همراهی برای همه! (بررسی گوشی هواوی G510)

g510-cov

به نظر می‌رسد هواوی در چند وقت اخیر توانسته موفقیت‌های بسیار خوبی را در رده گوشی‌های میان قیمت بازار به خود اختصاص دهد. این کمپانی همچنان بر روی این بخش تمرکز کرده و نه تنها حاضر نیست از محصولات قبلی خود دست بکشد، بلکه مدل‌های جدیدی را هم به این سری اضافه می‌کند تا خریداران انتخاب‌های بیشتری در پیش روی خود داشته باشند.

پس از آنکه گوشی خوش قیمتی چون G600 با استقبال مناسب کاربران رو به رو شد، حال هواوی تصمیم گرفته تا مدل جدیدتر این رده با عنوان G510 را هم آماده حضور در این عرصه کند و این بار، هم زمان با بازارهای جهانی، شاهد ورود آن به کشورمان نیز خواهیم بود. G510 یک گوشی هوشمند اندرویدی در رده میان قیمت‌هاست و اگر انتظار دارید که الان یک گوشی بزرگ ۵ اینچی، با نمایشگر آن چنانی و دوربین چند ده مگاپیکسلی ببینید! پس بهتر است این مقاله را نخوانده و بروید از پشت ویترین مغازه‌ها، این گوشی‌های گران قیمت را نگاه کنید!

G510 مدلی است که با قیمت گذاری خوب، می‌تواند راهی خانه‌های بسیاری از خریداران شود و برای همین گاهی ارزش یک مدل میان قیمت، از سوپر فون‌های چند میلیونی هم بالاتر می‌رود!

پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا ببینیم که این گوشی جدید هواوی، لیاقت حضور در خانه شما را دارد یا خیر؟!

سیاه سوخته!

back-g510

ظاهر G510 جوری است که اگر رنگ مشکی آن را داشته باشید، در ابتدا یک جسم سیاه رنگ را مشاهده می‌کنید و اگر حواستان نباشد، ممکن است با فرض اینکه یک سوسک سیاه سوخته است، با دمپایی به استقبال آن بروید! به جز چند لوگو، همه چیز مشکی است و حتی کلیدهای صدا و پاور که در سمت چپ G510 تعبیه شده‌اند نیز با روکش کاملا سیاهی پوشانده شده است (احتمالا G510 قبل از اینکه گوشی بشه، دزد بوده!).

power

البته این همه از رنگ تیره این محصول هواوی گفتیم، فکر نکنید که نژاد پرست هستم! بلکه بر عکس، اعتقاد دارم این رنگ مشکی یک دست سبب شیک شدن گوشی نیز شده است. بر روی سطح جلویی هر چقدر اثر انگشت به راحتی باقی می‌ماند، در پشت این کار به دلیل جنس خاص بدنه ممکن نیست.

فکر می‌کنید اولین چیزی که گوشی را در دست خود بگیرید و احساس کنید چه خواهد بود؟ رنگ سیاه آن؟! نمایشگر نسبتا بزرگ آن؟ خیر! مسئله ساده‌تر از این حرف‌هاست. وزن گوشی است که شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وزنی که از گلکسی اس ۴ پلاستیکی، اکسپریا زد شیشه‌ای و حتی اچ‌تی‌سی وان فلزی هم بیشتر است. در واقع ۱۵۰ گرم عددی است که این روزها نمی‌توان به راحتی در گوشی‌های هوشمند بازار پیدا کرد (مگر آنکه دست پخت نوکیا و از سری لومیا باشد!).

در کل ظاهر گوشی را باید طوری دانست که اگر کسی آن را نشناسد، احتمال اینکه با یک گوشی پیشرفته امروزی اشتباهش بگیرد زیاد است (پیش به سوی خرید G510!).

به چهره‌ام بنگر!

وقتی که اول داستان به شما می‌گوییم با یک گوشی میان قیمتی بازار طرف هستید، پس نباید الان انتظار داشت یک نمایشگر سوپر فلان با کنتراست آن چنانی و وضوح تصویر فول اچ‌دی در انتظارتان باشد. همین که اندازه آن 4.5 اینچ است، باید خدا را شکر کنید! وضوح تصویر، 854 در 480 پیکسل بوده که سبب می‌شود تا در هر اینچ، شاهد حضور ۲۱۸ پیکسل باشیم. عددی که بالا نیست، اما برای چنین رده‌ای مناسب است. البته در اینجا می‌بینیم که وضوح تصویر از مدل G600 کمتر شده و به نظر می‌رسد هواوی تمام این نقشه‌ها را برای ارزان‌تر تمام شدن این گوشی کشیده باشد!

g510-up

برای آنکه کیفیت این تازه وارد را از نزدیک بسنجیم، آن را در کنار برادر بزرگ‌تر خودش یعنی هواوی Honor گذاشتیم و چند عکس یادگاری از آن‌ها گرفتیم. حال خودتان ببینید که کیفیت نمایشگر G510 را چگونه ارزیابی می‌کنید.

IMG_9241

به منظور توانایی این نمایشگر، آن را به زیر نور مستقیم آفتاب بردم و نگاهی به چهره رنگ پریده‌اش انداختم! G510 تمام تلاش خود را می‌کرد تا خوانا دیده شود و باید گفت تا حدی هم موفق شده و بر خلاف G600 که در این شرایط تنها خودتان را نشان می‌دهد (به دلیل بازتابش زیاد نور)، این مدل موفق‌تر عمل کرده و می‌توانید هنوز چیزهای را مشاهده کنید!

هر دویی خوب نیست!

شاید بسیاری فرض کنند که این یک اصل است، چیپست چهار هسته‌ای از دو هسته‌ای قوی‌تر است و دو هسته‌ای از تک هسته‌ای. ولی باید عرض کنیم که این اصل عمومیت ندارد. چرا؟ به شما می‌گوییم. G510‌ از چیپست کوالکام دو هسته‌ای با ماکسیمم فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز برای هر هسته بهره می‌برد که در ظاهر، نمونه توانمندی به نظر می‌رسد. احتمالا الان بسیار خوشحال شده و برخی در دل خود می‌گویید، مشخصاتش که شبیه به گلکسی اس ۲ است، پس بروم و شروع به فیلم‌برداری فول اچ‌دی کنم و بنشینم کلیپ‌های با کیفیت و این وضوح را ببینم! در اینجاست که ما وارد می‌شویم و می‌گوییم: دست نگه دارید! فول اچ‌دی که سهل است، اچ‌دی هم نمی‌توانید بگیرید! از آنجایی که شما با چشمان احتمالا از حدقه در آمده به ما خیره شده‌اید، ادامه می‌دهیم: همه چیز در یک گوشی تعداد هسته‌های آن نیست و در این بخش، واحد گرافیکی تاثیر به سزایی دارد و G510 با استفاده از Adreno 203 سبب می‌شود تا آرزوی بسیاری بر باد برود! این مورد در ارتباط با بازی‌های اچ‌دی هم صادق است و معمولا اگر این بازی‌ها اجرا هم شوند، افت فریم را شاهد خواهید بود.
ظاهرا هواوی برای آنکه نسبت به محصول قبلی خود یعنی G600 حال شما را بیشتر بگیرد، میزان رم را نیز به ۵۱۲ مگابایت کاهش داده تا بهانه برای شیون و زاری شما فراهم شود! البته همان طور که در ابتدای مقاله گفتم، شما با یک سوپر فون طرف نیستید و برای همین خیلی غصه نخورید چون همان قدر که پول بدهید، آش خواهید خورد (معمولا هواوی دست و دل‌باز است و کلی کشک و مخلفات هم با آش خودش می‌دهد!).
البته تعداد هسته بالاتر سبب می‌شود تا گوشی روان باشد، بتوانید چند برنامه را به صورت هم زمان اجرا کرده و یا تب‌های بیشتری را برای مرورگر اینترنتی خودتان به صورت هم زمان باز نگه دارید.
برای آنکه بهتر در جریان کار G510 قرار بگیرید، چند آزمون را از گوشی گرفتیم تا ببینیم در این بخش‌ها چه می‌کند.

طبق معمول نخستین مرحله، مربوط به بنچمارک پی است که رقم ۶۲۰ میلی ثانیه، از عدد به دست آمده ۵۸۲ میلی ثانیه در گوشی G600‌ هم کمی ضعیف‌تر است. در نمودار زیر، هر چه مقدار کمتر باشد، قدرت گوشی بیشتر است.

pi

آزمون بعدی مربوط به quadrant Advanced بود که در چهار مرحله مختلف، G510 را به چالش کشاند که نتایج را در ادامه مشاهده می‌کنید.

cpu

برای آنکه واحد گرافیکی را به صورت مجزا بسنجیم، از برنامه گرافیکی NenaMark2 استفاده کردیم. همان طور که می‌شد حدس زد عملکرد Adreno 203 چندان جالب نبود و به رقم 33.5 فریم بر ثانیه دست یافت. اگرچه این عدد نسبت به بررسی G600 (با سرعت 28.4) بهتر بود.

در پایان نیز از برنامه اسمارت بنچ استفاده کردم که پردازنده و واحد گرافیکی را در کنار یکدیگر مورد آزمایش قرار می‌دهد.

smart

عکس هم می‌گیرم!

اگر G510 را یک مقایسه ساده با G600 بکنیم، باز هم شاهد آب رفتگی می‌شویم! لنز ۸ مگاپیکسلی به ۵ تبدیل شده و از طرفی تعداد فلش‌های LED نیز از دو عدد به یکی کاهش یافته است.

lenz

در این لحظه به G510 نگاهی انداختیم و دیدیم که در گوشه‌ای نشسته و بغض کرده است! در جواب نگاه ما گفت: چرا من را دایما با G600 مقایسه می‌کنید؟! خب اون گران‌تر هست و اگر پول بیشتری هم خرج من می‌شد، الان یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی داشتم! ما هم دیدیم حرف منطقی می‌زند و از آنجایی هم که طاقت دیدن اشک‌های گوشی را نداشتیم، تصمیم گرفتیم دیگر با برادر بزرگ‌ترش وی را مقایسه نکنیم!

خوشبختانه منوی عکس‌برداری بسیار واضح و خوب است و حتی عکس‌های پانوراما هم می‌توانید بگیرید.

camera-phone

برای بررسی دوربین چند عکس، در شرایط گوناگون با دوربین گرفتم که نمونه‌ها را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

وضعیت در فیلم‌برداری خیلی امیدوار کننده نیست. نهایت وضوح تصویری که G510 می‌تواند برای فیلم‌های شما فراهم بیاورد به 480×640 پیکسل (کیفیت VGA) محدود شده است، امری که برای یک گوشی دو هسته‌ای قابل قبول نیست، به خصوص وقتی که بدانید بسیاری از مدل‌های تک هسته‌ای هم قادر به گرفتن تصاویر اچ‌دی هستند (همان طور که گفته شد، به خاطر واحد گرافیکی نسبتا ضعیف Adreno 203 این امکان فراهم نیست). البته بهتر است بیشتر نا امیدتان نکنم زیرا گوشی توانایی فوکوس خودکار در هنگام فیلم‌برداری را دارد که در محیط‌های تاریک، کمی هم کند عمل می‌کند. در کلیپ یک دقیقه‌ای که با G510 گرفتم حجم فیلم بالغ بر ۳۳ مگابایت شد، کیفیت صدا خوب بود و به صورت ۱۵۶ کیلوبیت بر ثانیه ضبط شد. سرعت فریم ثبت شده هم ۲۶ بود و در برخی از قسمت‌ها و با حرکت تند دوربین، افت فریم نیز گه گاه مشاهده می‌شد.

آواز بخوانم؟!

back1

علامت DTS‌ در پشت گوشی، نشان از عملکرد مناسب اسپیکر دارد. DTS مخفف کلمه Digital Theater Sound است که به نوعی در مقابل استاندارد دالبی قرار می‌گیرد و البته به اندازه آن شهرت ندارد. این استاندارد بر پایه صدای ۲۰ بیت قرار می‌گیرد که قاعدتا از صدای ۱۶ بیت بایستی بالاتر باشد (حداقل در تئوری). در اینجا ما فقط با یک بلندگو طرف هستیم و برای همین صدای مونو خواهیم داشت. برای بررسی بهتر یک کلیپ صدای نسبتا تند را با گوشی پخش کردم. کیفیت آن چیزی نبود که از این استاندارد انتظار داشتم. سطح آن متوسط و البته کیفیت جزئیات مطلوب است (اگر قول نداده بودم که دیگر با G600 آن را مقایسه نکنم، می‌گفتم که G510 در این قسمت هم کمی ضعیف‌تر است!).

speaker

منو کجاست؟!

در بخش اینترفیس، هواوی همچون تبلت مدیا پد 10، گل کاشته است! البته به شخصه آن را، گل به خودی می‌دانم! شما گزینه‌ای به نام منو ندارید و باید هر چیزی که نصب می‌کنید، بر روی همان صفحات اصلی خود بریزید که ظاهرا تعداد آن، از ۹ صفحه هم فراتر نمی‌رود.

keys

این مورد برای یک تبلت، آن قدری آزار دهنده نیست که برای یک گوشی می‌تواند باشد. مدیا پد دارای یک نمایشگر 10 اینچی است که بر روی هر صفحه، تعداد آیکون بیشتری جا می‌شود. از سوی دیگر تبلت، مانند گوشی در همه جا همراه شما نیست و نداشتن منو برای آن، به قدری که در یک گوشی مهم است، اهمیت نخواهد داشت. خلاصه باید گفت، حداقل در چند روز نخست کار کردن با گوشی، کمی گیج خواهید بود (به خصوص اگر پیش از این گوشی اندرویدی داشته باشید) و دایما به دنبال کلید ورود به منوی برنامه‌ها می‌گردید! البته هواوی برای آنکه خیلی هم غصه نخورید، حالت‌های جالب و متنوعی را برای تغییر دادن نحوه حرکت آیکون‌ها در بین صفحات در نظر گرفته تا شاید کمی بدین خاطر، از اندوه شما به دلیل نبودن منوی داخلی بکاهد.

بخرم یا نخرم؟

واقعیت این است که در این بخش و تصمیم نهایی شما، قیمت است که تاثیر به سزایی دارد. اگر هواوی بتواند این گوشی را با قیمتی در حدود 600 هزار تومان (و حتی کمتر) به کاربران عرضه کند، لحظه‌ای در خریدش شک نباید کرد (با توجه به اینکه این گوشی دو سیم‌کارته هم است). اگر مبلغ تا نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان بالا رفت، حال بایستی اندکی تأمل کرد، رقبا را دید و سپس دست تو جیب خودتان بکنید. اگر هم باز این افزایش ادامه یافت، توصیه می‌کنیم که چندان با لبخند به G510 نگاه نکنید زیرا یک گوشی اگر بخواهد برای همه باشد، او نیز باید با لبخند به همه نگاه کند!

خوب‌ها

Big Smile نمایشگر بزرگ با کیفیت مطلوب (نسبت به قیمت)
Big Smile قیمت مناسب (البته احتمالا مناسب!)
Big Smile استفاده از نسخه 4.1 اندروید
Big Smile استفاده هم زمان از دو سیم‌کارت

بدها

Unhappy فیلم‌برداری با وضوح پایین‌تر از اچ‌دی
Unhappy واحد گرافیکی نسبتا ضعیف
Unhappy رابط کاربری عجیب و غریب!
Unhappy وزن زیاد

[box type=”info”]مشخصات فنی

ابعاد: 134×67×9/9 میلی‌متر
وزن: 150 گرم
نمایشگر: 4.5 اینچ لمسی با وضوح تصویر 480×854 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.1
پردازنده: Dual-core 1.2 GHz Qualcomm
دوربین: 5 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلم‌برداری VGA
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 1700 میلی‌آمپر [/box]

254 در مورد “همراهی برای همه! (بررسی گوشی هواوی G510)”

  1. با سلام؛من ی هاوایی جی ۵۱۰دارم که جدیدا هیچ برنامه ای نصب نمیکنه!
    در ضمن اهنگش هم عوض نمیشه!
    لطفا جواب بدید.ممنون

  2. سلام
    منم گوشی G510 را دارم ولی به هیچ عنوان نتوستم درایورش را پیدا کرده تا بتونم به کامپیوتر وصل شم. لطفا راهنمایی کنین

  3. دفاتر خدمات پس از فروش مایکروتل پاسخگو نیستند .گفتند اگر گوشی ایراد داشت هفته اول عوض میکنند مراجعه کردم گفتند کارت طلائی را بیاورید کارت طلائی بردم اصلا تحویل نگرفتند.

  4. تو رو خدا کمکم کنید من میخوام هوآوی بخرم از این نظراتون ترسیدم!!!!من چیکار کنم؟؟؟برای من داشتن فلش و دوربین جلو و دوربین پشت که حتما داره خیلیییی مهمهههههه!!!!کمکم کنین خواهشا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH