7 ویژگی فراموش شده در ویندوز را بشناسید

با رشد و پیشرفت ویندوز، مایکروسافت روزبه‌روز به لیست ویژگی‌های‌ کاربردی خود شاخ و برگ می‌دهد. بعضی از این ویژگی‌ها با قابلیت‌های جدید جایگزین و برخی به سادگی فقط ناپدید می‌شوند.

اگر طرفدار سرسخت یک ویژگی حذف شده در ویندوز بودید، نگران نباشید. ما راه برگرداندن‌ آن‌ها را به شما نشان می‌دهیم. در این مقاله به بررسی 7 ویژگی پرطرفدار ویندوز می‌پردازیم که می‌توان دوباره فعال کرد یا حداقل شبیه سازی‌شان کرد.

1. Windows Media Center

احتمالا می‌دانید که Windows Media Player، پلیر پیش‌فرض سیستم‌ عامل ویندوز،  با این‌که از زمان ویندوز 7 به‌روز رسانی‌ دریافت نکرده است، در ویندوز 10 هم قرار داده شده است. اما ابزار قدرت‌مندتر Windows Media Center که استفاده‌اش برای کاربران ویندوز 8 اندکی آب می‌خورد، به طور کامل از ویندوز 10 حذف شد.

حذف ویندوز مدیا سنتر که برای پخش رسانه به صورت شبکه‌ای، استریم کردن و ضبط برنامه‌های تلوزیونی کاربرد داشت، باعث ناراحتی کاربران در زمان ارائه ویندوز 10 شد.

خبر خوب این است که شما می‌توانید با نصب یک کپی غیررسمی از این برنامه آن را دوباره به رایانه‌تان بیاورید. اگر ترجیح می‌دهید از برنامه های غیررسمی استفاده نکنید، چند برنامه جایگزین دیگر برای شما موجود است که می‌توانند کمک حال شما باشند.

2. گجت‌های دسکتاپ

گجت‌های قدیمی و کاربردی که می‌توانستید در ویندوز 7 بر روی صفحه دسکتاپ خود استفاده کنید به یاد می‌آورید؟ گجت‌های دسکتاپ ابزارک‌هایی مانند ماشین حساب و گزارش آب و هوا به شما ارائه می‌دادند. درحالی که بسیاری از کاربران از استفاده از این ابزارها لذت می‌بردند، مایکروسافت پس از چند سال به دلیل مشکلات امنیتی آن‌ها را از دسترس خارج کرد. به علاوه حتی پس از ارائه ویندوز 8 با آن برنامه‌های مدرن و جذابش هنوز یک جای کار می‌لنگید و کاشی‌های زنده ویندوز 8 نیز جای خالی گجت‌های محبوب دسکتاپ را پر نکردند.

حالا شما می‌توانید با استفاده از روش‌های موجود گجت‌های دوست‌داشتنی دسکتاپ را برگردانید. اما ما این امر را به خاطر وجود ریسک‌های امنیتی پیشنهاد نمی‌کنیم. مایکروسافت که پی برد این گجت‌ها به راحتی قابل دست‌کاری هستند، از پشتیبانی این گجت‌های محبوب دست برداشت.

ما به شما استفاده از ابزار قدرت‌مند Rainmeter را پیشنهاد می‌کنیم. این ابزار رایگان به شما امکان شخصی‌سازی گسترده صفحه دسکتاپ را می‌دهد. شما می‌توانید بسته به سلیقه خود از پک‌های آیکون متنوع، تصاویر پس‌زمینه زنده و همچنین گجت‌های کاربردی در دسکتاپ خود استفاده کنید.

3. جستجوگر فایل

Library که در نسخه 7 این سیستم عامل محبوب معرفی شد، یک راه و روش جدید برای جستجوی فایل ها در رایانه‌ها فراهم کرد.استفاده از این ویژگی در ابتدا خیلی ها را گیج کرد؛ درحالی که فقط کافی بود به طور مناسبی تنظیمش کنید تا نتیجه بگیرید. بنابراین مایکروسافت در ویندوز 8.1 و 10 این ویژگی را مخفی کرد، گرچه شما می‌توانید به راحتی آب خوردن دوباره آن‌ها را فعال کنید.

یک پنجره File Explorer باز کنید، سپس در یک فضای خالی در قسمت میان‌بر‌های سمت چپ، راست کلیک کنید. گزینه Show libraries را انتخاب کرده و بعد از مشاهده یک سربرگ جدید Libraries روی آن دوبار کلیک کنید و حالا آیکون‌های Documents و Pictures برای شما قابل مشاهده هستند. برای دسترسی به آن‌ها در قسمت مخصوص خود می‌توانید در نوار مسیریابی موجود در بالای پنجره File Explorer عبارت shell:Libraries را تایپ کنید.

Libraries به شما این امکان را می‌دهد که فولدرهای دارای محتوای مشابه را برای دسترسی بهتر یک جا جمع کنید.

4. پوسته کلاسیک ویندوز 95/98 و منوی استارت

درحالی که طبق استانداردهای امروزی پوسته پیش‌فرض ویندوز 95 کاربرد زیادی ندارد، هنوز هم عده زیادی از مردم از حس نوستالژی استفاده از آن لذت می‌برند.

در نسخه‌های قدیمی ویندوز شما می‌توانستید یک پوسته کلاسیک که بسیار به پوسته ویندوز 95 یا 98 شباهت داشت را انتخاب کنید. دلیل انتخاب شما ممکن بود علاقه به ظاهر کلاسیک آن یا جلوگیری از مصرف بیش از حد منابع رایانه‌تان برای پردازش ظاهر مدرن و امروزی پیش‌فرض ویندوز جدید باشد. به هرحال در ویندوز 10 این انتخاب از شما سلب شده است. غیرفعال کردن تمام افکت‌های بصری نیز شما را به دست‌یابی به پوسته کلاسیک معروف نزدیک نمی‌کند. بنابراین شما می‌توانید با نصب یک پک پوسته جانبی ظاهر کلاسیک و یک‌پارچه ویندوز 95 را در دسترس داشته باشید.

متاسفانه، یک پک پوسته دانلودی مشابه پوسته کلاسیک ویندوز نمی‌تواند به طور کامل مشابه نسخه اصلی باشد چرا که در کنتراست بالا و به جهت مقاصد دسترسی خاص ساخته شده است.

ابتدا به صفحه kizo2703 در DeviantArt بروید و برای ذخیره پوسته کلاسیک بر روی لینک دانلود کلیک کنید. پس از دانلود فایل زیپ، آن را در مسیر C:\Windows\Resources\Ease of Access Themes، Extract کنید.

سپس اپ Settings را باز کرده و به مسیر Ease of Access > High contrast بروید. اینجا مکانی است که ویندوز پوسته‌ها را جمع آوری می‌‌کند. وقتی بر روی منوی بازشونده کلیک کنید می‌توانید پوسته کلاسیکی که ذخیره کرده‌اید را مشاهده کنید. گزینه Apply را انتخاب کرده تا ویندوز 10 ظاهری مانند ویندوز 98 به خود بگیرد؛ اما به خاطر داشته باشید که نتیجه زیاد هم زیبا از آب در نمی‌آید.

قسمت دیگر پازل این ظاهر قدیمی، یک منوی استارت کلاسیک سری ویندوزهای 9x است. می‌توانید از ابزار همه کاره Classic Shell استفاده کنید. پس از نصب می‌توانید شاهد منوی استارت تک ستونی کلاسیک باشید. همچنین برای تکمیل این ظاهر قدیمی آیکون استارت کلاسیک ویندوز را نیز از قسمت تنظیمات انتخاب کنید.

بسته به علاقه شما ویندوز 10 می‌تواند از نظر ظاهری شبیه ویندوز های جدیدتر 8.1 ،7 و XP نیز بشود.

5. بازی‌های رایگان

روزهایی که ساعت‌ها مشغول بازی کردن بازی‌های پیش‌فرض ویندوز می‌شدید را به خاطر دارید؟ اگر در بازی Solitaire مهارت خاصی داشتید یا یک رکورد فوق العاده در بازی Pinball ویندوز XP ثبت کرده بودید، حتما از این‌که دیگر در ویندوز 10 قابل دسترس‌مان نیستند ناراحت شده‌اید.

ویندوز 10 شامل بازی‌های Solitaire و Minesweeper می‌شود ولی میزان تبلیغات موجود در آن ها اعصاب‌تان را حتما خرد خواهد کرد. مگر اینکه بهای مضحک 15 دلار در سال ( بازی Solitaire) و یا 10 دلار در سال (بازی Minesweeper) را برای حذف این تبلیغات پرداخت کنید.

گرچه برای بازی کردن نسخه روی اعصاب بازی Solitaire که غرق در تبلیغات است، نیازی به پرداخت هزینه ندارید. متاسفانه نمی‌شود به راحتی آب خوردن نسخه قدیمی این بازی را از فایل‌های نصبی روی رایانه خود کپی کنید.

همچنین برای بازی کردن Solitaire شما می‌توانید از موتور جستجوی دوست داشتنی گوگل استفاده کنید و با جستجوی نام این بازی در صفحه اصلی نتایج به طور مستقیم به آن دسترسی داشته باشید.

 

6. پوسته محبوب Aero Glass

بعد از رنگ‌های یکدست ویندوز XP، مایکروسافت یک ظاهری شیشه‌ای و نیمه محو را برای ویندوز ویستا و 7 ارائه کرد. این پوسته خاص که به Aero معروف بود به خاطر حس زیبایی تمیز و جذابی که داشت به محبوبیت بسیاری نزد کاربران دست پیدا کرد؛ اما از زمان ویندوز 8 به بعد، پوسته Aero حذف و رنگ های یکدست ساده جایگزین آن شد.

 با چند جستجوی ساده می‌توانید ترفندهای برگرداندن این پوسته جذاب را فرا بگیرید. همچنین طبق شنیده ها ممکن است در آینده ای نزدیک شاهد پوسته‌ای با نام Neon در محیط ویندوز باشیم.

7. ابزار Group Policy Editor در Windows Home

این ابزار از همان ابتدا نیز در اختیار همه کاربران قرار نداشت. اگر از آن مطلع نیستید باید گفت این ویژگی متعلق به نسخه Professional و یا نسخه‌های بالاتر است که به administrator اجازه می‌دهد تنظیمات کلی را به طور هم‌زمان روی چند رایانه تغییر دهد. اکثر کاربران نیازی به همچین ابزاری ندارند برای همین این قابلیت در نسخه home ویندوز 10 موجود نیست.

به هرحال قابلیت Group Policy مزیت‌های زیادی دارد. برای مثال می‌توانید از آن برای قفل کردن ویندوز در حساب کودکان استفاده کنید.

خوشبختانه اگر از نسخه Home ویندوز 10 استفاده می‌کنید لازم نیست جهت استفاده از این قابلیت نسخه Pro را با پرداخت 99 دلار تهیه کنید. می‌توانید با طی کردن مراحلی ساده از این قابلیت حتی روی نسخه Home بهره ببرید. اگر درباره نسخه ویندوز مورد استفاه خود مطلع نیستید فقط کافی است در منوی استارت عبارت About را تایپ کرده و گزینه About your PC را انتخاب کنید تا نسخه ویندوز خود را چک کنید.

و در آخر: Microsoft Paint

اخیرا مایکروسافت لیستی از ویژگی‌هایی از ویندوز که در به‌روز رسانی پاییز این سیستم عامل به‌روز نمی‌شوند منتشر کرده که برنامه محبوب Microsoft Paint  در این لیست دیده می‌شود و باعث شده خیلی‌ها  به اشتباه عبارت ” MS Paint در حال مردن است” را به زبان بیاورند.

درواقع فقط دیگر قرار نیست این برنامه به روز رسانی‌ دریافت کند؛ اما بله، MS Paint در آینده ویندوز جایی ندارد.

البته هنوز می‌توانید با تایپ mspaint در منوی استارت از این برنامه فوق العاده محبوب استفاده کنید. شایان ذکر است که مایکروسافت در آینده یک برنامه Paint در فروشگاه ویندوز ارائه خواهد داد تا در سال‌های آتی کمبودی در این زمینه احساس نشود.

دل‌تان برای کدام‌یک از قابلیت‌های ویندوز تنگ شده است؟

در این مقاله 7 ویژگی محبوب ویندوز را که مایکروسافت به هر دلیلی از دسترس خارج‌شان کرد، مورد بررسی قرار دادیم که می‌توانید با ترفندهایی آن‌ها را به زندگی برگردانده یا حداقل شبیه سازی‌شان کنید. اما راستش را بخواهید بعد از مدتی برخی ویژگی‌ها و ابزار ها باید از بین بروند تا برای قابلیت‌های جدید و کاربردی جا باز شود.

اگر موردی از قلم افتاد که فکر می‌کنید ارزش بازگشت به ویندوزهای‌مان را دارد، آن‌ را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH