بررسی نات پیکسل: خواهر کوچک‌تر نات کوین و داگز!

اگر بخوام اسم دو تا ایردراپ تقریبا موفق در بین پروژه‌های تلگرامی رو بگم، به نات کوین و داگز می‌رسیم! دو تا مینی گیمی که متعلق به بنیاد تون بودن، سریع لیست شدن، وقت زیادی از کاربر نگرفتن و در مقابلش تعداد قابل قبولی توکن بهشون دادن!

حالا این دو تا داداش، صاحب یک خواهر کوچک‌تر شدن به اسم نات پیکسل که قراره تجربه اون دو تا رو دقیقا تکرار کنه! یعنی سریع لیست بشه، وقت زیادی نگیره و در پایان هم بیاد مقدار قابل قبولی توکن رو به کاربرهاش بده!

در این مقاله قراره با همدیگه به بررسی این خانم کوچولو بشینیم و ببینیم که فرزند جدید بنیاد تون، آیا به اندازه دو تا داداش قبلیش شانس موفقیت داره یا اینکه ممکنه اون رو به خاطر شرایط نه چندان خوب ایردراپ‌ها که اکثرش هم ماحصل سواستفاده یک سری مثل همستر و کتیزن و حتی راکی ربیت از اعتماد کاربرها بوده، با چالش زیادی روبرو کنه!

نات پیکسل خیلی سریع لیست می‌شه!

طبق اعلام سازنده، قراره که نات پیکسل در ماه نوامبر سال جاری که چیزی هم ازش نمونده لیست بشه! یعنی بازی که در ۲۴ سپتامبر یا ۳ مهر ماه تازه وارد فاز اصلی و اجرایی خودش شده، قراره که بین ۱۱ آبان تا ۱۱ آذر ماه توکن‌های پی ایکس خودش رو به کاربرها بده! البته احتمال فراوان که تاریخ برای همون اواخر نوامبر یعنی آذر هست ولی در هر صورت، مدت زیادی محسوب نمی‌شه و بعیده که شاهد بدقولی از مدل همستری یا تپ سواپی براش باشیم!

نات پیکسل عاشق استارز هست!

ظاهرا هرچقدر که فرزندان جدید بنیاد تون جدیدتر می‌شن، میزان پول‌دوستی‌شون هم افزایش پیدا می‌کنه! نات پیکسل هم ظاهرا نسبت به برادرای خودش به استارز تلگرام که فقط با پول می‌شه اونا رو خرید، علاقه‌مندتره. به این صورت که کلی آیتم استارزی در بازی خودش گذاشته که مبالغ نسبتا زیادی رو هم برای داشتن‌شون طلب می‌کنه! مثلا برای گرفتن تی‌ان‌تی یا همون دینامیت خودمون، باید ۶۴ تا استارز بدین که نزدیک به ۱۰۰ هزار تومن می‌شه تا بیاین چند دونه پیکسل بقیه رو در بازی حالا منفجر کنید! تازه جالبه بدونید که جدیدا اومده اینا رو کلی ارزون کرده و مثلا تا یکی دو روز پیش باید برای این تی‌ان‌ای ۲۵۶ تا استارز می‌دادین و خلاصه آتیش زده به مالش تا حجم فروشش رو بیشتر کنه!

خط قرمزی که همه از روی اون رد می‌شن!

نات پیکسل در ابتدای ورود به بازی و همچنین پست‌هایی که می‌زنه، اعلام کرده کشیدن پرچم کشورها، خط قرمز اون‌ها هست و کلا هدف بازیش هم هیچ ارتباطی با این قضیه نداره! اما از اون سمت، بیشترین طرحی که در بازی همچنان می‌بینید، پرچم‌های رنگارنگ کشورهاست که خب بسته به جامعه طرفداری بازی، رنگ اونا عوض می‌شه. خلاصه اینکه نات پیکسل مثل اون باباهایی شده که همش میان کولر رو خاموش می‌کنند و بازیکن‌ها هم مثل اون بچه‌هایی که تا کلید خاموش شد، چند ثانیه بعدش کولر رو با دور تندش دوباره روشن می‌کنند!

مشخصا هدف سازنده، این بوده که یک بازی متفاوت رو به بازار عرضه کنه که کلا با اون سیستم تپ تپ کردن نات کوین یا عضوگیری ساده داگز خیلی فرق داشته باشه و باید هم گفت که موفق شده چون کلا یه چیز دیگه هست! اما آیا این تفاوت یک حرکت رو به جلو بوده؟

زمانی که نات کوین تونست یک سبک جدید رو معرفی کنه، پشت بندش کلی بازی اومدن که این قضیه تپ تپ زدن بخشی از هویت اونا بود و کلا تبدیل به یک نماد شد. بعد از داگز هم دیگه دیدیم تمام حیوانات حیات وحش با همون سبک بازی وارد عرصه شدند و خلاصه ما رو داخل یک جنگل تمام عیار کردند. اما نات پیکسل چطور؟ تقریبا بازی خاصی رو فعلا نمی‌بینیم که به سراغ تقلید از این سبک بیاد، حالا چرا؟

اولین دلیل اینه که تقلید از این بازی نیاز به منابع بیشتر و سرورهای قدرتمندتری داره که بتونه همزمان تعداد زیادی بازیکن آنلاین رو در یک محیط بسته پردازش کنه. پس کپی کردن سخت شد اما غیر ممکن نشد. دلیل دوم و مهم‌تر اینه که شکل بازی انقدر جذابیت نداره که سایرین بخوان چوب اسکی‌هاشون رو بردارن و ازش کپی بزنن. همین الانش هم اکثریت خود کاربرا داخل این نات پیکسل گیج هستن که وقتی وارد می‌شن اصلا هدف چیه و قراره به کدوم سمت برن. از اونجایی که هر فرد در هر سری هم فقط چهار پنج تا پیکسل کوچیک برای رنگ کردن داره، رسما حرکت مثبت و خاصی هم نمی‌تونه بزنه که تهش احساس غرور کنه و بگه بالاخره تونستم برای جامعه خودم مفید باشم.

در واقع همین مدل بازی هست که سبب شده آخرش اکثر بازیکن‌ها رو به پرچم کشیدن بیارن چون هم ساده‌تره هم این شکلی حس می‌کنن باز به مقدار اندکی هم که شده که در بازی دخیلن. خود نات پیکسل هم با اینکه سعی کرده با ارایه یک سری طرح پیش فرض اونا رو سر به راه کنه که بیاین با همدیگه بازی کنیم، ولی تا الان که فایده نداشته و واقعا طراحاش نیاز دارن که یه کم در خلوت خودشون به این فکر کنن که چی شد چنین بازی عجیب و غریبی رو طراحی کردند! شاید هم اصلا سازنده‌هاش نسبتی به بازی لاست داگز داشتند که از نظر بی‌مزه بودن، گوی سبقت رو از آب معمولی هم ربود.

در کل شما در بازی، یک سری پیکسل با قابلیت تغییر رنگ دارید که تعدادشون هم محدوده و پس از استفاده دقایقی بعد شارژ می‌شن. به ازای هر بار استفاده از این پیکسل‌ها، به شما PX داده می‌شه و بعد هر چقدر هم بیشتر استفاده کنید، سیستم ماین شدن پی ایکس‌ها هم سریع‌تر می‌شه که به اندازه ۰.۱ هر استفاده از پیکسل هست و باید هر ۸ ساعت هم سر بزنید و جمعشون کنید، ولی تهش می‌بینید که واقعا داره کند و یواش پیش می‌ره و عدالت بازی سمت کسایی رفته که می‌تونن زیر مجموعه بیارن و نه تنها از ورودشون مقداری پیکس بگیرن، بلکه ۱۶ درصد از کل زحمات ماین کردن اونا رو هم کاسب بشن و خلاصه یه جورایی رفرال محوره.

پس اگر یک نگاه کلی بخوایم به این نات پیکسل عزیز داشته باشیم، باید بگیم مجموعه‌ای از خوبی‌ها و بدی‌ها در کنار هم قرار گرفتن تا فرزند آخر بنیاد تون بدنیا بیاد.

خوبی‌های بازی یکی اعتبارش هست که حداقل در دو مورد قبلی یعنی نات کوین و داگز، تونست درصد بسیار زیادی از بازیکنانش رو راضی نگه داره. دومیش، به لیست شدن سریع و کش ندادنش برمی‌گرده که از الان مشخص کرده قرار نیست تجربه تلخ یک همستر دیگه رو تکرار کنه. سومیش هم اینه که احتمالا ارزش بازار و توکنومیک خیلی خوبی رو داشته باشه و خبری از مارکت کپی مثل راکی ربیت یا خسیس بازی مثل کتیزن براش نیستیم.

اما بدی‌هاش چی؟ اولیش اینه که این خانم کوچولو خیلی پولکیه! یعنی اگر بخوای کمی هم از بازیش لذت ببری، باید به پاش کلی ستاره بریزی. دومین ایرادش به همین بی‌مزه بودن بازی برمی‌گرده که کلا یه جورایی بی هدف و خسته کننده هست و بعیده انگیزه چندانی برای سر زدن بهش و وقت گذروندن داخلش داشته باشید. سومین ایراد هم به سیستم توزیع ناعادلانه توکن‌هاش مربوطه که دیگه خیلی اومده اولویت رو سمت کسایی داده که براش بازیکن جدید میارن و کلی از دسترنج اونا رو هم به حسابشون می‌ریزه و این امر باعث می‌شه ته داستان، یه جامعه طبقاتی در توزیع توکن‌ها بوجود بیاد و کسایی که وقت خاصی در نات پیکسل نگذروندن، توکن خیلی بیشتری از افراد بدنه اصلی بازی ببرند.

حالا اینا رو گفتم، نات پیکسل رو بازی کنیم؟ با توجه به بک گراند نات کوین و داگز، می‌گم که اون رو داشته باشید و در حد روزی چند دقیقه براش وقت بذارید اما انتظار پول خیلی زیادی ازش نکشید، بخصوص اینکه روند پروژه‌های تلگرامی در یک شیب سقوطی قرار گرفته و هیچ بعید نیست که این دختر کوچیکه نتونه دلبری دو تا داداش خودش رو تکرار کنه و آخرش می‌گه درسته که من بهت چشمک زدم، ولی تو هیچ برداشتی نکن!

لینک ورود به بازی نات پیکسل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH