بررسی آی‌فون 8

بررسی آی‌فون 8 اپل: بچه غول!

بررسی آی‌فون 8 اپل، جدیدترین گوشی اهالی کوپرتینو که با یک به‌روزرسانی نسبت به نسل قبلی راهی بازار شده است.

اپل برخلاف لوگوی ساده‌اش همیشه یک کمپانی خاص و پیچیده بوده و کسی از کارهایش سر در نمی‌آورد. گاهی اوقات سکان هدایت بازار را در دست می‌گیرد و همیشه اول است، گاهی نیز یک پله از آخر هم بالاتر! یک روز هر دو پایش را در یک کفش می‌کند و حرف،‌ حرف خودش است و روز بعد خبری از این سماجت نیست و خیلی راحت کوتاه می‌آید. اما یادتان باشد که اپل با تمام کارهای عجیب و غریبش، همیشه اپل بوده، هست و ظاهرا خواهد بود!

امسال هم این کمپانی دست از کارهای عجیبش برنداشت و در اقدامی بی‌سابقه به صورت هم‌زمان از 3 اسمارت فون پرده برداری کرد. تکلیف دوتای آن‌ها که مشخص است. مورد عجیب آی‌فون X بود که معرفی شد. حالا ما به‌صورت هم‌زمان آی‌فون 8 و آی‌فون 10 را داریم و این وسط چه بر سر آی‌فون 9 خواهد آمد، خدا می‌داند. از میان 3 آی‌فون جدید، مدل متفاوت‌تر که به هزار و یک دلیل منطقی و غیرمنطقی هنوز جایی در بازار ندارد و آی‌فون 8 پلاس را هم که چند روز پیش بررسی کردیم؛ تنها یک آی‌فون 8 بخت ‌برگشته می‌ماند که این وسط مظلوم واقع شده و تصمیم داریم به آزمایشگاه خودمان دعوتش کنیم تا ناگفته‌هایش را بشنویم.

لازم به ذکر است که آی‌فون ۸ توسط شرکت مدیاپردازش برای بررسی در اختیار آی‌تی‌رسان قرار گرفته است. آی‌فون‌های جدید با ضمانت ۱۸ ماهه مدیا پردازش عرضه شده‌اند که در یک سال نخست گوشی شما دارای گارانتی تعویض است.

اگر می‌خواهید بدانید که کوچک‌ترین فرزند این سیب گاز زده چه چیزی در چنته دارد، با آی‌تی‌رسان و بررسی آی‌فون 8 اپل همراه باشید…


طراحی

اگر آی‌فون X را یک محصول متفاوت در نظر بگیریم، محصولات اپل مدت‌هاست که تغییر خاصی را در بخش طراحی به خود ندیده‌اند. بعد از رونمایی از آی‌فون 6، دو نسل دیگر با همان زبان طراحی و تغییراتی اندک معرفی شدند و حالا جدیدترین گوشی این کمپانی نیز همان چیزی است که پس از مرگ استیوجابز دیده بودیم!

در واقع آی‌فون 8 ظاهر خاص،‌ متفاوت و جدیدی ندارد و در نگاه نخست به سختی می‌توان آن‌ را از نسل‌های قبلی تشخیص داد. دکمه هوم و گرد اپل، حاشیه‌های بسیار زیاد اطراف نمایشگر، گوشه‌های گرد و حتی بیرون زدگی دوربین همان چیزهایی‌ست که سال‌ها از اپل می‌بینیم. مهم‌ترین تفاوت نسبت به آی‌فون 7، جنس بدنه دستگاه است که این‌ بار همچون چند سال پیش، دوباره شیشه به محصولات اپل بازگشته و بر روی قاب پشتی از آن استفاده شده است. همین و بس! یعنی طراحان خلاق اپل شاید چند ساعت هم به طراحی محصولی جدید فکر نکرده‌اند.

کوچک‌ترین انتظاری که از اپل داشتیم، رفع نواقص اصلی نسل‌های قبلی (حاشیه‌های زیاد و بیرون زدگی دوربین) بود اما این کمپانی کلا گوشش بدهکار نیست که نیست! حتی در برخی بخش‌ها اپل ضعیف‌تر از همیشه ظاهر شده و در واقع پیشرفت نداشته که هیچ، پسرفت هم داشته! به‌عنوان مثال آی‌فون 8 نسبت به آی‌فون 7 بزرگ‌تر، ضخیم‌تر و سنگین‌تر هم شده که یک علامت سوال بزرگ را در ذهن طرفداران ایجاد می‌کند (الکی مثلا…). البته این تفاوت‌ها آن‌قدری نیست که نتوانید از کیس آی‌فون 7 برای آی‌فون 8 استفاده کنید!

فریم دستگاه از آلومینیوم سری 7000 ساخته شده که بیش از هر چیزی در صنایع هوایی استفاده می‌شود و قاب اصلی گوشی از جنس شیشه بوده که اپل به مقاومت بالای آن ایمان دارد. شاید از لحاظ سقوط از ارتفاع ادعای اپل مبنی بر مقاومت بالای سری جدید گوشی‌هایش درست باشد اما از لحاظ برخورد اشیا نوک این ادعا خیلی درست نیست. در واقع به مرور زمان و با قرار دادن آی‌فون 8 عزیز بر روی میز، در جیب مبارک و در مجاورت اجسام سخت، خطوط زیبایی (!) بر روی بدنه ایجاد خواهد شد که شاید خیلی برای محصولی در این سطح قابل قبول نباشد. بنابراین بهتر است که عاشقان سینه‌چاک این سیب گاز زده برای گوشی دل‌بندشان یک کیس زیبا هم بخرند.

استفاده از شیشه در دستگاه موجب شده تا دیگر شاهد خطوط آنتن در بالا و پایین قاب پشتی نباشیم. همچنین این ویژگی کاری کرده تا برادران و خواهران اپلی بتوانند گوشی‌شان را به صورت بی‌سیم شارژ کنند. با همه این مزایا و علی‌رغم صحبت‌های اپل در رابطه با استفاده از نوعی پوشش خاص برای جلوگیری از جذب اثر انگشت بر روی بدنه، بازهم می‌بینیم که در یک استفاده معمولی گوشی خیلی زود کثیف می‌شود. البته از حق نگذریم در برابر محصولاتی همچون ایکس زد پریمیوم سونی و یا اچ‌تی‌سی U11 از این لحاظ یک سر و گردن بالاتر است.

در زیر گوشی پورت لاینتینگ، اسپیکر و میکروفون را می‌بینیم و در سمت راست کلید پاور و ورودی سیم‌کارت به چشم می‌خورد که برای دسترسی به آن می‌بایست از سوزن مخصوصی استفاده کنید. سمت چپ میزبان کلیدهای کنترل صداست و در بالای گوشی نیز هیچ مورد خاصی را نخواهید دید و این یعنی بازهم خبری از جک استاندارد هدفون نیست!

کیفیت ساخت گوشی بسیار بالاست و با در دست گرفتن آن حس لوکس بودن خاصی کل وجودتان را فرا خواهد گرفت (!) به سبب سایز کوچک نمایشگر آی‌فون 8 حاشیه‌های زیاد اطراف آن مشکلی ایجاد نکرده‌اند و سایز کلی دستگاه در حد نرمالی‌ست و به راحتی می‌توانید توسط یک دست با گوشی کار کنید؛ اما از این لحاظ جدیدترین محصول اپل در برابر رقبایی همچون گلکسی S8 و ال‌جی G6 هیچ حرفی برای گفتن ندارد؛ جایی که نسبت نمایشگر به بدنه از مرز 80 درصد گذشته و یا حداقل به آن نزدیک شده اما برای آی‌فون 8 بر روی این 65 لعنتی مانده و حتی از آی‌فون 8 پلاس هم کمتر است!


نمایشگر

محصولات اپل همیشه از لحاظ میزان پیکسل خیلی غنی نبوده‌اند و حتی سایز نمایشگر نیز همیشه نسبت به رقبا کوچکتر بوده اما این‌ها هیچ‌وقت مانعی برای کاهش کیفیت نشده است. نمایشگر آی‌فون‌های اپل همیشه جز بهترین‌های بازار بوده‌اند و از این لحاظ نمی‌توان به آن‌ها خرده گرفت.

آی‌فون 8 نیز از این قاعده مستثنی نیست و به یک نمایشگر 4.7 اینچی با رزولوشن 1334 در 750 مجهز است. با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان به عدد 326 پیکسل در هر اینچ رسید که میزان قابل قبولی برای یک پرچمدار سال 2017 نیست اما چینش پیکسل‌ها و نوع نمایش‌ صفحه در حدی خوب هست که حتی از فاصله نزدیک هم نتوانید پیکسل‌ها را ببینید. اپل در این نسل از محصولاتش نیز همچنان از نسبت تصویر استاندارد 16 به 9 و پنل LCD بهره گرفته است.

نمایشگر رنگ‌ها را با دقت بسیار خوبی به نمایش می‌گذارد و رنگ مشکی نیز عمق خوبی دارد اما به پای امولدها نمی‌رسد؛ در نگاه از زوایا نیز شاهد تغییرات آزاردهنده‌ای نخواهید بود. میزان نور آن در برخی تست‌ها به بیش از 600 نیت رسیده که رقم خوب و قابل قبولی است. با توجه به این مقدار و همچنین رفلکس پایین صفحه، هنگام کار با آی‌فون 8 در زیر نور آفتاب مشکلی نخواهید داشت. میزان حداقل نور در پرچمدار جدید اپل هم تا 3 نیت کاهش می‌یابد و گرچه به پای رقبا و حتی آی‌فون 7 هم نمی‌رسد اما به‌ اندازه‌ای قابل قبول هست که در محیط‌های کم‌نور و تاریک با مشکل مواجه نشوید.

آی‌فون 8 به همراه دو برادر دیگرش از ویژگی خاصی با نام True Tone بهره می‌برند که با فعال کردن آن، گوشی متناسب با نور محیط، میزان رنگ نمایشگر را تنظیم می‌کند تا بیشترین کارایی را برای کاربر داشته باشد. این نمایشگر همچنین از فناوری لمس سه‌بعدی نیز سود می‌برد.

در ادامه می‌توانید نمایشگر این مدل را با آی‌فون 7 مقایسه کنید (سمت چپ مربوط به گوشی جدید اپل است):


سخت‌افزار

کمپانی اپل معمولا در زمان معرفی، اشاره خاصی به سخت‌افزار به‌کار رفته در محصولاتش نمی‌کند اما طبق بررسی‌های انجام گرفته بر روی این گوشی، مشخص شده که غول جدید اپل به چیپست A11 Bionic مجهز است و توسط 2 گیگابایت رم LPDDR4x همراهی می‌شود. میزانی که در برابر رقبای اندرویدی که حالا از 4 و بعضا 6 گیگابایت رم بهره می‌برند قابل قبول نیست اما با توجه به هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار آی‌فون‌ها این میزان مشکل خاصی را در عمل برای شما ایجاد نمی‌کند.

بعد از قطع همکاری اپل و Imagination Technologies این‌ کمپانی برای نخستین بار وظیفه ساخت واحد گرافیکی را بر عهده گرفت که متاسفانه اطلاعات چندان زیادی در رابطه با آن در دسترس نیست. با این همه چیپست A11 Bionic ساخت کمپانی TSMC بوده و از لیتوگرافی 10 نانومتری در ساختش استفاده شده و 6 هسته ناقابل در آن به‌کار رفته است. چهارتای این هسته‌ها برای انجام کارهای سبک و روزمره و دوتای دیگر برای پردازش‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظاهرا اپل 3 سال برای توسعه این چیپ زمان صرف کرده که در نوع خودش جالب است.

از لحاظ ظاهری نیز این چیپ سایز کوچک‌تری نسبت به نسل‌های قبلی داشته تا علاوه بر کاهش فضای اشغال شده از گوشی، انتقال داده‌ها سریع‌تر صورت بگیرد. این مدل در دو نسخه 64 و 256 گیگابایتی عرضه می‌شود و طبق معمول خبری هم از ارتقا توسط کارت حافظه نیست.

حال بگذارید که از مسائل تئوری فاصله بگیریم و ببینیم آی‌فون 8 پلاس در عمل چند مرده حلاج است. برای این منظور جدیدترین آی‌فون بازار را وارد آزمایشگاه خودمان کردیم.

در مرحله نخست از بنچمارک AnTuTu بهره گرفتیم تا با سنجش عملکرد کلی دستگاه، یک امتیاز به آن بدهد. در این برنامه آی‌فون 8 رسما رکوردها را جابه‌جا کرد و با اختلاف بسیار زیادی نسبت به رقبای اندرویدی در صدر قرار گرفت.

در گام بعدی از GeekBench‌ بهره گرفتیم تا هسته‌ها را در دو حالت متفاوت تست کنیم. عملکرد آی‌فون 8 پلاس همان‌طور که انتظار می‌رفت، فوق‌العاده بود.

با توجه به این قدرت نمایی بی سابقه در دنیای اسمارت فون‌ها، تصمیم گرفتیم تا این مدل را از لحاظ گیمینگ مورد بررسی قرار دهیم. خوشبختانه اپل توانسته تا دمای دستگاه را هنگام پردازش‌های سنگین کنترل کند اما این به معنی داغ نشدن گوشی نیست! دمای گوشی در این حالت و بخصوص هنگام اجرای بازی‌های گرافیکی بالا می‌رود اما اصلا آزاردهنده نیست. بازی‌ها نیز خیلی خوب و روان اجرا می‌شوند و هیچ عیب و ایرادی را نمی‌توان به این گوشی گرفت.


دوربین

به بخش جذابی از بررسی آی‌فون 8 اپل رسیدیم؛ جایی که بزرگ و کوچک، پیر و جوان، زن و مرد و خلاصه همه به آن علاقه‌مندند و اتفاقا اپل همیشه در آن جز مدعی‌ها بوده و خوب ظاهر شده است. بر خلاف اکثر پرچمداران امروزی و حتی نسخه پلاس آی‌فون 8، این گوشی به دوربین دوگانه مجهز نشده است.

این پرچمدار تازه به‌دوران رسیده به یک لنز 12 مگاپیکسلی و 28 میلی‌متری با گشادگی دیافراگم F/1.8 مجهز است. این دوربین خوش‌بختانه از لرزش‌گیر اپتیکال بهره برده و توسط 4 فلاش LED دو‌رنگ همراهی می‌شود تا بتوانید در محیط‌های تاریک و کم‌نور تصاویر خوبی را ثبت کنید. از دیگر قابلیت‌های دوربین آی‌فون 8 می‌توان به HDR اشاره داشت.

در پشت گوشی و بالا سمت چپ،‌ لنز آی‌فون 8 را می‌بینید که همچون چشمانی از حدقه بیرون زده و خیلی شکل جالبی ندارد. محل قرار گیری لنز خوب نیست و هنگام عکاسی در برخی حالت‌های خاص به احتمال زیاد انگشت‌تان بر روی لنز رفته و گوشه‌ای از کادر را خواهد گرفت. البته این بخش توسط سفایر محافظت می‌شود و می‌توان گفت که در برابر خط و خش کاملا مقاوم است.

بر طبق گفته‌های اپل پردازش تصویر در آی‌فون 8 بهبودهایی داشته و حالا در کنار نویز کمتر، جزئیات بیشتری هم شاهد هستیم. این مدل همچنین توانسته تا امتیاز 92 را از DxOMark کسب کند (گرچه معیار خوبی برای سنجش دوربین گوشی‌ها نیست!) تا حداقل با دید بازتری به دوربین نگاه کنیم.

تصاویر گرفته شده توسط آی‌فون 8 پلاس بسیار جذاب به‌نظر می‌رسند. رنگ‌ها خیلی خوب دیده شده و جزئیات تصویر حتی در محیط‌های کم‌نور نیز عالی‌ست و از این لحاظ نمی‌توان ایرادی به گل سرسبد محصولات اپل گرفت.

رابط کاربری دوربین خیلی ساده طراحی شده و تفاوت‌ چندانی‌ با نسل‌های قبل ندارد. شما می‌توانید از تایمر استفاده کنید، به عکس‌هایتان چندین فیلتر متفاوت اضافه کرده و یا پانوراماهای با کیفیتی را به ثبت برسانید و بازهم خبری از عکاسی در حالت دستی نیست. به‌صورت کلی رابط کاربری دوربین آی‌فون 8 برای یک یوزر معمولی (بخوانید اکثر مردم) عالی به نظر می‌رسد و جوابگوی نیاز آن‌هاست اما برای کسانی که علاقه بیشتری به عکاسی دارند، آپشن‌های خاصی در نظر گرفته نشده و از این لحاظ آی‌فون 8 در برابر محصولات اندرویدی (حتی میان‌رده‌ها!) حرف خاصی برای گفتن ندارد.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در این بخش به آن خرده گرفت، عدم دسترسی به تنظیمات دوربین در رابط کاربری آن است! شما همچنان برای تغییر تنظیمات نه‌چندان زیاد دوربین گوشی، می‌بایست از طریق بخش تنظیمات کلی دستگاه وارد قسمت دوربین شوید. حتی بخشی برای تنظیم نسبت تصویر هم در دسترس نیست و شما همیشه تصاویری با نسبت 4 به 3 ثبت خواهید کرد.

در این بین بد نیست به الگوریتم جدید پردازش تصاویر آی‌فون 8 نیز اشاره کنیم که موجب می‌شود ضمن حفظ کیفیت محتوای گرفته شده با دوربین، حجم آن‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش یابد.

به صورت کلی آی‌فون 8 به یک دوربین بسیار با کیفیت مجهز بوده و می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای را با آن به ثبت برسانید. اما ای کاش همچون برادرش به دوربین دوگانه مجهز می‌شد تا حداقل در برابر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد. در ادامه شاهد تصاویر گرفته شده با این مدل در شرایط متفاوت هستید:

پرچمدار جدید اپل می‌تواند به صورت 2160p با نرخ 60 فریم و فول‌اچ‌دی با نرخ 240 فریم فیلم‌برداری کند که در نوع خود جالب است. شما می‌توانید ویدئوهای اسلوموشن خاصی را با این گوشی به ثبت برسانید. کیفیت ویدیوهای ثبت شده بسیار بالاست، لرزش‌های دست تا حد زیادی کنترل شده‌اند، رنگ‌ها طبیعی ثبت شده و کیفیت ضبط صدا نیز در حد مطلوبی‌ست. در واقع همه چیز برای ثبت یک ویدیو فوق‌العاده در دسترس است.

آی‌فون 8 به یک دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم F/2.2 مجهز است. این دوربین از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند به صورت HDR نیز فیلم‌برداری کند. از جمله قابلیت‌های جالب دوربین سلفی پرچمدار اپل می‌توان به امکان ضبط ویدیوهای فول‌اچ‌دی با نرخ 30 فریم و اچ‌دی با نرخ 240 فریم اشاره داشت.

کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین عالی‌ست، رنگ‌ها به خوبی ثبت می‌شوند و نویز چندانی هم در تصویر مشاهده نمی‌شود. البته این‌ها برای زمانی‌ست که در نور کافی مشغول عکاسی شده باشید و در صورتی که بخواهید در محیط‌های کم‌نور سلفی بگیرید، همه چیز متفاوت خواهد بود و تصویر آن‌طور که باید و شاید به ثبت نمی‌رسد.


رابط کاربری

اپل در این بخش علی‌رغم تمام محدودیت‌هایش، همیشه حرف‌هایی برای گفتن داشته و با ارایه آپدیت‌های منظم توانسته تا حدی دهان منتقدان را بسته نگه دارد. همچون برادران دیگر، آی‌فون 8 نیز در ابتدا با iOS 11 معرفی شد. این نسخه جدید شامل تغییرات کوچک و بزرگی شده که از جمله مهم‌ترین‌ آن‌ها می‌توان به باز طراحی کنترل‌سنتر اشاره کرد. این منو گرچه از لحاظ ظاهری نسبت به نمونه قبلی (از نظر اکثر منتقدان) زیباتر نیست اما کارایی بیشتری داشته، قابل شخصی‌سازی است و حالا حتی از لمس سه‌بعدی نمایشگر نیز پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن‌های این نسخه تا حدی بازطراحی شده‌اند اما بیشترین تغییرات شامل اپلیکیشن استور شده است و ظاهرا اپل زمان بیشتری برای استور خودش صرف کرده تا با یک نمونه کامل‌تر رو‌به‌رو باشیم. حالا و در بخش زیرین استور اپل شاهد 5 گزینه متفاوت هستیم که مهم‌ترین آن‌ها شاید Today باشد که به صورت روزانه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خاصی را به نمایش می‌گذارد.

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پرسروصدا در این سیستم‌ عامل، Files نام دارد که پس از استفاده از آن، تقریبا همه را ناامید کرد! حداقل انتظارمان این بود که بتوانیم به فایل‌های گوشی دسترسی داشته و یا امکانات ابتدایی یک فایل‌منیجر خوب را داشته باشیم اما این اپلیکیشن تنها دسترسی به حساب‌های ابری را برای یوزر فراهم می‌کند و در ایران تقریبا بدون استفاده می‌ماند. ظاهرا بیش از همه این اپ برای تبلت‌های اپل کاربرد دارد. اما خبر خوب برای ایرانی‌ها اضافه شدن کیبورد فارسی است و حالا می‌توانید بیشترین بهره را از این کیبورد استاندارد ببرید.

در مقایسه با اندروید شما آزادی عمل چندانی ندارید و اگر کاربر سیستم عامل گوگل هستید و قصد دارید به آی‌فون‌های اپل کوچ کنید، رسما با یک زندان مواجه خواهید شد. دست شما برای انجام بسیاری از کارها در iOS بسته است و حتی یک عمل ساده در اندروید (به‌عنوان مثال انتقال اطلاعات از PC به گوشی) به سخت‌ترین کار ممکن در سیستم عامل iOS تبدیل می‌شود. این موضوع را هم در نظر بگیرید که اپل اجازه تغییر در سیستم عاملش را نمی‌دهد و برخلاف اندروید خبری از کاستوم رام، شخصی‌سازی‌های متعدد و حتی نصب یک لانچر نیست. البته نباید از آپدیت‌های منظم، هماهنگی عالی با سخت‌افزار و پشتیبانی بسیار خوب اپل از iOS گذشت اما واقعا چه می‌توان گفت؟! اپل است دیگر…


اسپیکر

یکی از ویژگی‌های مثبت اپل نسبت به اکثر سازندگان تلفن‌های هوشمند، به همین اسپیکر مربوط می‌شود؛ جایی که شما شاهد استفاده از اسپیکر استریو هستید موردی که کمپانی‌های مطرحی همچون سامسونگ، ال‌جی، هواوی و… اعتقاد چندانی به آن ندارند. چیدمان اسپیکرهای آی‌فون 8 هم در نوع خودش خاص است. یکی در بخش زیرین گوشی قرار گرفته و دیگری با اسپیکر مکالمه یک‌پارچه شده تا تقریبا در هر شرایطی بتوانید به موزیک دل‌خواه خودتان گوش دهید.

بر طبق ادعای اپل کیفیت و بلندی صدای این گوشی نسبت به نسل قبلی افزایش داشته اما در تست‌هایی که ما گرفتیم حداقل از لحاظ حجم صدا ادعای اپل زیر سوال رفت. کیفیت صدا عالی بوده و بیس آن در حد مطلوبی است اما از لحاظ بلندی تفاوت چندانی با نسل قبلی ندارد و حتی می‌توان به جرات گفت که صدای کمتری هم به گوش شما می‌رسد.

اپل با خودخواهی تمام جک استاندارد صدا را از محصولاتش حذف کرده و آی‌فون 8 نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای خرید ایرپادهای خاص این کمپانی می‌بایست بازهم هزینه کنید چرا که خبری از آن‌ها در جعبه گوشی نیست.


سایر قابلیت‌ها

بر خلاف آی‌فون X، اپل در سری آی‌فون 8 کلید فیزیکی هوم را حذف نکرده و همچنان شاهد آن در زیر نمایشگر هستیم. این کلید با تاچ‌آی‌دی یکپارچه شده و می‌توانید جهت بازکردن قفل نمایشگر از آن استفاده کنید. دقت این سنسور بسیار بالاست و از این بابت ایراد خاصی به آن وارد نیست.

آی‌فون 8 همچنین توانسته تا گواهینامه IP67 را کسب کند که به معنی ضد آب و گرد و غبار بودن پرچمدار جدید اپل است. البته این مقاومت نسبت به اکثر پرچمداران بازار در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد. طبق این گواهینامه شما می‌توانید گوشی خودتان را به مدت 30 دقیقه در عمق یک متری آب بگذارید.

این مدل همچنین به NFC (محدود)، بلوتوث نسخه 5 (محدود) و GPS نیز مجهز است تا از لحاظ ارتباطی محصول نسبتا خوبی باشد! پرچمدار جدید اپل در 3 رنگ خاکستری تیره، طلایی و نقره‌ای راهی بازار می‌شود.


باتری

آی‌فون 8 به یک باتری 1821 میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که نسبت به نسل قبلی با کاهش حجم رو به رو بوده اما اپل می‌گوید که با توجه به چیپست جدید، بهبودهایی شامل حال این گوشی شده است تا از لحاض شارژدهی مشکل چندانی نداشته باشید.

بالاخره کوپرتینونشین‌ها نیز از آهوی شیطان پیاده شدند و محصولات جدیدشان را به قابلیت شارژ سریع مجهز کردند. البته شاژری که بتواند آی‌فون 8 را با سرعت بالا شارژ کند همراه این مدل عرضه نمی‌شود! در صورتی که بخواهید با شارژری که خود اپل زحمت کشیده و در باکس دستگاه قرار داده این مدل را شارژ کنید به چیزی در حدود 120 دقیقه زمان برای فول شارژ شدن نیاز دارید؛ برای مقایسه، همین بس که بگوییم میان‌رده‌های اندرویدی می‌توانند یک باتری با حجم دوبرابری نسبت به آی‌فون 8 را در زمانی کمتر شارژ کنند!

در بهترین حالت ممکن، یعنی در شرایطی که شما کابل و شارژر مخصوص اپل برای شارژ سریع را بخرید، می‌توانید 50 درصد از باتری گوشی عزیزتر از جان‌تان را در 30 دقیق شارژ کنید.

علاوه بر این‌ها شما قادر هستید تا از شارژرهای بی‌سیم با استاندارد Qi نیز برای شارژ این گوشی اپل استفاده کنید. در تست‌هایی که ما با شارژر بی‌سیم و استاندارد سامسونگ گرفتیم سرعت شارژ شدن در این حالت بسیار پایین بود، در حدی که احتمالا قید شارژ کردن گوشی با این ویژگی را بزنید (تقریبا 5 درصد در هر 10 دقیقه!). شاید بهتر باشد که منتظر بمانیم تا شارژر وایرلس جدید اپل سرو کله‌اش در بازار پیدا شود. گرچه امید زیادی هم به آن نیست. به صورت کلی پروسه شارژ گوشی‌های اپل توسط شارژرهای بی‌سیم استاندارد موجود در بازار بیش از هر چیزی برای زمانی کاربردی‌ست که بخواهید گوشی را شب تا صبح فول شارژ کنید.

در صورتی که به صورت نرمال از گوشی خود استفاده کنید،‌ آی‌فون 8 تا یک روز کامل همراه شما خواهد بود و از این لحاظ وضعیت شارژدهی آن در حد متوسط ارزیابی شده و همچون اکثر پرچمداران امروزی‌ست.


کلام آخر در بررسی آی‌فون 8 اپل

اپل با معرفی آی‌فون 8 در واقع تغییری در محصولاتش ایجاد نکرد و به جرات می‌توان گفت که آی‌فون 8 یک به‌روزرسانی برای آی‌فون 7 به نظر می‌رسد. جایی که در بخش‌های مهمی همچون نمایشگر، طراحی و دوربین دستگاه، شاهد مورد خاصی نبودیم و بیش از همه این چیپست جدید اپل بود که نسبت به سال گذشته تغییر بزرگی به حساب می‌آمد. با این حال اپل همیشه اپل است و در این روزها تحت هر شرایطی فروشش را خواهد دارد. شما می‌توانید نسخه 64 گیگابایتی آی‌فون 8 را با قیمتی در حدود 3 میلیون و 450 هزار تومان (مهرماه 96) از بازار بخرید.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا بررسی ویدئویی آی‌فون 8 و 8 پلاس را هم تماشا کنید و ببینید که آیا این گوشی‌های جدید ارزش خرید دارند؟

به گروه تلگرامی آی‌فون‌های شرکت اپل ملحق شوید

5 در مورد “بررسی آی‌فون 8 اپل: بچه غول!”

  1. سلام اقای مسکینی ببخشید یک سوال داشتم میخاستم بدونم این محدودیت ایفون که خیلی بهش اشاره کردین در بررسی های اخر چیه که اذیت کنه و باعث بشه نخریمش ؟
    یعنی چه کار خاصی میشه با اندروید کرد که نشه با ایفون کرد که واقا ازار دهنده باشه؟
    من اینارو پرسیدم چون الان اندروید دارم و راضیم ولی میخام ایفون بخرم که میگن یه دنیای دیگس

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      محدودیت‌های زیادی هست که برای کاربران اندرویدی قابل قبول نیست
      از ساده‌ترین اون‌ها میشه به اتصال گوشی به PC اشاره کرد در اندروید خیلی راحت گوشی رو وصل می‌کنید و می‌تونید هرکاری که دوست دارین انجام بدین اما برای آی‌‌او‌اس قضیه به همین سادگی نیست و در واقع فقط می‌تونید محتوایی که خودتون تولید کردین (مثلا عکسی که با دوربین گوشی گرفتین) رو منتقل کنید برای بقیه کارها (مثلا انتقال ساده یه موزیک به گوشی) باید از آی‌تونز استفاده کنید یا اینکه در اندروید خیلی راحت می‌تونید برنامه‌هایی که دوست دارین رو دانلود کنید و روی گوشی نصب کنید ولی برای آی‌او‌اس امکان پذیر نیست و…

  2. باز خوبه شما از اون مهندس گلکار یکم با انصاف ترید 🙂 ایشون که با چاشنی نمک خیلی سعی کرد اپل رو تخریب کنه! که فکر نمیکنم تاثیری روی بازار هدف اپل توی ایران داشته باشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH