گوگل به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های کروم برای کاربران ویندوز، لینوکس و مک خاتمه می‌دهد

گوگل امروز اعلام کرد که تا سال ۲۰۱۸ به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های کروم برای کاربران ویندوز، لینوکس و مک خاتمه می‌دهد. اکتنشن‌ها و تم‌های کروم همچنان باقی خواهد ماند و اپلکیکیشن‌های کروم برای کاربران سیستم عامل کروم در دسترس خواهند بود.

اپلیکیشن‌های کروم، اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب هستند که بر روی مرورگر کروم اجرا می‌شوند. دو نوع از این اپلیکیشن‌ها وجود دارد. Hosted که تنها یک فایل دارند و به دلایل امنیتی محدود هستند و Packaged که مشابه دیگر اپلیکیشن‌ها هستند. در دسامبر ۲۰۱۵، گوگل مرکز نوتیفیکیشن کروم را حذف کرد. در ماه جولای امسال نیز، لانچر آنها را حذف کرد تا دسترسی به آنها سخت‌تر شود. حالا نیز که کلا تصمیم به حذف این اپلیکیشن‌ها گرفته است. گوگل گفته وب استور کروم در چند ماه آینده تغییراتی در رابط کاربری خواهد داشت تا اکتنشن‌ها و تم‌ها نقش بیشتری داشته باشند.

چرا گوگل چنین تصمیمی را گرفته است؟! دلیل اول این است که اپلیکیشن‌های وب بسیار قدرتمند شده‌اند. گوگل می‌گوید:

برای مدت‌ها اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب امکاناتی همچون کار کردن بدون اینترنت، فرستادن نوتیفیکیشن و ارتباط با سخت‌افزار را نداشتند. ما اپلیکیشن‌های کروم را راه‌اندازی کردیم تا این گپ را پر کنیم. ما می‌خواستیم صبر کنیم تا کاربردهای اپلیکیشن‌ها کروم به وب بیاید. ما می‌دانیم که هنوز گپ‌هایی بین وب و اپلیکیشن‌ها وجود دارد که ما همکاران توسعه‌دهنده مشغول کار بر روی آنها هستیم.

دلیل دوم، عدم محبوبیت این اپلیکیشن‌هاست. گوگل می‌گوید:

امروزه تقریبا یک درصد کاربران ویندوز، لینوکس و مک از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.

خوبی اینکار این است که گوگل به توسعه‌دهندگان بیش از یکسال برای انتقال اپلیکیشن‌های خود به وب زمان داده است. سیستم عامل کروم از این موضوع در امان است. این اپلیکیشن‌ها ابتدا برای سیستم عامل کروم توسعه داده شده بودند. گوگل قول داده که بهبودهایی در پلتفرم اپلکیکیشن‌های کروم ایجاد کند. اما مشکل اینجاست توسعه‌دهندگانی که اپلیکیشن‌های کروم را می‌سازند، تنها کاربران سیستم عامل کروم را در نظر ندارند و می‌خواهند که اپلیکیشن‌هایشان برای کاربران دیگر سیستم‌عامل‌ها نیز در دسترس باشد.

این کار گوگل این سوال را پیش می‌آورد که اصلا چرا چنین اپلیکیشن‌هایی توسعه داده شوند؟! این اپلیکیشن‌ها که چندان محبوب نیستند و حالا نیز که از ویندوز، لینوکس و مک حذف شده‌اند، دیگر چه دلیلی وجود دارد که توسعه‌دهندگان توسعه این اپلیکیشن‌ها را ادامه دهند؟! اگر اجرای اپلیکیشن‌های اندروید را روی کروم نیز در نظر بگیریم، قانع کردن توسعه دهندگان دشوارتر نیز می‌گردد. توسعه‌دهندگان می‌توانند به جای توسعه اپلیکیشن‌های کروم، اپلیکیشن‌های اندروید را توسعه دهند و یا اکتنشن کروم بسازند تا کاربران بیشتری را در تیررس خود داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH