استفاده از فیسبوک چه تاثیری بر زندگی انسان‌ها دارد؟!

فیس بوک

گاهی اوقات برای شما، حفظ کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند بیشتر از سرگرم کننده بودن، استرس‌زا باشد. با توجه به یک مطالعه تجربی انجام شده توسط موسسه تحقیقات شادکامی، ترک فیس‌بوک در مواردی می‌تواند منجر به یک زندگی شاد‌تر شود.

برای تعیین اینکه استفاده از فیس‌بوک چه تاثیری بر روی “بهزیستی ذهنی” افراد دارد، ۱۰۹۵ شرکت‌کننده در دانمارک به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به  طور کامل و برای یک هفته، فیس‌بوک را ترک کردند و گروه دوم به استفاده از آن به طور معمول ادامه دادند. ۹۴ درصد از این دسته، به طور روزانه از سایت بازدید کردند و ۸۶ درصد نیز به خبر‌خوان خود بار‌ها یا خیلی زیاد سر زدند. شرکت‌کنندگان زندگی خود را قبل از آزمایش، ارزیابی کردند و یک هفته بعد مجددا از آنها خواسته شد نظر خود را اعلام کنند.

براساس نتایج، گروهی که فیس‌بوک را برای یک هفته کنار گذاشته بودند به طور قابل توجهی احساس رضایت بیشتری را از زندگی خود بیان کردند که این میزان در مقیاسی بین ۱ تا ۱۰ با گروهی که استفاده منظم خود را از فیس‌بوک ادامه دادند مورد مقایسه قرار گرفت. همچنین از هر دو گروه خواسته شد احساس خود را در روز آخر بیان کنند. افرادی که استراحتی کوتاه کرده بودند اعلام کردند که شاد‌تر و مشتاق‌تر شده و دارای احساس نگرانی، غم، خشم و افسردگی کمتری نسبت به گروه دیگر هستند.

ترک فیس‌بوک به شرکت‌کنندگان اجازه داده بود که برای فعالیت‌های اجتماعی آفلاین، فرصت بیشتری اختصاص دهند که در نتیجه منجر به افزایش رضایت آنها از زندگی اجتماعی خود شده بود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده که کاربران فیس‌بوک ۵۵ درصد بیشتر از دیگر افراد، مستعد ابتلا به افسردگی هستند.

این مطالعه بیان می‌کند که “فو‌مو” باعث ایجاد حس سرافکندگی در کاربران می‌شود چرا که مشاهده موفقیت‌ها و تجارب شگفت انگیزی که به صورت آنلاین و  توسط دیگران به اشتراک گذاشته شده، می‌تواند موجب ایجاد احساس پریشانی و “حسادت فیس‌بوکی” شود. “به جای تمرکز بر آنچه که واقعا به آن نیاز داریم، تمایل تاسف برانگیزی برای تمرکز بر آنچه که دیگران دارند، پیدا می‌کنیم.”

اگرچه مطالعه انجام شده محدودیت‌های خودش را داشته است، اما ارزشش را دارد که این تست را روی خودتان امتحان کنید. فیس‌بوک را برای یک هفته کنار بگذارید تا بفهمید که آیا شاد‌تر می‌شوید یا نه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH