۵ دلیل که باعث افت فروش تبلت‌ها در بازار شده است!

tablets

زمانی که نخستین آی‌پد در دستان استیو جابز برای جهانیان معرفی شد، بسیاری با اشتیاق به این لوح بزرگ لمسی نگاه می‌کردند و آن را وسیله‌ای جذاب که می‌تواند بازار فناوری را متحول کرده و بر میزان فروش لپ‌تاپ و حتی گوشی‌ها هم تاثیر منفی بگذارد، نگاه می‌کردند. استقبال از تبلت‌ها به صورت تصاعدی رو به افزایش گذاشت و سازندگان بسیاری از کوچک و بزرگ رو به این بازار آوردند. اما پس از چند سال، کم کم تبلت‌ها جذابیت خودشان را از دست دادند و کاربران هم برای داشتن این لوح‌های لمسی اشتیاق گذشته را نشان نمی‌دادند. در حال حاضر نیز بازار تبلت‌ها در سطح جهان و کشور ما به هیچ عنوان رونق سابق را نداشته و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بازار آینده تبلت‌ها اگر نابود نشود، به هیچ عنوان توانایی رقابت با تلفن‌های همراه و حتی لپ‌تاپ را نیز نخواهد داشت. حال چه شده که در طی این مدت نسبتا کوتاه، بازار به این بزرگی رو به افول گذشته و حتی اپل، به عنوان بانی اصلی در رونق این صنعت علاقه گذشته را در معرفی محصولات جدید نشان نمی‌دهد، موضوعی است که می‌خواهیم به آن بپردازیم و ۵ دلیل اصلی برای آنکه این صنعت رونق گذشته‌اش را ندارد، برای شما بیان کنیم. پس با آی‌تی‌رسان در ادامه همراه باشید.

۱- اندازه‌ای که محدودیت می‌آورد

یکی از دلایل محبوبیت تلفن‌های همراه، اندازه قابل حمل‌شان است که سبب می‌شود تا کاربران بتوانند آن‌ها را با خود به همه جا ببرند، اما تبلت‌ها از این خصلت مهم محرومند و از آنجایی که از سایز ۷ تا بالاتر از ۱۲ اینچ‌شان یافت می‌شود، پس برای حمل و نقل به غیر از جیب کاربر خود، به یک کیف نیز نیاز دارند و همین امر سبب می‌شود تا به اندازه یک گوشی موبایل، همراه خوبی برای کاربر نبوده و پس از مدتی بدین خاطر از چشم وی بیفتند!

۲- امکاناتی که کم‌تر است

شاید تبلت‌ها بزرگ‌تر باشند اما به طور معمول امکاناتی کم‌تر از یک تلفن همراه دارند. دوربین تبلت‌ها به اندازه گوشی‌های موبایل خوب نیست و معمولا بهترین سخت‌افزارها ابتدا برای گوشی‌های پرچم‌دار عرضه می‌شود. همچنین یک تبلت نسبت به گوشی موبایل دارای امکانات و فناوری پایین‌تری است و سازندگان ترجیح می‌دهند تا تکنولوژی‌های به روز خود را با موبایل‌هایشان عرضه کنند. همین امر سبب می‌شود تا تبلت‌های قدیمی‌تر هم به خوبی نیاز کاربران را برطرف کرده و کسی به فکر نو نوار کردن دستگاهش نیفتد.

۳- تفاوت‌هایی که کم است

واقعیت این است که عمده تفاوت یک گوشی موبایل با تبلت، تنها به اندازه نمایشگر آن‌ها باز می‌گردد و این لوح بزرگ لمسی، چیز دیگری برای عرضه ندارد. از آن سوی نمایشگر برخی گوشی‌های موبایل نیز به قدری بزرگ شده تا بتواند دلِ کاربرانِ علاقه‌مند به این قسمت را نیز تا حدی به‌دست بیاورد. پس وقتی می‌توان یک تلفن همراه جمع و جورتر را با همان امکانات (و حتی بیشتر) داشت، چرا به سراغ یک تبلت برویم؟

۴- ساپورت‌هایی که کم‌تر است

به طور معمول سازندگان پشتیبانی کم‌تری را از یک تبلت انجام می‌دهند. اگر قرار بر آپدیت باشد، معمولا این گوشی‌ها هستند که همیشه اولویت دارند و برای رفع باگ و ایجاد امکانات تازه، باز در رده دوم قرار می‌گیرند. بسیاری از مدل‌های تبلت نیز که پس از ورودشان به بازار، از طرف سازنده به بوته فراموشی سپرده شده و همان چیزی که عرضه می‌شود، آخرین و بهترین دستگاه پیش روی شماست!

۵- پیشرفتی که کم بود

بایستی پذیرفت آن پیشرفتی که بسیاری در زمینه تبلت‌ها انتظار داشتند، محقق نشد! حتی مایکروسافت با آنکه تلاش کرد با سرفیس یک محصول متفاوت را عرضه نماید اما چندان مورد استقبال قرار نگرفت و آخر سر به سراغ لپ‌تاپ سرفیس بوک رفت که اتفاقا طرفداران زیادی پیدا کرده است. اپل نیز دیگر آن شور و اشتیاق سابق برای عرضه مدل‌های آی‌پد ایر و مینی را ندارد و ترجیح داده تمرکزش را بر روی دستگاهی بزرگ‌تر بگذارد که بیشتر شبیه لپ‌تاپ است تا یک تبلت ساده! سایر سازندگان نیز تمرکز اصلی خودشان را سعی کردند که بر همان گجت‌های پرطرفدار همراه یعنی موبایل‌ها بگذارند و دیگر خیلی کم شاهد معرفی یک تبلت با امکانات پرچم‌دار هستیم.

شما چه دلایل دیگری را برای افت فروش تبلت‌ها بیان می‌کنید؟ آیا تبلت‌ها نیز مثل بسیاری از گجت‌های فناوری، تا چند سال آینده تبدیل به خاطره می‌شوند و یا می‌توانند دوباره اوج بگیرند؟

1 در مورد “۵ دلیل که باعث افت فروش تبلت‌ها در بازار شده است!”

  1. با سلام
    فتوای بعضی ازمراجع تقلید شاید هم همه انها این است که استفاده ازنرم افزارها بطورغیر مجاز و بدون خریدن آن حرام است اما نرم افزارهایی که ازکشورهای محارب (جنگ ودشمنی دارند) هستند که شامل امریکا انگلیس و اسرائیل هستند اشکالی ندارد
    حال میخواستم بدان اگر درسایت شرکت سازنده نرم افزار ادرس و شماره تلفن نبود چطوری میشه فهمید
    که چه کشوری آن راساخته است آیا ازاین کشورهای فوق سایتی هست که شرکتهای ثبت شده نرم افزاری را بشه جستجو کرد
    و اطلاعاتی درمورد شرکت بدهند؟ البته از طریق سایت ویکی پدیا(زبان انگلیسی)
    میشه بعضی نرم افزارها را فهمید که سازنده آن چه کشوری هست اما نه همه را لطفا دراین مورد مطلبی بنویسد و آموزشی
    قراربدید.
    به عنوان نمونه این دو شرکت راچطوری میشه فهمید مال کجاهستند؟
    mp3-converter.info
    GiliSoft International LLC
    با تشکرفراوان پیوسته شاد و موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH