آیا گوشی هوشمند وان‌پلاس 5 ارزش خرید دارد؟!

کمپانی وان‌پلاس به‌تازگی محصول جدید خود، وان‌پلاس 5 را با سروصدای زیادی معرفی نمود. برخلاف معمول همیشه، رونمایی از این گوشی هوشمند جدید با شیوه‌ای متفاوت و شعارهای خاصی انجام گرفت. این شعارها عبارت بود از: “این بهترین دستگاه وان‌پلاس بوده که تابه‌حال تولیدشده است.” یا “بزرگ‌ترین عرضه‌‎ای است که تابه‌حال داشته‌ایم” و “این گوشی سریع‌ترین فروش را در بین گوشی‌های هوشمند خواهد داشت”.

این ادعاها برای این کمپانی دور از دسترس به‌نظر می‌رسد اما احتمالات نشان می‌دهد این سخنان تماما حقیقت دارند. بااین‌حال این سخنان، ویژگی‌ها و دیدگاه‌هایی نیستند که مردم عادی آن‌ها را موردسنجش قرار می‌دهند. این‌ها معیاری نیستند که مشتریان تصمیمات خود را براساسشان اتخاذ کنند. حتی شعار “این گوشی گران‌ترین گوشی وان‌پلاس است” که کمتر از سه شعار “بهترین گوشی ساخته‌شده، بزرگ‌ترین اقدام و سریع‌ترین فروش” توسط این کمپانی اعلام‌شده، کمکی به جلب‌توجه عمومی مردم نخواهد کرد.

نکته حائز اهمیتی که در اینجا باید مطرح کنیم، این بوده که کمپانی وان‌پلاس در بزرگ‌نمایی دستاوردهای خود بسیار حرفه‌ای شده است و توجهی به توضیحات، انتقادات و حقایق ناخوشایند ندارد. باید این موضوع را اضافه کنیم که مطمئنا در هفته‌ها و ماه‌های آینده مخاطبین با بررسی‌ها و مقالاتی روبرو خواهند شد که از مزایای OnePlus 5 و اینکه چقدر این گوشی خوب است سخن می‌گویند.

اگرچه بررسی‌های مثبت مفید بوده و حق هر تولیدکننده‌ای است، اما این‌گونه بررسی‌ها به‌صورت کلی به یک دستگاه از همه جهات نمی‌پردازد. همان اندازه که برای شما مهم است که گوشی چه ویژگی‌ها و امکاناتی را در اختیار شما قرار خواهد داد، به همان میزان مهم بوده که چه خصوصیاتی در این گوشی وجود ندارد.

ویژگی‌هایی که وان‌پلاس 5 به شما ارائه خواهد داد

اگر از کمپانی OnePlus سوال کنید که دلایل اصلی خرید وان‌پلاس 5 چیست، پاسخ آن‌ها به شما طراحی، دوربین‌ها و عملکرد گوشی است. به‌عنوان اولین ویژگی، این شرکت مدعی شده که این گوشی هوشمند به لحاظ طراحی بر روی جزئیات آن تمرکز فوق‌العاده‌ای صورت پذیرفته است و کوچک‌ترین جنبه‌ها نیز در آن مورد بررسی قرارگرفته و طراحی آن صرفا سر هم نمودن چند قطعه نیست.

ممکن است این گفته حقیقت داشته باشد اما این واقعیت را نباید فراموش کنیم که این دیوایس از لحاظ ظاهر بسیار شبیه به گوشی اوپو R11 و حتی آخرین نسخه آی‌فون است. بنابراین زمانی‌که یک کمپانی از طراحی ویژه خود سخن می‌گوید و آن را یک ویژگی منحصربه‌فرد برای خرید محصولش در بازار عنوان می‌کند، باید واقعا چیزی درخور باشد که متاسفانه این دیوایس واقعا نکته خلاقانه و جدیدی در طراحی خود ندارد.

چیزی که به نظر ما می‌توان به‌عنوان یک ویژگی مرکزی و اصلی برای این گوشی بیان نمود، کیفیت مناسب و معقول در ساخت بوده که تاکنون نیز در تمامی گوشی‌های هوشمند ساخت این کمپانی به چشم‌خورده است. بنابراین در صورت بررسی این مدل، می‌توان گفت که با خرید این محصول شما یک گوشی خوش‌ساخت را تحویل می‌گیرید.

دومین جنبه‌ای که این کمپانی بر روی آن مانور می‌دهد، بحث دوربین‌ها بوده که درحال‌حاضر ناشناخته است. این گوشی هوشمند با دوربین دوگانه ارائه خواهد شد و بر روی قابلیت‌های اصلی دوربین‌هایش تمرکز خاصی را صورت داده است. برای مثال قابلیت تشخیص یک هدف خاص در تصویر و مشخص نمودن آن نسبت به پس‌زمینه یکی از این موارد است. این خصیصه برای کاربرانی که زمان زیادی را صرف گرفتن عکس می‌کنند می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

چیزی که برای کاربران عادی و معمولی مهم بوده، عملکرد بالای یک گوشی هوشمند به‌‌صورت کلی و داشتن دوربینی است که بتواند کارهای عادی و روزمره را انجام دهد.

براساس این‌که مخاطبتان چه کسی باشد و در مورد دوربین‌ها از چه شخصی سوال بپرسید، در حالت کلی همیشه این شرکت اهمیت کمتری به دوربین می‌دهد. اگرچه تا به امروز هیچ‌گاه گوشی‌های OnePlus دوربین‌های بد و یا ضعیفی نداشته‌اند، اما امسال وان‌پلاس ادعا می‌کند که در زمینه دوربین پیشرو خواهد بود و دوربین یکی از ویژگی‌های خاص این دستگاه است. بنابراین مشاهده عکس‌های باکیفیت و خوب دور از انتظار نخواهد بود.

در مورد نحوه عملکرد این گوشی باید بگوییم که وان‌پلاس 5 با یک سیستم‌عامل سبک اجرا خواهد شد که بسیار شگفت‌انگیز است. به‌خصوص که این گوشی با رم 8 گیگابایتی و پردازنده کوالکام اسنپدراگون 835 عرضه می‌گردد. با توجه به قطعات اشاره ‌شده در بالا، احتمالا عملکرد وان‌پلاس خوب خواهد بود و این نکته‌ای است که در هفته‌های آتی در تحلیل‌ها و بررسی‌های این گوشی خواهید شنید.

اما نکته‌ای که کمتر بدان پرداخته می‌شود و از طرف کمپانی نیز به‌صورت واضح بیان نمی‌شود، این بوده که آیا عملکرد این گوشی در بلندمدت نیز به خوبی و روانی روزهای اولیه خواهد بود؟ بسیاری از صاحبان قدیمی و اخیر گوشی‌های OnePlus می‌توانند این موضوع را به شما یادآور شوند که در مدت زمان داشتن دستگاه‌های این برند با رابط کاربری OxygenOS، با چه اشکالات بسیاری مواجه شده‌اند. علاوه‌بر این، دستگاه‌های OnePlus گاهی اوقات به سمت افت کارایی و عملکرد تمایل دارند. حال با تمامی این اوصاف آیا عملکرد یک‌روزه یک گوشی ملاکی برای تعیین نحوه عملکرد کلی آن است؟ مشخصا تست یک‌روزه از هندست یاد شده نمی‌تواند معیار کلی برای آن در بلندمدت باشد. یکی از موضوعات مهم دیگر، عدم توجه وان‌پلاس به دستگاه‌های قدیمی‌تر خود بعد از عرضه نسخه جدیدتری از آن است.

ویژگی‌هایی که وان‌پلاس 5 به شما ارائه نخواهد داد

حال به این موضوع می‌پردازیم که OnePlus 5 چه قابلیت‌هایی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. یکی از مواردی که زیاد با آن مواجه نخواهید شد به‌روزرسانی گوشی بوده، چیزی زیادی در این دستگاه تغییر نکرده است. باوجود تغییرات در پردازنده و رم گوشی، باتری و صفحه‌نمایش آن مانند مدل‌های قبلی این کمپانی است.

این شرکت ادعا می‌کند که باتری گوشی OnePlus 5 شارژ طولانی‌تری نسبت به مدل‌های دیگرش حتی 3T نگه می‌دارد. این درحالی است که ظرفیت باتری دستگاه مورد بحث 3300 میلی‌آمپری بوده که در مقایسه با وان‌پلاس 3T با باتری 3400 میلی‌آمپری، ظرفیت کمتری دارد. پس اگر پیشرفتی در باتری این گوشی مشاهده شود، قطعا مربوط به ظرفیت آن نبوده بلکه در نرم‌افزار آن صورت پذیرفته است.

برای صفحه‌نمایش نیز همین مصادیق وجود دارد. کمپانی وان‌پلاس به شما می‌گوید که صفحه‌نمایشی که این اسمارت‌فون به کاربر ارائه می‌دهد، شما را از هر نمایشگر دیگری بی‌نیاز می‌کند. این ادعا به دلیل تکامل نیافتن صفحه‌نمایش در دو نسل گذشته کمی دور از واقعیت به‌نظر می‌رسد، البته نمی‌توان صفحه‌نمایش آن را به‌صورت قطعی قضاوت نمود.

حال شما این سوال را در ذهن خود مجسم کنید که آیا کمپانی‌های بزرگی چون سونی، سامسونگ و ال‌جی می‌توانند بدون اینکه در طول نسل‌های مختلف محصولات خود، پیشرفتی در صفحه‌نمایش آن‌ها نداده باشند، فروش بالاتر و بیشتری را مدنظر قرار دهند؟

این تغییر در گوشی‌های هوشمند اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا امروزه موبایل‌ها بیشتر برای تماشا نمودن فیلم، ویدیو و بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌همین ترتیب واقعیت مجازی قابلیتی بوده که وان‌پلاس 5 از آن بی‌بهره است و این گوشی حتی در تطبیق خود با پلتفرم Daydream نیز مشکل دارد. اگرچه کمترین سیستم موردنیاز برای Daydream، نمایشگر 1080p است اما گوگل به‌صراحت اعلام نموده که برای یک تجربه عالی و درجه‌یک  “صفحه‌نمایش باید 1440p یا Quad HD و به بالا باشد.” بنابراین گوشی OnePlus 5 بعید است که در کلاس گوشی‌های مناسب برای Daydream قرار بگیرد. اگر چنین بود، حتما در زمان عرضه، این موضوع مورد تایید قرار می‌گرفت.

یک از ضعف‌های این مدل، وجود حاشیه‌های زیاد در اطراف نمایشگر است، موردی که در آخرین پرچمداران شرکت‌های کره‌ای می‌توان به‌خوبی مشاهده نمود. سامسونگ گلکسی S8 و ال‌جی G6 از حاشیه‌های بسیار کمی در اطراف نمایشگر بهره می‌برند و کاربران نیز از این ویژگی استقبال کرده‌اند.

بااین‌حال وان‌پلاس 5 فاقد آن است. اگر از جلو به این گوشی نگاه کنید، پنل این دستگاه بسیار شبیه نسل‌های قبل بوده، نکته‌ای که کمپانی کمی قبل از معرفی این دستگاه متذکر شده بود.

مشخصه بعدی که در گوشی OnePlus 5 وجود ندارد، بدنه ضد آب است. شاید این مورد به اهمیت موارد قبل نباشد اما ضد آب بودن بدنه به‌سرعت در حال مبدل شدن به یک ویژگی مهم و اساسی در گوشی‌های هوشمند سال 2017 است.

با تمام این اوصاف، OnePlus می‌تواند بگوید که صفحه‌نمایش QHD چیز زیاد مهمی نیست ولی ضد آب بودن بدنه ویژگی است که مشتری به دنبال آن بوده و انتظار دارد که گوشی هوشمندش این ویژگی را داشته باشد. بحث تنها ضد آب بودن بدنه گوشی نبوده بلکه بحث در مورد محافظت از یک سرمایه‌گذاری است که مشتری با خریدن گوشی انجام می‌دهد.

اگر به‌صورت عادلانه قضاوت کنیم، وان‌پلاس 5 یک گوشی هوشمند و نوآورانه نبوده و خلاقیت خاصی در آن به‌کار نرفته است. در این دستگاه بعضی از جنبه‌ها به‌صورت کامل به‌کار رفته و آن مشخصاتی را که کمپانی از پسشان برنمی‌آمده، به‌کل فراموش شده است.

البته این شیوه تولید چیز جدیدی نیست و این سیاست کاری در تمامی مدل‌های کمپانی OnePlus مشاهده می‌شود. البته در گذشته این شیوه تولید با قیمت گوشی‌ها همخوانی داشت و دستگاه‌ها با قیمتی کمتر از مابقی گوشی‌های بازار عرضه می‌شدند.

اما تفاوت قیمت دیگر چیزی نیست که در محصول جدید این شرکت مشاهده شود. وان‌پلاس 5 با 500 دلار به بازار عرضه خواهد شد که بسیار بالاتر از قیمت اولین محصول آن یعنی OnePlus One است. قیمت OnePlus 5 محاسبات ریاضی را به هم ریخته است، قیمتی سه‌چهارم برابر بیشتر از بهترین پرچم‌داران کمپانی‌های بزرگ را در اختیار داشته درصورتی‌که خدماتی که ارائه می‌دهد نصف این مدل‌هاست.

آیا این موضوعات برای شرکت وان‌پلاس اهمیتی دارد؟!

وان‌پلاس 5

کاملا واضح است که کمپانی OnePlus به‌ناچار و به‌کل با تمامی موضوعاتی که در این مقاله گفته شد مخالف است. این کمپانی با هرگونه نقدی که به‌صورت دقیق و فنی در مراسم آغاز عرضه این گوشی گفته شد، مخالفت نمود.

برای مثال عباراتی همچون “گوشی بسازید که ما می‌خواهیم آن را استفاده کنیم” و مهم‌تر اینکه “بدبین کسی است که قیمت برایش همه‌چیز است و ارزش برایش مهم نیست”. که این عبارات بسیار افشاگرانه بود. نه اینکه برای یک کمپانی تولیدکننده فناوری بسیار عجیب باشد که به یک دیالوگ سریال Lady Windermere’s Fan رجوع کند، اما یکی از دو متن بالا مشخص می‌کند که یک تولیدکننده فناوری محصولاتش را بر چه اساسی تولید می‌نماید.

برای پی بردن به مفهومی که کمپانی OnePlus به دنبال آن بوده باید این عبارت را به‌دقت موشکافی کنیم. این شرکت می‌گوید اگر بیش‌ از حد بر روی مشخصه‌های یک محصول تمرکز کنید، ارزش چیزهایی که وان‌پلاس 5 به شما ارائه می‌دهد را درک نخواهید کرد. تصور کنید مایکروسافت چنین جمله‌ای را بیان کند.

برای مثال بگوید: “نگران ویژگی‌های Surface pro نباشید، مشخصه‌های آن موضوع بسیار مهمی نیست. در عوض بر روی طراحی Surface pro دقت کنید و ببینید که در زمان استفاده از آن، چه احساسی به شما دست خواهد داد.”

این عبارت مفهوم جمله بالا است. درواقع به این معنی بوده که ارزش معنوی این محصول از هزینه‌های اقتصادی آن بالاتر است. این منطق در مورد فناوری و محصولاتی مانند گوشی‌های هوشمند صدق نمی‌کند. درواقع یک گوشی هوشمند در قیمت آن خلاصه می‌شود. منطق شرکت OnePlus این است که شما باید آخرین پرچمدار آن را بخرید چون در شما احساس خوبی را القا می‌کند نه بدین خاطر که عملکرد خوبی در بخش فنی دارد.

کمپانی OnePlus در نظر دارد این ایده را حتی در سطوح و نسل‌های بعدی نیز ادامه دهد و دلیلش هم این جمله است: “یکی از کم‌ارزش‌ترین قسمت‌های یک محصول ویژگی‌های آن است.” این شرکت با این جمله خود را راحت نموده است چون خصوصیات فنی تنها عنصری بوده که آخرین محصول آن را با دیگر گوشی‌های هوشمند قابل‌مقایسه می‌سازد. مقایسه طراحی گوشی‌ها بسیار مشکل است، تازه اگر چنین کاری را هم صورت دهیم آیا به نظر شما واقعا OnePlus 5 به لحاظ طراحی از S8 بهتر است؟

اگر همین سوال را از کمپانی OnePlus بپرسیم جواب خواهد داد که دو گوشی OnePlus 5 و S8 با هم متفاوت بوده و هرکدام ویژگی‌های طراحی خاص خود را داشته و برای مشتری خاص خود طراحی‌ شده‌اند، در حقیقت اصلا باهم قابل مقایسه نیستند.

مشخصات دو دستگاه تنها مواردی هستند که می‌توان با هم مقایسه نمود و OnePlus اهمیت مقایسه را برای رقابت به‌طور کل حذف نموده و تاکید این شرکت بر شعار”فقط این گوشی را بخرید” است.

جمع‌بندی

برای شفافیت بیشتر موضوع، باید اعتراف کنیم که گوشی OnePlus 5 یک هندست خیلی خوب است، البته کمی بزرگ‌نمایی بوده که اگر بگوییم این دستگاه بهترین گوشی تا به امروز بوده و یا بهترین دیوایس موجود در بازار است و یا حتی مدلی بوده که باید از مشخصات آن چشم‌پوشی نمود.

اگر گوشی OnePlus 5 را خریداری کنید، احتمالا از انتخال خود خوشحال خواهید بود. بااین‌حال می‌توانید گوشی هوشمند بهتری نیز در بازار پیدا کنید. همان میزان کارایی که OnePlus 5 ارائه می‌دهد، به همان میزان نقص نیز دارد.

2 در مورد “آیا گوشی هوشمند وان‌پلاس 5 ارزش خرید دارد؟!”

  1. سلام
    بنده خودم وان پلاس ۵دارم خیلی هم ازش راضیم آقا همه چیز تمومه این گوشی چون دست گوشیهای شرکتهای معتبر رو به قیمت مناسب از پشت بسته بخاطر همین اینقدر میکوبنش.گوشی آس کشورهای اروپایی و آمریکایی هستش.درخریدش شک نکنید.هرروز که میگذره بیشتر عاشقش میشم.بروزرسانیهاش که عالی ۳ماهه گوشی رو خریدم جدیداً نسخه اندروید ۸این گوشی رو به راحتی دریافت کردم فناوری تشخیص چهره ش جدیداً بروزرسانی کردم.خلاصه عالی عالی

  2. واگریک شاهوردیان

    ای کاش از دارندگان وان پلاس که مدت طولانی هم استفاده می‌کردند، نظر می‌پرسیدید!

    مقاله بسیار ضعیفی بود…

    موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH