تراشه اسنپدراگون 8 الیت کوالکام بیش از حد مورد انتظار داغ خواهد شد

با معرفی رسمی تراشه Dimensity 9400 مدیاتک اکنون همه نگاه‌ها به تراشه پرچمدار آینده کوالکام موسوم به اسنپدراگون 8 الیت دوخته شده است.

شایعات مطرح شده تا به این لحظه نشان می‌دهند که تراشه پرچمدار آینده کوالکام به لطف وجود هسته‌های پرقدرت با فرکانس بیش از 4 گیگاهرتز، عملکرد چشمگیری از خود ارائه خواهد داد. با این‌حال چنین توان خام بالایی احتمالا برای کوالکام بی‌هزینه نخواهد بود. به بیان دقیق‌تر این قدرت پردازشی بسیار بالا احتمالا موجب تولید گرما و افت مدت شارژدهی باتری خواهد شد.

طی هفته‌های گذشته نتایج تست‌های بنچمارک سه نسخه مختلف از تراشه اسنپدراگون 8 الیت در فضای مجازی منتشر شده است. به‌نظر می‌رسد که مدل استاندارد این تراشه دارای فرکانس پایه 2.78 گیگاهرتز و حداکثر فرکانس 4.09 گیگاهرتز خواهد بود. در عین‌حال گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند که سامسونگ سرگرم تست دو نسخه اورکلاک شده از این نیمه‌هادی برای سری گلکسی S25 است. اولین نمونه اورکلاک شده با حداقل فرکانس 2.90 و حداکثر فرکانس 4.19 گیگاهرتزی عمل نموده و مدل دوم از حداقل فرکانس 3.53 و حداکثر فرکانس 4.47 گیگاهرتزی برخوردار است.

بدین‌ترتیب سرعت فرکانس تراشه‌های موبایلی به قلمرو پردازنده‌های دسکتاپی وارد شده است. با این‌حال در صورت صحت شایعه اخیر به‌نظر می‌رسد که این اعداد و ارقام بیش از آنکه مفید باشند؛ تبعات زیان‌باری را به‌دنبال خواهند داشت. بر اساس اطلاعات فاش شده حتی نسخه استاندارد تراشه اسنپدراگون 8 الیت نیز احتمالا در زمینه مدیریت حرارتی و کارآیی باتری با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

با توجه به گزارش‌ها این نیمه‌هادی بیش از 20 وات انرژی مصرف نموده و دمای آن حتی در صورت استفاده معمول به 98.5 درجه سانتی‌گراد (209.5 درجه فارنهایت) خواهد رسید. بر اساس اعلام یک گزارش جدید، هیچ‌گونه مکانیزم کنترلی قادر به کاهش جریان برق یا خنک کردن تراشه نخواهد بود. موضوع نگران‌کننده‌تر اینکه اطلاعات لو رفته ظاهرا متعلق به یکی از نسخه‌های رسمی تراشه (البته در 3 ماه قبل) هستند. مصرف بالا انرژی توسط تراشه، ضرورت به‌کارگیری باتری‌های قدرتمند با ظرفیت بیش از 6000 میلی‌آمپرساعت در گوشی‌های پرچمدار را بیش از پیش آشکار می‌کند.

اگرچه کماکان بارقه‌ای از امید وجود دارد؛ چرا که 3 ماه زمان، فرصت قابل‌توجهی برای توسعه تراشه به‌شمار رفته و در این مدت کوالکام احتمالا به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه بهینه‌سازی تراشه دست یافته است. کارشناسان امیدوارند که کوالکام پیش از معرفی رسمی تراشه پرچمدار جدید خود در اواخر ماه اکتبر به مشکلات حرارتی و مصرف بالا انرژی توسط آن رسیدگی نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH