5 نکته جالب درباره کودکان که پیش از این نمی‌دانستید!

دنیای کودکان با ما بزرگ‌ترها، از پایه متفاوت است. در چند سال اول زندگی، آن‌ها همه چیز برایشان تازگی دارد و در همه حال و در همه جا در حال یادگیری هستند. آن‌ها در سال‌های اول زندگی باید یاد بگیرند که چطور از اشیا و زبان استفاده کنند و درک موضوعات برایشان سخت و متفاوت است. حال در این مطلب قصد داریم به 5 نکته جالب در رابطه با فرآیند یادگیری کودکان بپردازیم.baby

از جنینی شروع به یادگیری و از دو روزگی شروع به پردازش زبان می‌کنند

بخش‌هایی از مغز یک کودک که صدا را پردازش می‌کند، در طول سه ماهه سوم بارداری شروع به کار می‌کند و به همین دلیل نوزادان بعد از تولد، آن‌چه را که در دوران جنینی شنیده‌اند، به یاد دارند (به عنوان مثال، یک کودک سوئدی، 30 ساعت بعد از تولد می‌تواند بین صداها و آهنگ‌های سوئدی که شنیده است با سایر صوت‌ها، تفاوت قائل شود).baby (2)تنها دو روز بعد از تولد، نوزادان مانند بزرگ‌سالان از مهارت‌های پردازش زبان بهره می‌گیرند. طبق تحقیقات، همانطور که بزرگ‌سالان به ابتدا و انتهای کلمات توجه بیشتری می‌کنند، کودکان نیز از این قابلیت بهره می‌برند و بین کلمات و هجاهای مختلف، تفاوت قائل می‌شوند؛ به‌طوری که حتی زمانی که بین یک هجا و ناپیوستگی کوچک صدا 25 میلی ثانیه اختلاف وجود داشته باشد، باز هم می‌توانند تفاوت آن دو را تشخیص دهند.

آن‌ها در یادگیری موسیقی عالی هستند و موسیقی تاثیر مثبتی بر روی آنان دارد

قبل از این که هر کودک بتواند بر گفتار مسلط شود، با استفاده از قدرت شنوایی و صوتی‌اش، صداهای مختلفی را به کار می‌برد که به موسیقی تکراری و ریتمیک بسیار شباهت دارد. حدود 3 سال پیش، روان‌شناسان به این موضوع رسیدند که موسیقی و زبان ممکن است از لحاظ شناخت و عصبی در میان بزرگ‌سالان متفاوت باشد اما یک کودک، زبان را زیر مجموعه موسیقی می‌داند. به دلیل همین درک کودک از موسیقی، کسب اولیه زبان در آن‌ها رخ می‌دهد و این موضوع به درک ما از پیشرفت انسان، کمک می‌کند.photo_2015-12-08_16-46-05

همچنین زمانی که کودکان کمی بزرگ‌تر می‌شوند اگر به یادگیری موسیقی در کلاس‌های موسیقی بپردازند، خیلی بهتر نسبت به سایر افراد می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و این موضوع نشات گرفته از تاثیرات مثبت موسیقی بر روی ذهن و روان آن‌هاست.

خندیدن به آن‌ها کمک خواهد کرد

در 18 ماهگی حس شوخ‌طبعی در کودکان به وجود می‌آید. طبق آخرین تحقیقات دانشمندان، خندیدن به کودکان در یادگیری وظایف جدیدشان کمک شایانی می‌کند. cute_laughing_baby_wide (2)در این تحقیق به 53 کودک یاد داده شده است که یک اردک اسباب بازی را با یک چنگک مقوایی درست کنند و در این راستا، 95 درصد کودکانی که در حین انجام کار خندیدند، توانستد با موفقیت این کار را صورت دهند که این درصد نسبت به یک گروه کنترل شده خیلی بیشتر است.

تعجب کردن کودک تاثیر فراوانی بر روی یادگیری آن دارد

نوزادان در زمانی که تعجب می‌کنند، بهترین میزان یادگیری را دارند. در یک تحقیق، هنگامی که یک شی به شکل غیر معمول رفتار می‌کند، مثلا هنگامی که یک توپ از جایی می‌گذرد، کودکان 11 ماهه به آن خیلی توجه نشان می‌دادند و به دلیل تعجبی که کرده بودند، به توپ دست می‌زندند و سعی می‌کردند که آن را حس کنند و این موضوع به یادگری آن‌ها کمک شایانی می‌کرد. Blogueurs-jai-une-surprise-pour-vous در همین تحقیق و در زمانی که رفتار و عمل توپ خیلی عادی بود، کودکان به آن توجه نداشتند؛ پس رفتار غیر قابل پیش‌بینی علاوه بر تعجب در کودکان بر یادگیری آن‌ها می‌افزاید.

خواب کافی برای کودک بسیار مهم است!

یکی از مهم‌ترین نکات در زندگی تمامی افراد چه کودک و چه بزرگ‌سال، خواب کافی است! اگر کودکان خواب کافی را نداشته باشند، علاوه بر اینکه چیز خاصی را یاد نمی‎‌گیرند بلکه به احتمال زیاد آنچه را نیز که یاد گرفته‌اند، فراموش می‌کنند. این حرف نشات گرفته از آزمایشی است که محققان چند سال قبل انجام دادند و طبق آن، به کودکان آموختند که چگونه یک عروسک خیمه‌ شب‌بازی را جا به جا و یک زنگوله مخفی را پیدا کنند، کودکانی که بعد از یادگیری این موضوع خوابیدند، خیلی بهتر توانستند این موضوع را به یاد بیاورند. این موضوع برای بزرگسالان نیز یکسان است و خواب در یادگیری آن‌ها تاثیر دارد.

1 در مورد “5 نکته جالب درباره کودکان که پیش از این نمی‌دانستید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH