقه‌ای به بازگشت به نسخه پیشین را ندارم.

10: نمی‌توانم برای نصب این نسخه بر روی دستگاه‌های دیگر صبر کنم
پس از کار با این نسخه به قدری شیفته آن شده‌ام که می‌خواهم هر چه زودتر کار با آن را بر روی دستگاه‌هایی مثل تبلت‌های مجهز به پردازشگر اینتل یا ARM، لپ‌تاپ‌ها، دستگاه‌های all-in-one و Hybrid و یا هر چیز دیگری از همین خانواده امتحان کنم. سازندگان سخت‌افزار با وجود این چالش رو به رو از سمت مایکروسافت، باید تمام تلاش خود را به خرج گیرند تا با ساخت دستگاه‌های جالب، کاربردی و مناسب از پس این ویژگی‌های اساسی جدید بر بیایند. به هر حال پیروزی یا شکست ویندوز 8 در گرو سخت‌افزار میزبان آن است.
اما فعلا اجرای ویندوز 8 روی کامپیوتر خانگی سرگرمی جذابی است که با آنچه که از مایکروسافت در زمینه به‌روز رسانی انتظار می‌رفت فاصله زیادی دارد.

[divide style=”2″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

12 در مورد “۱۰ چیزی که از کار با ویندوز ۸ فهمیدم!”

    1. نه نیازی نیست.

      ولی خب یه نرم افزار 64 بیتی رو سیستم عامل 64 بیتی بازدهی و سرعت بیشتری داره.

  1. مرسی. من نه تنها هیچ تجربه ای از کار با ویندوز 8 ندارم. بلکه حتی هیچ تجربه ای از کار با یک پلتفرم تاچ ندارم! قصد دارم لپ تاپ جدیدی بخرم نمیدونم آیا بهتره ویندوز 8 رویش نصب باشد یا خیر! با این حال مقاله شما نظرمو نسبت به ویندوز جدید عوض کرد. خیلی خوبه که تجربیاتتونو به اشتراک می گذارید. مرسی

  2. مشکلی که نبود منوی استارت برای من ایجاد کرده اینه که باید برای باز کردن یک برنامه ابتدا این برنامه ای که دارم باهاش کار میکنم رو minimize کنم و برم دسکتاپ و برنامه مورد نظر رو انتخاب کنم درصورتی که قبلا با استفاده از منوی استارت براحتی برنامه های پر کاربردمو در دسترس داشتم. مترو و برنامه های سازگار باهاش هم برای من کاربردی نداره و بنظرم چیز دست و پاگیری هست.

  3. من هنوزم با اکس پی حال میکنم با اینکه هفت هم دارم
    به نظرتون ویندوز8 از 7 بهتره؟؟ ولی من از برنامه برخط چیزای دیگه ای شنیدم؟؟

    1. پیمان گل‌کار

      به طور حتم هر کس نظر خودش را داره و صحبت‌های این برنامه وحی منزل نیست!
      ویندوز ۸ برای دستگاه‌های بخصوص تاچ بهتر است

  4. ویندوز 8 در واقع نسخه به تکامل رسیده ای از ویندوز 7 است.اگر منصفانه به ویندوز 8 نگاه کنیم ایراد خاصی جز حذف منوی کاربردی استارت نمی توان گرفت. نکته ای که به نظرم در بررسی ویندوز 8 فراموش کردین ، تسک منیجر فوق العاده نسبت به نسخه های پیشین است. با آرزوی موفقیت روز افزون برای سایت آی تی رسان.

  5. متن کاملا متعصبانه بود . میتونستین بجای تیتر این پست اینو بنویسین : « ۱۰ چیز مثبتی که از کار با ویندوز ۸ فهمیدم »
    امیدوارم پست تکمیلی این پست هم نوشته بشه و به نقاط ضعف ویندوز ۸ هم پرداخته بشه . من از Mountain Lion استفاده میکنم ولی امیدوار بودم ویندوز هم بهتر از اینا عمل کنه … .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH