چگونه مصرف اینترنت تلگرام را کاهش دهیم؟!

تگلرام را می‌توان اولین و بهترین اپ پیام رسان در ایران نامید که روز به روز تعداد کاربرانش در حال افزایش است. تقریبا می‌توان گفت بیش از نیمی از حجم مصرفی اینترنت کاربران ایرانی صرف استفاده از این اپ می‌شود. همین موضوع باعث شده تا بسته‌های اینترنتی خریداری شده برای اکثر کاربران بسیار زودتر از موعد تمام شود و هزینه‌های مصرفی اینترنت نیز افزایش داشته باشد. در این مطلب می‌خواهیم به شما راهکارهایی برای کنترل حجم مصرفی اینترنت برای زمانی که از تلگرام استفاده می‌کنید، ارایه دهیم. پس همراه ما باشید.

دانلود اتوماتیک را غیرفعال کنید!

تلگرام به صورت پیش‌فرش تمامی تصاویر، صدا‌های ضبط شده، موزیک‌ها و GIFها را بدون اجازه و درخواست شما به طور خودکار دانلود می‌کند. به این صورت که اگر در کانالی عضو هستید، با باز کردن آن به سرعت شاهد بارگزاری تصاویر، GIFها و صدا‌های ضبط شده خواهید بود. این عمل برای موزیک‌ها به این صورت بوده که در صورت دانلود یک فایل صوتی، فایل‌های صوتی بعدی هم به صورت اتوماتیک دانلود می‌شوند. شاید شما هیچ‌ وقت هم متوجه دانلود شدن فایل‌های بعدی نشوید، اما به طور کل این حجم شماست که در این‌جا مصرف می‌شود. خوشبختانه تلگرام تنظیمات خاصی را برای این موارد قرار داده و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید.

برای اعمال این تغییرات وارد منوی تنظیمات شده و از آن‌جا Data and Storage را انتخاب کنید. در قسمت اول سه گزینه وجود دارد که نحوه دانلود خودکار در شرایط مختلف را توضیح می‌دهد. When using mobile data تنظیمات مربوط برای زمانی است که از اینترنت سیمکارت‌تان استفاده می‌کنید. When connected on Wi-Fi تنظیمات مربوط برای زمانی است که از وای‌فای برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید. در آخر When roaming تنظیمات مربوط برای زمانی است که از رومینگ سیمکارت استفاده می‌کنید.

با توجه به شرایط‌ استفاده‌تان از اینترنت و تلگرام وارد یکی از بخش‌های موجود شوید. بعد از آن منویی نمایان می‌شود که در آن لیستی از انواع فایل‌ها قرار گرفته است. کنار هر کدام یک چک‌باکس وجود داشته که شما توسط آن‌ می‌توانید فایل‌هایی را که می‌خواهید به طور خودکار دانلود شوند را تیک بزنید و تیک بقیه را پاک کنید.

با انجام این کار دیگر فایل‌هایی که تیک‌شان را برداشته‌اید، به صورت خودکار دانلود نمی‌شوند و اگر شما نیاز به دانلود‌شان داشتید، می‌توانید به صورت دستی به بارگذاری آن‌ها اقدام کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتما دانلود اتوماتیک موزیک‌ها را غیرفعال کنید؛ چرا که این دسته از فایل‌ها حجم زیادی از اینترنت‌ شما را مصرف خواهند کرد.

پوشه کش تلگرام را زود‌به‌زود پاک نکنید!

پاک کردن فایل‌هایی که توسط تلگرام معمولا در حافظه داخلی و گاهی هم در حافظه خارجی ذخیره می‌شوند، باعث می‌شود تمام محتوای چندرسانه‌ای که در این اپ دانلود کرده‌اید، حذف شوند. نتیجه حذف شدن این محتوا هم دانلود دوباره این فایل‌ها خواهد بود. به عنوان مثال شما تمامی کش‌های تلگرام را پاک می‌کنید و بعد از آن وارد یک کانال که تصاویر و فایل‌های صوتی‌اش پیش از پاک کردن کش، دانلود شده بود، می‌شوید. در این حالت تلگرام بار دیگر شروع به دانلود آن فایل‌ها می‌کند.

بنابراین بهتر است زود‌به‌زود کش تلگرام را پاک نکنید و یا اگر با کمبود حجم مواجه هستید، از طریق آموزش بالا برای غیر فعال کردن دانلود تمامی فایل‌ها اقدام کنید.

حجم مصرفی برنامه را در منوی تنظیمات چک کنید!

اگر بعد از انجام دادن دو روشی که در بالا گفته شد هنوز هم احساس می‌کنید تلگرام شما حجم زیادی از اینترنت‌تان را مصرف می‌کند، می‌توانید حجم مصرف شده توسط این اپ را کنترل کنید.

در گوشی‌های اندرویدی با ورود به منوی Apps در بخش تنظیمات برنامه تلگرام را پیدا کنید و به بخش Data Usage بروید. در این قسمت تمامی حجم مصرفی اینترنت توسط تلگرام نشان داده خواهد شد. همچنین تنظیمات کاربردی خاصی مثل تعیین کردن یک بازه محدود مصرفی، در این بخش موجود است. این منو در گوشی‌های آی‌فون از مسیر cellular data usage> cellular data usage  Settings > Cellular در دسترس خواهد بود.

نظر شما در رابطه با این راهکار‌ها چیست؟ اگر روش بهتری برای کاهش حجم اینترنت مصرفی توسط تلگرام سراغ دارید در بخش دیدگاه‌ها آن را بیان کنید.

1 در مورد “چگونه مصرف اینترنت تلگرام را کاهش دهیم؟!”

  1. با درود و وقت بخیر !
    آموزش چگونه مصرف اینترنت تلگرام را کاهش دهیم؟! ابتدایی است و اغلب کاربران این مطالب را می دانند! راهکارهای تخصصی تر ارائه دهید که شارژ خوری مخابرات و شرکتها بدلیل استفاده از تلگرام تا حدود زیادی رفع شود. با سپاس از شما!

    1
    36

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH