ورتو به مالکیت یک تاجر ترک‌تبار درآمد

کمپانی ورتو ساکن انگلستان که به ساخت گوشی‌های لوکس دست‌ساز مشغول است، بار دیگر و برای سومین بار به تملک شخص دیگری درآمد. نخستین بار نوکیا در سال 2012 ورتو را خریداری کرده بود. بر اساس گزارشی از Telegraph، ورتو به قیمت 50 میلیون یورو یا 61 میلیون دلار به یک شرکت سرمایه‌گذاری متعلق به تاجر ترک‌تبار تبعیدی به نام «هاکان اوزان» فروخته شده است.

در این گزارش آمده که هارکان، عضوی از خانواده اوزان است که سال‌ها پیش دارایی‌های زیادی ازجمله بانک، نیروگاه، چند کمپانی تلویزیونی و یک اپراتور مخابراتی به نام Telsim داشتند. اپراتور تلسیم در سال 1994 و با کمک‌های مالی نوکیا و موتورولا تأسیس شد اما کمی بعد و به دلیل همزمان شدن با دوران حباب دات‌کام، در سال 2001 با بدهی 2.7 میلیارد دلاری روبه‌رو شد که همین امر منجر به تحت تعقیب قرار گرفتن خانواده اوزان و محکومیت آنها به پرداخت خسارت چند میلیارد دلاری شد.

اما این پایان تیره روزی‌های این خانواده بخت‌برگشته نبود. در سال 2004 دولت 200 کمپانی متعلق به اوزان را به تصرف درآورد. پس‌ازآن، دولت مدعی شد که خانواده اوزان باید بدهی 5.7 میلیارد دلاری که بانک Imar به وجود آورده را نیز پرداخت کند. در پی این اتفاقات بسیاری از اعضای این خانواده ازجمله رئیس خانواده به نام «کمال اوزان» فرار را به قرار ترجیح داده و مدعی شدند که اقدامات دولت، همگی به دلیل جهت گیری‌های سیاسی آنهاست. تلگراف می‌گوید که آنها در کشور فرانسه پناهندگی سیاسی دریافت کردند اما محل زندگی‌شان هنوز نامشخص است.

البته خرید ورتو، نمی‌تواند به‌منزله رهایی خانواده اوزان از فشارهای اقتصادی باشد. کمپانی ورتو همواره به ساخت گوشی‌هایی با سیستم‌عامل اندروید با سخت‌افزار متوسط اما بدنه‌ای لوکس و گران‌قیمت شهرت داشته است. اما در آخرین گزارش مالی ورتو متعلق به سال 2014، کمپانی موفق به فروش 110 میلیون دلاری شده که حاصل آن ضرر خالص 53 میلیون دلاری بوده است. البته در سال 2015 خبرهایی به گوش رسید که ورتو 450 هزار واحد گوشی با میانگین قیمت 6000 دلار برای هر دستگاه، به فروش رسانده است. کارخانه اصلی ورتو همچنان در کشور انگلستان مشغول به کار است و هنوز برخی از نمایندگی‌های فروش آن در سراسر دنیا به حیات خود ادامه می‌دهند.

در سال 2012، ورتو از سوی نوکیا با قیمت 175 میلیون یورو به شرکت خصوصی سوئدی ECT VI واگذار شد. در سال 2015 سوئدی‌ها بار دیگر ورتو را به یک هلدینگ ساکن هنگ کنگ به نام Godin فروختند. سخن گوی هاکان اوزان به تلگراف گفته است که:

ورتو برند قدرتمندی است که به خوبی در بازار شناخته شده است. من قصد دارم تا با همکاری تیم ورتو و جذب سرمایه‌های دیگر، ورتو را بار دیگر به روزهای اوج بازگردانم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH