هواوی از سیستم‌عامل جدید HarmonyOS Next رسما رونمایی کرد

هواوی به تازگی با عرضه رسمی سیستم‌عامل HarmonyOS Next عصر جدیدی را در تاریخ فعالیت خود آغاز نموده است. این پلتفرم نخستین سیستم‌عامل هواوی است که به‌طور مستقل از اندروید تولید شده است؛ چرا که هدف کمپانی چینی از ارائه آن، انتقال دستگاه‌های خود به یک سیستم‌عامل کاملا بومی بوده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها HarmonyOS Next فعلا در دسترس دستگاه‌های نسل فعلی و آینده هواوی در کشور چین قرار خواهد گرفت؛ اگرچه خبر عرضه جهانی این سیستم‌عامل پیش‌تر مورد تائید قرار گرفته بود. این پلتفرم روی طیف وسیعی از دستگاه‌ها از گوشی‌های هوشمند گرفته تا گجت‌های پوشیدنی، لوازم خانه هوشمند و کابین خودرو کار خواهد کرد.

این سیستم‌عامل از یک میکروکرنل توسعه‌یافته بومی بر اساس هسته متن باز OpenHarmony استفاده می‌کند. HarmonyOS Next از طریق کامپایلر Huawei Ark از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های موبایلی هواوی (HMS) پشتیبانی می‌کند. این موضوع نویدبخش دستیابی به معماری یکپارچه میان دستگاه‌های مجهز به HarmonyOS Next، فضای ابری و همچنین اتصال بین دستگاه‌ها با قالب‌های طراحی مختلف خواهد بود.

ریچارد یو؛ رئیس گروه تجاری مصرف‌کنندگان هواوی اعلام کرد که اکنون 15 هزار اپلیکیشن و سرویس، بخشی از اکوسیستم HarmonyOS Next به‌شمار رفته و این رقم در آینده افزایش خواهد یافت.

همچنین نسخه‌های پیشین HarmonyOS هم‌اکنون بر روی بیش از یک میلیارد دستگاه در سراسر جهان اجرا می‌شوند. این دستگاه‌ها شامل گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، گجت‌های پوشیدنی هوشمند، لوازم خانه هوشمند و سیستم‌های سرگرمی خودرو هستند. HarmonyOS Next به لطف گزینه‌های جدید سفارشی‌سازی هوم اسکرین و لاک اسکرین، کنترل سنتر بازطراحی شده، انیمیشن‌های روان‌تر و اجرای سریع‌تر اپلیکیشن‌ها از هویت بصری تازه‌ای برخوردار است.

ویژگی‌های چشمگیر هوش مصنوعی در سطح سیستم قابل دسترس بوده و بر پایه مدل زبانی بزرگ Pangu ارائه می‌شوند. همچنین هواوی عملکرد روان دستگاه را 30 درصد بهبود داده و میزان مصرف انرژی در ارتباط با ماژول‌های نرم‌افزاری را 20 درصد کمتر کرده است.

ویژگی Huawei Share 2.0 نویدبخش اتصال یکپارچه دستگاه‌ها و اشتراک‌گذاری آسان فایل‌ها میان آنها خواهد بود. به گفته هواوی انتقال یک فایل 1.2 گیگابایتی میان دو دستگاه مجهز به سیستم‌عامل‌ HarmonyOS Next تنها 8 ثانیه زمان خواهد برد. 

از جنبه امکانات امنیتی نیز HarmonyOS Next از معماری توسعه‌یافته بومی موسوم به Star Shield با محافظت در سطح سیستم بهره می‌گیرد. هواوی نسخه بتا عمومی HarmonyOS Next را در دسترس کاربران چینی قرار می‌دهد. فهرست دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از این سیستم‌عامل شامل سری Pura 70، هواوی Pocket 2 و میت پد پرو 11 نسخه 2024 است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH