نگاهی به عملکرد هوش مصنوعی هواوی میت 10 (Mate 10)

پیش‌تر در مقاله‌ای شما عزیزان را با هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنعت گوشی‌های هوشمند آشنا کردیم؛ حال در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به نحوه عملکرد آن در پرچم‌دار جدید هواوی یعنی میت 10 داشته باشیم. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

هواوی در فبلت جدید خود از چیپست Kirin 970 بهره گرفته که اولین پردازنده مجهز به هوش مصنوعی در جهان محسوب می‌شود. این پردازنده 8 هسته‌ای و 10 نانومتری، دارای پردازش شبکه عصبی یا به اختصار NPU بوده که در هنگام شناسایی تصویر، 25 برابر عملکرد بهتر و 50 برابر مصرف انرژی بهینه‌تری دارد.

وجود هوش مصنوعی در این پردازنده، ویژگی‌های کاربردی و قابل‌توجهی را به میت 10 افزوده که نه تنها باعث راحتی در استفاده از آن می‌شود، بلکه برخلاف سایر محصولات اندرویدی، دیگر شاهد کندی در عملکردش در بلندمدت نخواهیم بود. در زیر نگاهی به مهم‌ترین قابلیت‌هایی که هوش مصنوعی به میت 10 افزوده، می‌اندازیم.

امکان شناسایی اشیا و محیط عکس‌برداری

میت 10

به سراغ اولین کاربرد هوش مصنوعی در هواوی میت 10 می‌رویم. همانطور که می‌دانید در هنگام عکس‌برداری، برای دستیابی به بهترین کیفیت ممکن، پارامترهای زیادی دخیل هستند که از میان آن‌ها می‌توان به محیط و همچنین سوژه موردنظر اشاره کرد. این دو مورد ذکر شده تاثیر فراوانی در خروجی نهایی دارند، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت.

هوش مصنوعی موجود در میت 10 به همراه پردازشگر سیگنال تصویری دوگانه (Dual ISP)، دوربین این فبلت را قادر می‌سازد تا به‌صورت آنی، اشیا و محیط را شناسایی کند. برای مثال اگر خواهان عکس‌برداری از حیوان یا گل باشید، دوربین این دستگاه به‌صورت خودکار قادر به تشخیص آن بوده و می‌تواند بهترین تنظیمات را اعمال کند. در اسکرین‌شات‌های زیر، نماد مربوط به محیط یا جسم موردنظر، در سمت چپ دکمه شاتر قابل مشاهده است.

دوربین اصلی میت 10 به فوکوس لیزری و فوکوس تشخیص فاز مجهز بوده که همراه با هوش مصنوعی قادر به فوکوس در طی مدت زمان 900 میلی ثانیه است. شما برای ثبت بهترین تصاویر تنها نیاز به راه‌اندازی برنامه دوربین و گرفتن دستگاه خود روبه‌روی سوژه موردنظر دارید، چراکه هوش مصنوعی موجود در این دیوایس قادر به شناسایی سوژه، محیط و همچنین فوکوس مناسب خواهد بود. یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در این بخش، امکان زوم دیجیتالی 6 تا 10 برابری بر روی متون بدون کاهش کیفیت بوده که باعث حفظ شفافیت آن می‌شود.

یادگیری ماشینی و بهبود عملکرد کلی در بلندمدت

یکی از مواردی که اخیرا مورد توجه سازندگان بسیاری قرار گرفته، یادگیری ماشینی بوده که باعث بهبود عملکرد کلی دستگاه می‌شود. در این میان، هواوی تصمیم گرفته که ویژگی موردنظر را با هوش مصنوعی ترکیب کند تا دیگر شاهد کندی محصولات اندرویدی در بلندمدت نباشیم.

استفاده از هوش مصنوعی باعث می‌شود که دستگاه با گذشت زمان نسبت به رفتارهای کاربر آگاهی پیدا کند و بهترین عملکرد ممکن را از خود نشان دهد. شاید در نگاه اول چنین قابلیتی ساده به‌نظر برسد ولی در واقعیت این‌گونه نیست. هواوی برای رسیدن به این سطح از کارایی، اقدامات زیادی را انجام داده که می‌توان به تخصیص و مدیریت منابع پردازنده، مدیریت حافظه زمان اجرا، مدیریت منابع ورود و خروج، مدیریت فضای ذخیره‌سازی و یکپارچه‌سازی آن و مدیریت مصرف باتری اشاره نمود.

این غول تکنولوژی برای جلوگیری از کندی دستگاه در بلندمدت، با شبیه‌سازی این فبلت در حالت‌های “جدید” و “استفاده شده برای بلندمدت” به کمک یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، توانسته به الگوریتمی دست پیدا کند تا به عوامل تاثیرگذار بر روی کاهش سرعت دستگاه دسترسی یابد و از وقوع آن‌ها جلوگیری کند. این امر باعث می‌شود که عملکرد دستگاه حتی بعد از گذشت زمان طولانی از خرید آن، همانند روز اول باشد.

مدیریت مصرف انرژی

هواوی میت 10 اولین گوشی هوشمند در دنیا بوده که مصرف انرژی آن توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود. وجود شبکه عصبی در این دستگاه باعث می‌شود که تنها برنامه‌های موردنیاز در پس‌زمینه درحال اجرا باقی بمانند. هوش مصنوعی، برنامه‌های پرکاربرد را شناسایی و مصرف انرژی را برای اجرای آن‌ها بهینه می‌کند.

یکی از کاربردهای شبکه عصبی در این مدل، مربوط به تنظیم اتوماتیک مصرف انرژی در 4 حالت‌ مختلف استفاده از دوربین، انجام بازی، کارهای تجاری و سفر است. مزیت این امر، جلوگیری از داغ شدن دستگاه بوده که البته در صورت افزایش بیش از حد دما، برای جلوگیری از مصرف غیرعادی باتری، هوش مصنوعی موجود در میت 10 آن را به‌صورت خودکار خاموش می‌کند.

21 در مورد “نگاهی به عملکرد هوش مصنوعی هواوی میت 10 (Mate 10)”

  1. خیلی جالبه من میت 10 رو خریدم، هر کی دید گفت 2400 پول دادی چرا سامسونگ نگرفتی، ولی وقتی با گوشی کار کردن و امکاناتش رو دیدن همه تایید کردن که انتخابم درست بوده، قبل از این گوشی هم آنر3c داشتم، چهار سال هر بلایی بگین سرش آوردم ولی هنوز سالمه و هیچ مشکلی نداره،
    هواوی شاید قدمت و اصالت برندهایی مثل سونی و سامسونگ و غیره رو نداشته باشه، ولی از نظر کیفیت و نو آوری واقعا خوبه و بزودی پر فروش ترین گوشی خواهد شد،

  2. ایقدر راجع به یک برند( سامسونگ و … ) متعصب نباشید اگر واقعا هوآوی خوب نبود تمامی تجهیزات مخارابی کشور از این برند استفاده نمیکرد .

  3. هواوی با یه سیاست خیلی کثیف خودشو بالا اورد و جایگاه سومو گرفت واقعن حقش نبود کیفیت گوشی هاش در چند سال قبل رو یادتون میاد?
    هر چی جنس اشغال بود داد دست مردم تا خودشو بکشه بالا به همچین شرکتی اصلن نمیشه اعتماد کرد.

  4. خیلی به نظر گوشی خوبی میاد مطمانا جای خودشو باز میکنه . این هوش هم باید گوشی بیاد ببینیم واقعا عملکردش چگونست

    1. اون گوشیه هواوی ای که چند سال پیش بابات برات 100 هزار تومن خریده بوده خوب شاید چیز مضخرفی بوده و رو ذهنت تاثیر منفی گذاشته ، اینو تست کن اگه خوشت نیومد اونوقت بیا نظر بده

    2. اولا برند رو دوس نداری و با گوشی هواوی کار نکردی بهتره نظر ندی! الان هر کی گوشیه هواوی داره همش حسرت میخوره چرا زودتر کشف نکرده این کمپانی رو…!هزار تا هم دیس لایک شم رو حرفم هستم! جامعه پر شده از سامسونگ پرست!

    3. میشه بگی رو چه حسابی این حرف رو میزنی؟

      هوش مصنوعی، خوش دستی و راحتی،مصرف کم باتری و… رو در نظر بگیر بعد بیا نظر بده.

      تازه از لحاظ قیمت هم خیلی از نوت 8 ارزون تره.

  5. من با اینکه از هواوی خوشم نمیاد ولی این یدونه گوشیش استسناس
    به نوت8 که نمیرسه ولی در نوع خودش قابل قبوله

    1. نوت 8 جز قلمش و صفحه OLED دیگه چی از این بهتر داره؟
      بعد خوبه یه نگاه هم به قیمتا بندارین
      تازه کل دنیای تکنولوژی که تو برند سامسونگ خلاصه نمیشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH