RoboWatch به ربات‌ها امکان یادگیری بدون دخالت انسان را می‌دهد!

از پروژه‌های بزرگ علمی تا دستورات آشپزی و ساختن کاردستی، همه چیز را می‌توانید با استفاده از یوتیوب یاد بگیرید‌. اما مشکل اینجاست که ممکن است ویدیوها اطلاعات اشتباه یا نامناسب داشته باشند و یا ما حین تماشا بخشی را فراموش کنیم و مجبور شویم دوباره ویدیو‌ها را تماشا کنیم. اما اگر می‌شد هر ویدیو را که می‌بینیم، بتوانیم هم‌زمان تجزیه و تحلیل هم بکنیم، مشکل حل می‌شد.

این دقیقا کاری است که یک برنامه رایانه‌ای به نام RoboWatch انجام می‌دهد.

این الگوریتم به شما لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تا به بهترین نحو کار خود را به پایان برسانید، می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر از این برنامه بپرسید: “املت چطور درست می‌شود؟” این برنامه به سرعت بین ویدیوهای یوتیوب جستجو می‌کند و بعد از آنالیز به شما مواد و وسایل و دستور پخت را می‌دهد. هر مرحله توسط این الگوریتم جدا سازی شده و اطلاعات را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما می‌گذارد.

بخش جذاب یا شاید خطرناک این برنامه این است که یادگیری آن کاملا بدون دخالت انسان است. سایر سیستم‌های یادگیری رباتی، نیازمند انسان به عنوان وارد کننده اطلاعات به صورت دستی هستند اما در صورت استفاده از الگوریتم RoboWatch انجام بسیاری از کارها ساده‌تر می‌شود و نیاز به دخالت انسان نیست.gallery-1450890180-robowatchgettyimages-110843708

تیم محقق این پروژه از چند متخصص علوم رایانه از استندفورد تشکیل شده است. این تیم به تازگی پیش‌نویسی با عنوان “تجزیه معنایی ویدیو‌های جمع‌آوری شده بدون نظارت” منتشر کرده است. الگوریتم یاد شده می‌تواند بخشی از مغز یک ربات باشد، این الگوریتم در واقع یک ماشین با قابلیت یادگیری بی‌نهایت است که در سال ۲۰۱۴ توسعه آن آغاز شده و در حال حاضر به جمع‌ آوری اطلاعات از اینترنت مشغول است. از این منبع می‌توان برای سایر سیستم‌های رباتی نیز استفاده کرد.

حتما شما هم خبر نگرانی بسیاری از بزرگان دنیای علم و فناوری امروز مانند ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و همچنین شرکت فضایی space X، درباره هوش مصنوعی و سرانجام استفاده از آن علیه انسان را شنیده‌اید. شاید شبیه به فیلم‌ها و انیمیشن‌ها ی علمی-تخیلی باشد، اما ممکن است روزی شاهد این اتفاق باشیم. یکی از روش‌های جلوگیری از این اتفاق همین مغز رباتیک است. اگر تمام سیستم‌های رباتی به این منبع متصل شوند، پس از شورش ربات‌ها(!)، می‌توان این مغز الکترونیکی را خاموش کرد. شاید تا آن زمان فاصله زیادی داشته باشیم اما فعلا از این سیستم می‌توان برای فرمان به ربات‌ها و محول کردن وظایف از پیش تعیین شده به آن‌ها استفاده کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH